2011-10-22

Tummen i rövven

Detta är en riktigt absurd platta. Konceptet är enkelt; en barnskiva med låtar som är uppenbart olämpliga för barn. Och då menar jag inte att man inte bör uppmuntra barn att skratta åt kiss och bajs, det tycker jag absolut att man kan göra. Grejen är att detta är en helt annan slags humor. Om vi sätter på skivan får vi bland annat höra följande rader:

Janne han knulla var eviga kväll, så fittan vart fri ifrån bladlöss och mjäll
Janne han knulla så skjortan blev våt, ändå fråga kärringen om Janne var kåt

Vi får även avnjuta glada rader som
Du ska få en barkad stam att stoppa i ditt hål därfram
och
Jag är en liten kona som lägger mig på ryggen för en krona

Ni fattar. På samma sätt fortsätter skivan genom 42 spår, med titlar som "Kåta Lisa", "Lisa hos doktorn" och "Vägen till Hitler".
Det handlar inte heller om ett missförstånd, detta ÄR tänkt att vara en barnskiva. På baksidan kan vi läsa "Kör ut alla vuxna, smyg in till skivspelaren, lås dörren, stoppa papper i nyckelhålet, sätt på dej lurarna och lyssna."
Märkliga detaljer i sammanhanget är att den annars storslagne Sture Nordin står för arrangemang och bas, och att de lyckats övertala Rolf Lidberg att måla ett av sina klassiska troll på en potta full av skit.
1986.

45 kommentarer:

Anonym sa...

Bengt Sändh rörde om i grytan för några decennier sedan med plattan "folklår" - där han faktiskt endast förde vidare en spelmans- och trubadurtradition från svunna tider. Det hade bara inte gjorts på platta ännu. Vuxna garvade och barnen lyssnade i smyg så denna skiva var förmodligen oundviklig. Om vi tror vi kan skydda barn från allt så är vi nog naivare än dem. Håller dock med om att det är ändå en aning bizarrt men se det ur ett tidsperspektiv.

Rosa Räven sa...

hahaha alltså skrattade öronen av mig

Herr Dryck sa...

Anonym: Vi kan inte skydda barn från allt, men det är en viss skillnad mellan det och att göra en knullskiva direkt riktad till barn.

Anonym sa...

Jag är ganska övertygad om att den inte alls är riktiad till barn - det hela är en parodi på vår dubbelmoral. Bengt Sändh är(var)en mästare på att peta i våra heligaste gömmor där det kändes som mest. Like lite som det var möjligt för barn att gå till affären och köpa denna skiva på 70(?)-talet är det att de surfar in på denna blogg och får sig texten till livs.

Nonsensakuten sa...

Anonym: Att stava bisarrt med z tycker jag är rätt..bisarrt...

Herr Dryck sa...

Skivan är från 1986, det är fullt möjligt för barn att hitta denna blogg och det står på flera ställen att detta är en samling ramsor och sånger för barn. Det är till och med barn som sjunger på flera av låtarna, när man låtit barn sjunga in låtar om fittor känns det för sent att hävda något ironiskt syfte.

Tobias sa...

42 låtar på en LP?
Snudd på rekord, va?

Eva sa...

Håller med om att det var osmakligt, men den här gången var det ju mer en sågning av innehållet än av själva omslaget och det var ett nytt grepp?

arcenstone sa...

99,99% av alla skitbloggar på nätet är avskräde. Jag lyckades precis hitta detta guldkorn av en ren slump. Seriöst, detta är någonting av det bästa jag läst i mitt liv.

Tant Elefant sa...

Vi hade den på fritids när jag var tolv. Vi tyckte den var jätterolig för de sjöng alla ord som vi alla kunde men bara hade vaga aningar om vad de egentligen betydde. Det var inte någon som uppfattade det som en uppmaning att knulla horor och det skall riktigt tjocka PK-glajjer för att kunna se det så.

Herr Dryck sa...

