2011-12-04

Flambierte Ananas und Pfirsiche "Alaska"

 
Denna skiva platsar här på bloggen tack vare hela sitt koncept.

Detta är både en skiva och ett omslag, eller kanske varken eller. Nålen släpps ner direkt på bilden, därav hålet i mitten. Bildskivor är inget nytt säger ni då, men det kommer mer. Detta är dessutom ett vykort, med plats för text på baksidan. Den lycklige som får vykortet kan då spela upp ljud från sin glada semesterhälsning. Men det är inte heller allt, det är nämligen inte musik på skivan!
Skivan innehåller bara en inspelning av en man som står och tillagar flamberad ananas och persika, då och då avbruten av en uppmuntrande tysk kvinna som försäkrar att det luktar förbannat gott.

Några enkla frågor dyker upp i mitt huvud när jag försöker ta in allt detta.
Hur många gånger lyssnar man på en sådan skiva?
Skulle någon få för sig att använda skivan som ett recept, och ställa sig och elda frukt i sitt kök efter hans direktiv?
Tillsätt ananas till vilken rätt som helst så kan du lägga till epitetet "Hawaii". Hawaiipizza, hawaii-hamburgare, hawaii-gris och hawaii-dropp. Men vad i tillagningen får rätten att kallas "Alaska"? Guld? Trä? Björn?

Vidare är kocken klädd i någon slags vid kavaj utan knäppning, med två stora paneler framtill som är fyllda med krimskrams. Notera även att vi inte ser någon ananas på bordet.

Detta är givetvis en reklamgrej, som skulle locka folk till restaurangen "Stuben" i München.

1960.

21 kommentarer:

Anonym sa...

De där är ju ett "collector's item", sanna mina ord!!

Anonym sa...

Baked Alaska är en välkänd(?) efterrätt: http://en.wikipedia.org/wiki/Baked_alaska

X-pert sa...

Jag googlade "alaskan cuisine" så jag har en teori om vad som får rätten att kvalificera sig som "Alaska". Strax skall han tillsätta valross-talg eller säl-olja. Han har en ungersk-designad asbest-bussarong för att stå emot lågornas rov. Köket lutar ju så han kan när som helst falla i den brinnande cognacen.

Anonym sa...

WTF! Peter Magnusson!? Ny karriär månne? ^^

Mascara sa...

Jag blev sugen.
Undrar om restaurangen finns kvar?

Martin sa...

Detta är helt underbart konstigt

Wagner sa...

"Notera även att vi inte ser någon ananas på bordet."

Heller inte i pannan..

Anonym sa...

Kolla också hur läckert den ensamme bananen är arrangerad med två bulliga frukter på varje sida.

Anonym sa...

Inte ang detta, men hörde på radion nyss att en av anledningarna till dansorkestrarnas utstyrsel hade skattetekniska skäl. För att få beviljat avdrag för scenkläder, krävdes nämligen att kläderna var av sådan skapnad, att de icke gick att använda i det allmänna livet. Det förklara mycket, även om representanter för dansmusiken hävdade att det inte var avgörande.

Anonym sa...

No shit

Anonym sa...

Herr Dryck, jag àlskar dig ! <3

Markus sa...

Herr Dryck har missförstått, detta är ju en avant-garde skiva. Eller art-rock kanske.

Tyskt såklart, gissningsvis från Berlin, en stad som många gånger har bjudit på lite "svårare" konstnärliga skapelser.

Anonym sa...

Herr Dryck, du har med detta inlägg "gjort min dag"! Efter en mulen start (med snöblandat regn, akut-körning till apoteket innan jobbet för inköp av förkylningsmedicin till flickvännen, m.m.,) så kommer jag ändå, efter att ha läst detta, att gå vidare med ett leende på läpparna och en inre frid.

tompa sa...

En stilikon, varken mer eller mindre. Inom ett år kommer alla killar gå omkring med en likadan bussarong. Högsta vill-ha-faktor på den!
Kom ihåg var ni såg det först.

Renegade Tourist sa...

Hade jag denna skiva och en fungerande spelare hade jag gladeligen eldat frukt i mitt kök enligt Hans-Jägers (Jag är säker på att det är hans namn) instruktioner. Hade jag ägt en dylik bussarong hade naturligtvis haft på mig den vid tillfället.

Anonym sa...

Denna ligger absolut numera högst på min önskelista..hyser ett enormt ha-begär just nu!

Anonym sa...

det är ett genialt koncept!!

Erik sa...

Fan, jag som bjöd på flamberad ananas på nyårsafton... jag skäms...

Anonym sa...

"Pfirsiche" betyder persikor på tyska. Misstänker att det är det karln har i grytan. Frågan är bara varför han har ketchup och senap på bordet.

Anonym sa...

Uppenbarligen är det ju Ernst!

Samuel sa...

Spela in! Gör en video! (Det räcker med en stillbild på omslaget.) Lägg på YouTube! Jag blir väldigt nyfiken på hur märkligt skivan låter. :)