2011-10-10

Spliff - Carbonara

Spliff var ett tyskt band som spelade med Nina Hagen när det begav sig. När hon sedan valde att köra solo så fortsatte Spliff att spela själva. För er som inte är så streetsmarta så är en spliff detsamma som en joint, en marijuanacigarett. Det visste givetvis de här grabbarna, det roliga (eller kanske snarare tragikomiska) är hur tydligt deras drogvanor syns i deras anleten. Det ser ut som fyra efter-bilder i stil med "Faces of meth". När ens passfoto går att använda som avskräckande exempel för högstadieelever är det dags att tänka på att leva lite sundare.
Överst till vänster ser vi en man med hängande haka, insjunkna kinder och en död blick som förmedlar budskapet "jag har levt mitt liv i ett arbetsläger/mina föräldrar smakade ungefär som fläsk/jag onanerar till naturfilm.
Till höger om honom har vi en riktig lirare. Detta är en karl som är mer "salta gänget på torget" än "pundaren i konsumgaraget". Notera Kenta-mustaschen!
Nere till vänster sitter en kille som verkar suga på något och som har otäcka ögon. Detta är en sån där kille som visade operationsbilder på klassens timme.
Bredvid honom sitter en kille i stora damglasögon, han verkar vara den som klarat sig bäst. Kanske sålde han mer än han konsumerade.
Gräsdebatten rasar överallt, kanske når den även kommentarssidorna på Katastrofala omslag efter detta.
1982.

27 kommentarer:

Erik Andrén sa...

Är det Carl Bildt nere till höger?

Markus sa...

Fyra vita skjortor, fyra varianter på kragstil. Gör dom det med flit?

Jonas sa...

Jag tycker nere till höger mer ser ut som en permanentad Per Schlingman.

Anonym sa...

Första gången jag inte tycker att kommentaren var bra. Har gått från fantastisk humor till elakare personpåhopp av det plumpare slaget.

Rimbloggen sa...

Grattis till bokkontraktet, Herr Dryck! Hur funkar det förresten med upphovsrätten? Kommer en massa avdankade dansbandspajsare att få royalties för sin skivomslags reproducering nu?

Herr Dryck sa...

Tråkigt att höra! I detta fall beror det mest på att detta är fyra utländska män som inte lär läsa min text och ta illa upp. Det kommer dyka upp texter av alla möjliga slag framöver, vissa är tyngre sågningar än andra.

Herr Dryck sa...

Nej, de räknas som citat. På samma sätt som en recensent inte behöver köpa rättigheterna till ett skivomslag för att få visa upp den tillsammans med sin recension.

Raggoparden sa...

Spliff carbonara? Är det en joint med baconsmak?

Anonym sa...

Jag för min del tycker att sågningen av detta omslag var som ljuv musik; säkert ljuvare än det som spelas på skivan.

andreas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Jag fann det spännande att gissa vem som spelar vad: Tror att han som dreglar är trummis med framåtlutande scengolv, den salte killen hanterar handklaver, operationskillen bär saker åt de andra och den siste måste vara Nina Hagens moster som mest spelar över...

Rimbloggen sa...

Okej. Bra. Jag hajar citaträtten när det handlar om text. Bra att det även gäller skivomslag som är katastrofala.

Petter Yxell sa...

"han verkar vara den som klarat sig bäst"
Skojar du? Den där frisyren förkroppsligar nog den värsta haschpsykos jag sett. Permanentat uppepå, med några raka luggtestar, något slags lejonmansvall just över öronen, och ortodoxa judelockar bakpå. Flinet tyder enbart på att han fortfarande inte har en aning om var han är, vad som händer, eller, framför allt, hur han ser ut.

Irris sa...

Min favorit är killen nummer ett. Han verkar ha partat bort sin haka.

Eva sa...

Och en duett är förstås komplett när det är fyra med i den?

David sa...

Om vi nu ska gå in på generaliseringar tycker jag samtliga ser väldigt TYSKA ut... Be mig inte förklara varför.

Henrik Ravin sa...

Vill bara tipsa om att Spliff finns på Spotify, deras "hit" Carbonara är verkligen obra.

Anonym sa...

Det här är min typ av sågningar! Första Anonym kan ta sig i arslet!

Fru Sylt sa...

Mmmm...Spliff Carbonara...det skall jag laga till i morgon...

Christian sa...

@ "Anonym" ovan. Och hur du ser ut vet vi ju redan efter presentationen av omslaget. Jag skulle tippa på nummer 1, av dräglandet att döma.

Ullabella (min egen sekreterare) sa...

I mitt tycke är Nr. 4 den enda som klart och tydligt lyser av "måste vara tysk". :)

Herr Drycks analys är som vanligt mycket roande och något desto allvarligare personpåhopp tycker jag nu inte man ska reta sig på i detta fall...

Ullabella (densamma) sa...

För att säga som det är så ser de 3 andra ut som typiska svenskar. Endast han med glasögonen är den som helt klart måste vara tysk...

Eric Stern sa...

Det är Moderaternas überhjärna Per Schlingmann nere till höger! Helt otroligt lik!

Anonym sa...

Uppe till vänster = Nicholas Cage?

Anonym sa...

Är det ingen som ser att det otäcke mannen högst upp till höger dregglar dessutom! Blääuu

Elena sa...

Steve Buscemi är inte bara skådespelare, han tycks även vara virtous inom dansband...

Anonym sa...

Vänster nedre hörn försöker likna Mick Jagger