2011-12-08

Vilket liv! Med Psaltis

 
Låt mig få presentera en bortglömd tecknad karaktär, en satsning som aldrig riktigt tog skruv. Här är Psaltis, den levande psaltaren.
Hela idén är så groteskt dum, ett hjärnsläpp bortom alla gränser. (Innan någon skriver och hävdar att han är en psalmbok kan jag inflika att han heter Psalty på engelska, och om han är en levande psalmbok är det ändå en lika värdelös idé.)

På omslagets framsida ser vi Psaltis i tecknad version, då ser han ut som något äckligt väsen ur Dr Snuggles. Titeln är skriven med härliga gula och skära pastellkritor, likaså allt slumpmässigt kladd som omger bilderna av de stackars barnen.

Bilderna illustrerar pedagogiskt de olika rörelser som lämpar sig medan man lyssnar på skivan. Överst i mitten ser vi hur man frivilligt kapitulerar inför psaltaren Psaltis och hans råbarkade gäng. De är nämligen inte att leka med. Psaltis brukar synas nere på torget tillsammans med den levande Konungaboken Konny, Fille Filipperbrev och Uppenbarelsebobby; alla levande böcker med allvarliga aggressionsproblem, böcker som har hamnat på glid.

Bland de övriga bilderna finner vi hur man enkelt tar tempen på Psaltis, en breakdance-move utförd av tre av världens minst streetcreddiga personer, och en dyrkar-pose som är seriöst obehaglig.

Vänder vi på skivan finner vi ett fotografi av Psaltis och hans kuvade undersåtar.

Här är Psaltis en stor otäck karl med vita fält målade i ansiktet och en helt sjuk Psaltar-kostym som någon suttit och sytt. Alla visar än en gång hur man kontrollerar Psaltis rumptemperatur och det ligger en rejält obehaglig stämning över bilden.

1980.

36 kommentarer:

bonne1978 sa...

Psaltis på baksidan liknar Towelie från South Park väldigt mycket

Plumflower sa...

Än en gång ett omslag som på något vis för tankarna till Curt och Rolands "Tidsmaskinen" (se vidare http://katastrofalaomslag.blogspot.com/2007/10/lasse-och-hans-kompisar.html )

Amanda sa...

HerremingodeGUD vad obehgaligt.

Anonym sa...

Åh, den där pekfingergesten betyder något i stil med att det bara finns en väg till frälsning (via Jesus, till himmelen - uppåt, typ). Det var lite hallå om den för nåt år sen, då företaget som tillverkar tryckdosorna vid övergångsställen hävdade att bilden på dessa föreställde just den gesten.

tobias sa...

Längst fram till vänster i blått påminner obehagligt mycket om Helge Fossmo. Skulle förklara en del.

Nicke sa...

Gaah! Det finns en hel familj Psalty
http://www.psalty.com/who.html

Se upp herr Dryck, "Permission to replicate any PSALTY image for public or commercial use must be obtained in advance."
Fet stämning att vänta!

Markus sa...

Först trodde jag att barnen på framsidan använder sig av teckenspråk. Så fint, tänkte jag, en skiva för döva. Men sedan insåg jag hur bisarrt det skulle vara.

Snowroller sa...

Jag undrar hur det gick för de här barnen. Det är 30 år sen nu och de äldsta torde vara ca 45 år och de yngsta 35 år. Har de blivit helt hjärntvättade allihop eller tog de livet av sej som alla andra sektmedlemmar gjorde under 1990-talet?

Britta sa...

Å gud i himmelens alla vilda parader så skrämmande!

Anonym sa...

Jag blev rädd...ohyggligt rädd...

X-pert sa...

Endast tre kommer att överleva syndafloden. Helt klart han med den blåa livbojen och hon med den röda dito. Det kommer att bli lite "wrestling" om den gula innan de kan komma till skott med en "threesome". Men är de inte lite för unga för det? Och vad har syndafloden med Psaltaren att göra? Det är ju Första Mosebok. Jag är helt lost... På framsidan övar de olika sätt att ta tig fram i vatten. Bland annat hundsim och flytning. (Upptill höger respektive nedtill mitten.)Upptill vänster övar de på hur man säger "Tjenis" till Noak eller Gud. En lite mer tillbakalutad motvikt till den självutplånande dyrkarposen.

Stfn sa...

Fantastiskt fynd! Tack för att du delar med dig..

Linn sa...

:-O Det var ruskigt likt Helge Fossmo...Allvarligt! Scary...

