2011-10-30

Hammond hits á gogo

 
Detta är ÄNNU en skiva med undertiteln "à gogo", ett tillägg som nästan alltid betyder att musiken är skittråkig. För att ändå kunna sälja skräpet behövdes ett lockande omslag. Idén var lika enkel som den var värdelös; en naken kvinna med illgult hår ska sitta och åma sig med bomber målade på tuttarna.

De målade runda svarta bomber i bästa Rosa Pantern-stil, men sedan bad fotografen kvinnan att lyfta armarna över huvudet. Genast blev de runa bomberna päronformade och inte alls lika övertygande, samtidigt som den ena brinnande stubinen hamnade i skymundan mellan halsen och armen. Den som fick i uppgift att måla kvinnan hade dock inte nöjt sig med bomberna, utan fortsatt kladda längre ner på damen.

Han valde att lägga till en man i hatt, stora oformliga händer och ett mycket smalt lår. Han ska förmodligen föreställa skurken som tände eld på stubinerna, med en väldigt stor tändsticka som han nyss tappat. Det som förbryllar mig är att det är hans huvud som ryker och inte tändstickan eller stubinerna. Mannens öron avger en tung blå rök som slingrar sig ner för kvinnan, ner till hennes ena ben som är alldeles blått bortsett från fläckar på foten som målaren missat.

Inget årtal.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Mannen är en same. När man inser det blir allt självklart.

X-pert sa...

På något sätt känns det naturligt att låtar med titlarna "Neanderthal Man" och "Deine Einsamkeit" skulle hamna just på den här skivan. Annars tycker jag att helkroppsfögyllningen av Jill Masterson i "Goldfinger" blev en aning bättre.

Snowroller sa...

När jag ser omslaget känner jag mej manad att citera Benny Hill som ofta gjorde parodier på vanliga engelska uttryck: "Is that a woman?"

Men det är bara jag...

Nicke sa...

Just skivor med Hammond i titeln är ju en egen sub-genre i sig. Konceptet är tydligt:
- Välj ut ett antal samtida eller gamla hits
- Spela in dem med en mossig orkester och en fet orgel i förgrunden
- Hitta på en titel som innehåller Hammond, t.ex. Hammond goes Country, 20 Top Hammond Hits, Hammond Party Fever
- Ta en omslagsbild på en tjej som är så lättklädd som möjligt utan att visa vitala detaljer

Anonym sa...

Är det bara jag som är måndagsgnällig eller fattar jag inte det roliga med denna platta ?
Varken omslaget var en höjdare eller Drycks utläggning om densamma. Och kommentarna här var väl så där också...Brukar hålla högre "klass".
Jepp, jag är gnällig, ja.

Herr Dryck sa...

Ja, du är bara gnällig. Att du klagade på KOMMENTARERNA avgjorde saken.

Spiring sa...

Jag håller verkligen inte med Anonym strax ovanför. Ett av de mest genialiskt usla omslag jag någonsin sett! Det skulle inte vara möjligt att med avsikt göra ett omslag så... perfekt.

Anonym sa...

I'd hit it. En naken kvinna av den kalibern kan aldrig vara katastrofal, oavsett hur hon är kroppsmålad.

Hildur sa...

Precis som man kan läsa Playboy "för artiklarna" skulle man kunna lyssna på den här skivan "för låtarna"... om det inte vore för att "låtarna" är täckta med svart färg.

Detta leder mig till att tro att det var dessa målgrupper skivan riktade sig till:

1. Äldre män vars hjärta inte klarar av något mer upphetsande än underklädessidorna i Ellos-katalogen.
2. Folk som verkligen gillar musiken och inte får moralpanik av ett par bomber.
3. Folk som tycker att skivomslaget är stor konst men inte bryr sig om låtarna.

Med andra ord, en tänkt kundkrets på något hundratal, varav grupp 1 utgör den övervägande majoriteten. Pressade man så små upplagor på den tiden (vilken tid det nu var)?

Anonym sa...

Jag tycker att det är fantastiskt att hon har två extra-nipplar i lite mindre format, intill sina armhålor.

JLS sa...

Kolla Frankenstein-foten! Den ser ut att vara minst tjugo år äldre än resten, och lite för stor.

Anonym sa...

..........naturligt sätt att sitta också...NOT. Frankensteins brud köret stämmer, men en sak har vi glömt att nämna; Hon har ju för fasiken lagt beslag på det där smöret som Solen landar i och gäspar när Svt så informativt skall tala om för oss medborgare när solen går upp resp. ner här i landet. Det har ju flockats sig på hennes högra kind i form av hår, när det i själva verket är Svt´s smör som ligger och gassar på huden. Vem liknar hon ? Lottie på Fritidsresor lägger jag mina pengar på, det är hon. Detta är en reklam för deras Thailand-resor. I går var jag måndagsgnällig, nu är jag vaken igen.

Anonym sa...

"A gogo" är något som många stolt rubricerar som det allra första dunka-dunka´t. Ett sätt att ta i övrigt god musik och sträcka ut det till långa, dansvänliga sjok där det inte händer för mycket. Senare drabbades vi av "hooked on" och allehanda andra avarter innan discon slog igenom ordentligt.
Hammondorgeln är nog ungeför som en Wagner-opera - det kan vara hur fräckt som helst (Booker T) eller totalt outhärdligt (Hammond hits a´gogo).
Men inget kan ändå vara så förfärligt som skivomslaget antyder...

Anonym sa...

Är det inte en transa?

Anonym sa...

Nä, men jag håller med dig, det målade benet är jävligt manligt/läskigt.

Anonym sa...

Vår kära Drycks transatlantiska kusin Mr. Beverage:
http://www.worstalbumcovers.org

Anonym sa...

Eh? Den sidan sög ju get-anus jämfört med denna.

Anonym sa...

Tycker mig se en liten bit av håret på muttan...eller är det bara lite önsketänkande?

Emma sa...

Han spelar ju munspel! haha