2011-10-19

Les rita mitsouko - Marc & Robert

Den som fick i uppgift att beskära bilden till en lämplig kvadrat hette Janob. Tyvärr visste inte Janob hur man gjorde. Han ville behålla hela bilden, eftersom varenda centimeter var så bedårande vacker. Men när den långsmala bilden trycktes ihop till en kvadrat pressades även huvudpersonerna ihop till skeva, korta figurer med märkliga proportioner.
Fotografiet var taget av en person med väldigt långt vänsterben. Det berodde på att han föddes med två knän ovanpå varandra på det benet, och det rådde ju inte han för. Men det resulterade i att hela bilden lutade åt höger, och behövde därför roteras en aning åt vänster innan den trycktes på omslaget. Detta var Janobs jobb, men Janob visste inte hur man gjorde.
I detta läge borde Janob ha bett om hjälp. Han borde ha låtit någon visa honom hur man gjorde, eller lämnat över sitt arbete till en mer kompetent person. Istället valde Janob att ljuga, och påstå att han hade läget under kontroll. Ingen ifrågasatte Janob, skivomslaget trycktes upp efter hans godkännande och skammen är evig.
Les rita mitsouko poserar i ett rum med minst tre olika gräsliga tapetmönster och ett ännu gräsligare gardin. Den sneda mannen bär vit polo utan ärmar, vilket borde ses som ett brott mot mänskligheten . Titeln är också märklig. Ingen låt på skivan heter Marc & Robert, och om den tvåkönade duon heter så blir det ännu konstigare. Ingenstans nämns heller att Ola Salo utgör ena halvan av duon.
1988.

26 kommentarer:

glarsed sa...

Hon/han har gör till och med en typisk Ola Salo-pose.

mohsart sa...

Men om vänsterbenet vore längre borde bilden luta åt vänster?
Jag tror det var höger ben som knäskålsberikats.

Andreas sa...

Wow...
Det här måste vara det mest inkompetenta omslag som Hr. Dryck publicerat hittils...
Nog för att här finns många skräckexempel på både det ena och det andra, men det här är nog det värsta jag har sett. Jag kommer mig inte ens för att skratta åt det...

Molly sa...

Skratttar så jag gråter.
Helt jävla otroligt!!!

Anonym sa...

Les Rita Mitsouko har alltid varit helt obegripliga. Omslaget skall förmodligen parafrasera Beatles "Rubber Soul", men misslyckas.

Ullabella (min egen sekreterare) sa...

Jamen den plattan hör ju hem i var musikälskares samling. Alla Les Rita Mitsouko skivomslag är mer eller mindre konstiga, och i ärlighetens namn så är detta helt klart ett av de mindre konstiga :)

Varifrån albumnamnet Marc&Robert kommer vete fåglarna. Les Rita Mitsouko var duon Catherine Ringer och Frédéric Chichin (R.I.P.)

Ullabella (min egen sekreterare) sa...

Albumet innan Marc&Robert hette ju The No Comprendo så det är inte ens meningen att vi ska förstå...

Markus sa...

Jag tror David Lynch gjort omslaget.

Mascara sa...

Enligt Wikipedia består duon Les Rita Mitsouko av en man och en kvinna.
Nu undrar jag bara - vilken av dessa "män" är egentligen en kvinna?

Enligt samma Wikipedia kommer namnet Les Rita Mitsouko dels från en barndomskamrat till sångerskan - vem det nu är av dem - och dels en måltid de inmundigade på en japansk restaurang.

Mr P sa...

Den sittande mannen, som för övrigt verkar ha abnormt stora händer, måste även ha extremt tunna ben. Om man antar att benen är i kors, eftersom ena foten hänger i luften, så kan den uppmärksamme se att den hängande foten ändå är väldigt nära golvet. Ungefär 5 cm knä.
Två alternativa teorier växer succesivt fram nu. Kanske har den sittande mannen dubbla knäskålar, liksom fotografen?
ELLER lutar golvet nåt fruktansvärt? Kanske har alltså ingen inblandad dubbla knän? Därför de båda har en så kraftig slagsida i sin hållning?

Ulf sa...

Den sittande mannen skulle kunna (har varit?) med i dansbandet med
vita polotröjor (köpta på olika ställen) från i somras.

Ullabella (min egen sekreterare) sa...