Herr Dryck sa...

"They all live together in a little house in Happyville. Psalty also has a worship workshop there." WORSHIP WORKSHOP!

Anonym sa...

Hm, måste vara före tiden då det kunde bli diagnosen ADHD, eller liknande. De valde dock en annan bokstavskombination.

Anonym sa...

Har en cd med just denna psaltis, min dotter fick den av sin farmor o farfar i tron om att det var en skiva med trallvänliga barnvisor..men där gick de bet, det var hallelulja på hög nivå.

Anonym sa...

Ja, milde himmel vad mycket elände det finns som man är lyckligt omedveten om (tills nu!).

tompa sa...

Detta kan mycket väl vara det mest skrämmande jag sett i mitt 56-åriga liv. Psaltis kommer att hemsöka mig i sömnen.

Foolo sa...

Här är han:
http://www.youtube.com/watch?v=ENGsE-axveQ

Anonym sa...

Läskig skiva! Undrar hur det gick för barnen sen..

Camilla Grepe sa...

Psaltis ser onekligen ut att vara en tidig föregångare till Bibeläventyret:
http://bibelaventyret.se/

Johan sa...

Dom var snabba med att flyga in den blå smurfen från USA då Psalty himself härstammar från just 1980. Trendkänsligt minsann.

Men på tal om den däringa workshoppen - nu är det ju vinter och Psaltis med sin skrämmande familj tillbringar den i en Winter Worship Workshop. Brrrr...

Det är tur att många länkar är brutna på hemsidan. Annars hade man väl fått en överdos av WTF (men man är ju lite nyfiken på Psalty Games...)

Anonym sa...

Är det verkligen 1980? Måste säga att jag hade gissat närmare 1984, eller så kanske detta var kristna barn före sin tid

Anonym sa...

En av få saker i livet som har fått mig att vilja döda...

Jörgen sa...

Titeln "Sångbok" står på bokens baksida. Lite ovanligt.

Anonym sa...

Jag vet inte vad som är mest skrämmande era kommentarer eller själva LP omslaget. Jag blir beklämd när man i Sverige idag bara får klanka ner på Kristna hur som helst. Jag är uppvuxen med Psaltis och jag har inga som helst men efter det. Däremot starka minnen av trygghet i en annars så kaosartad uppväxt. Vi har ibland så lätt för att uttala oss om saker vi inte vet nått om. Däremot anser jag att omslaget är förkastligt när det gäller layout och utseende. Idag hade man inspirerats av Disney och gjort omslaget i 3D - Jag lovar! Med det vill jag säga att blanda inte ihop religionen med omslaget.

Jörgen sa...

Anonym: att man "får" klanka ner på kristna har med *yttrandefriheten* att göra. Har du hört talas om den? Det är den som gör att ni kristna kan klanka ner på icke-troendes förmenta brist på moral, andra religioners fördärvlighet mm.

Anonym sa...

Psaltis var bra!

Anonym sa...

Jag säger bara: http://www.youtube.com/watch?v=QM46ME7pAoU

Anonym sa...

Bara för att man får något betyder inte det att man måste, i detta fall klanka ner. Jag växte också upp med psaltis och mår lika bra idag som när jag var barn. Inga konstigheter.
Jag klankar inte ner på icke-troende människor trots att jag själv är kristen.

Jörgen sa...

Du skrev faktiskt: "Jag blir beklämd när man i Sverige idag bara får klanka ner på Kristna hur som helst." Det tolkade jag som att du inte tyckte att man skulle få göra det. Hur skulle jag annars ha tolkat det?

För övrigt tillhör du en religion som kallar sådana som mig "mörkrets barn" och anser att vi ska komma till ett evigt helvete. Inte så trevligt eller vänligt, enligt min åsikt.

Och, framför allt: det som klankades ner på var inte tron, utan skivomslaget.

Anonym sa...

Mår bra och mår bra. Ni som säger er ha växt upp med Psaltis verkar ju inte gilla yttrandefriheten, och det ger ju knappast ett välbalanserat intryck.

Jörgen sa...

Definitivt inte. Men naturligtvis har man rätt att OGILLA om det klankas på något som man tycker är värdefullt, men att kräva förbud är inte OK.

Andreas Lindholm sa...

Det var den här skivan bygg inte hus kom till sverige.

Jörgen sa...

En något dunkel kommentar, Andreas...

Anonym sa...

Älskade den här skivan när jag var barn!