Eva: Jag kunde inte låta bli. Men den är ju inte vacker heller. Tant Elefant: barnen tycker säkert att den är kul, men hade du velat spela den för dina barn? De blir förstås inte uppmanade att köpa horor, det hade ju varit märkligt, men det HANDLAR ju ändå om det.

Mascara sa...

Här stämmer inte bilden överens med titeln på skivan.
Trollet har ju inte tummen i rövven.

Grosshandlarn sa...

@Nonsensakuten: Att stava bisarrt med z är inte bisarrt, det är bizarrt. "Bisarrt" är bara en synonym för konstig. "Bizarrt" är en livsstil.

Anonym sa...

Jag blir rädd, var det så illa även 1986? Trodde det var Staffan Westerberg som hemsökte...

Herr Dryck sa...

Och Eva, det finns ingen anledning till oro. Det kommer snart dyka upp ett riktigt fult skivomslag, jag tyckte bara att denna platsade tack vare sitt märkliga koncept.

Herr Kön sa...

EVA, och Bengt Send! Vad är det för ett fruntimmer som ställer upp på en sådan skiva med obceniteter?

Under Cover sa...

Herr Kön: kanske en av dem som sedermera gick med i barnporrhärvan?

Anonym sa...

Herr Dryck uppskattade tydligen inte att bli kallad "PK-fitta", eftersom mitt inlägg togs bort! Nåväl, då censurerar jag väl det uttrycket och försöker med i övrigt samma inlägg igen:

Men herregud vilken [CENSUR] du är, Herr Dryck. Bengt Sändh (som för övrigt var kommunist, vilket gör eventuella PK-utbrott ännu roligare) har definitivt en plats i de svenska trubadurernas Hall of Fame. Vad trött man blir på människor som inte kan se världen annat än från sitt egna, smala lilla nutidsperspektiv.

Herr Dryck sa...

Väntade du dig att jag skulle vilja diskutera med någon som kallar mig fitta redan i första meningen? Sådant raderar jag direkt. Men vad du säger är alltså att du växte upp med denna sortens musik, och i vuxen ålder kallar du folk för fitta utan att se något problem med det.

Anonym sa...

Förr i tiden var idioter bara idioter. Nu för tiden kallar dom en "PK-fitta" om man påpekar vad de är.

Stefan K. Larsson sa...

Till anonym: Varför urartar det här ens till en PK-diskussion? Det är något väldigt utnött och tröttsamt över hela det begreppet. Håll flashback instängt på flashback. Det duger inte att (på ett dessutom misogynt sätt) vråla PK och tro att detta skulle leda till en utökad förståelse för diskussionsämnets ursprung och natur.

Stefan K. Larsson sa...

Förresten... Om någon har den här, snälla rippa och skicka!

Anonym sa...

Re 09:31-> Nej, det är inte alls vad jag säger. Man behöver inte ha vuxit upp med Sändh för att veta vem han är. Och nu är du butthurt för att du inte visste det, och/eller inte förstår den trubadurtradition i vilken han verkade. De enda som på allvar kan ha något emot gammelkommunisten Sändh och hans ekivoka visor är väl Kristdemokratiska kvinnoförbundare. Är du en sån, Herr Dryck? Jag trodde du var vänster som Sändh. Och att blanda barn och sex brukade vara populärt i vänsterkretsar förr i tiden.

Herr Dryck sa...

Nej, jag gillar inte att blanda barn och sex. Är det PK att tycka att den combon är rätt ofräsch så är jag gärna politiskt korrekt.

Micaela sa...

HAHAHA. Inte direkt lämpligt för barn då nej kanske. Min mamma hade en skiva med sådana där snusklåtar från sin ungdom som jag och min bror hittade på när vi var små. Mamma skämdes rejält när hon insäg vad vi lyssnade på. Men vi var såpass små att vi inte förstod vi tyckte bara att det svängde rejält!

Anonym sa...