@Mascara: Jag vet inte vilken Wiki du hittat din info på, men helt rätt fick de det inte.

Delen "Rita" kommer från den amerikanska kultskådespelaren "Rita Hayworth" och "Mitsouko" är namnet på en parfym från den franska parfymtillverkaren Guerlain, men är också ett japanskt förnamn (det är olkart om gruppen tog namnet efter parfymen eller det japanska förnamnet). Gruppen lade till "Les" 1985 för att indikera att det är frågan om en grupp, eftersom många trodde att "Rita Mitsouko" var sångerskans namn.

Sångeskan är Catherine Ringer )i kort kjol till höger) och den andra killen heter Frédéric Chichin.

Källa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Les_Rita_Mitsouko

Ullabella (min egen sekreterare) sa...

Franska Wiki berättar dessutom att hon är f.d. porrskådis! Alltid lär man sig nåt nytt...

Anonym sa...

Replik till Mr P:

Ja man får sannerligen hoppas att han (den/det) har benen i kors, och inte bara rakt fram intill varandra. Annars får man lägga till ännu ett groteskt lyte till hans redan svårt missgynnade kropp.

Eva sa...

Om man så försökte riktigt länge borde det inte gå att hitta tre tapeter, plus matta, plus gardin som ger sådan fruktansvärd yrsel... Det kanske är därför personerna är så sneda, de är yra i huvudet...
Jag tror det faktiskt är Marc och Robert det där, Robert är han med kjol...

Anonym sa...

Katastrofalt omslag på en hyfsad skiva, inte minst låtarna som Sparks medverkar på.

Anonym sa...

Jag är en trogen läsare och har hängt med sedan denna bloggs start. Skrattar som regel högt åt inläggen MEN i detta fall måste jag framföra en avvikande mening. Snyggt omslag! :)(skaplig platta dessutom)

Oskar

Anonym sa...

trist blogg...gäsp. Les Rita Mitsouko är bra musik...omslaget?who cares?

VikingSvensson sa...

hmmmm....
Har plattan själv. Omslaget speglar mycket väl innehållet. Udda, halvsjukt arrade låtar.

....och så fult tycker jag inte omslaget är jämfört med en del Herr Dryck pärlor....och flera av låtarna är riktigt bra!

Herr Dryck sa...

Anonym: Du verkar ha hamnat helt fel. Om din inställning till skivomslag är "who cares" finns det inte mycket för dig att finna här. Jag råder dig att snarast hitta en annan sida, det finns flera andra på internet.

Perra Dox Esq. sa...

Många av de bästa pärlorna i denna eminenta blog är nog ofta rätt ogenomtänkta, i detta bands fall skulle jag tro att det är väldigt genomtänkt.

Om inte annat är jag tacksam för att jag hittade detta band som jag, om jag hört dom, de borde ha varit med mer än en gång i Tropicopop känns det som, hade jag glömt dom. Tack så mycket Hr.Dryck :)

pojoel sa...

Precis som du var det genom Tropicopop jag upptäckte LRM. Jag är glad för det!

http://www.youtube.com/watch?v=BggXhzUhZ94

pojoel sa...

Och Niagara, som jag sedan såg levandes i Lund, två gånger.
De var precis lika flippade och bra som i videon:

http://www.youtube.com/watch?v=NTVvmCAEg3A

Perra Dox Esq. sa...

pojoel: En serie man verkligen hade velat få tag på på nåt vis.

Har vaga minnen av en annan låt jag en gång hade på video ifrån TP Fransk el belgisk sångerska kan heta glora eller lydia ej säker, mjukisdjur minns jag också i videon.

På slutet börjar hon sjunga på engelska nåt i stil med ' I run around all over town while he's lying there like a real couch potato, I don't think he cares'

Anonym sa...

Det otäcka med den här bilden är att så här ser människor ut på tv idag, när man är hemma hos folk som ännu inte klarat av att ställa in sin platt-tv rätt!

Anonym sa...

The album title is inspired by two musical friends of the band, Marc ANCIAUX (Marco) and Robert BASARTE, ex-"Les OFFICIELS", who were signed to Dave STEWART's (EURYTHMICS) label, Anxious. The group didn't have a name, so Catherine and Fred suggested "Marc & Robert"; the two were not enamored with this, preferring "Century Boys". As a prank, Catherine and Fred name their album, "Marc & Robert".