Herr Dryck: Nej, det är förstås PK att INTE gilla det idag, så du är väldigt PK på den punkten. Men på t ex 70-talet var det bland vänsterfolk PK att gilla det. Min poäng, som du inte tycks förstå, är därför att man aldrig med intellektuell ärlighet i behåll kan komma undan med att applicera dagens principer på gårdagens tankesätt. Om man inte vill framstå som en smula korkad, vill säga.

Herr Dryck sa...

Men HUR kan det kännas bra och rätt att sammanföra barn och sex? Det är klart att man kan fördöma idiotiska saker från förr i tiden, när vi idag vet bättre. Barnaga var fel, steriliseringshetsen var fel och DDT var fel. Att det uppfattades som bra saker DÅ gör dem inte ett dugg bättre. Om sexskivor för barn faktiskt var populära på åttiotalet så är det ju bara ännu värre. Hela denna sidan bygger ju på principen som du säger inte fungerar; "att applicera dagens principer på gårdagens tankesätt". Vi tittar på kläder som är skitfula idag, som inte var fula då. Love it or leave it.

Anonym sa...

Man får anta att Anonym (Han/hon som tjatar om PK hit och dit och om hur trångsynta alla människor är) inte är särskilt gammal eftersom denne talar om 1986 som om det var hedenhös. "Det var andra tider!" ANDRA TIDER!? Det är ju fan bara 25 år sedan! Rimligast är att anta att detta inte är en produkt av någon då rådande mentalitet, utan ett förvirrat avskräde från en gammal avdankad hippie/proggare som var/är patetiskt besatt av att provocera.

Jörgen sa...

Om Anonym (fyndigt nick eller hur...?): det där med "dagens" och "dåtidens" synsätt är inte så entydigt som du försöker få det att framstå som. Det är inte så att alla för 25 år sedan tyckte EN sak, och alla nu tycker EN sak. Jag försäkrar dig att majoriteten av vänstern åtminstone sedan 70-talet DEFINITIVT inte ansåg att barn och sex skulle blandas ihop. Den sortens vänster fanns kanske på 60-talet men var när denna platta gjordes i stort sett utdöd.

Vad Sändhs kommunism beträffar så var han uppenbarligen medlem av kommunisternas ungdomsförbund, men något mer om hans karriär inom kommunismen har jag inte lyckats få fram. Du kanske vet mer. Men en sak står helt klar: det han gjorde på Folklår och annat under den tiden stämmer definitivt inte överens med gammalkommunismens kultursyn.

Anonym sa...

På 70-talet var homosexualitet var sjukdomsklassat och barnporr lagligt. Idag är det tvärtom. Men vad är det som säger att det inte ser annorlunda ut igen om 30 år? Det allmänna medvetandet är i ständig förändring, och att vi har andra uppfattningar än tidigare generationer är inte för att vi vet bättre utan bara för att vi "vet annorlunda". Morgondagens människor kommer att skratta lika mycket åt oss som vi skrattar åt gårdagens. Att tro att samtiden har svar på allt är att lura och begränsa sig själv. Love it or leave it.

Jörgen sa...

Det är i samtiden vi lever och tar ställning. Att vägra inte en ståndpunkt bara för att tidsandan kommer att förändras leder bara till ryggradslöshet. Och 1985 ÄR samtid. Så mycket har tidsandan inte förändrats sedan dess.

Anonym sa...

anonym 13.50: butthurt? Vad är det, ngn indisk dialekt?
Kanske från den sydindiska orten Butthurta? ;)

Anonym sa...

Anonym 16:38: Bara för att homosexualitet var klassat som en sjukdom på 70-talet behöver inte det innebära att alla ansåg det då. Det behöver inte ens innebära att den allmänna åsikten då var just så, det kan ju ha varit en lag som folk bara inte pallat ändra. Dessutom får man väl visst döma hur saker och ting var förr i tiden, drar man ditt argument ut i absurdum slutar man med att man inte ska stå för sina åsikter överhuvudtaget, eftersom ens åsikter antagligen bara är produkter av samhället, ens uppfostran, kultur och livserfarenheter, och att man därför inte bör kritisera någon för dess åsikt eftersom ens egen åsikt kanske verkar lika dum för dem (Vilket den ju nog också gör).

Berra sa...

En kompis till mig - varmt kristen - fick en julklapp ett år. Där stod "God Jul önskar dina vänner i Pingstkyrkan". Hon är blind, så hade hon sett familjens sneda leenden hade hon nog anat oråd. Innehållet var denna kassett. Hon blev så illa berörd att hon slängde den. Men helt oberörd var hon inte, för hon ångrade sig sedan och köpte den igen. Och slängde den igen... Hos de andligaste människorna finns den starkaste lusten att höra fräckheter - tro mig.

Berra sa...

En kompis till mig - varmt kristen - fick en julklapp ett år. Där stod "God Jul önskar dina vänner i Pingstkyrkan". Hon är blind, så hade hon sett familjens sneda leenden hade hon nog anat oråd. Innehållet var denna kassett. Hon blev så illa berörd att hon slängde den. Men helt oberörd var hon inte, för hon ångrade sig sedan och köpte den igen. Och slängde den igen... Hos de andligaste människorna finns den starkaste lusten att höra fräckheter - tro mig.

Anonym sa...

Det måste ha blivit rätt kladdigt i baken på honom eftersom pottan var full.

Sofia sa...

Vänta här - det är alltså en som kommenterar i den här tråden som tror att vi vuxna mänskor som läser inte vet vem Bengt Sändh är? Och som försöker dra stora växlar på det?

Herr Dryck, superfin blogg. Jag har skrattat mig trött i en hel timme. Tack.

Karl sa...

Bengts barnhemstid kan ju ha skadat honom. Nån amatörpsykolog som orkar sig på en längre analys? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13968550.ab

Karl sa...

Nu med klickbar länk½

Peter sa...

Hehe, jag kommer ihåg den skivan. En kompis hade den och vi lysnnade flitigt kan jag säga.

Alltid Rött Alltid Rätt sa...

Fast den här tyckte jag var kul och att omslaget inte var en katastrof alls, i synnerhet inte med tanke på innehållet. Det finns ju tom viss konstnärlig talang bakom omslaget i sig :)

Dr. Söderberg sa...

Smaklös och fånig? Jadå, men det var ganska herr Sändh ganska ofta. Att tro att detta på något sätt skulle skada barn i allmänhet visar nog mest att man inte utgått från något annat än sig själv; Tant Elefant gillade det ju uppenbarligen. Dessutom köptes ju bara skivan av barn som hade råd att köpa en skiva själva, eftersom instruktionen avskräcker föräldrarna. De barn som själva köper en platta att gömma för sina föräldrar är troligen runt 13-14 och redan intresserade av fortplantning. Alltså, inga nya ord, inget skrämmande och (om man är lagd åt det hållet) bara kul.
Det enda jag kan ifrågasätta är huruvida någon av misstag kan köpa den och vad det skulle kunna innebära för köparen eller eventuella olämpliga mottagare. Man kan emellertid inte bli upprörd öven något som av misstag skulle kunna hanteras fel, ity upprördhet skulle vara standardläget då.

Förresten, när herr Dryck hittar på ett ord som "knullskiva", vad menar han då?

Herr Dryck sa...

Då menar jag "knullskiva".

Anonym sa...

Det låter snarare som en kräftskiva som spårat ur.

Anonym sa...

Den där bilden känner jag igen! Rätt säker på att min pappa hade den. Låtarna har jag mig veterligen aldrig hört, i alla fall inte när jag var tillräckligt stor för att begripa vad som sjöngs. Men jag minns att jag tyckte det var konstigt att det växte klöver i bajset, hur länge han han/hon suttit på den där pottan egentligen?