2011-09-12

Niels Jensen - Celluloid

 
Nu kommer det bli helt konstigt en stund.
På en blöt svart sopsäck beströdd med rosenblad ligger ett fotografi. Fotografiet föreställer en udda skara människor på en stor hög med skit, med Lilla sjöjungfrun-slott och fjäderfän i bakgrunden.
Det är svårt att förstå hur de sju personerna har sammanstrålat, då de alla är mycket unika karaktärer med få gemensamma nämnare.
Längst bak står Brända; en vig kvinna med mycket litet huvud. Hon hade vissa svårigheter att smälta in på sin arbetsplats, troligen på grund av sina vanor att bada naken i grunda vattenpölar och äta soppa med händerna.
Strax till höger om henne hittar vi Kewin. En Mowgli-figur som står och spänner sig iförd ett par Libero Up&Go i vuxenstorlek. I skolan var han den sortens kille som sparkade in alla skåp utom sitt eget utan att se hur det skulle kunna vändas mot honom. Storgrät sig igenom varje avsnitt av "Anslagstavlan".
Till höger om honom står en vacker flicka i vitt, vi kan kalla henne Lecksi då det är så hon heter. Hon hade en tillfällig anställning som dödare på Borås djurpark, men fick sluta då det upptäcktes att hon haft en högt uppsatt position inom Barnens Trafikklubb under deras krigsförbrytelser i forna Jugoslavien.
Till höger om Lecksi står en blond tjej vid namn Paul. Hon har ställt upp fiskpanetter istället för böcker i sina bokhyllor och drog på sig stora skulder under sin fruktlösa kampanj för att marknadsföra en after-shave med doften "vatten".
Bredvid henne sitter en ung man på knä, en yngling som valt att gå under namnet Sten Fink av de Vida Vidderna. Han bär Buttericksdräkten "Tumme Lisa Plommon" och har ansiktet täckt av ett fint lager florsocker. Under många år bodde han hos sina föräldrar i Sveg, men blev erbjuden en egen lägenhet efter att ha klubbat ner en uppsättning krocketbågar i vardagsrummets parkettgolv. Omyndigförklarad 2001.
Några meter till vänster om honom ligger en medelålders dam och fläker ut sig bredvid en trasig kassaapparat. Det är fru Kvänum, en dam som var känd i sin ungdom för att kunna springa skitfort med armarna längs sidorna. Hon lever numera ett stilla liv i Ånge, där hon även hyr en stor silo som hon fyllt med stulen fisk.
Slutligen, ute i mörkret på vänsterkanten iförd latexpyjamas och gasmask, har vi Rune. Han påbörjade ett projekt som gick ut på att gräva ett eget tunnelbanesystem mellan sin innergård och Hemköp i Gävle, men han tröttnade ganska fort. Numera är han revisor.

Eller jag vet inte, detta är rätt vilda gissningar.
1985.

28 kommentarer:

Goose sa...

De flesta omslag som presenteras här är fula på ett roligt sätt. Det här är så illa designat att det inte ens är roligt att titta på. Hur tänkte dom här?

Henrik Ravin sa...

Svart plastsäck i celluloid? Var får man tag i det? Niels har många strängar på sin ostämda lyra.
"Niels Jensen, född 8 maj 1964 i Faaborg, Danmark, är en svensk skådespelare, sångare, låtskrivare och videoregissör. Han slog igenom som musiker med låten "Mobbingbarn" 1979 och blev känd för den större publiken i rollen som Jeppe i filmen G – som i gemenskap."

Mr Obvious sa...

Å gudars skymning.

Niels Jensen var alltid totalt talanglös som musiker, låtskrivare, poet och av tavlorna på hans hemsida att döma även som konstnär. Detta i kombination med att vara det största überprettot från ett landskap fullt av talanglösa überpretton (Noteras skall dock att Peps, Thomas Öberg och Philemon Arthur varken är pretton eller talanglösa). Det hade varit stor humor om det inte hade varit så fasansfullt patetiskt dåligt att man blir spyfärdig.

"Albylen och kaffekoppen
sätter skjortan på överkroppen"

"Jag står vid mitt fönster
det snöar i mönster"

Suck.

Dock skall sägas: Han har gjort videos för nåt kasst italienskt rockband (finns det bra italienska rockband?) Dom var betydligt bättre än musiken.

Anonym sa...

Det känns som om folk har blivit så sura det senaste. Ta det för vad det är. En rolig kommentar om omslag, inga personliga angrepp.
Jag tror herr dryck snart lägger av med detta pga av att antingen får herr dryck skit eller så är ni så mycket bättre på att kommentera Herr drycks omslag. Dhu!!

A x

Kenneth sa...

Själv garvar jag så tårarna sprutar men du verkar ha glömt KuKluxKlan-figuren uppe till vänster...

"Under många år bodde han hos sina föräldrar i Sveg, men blev erbjuden en egen lägenhet efter att ha klubbat ner en uppsättning krocketbågar i vardagsrummets parkettgolv. Omyndigförklarad 2001."
*asg* Eftersom det är NJ vi pratar om så skulle det där faktiskt kunna vara sant...

Herr Dryck sa...

Anonym: Vad fick du det där ifrån? Folk verkar inte sura, jag får ingen skit och folks kommentarer konkurrerar på intet sätt mot mina inlägg.

Anonym sa...

Av de flesta kommentarer jag läst, är det ytterst få som kan mäta sig med Herr Drycks osinande kista av hyllningar till, med och av det svenska språket! Props och respect, Herrn!

aliciasivert sa...

Ibland behöver man inte se omslaget utan bara läsa och föreställa sig så förstår man precis.

X-pert sa...

Ett avskalat och "plain" omslag i minimalistisk stil med ett tydligt budskap. Skönt med artister som inte är pretentiösa. Får shaker-möbler att framstå som pråliga. Snyggt med terjade örnar.

Anonym sa...

Hmmm..är inte karln i det röda Up&Go byxorna lik Prince.

Anonym sa...

Men what about personen i skyddsmask längst till vänster? Vem är han/hon/den/det?

//Kamillah

Markus sa...

Mannen längst fram med Jesusskimret och färgglad mantel är väl mr Jensen himself. Jag tror att han är ledare för ett tufft gäng à la 80-talets övriga coola filmgäng (i Warriors finns t.ex. ett antal av dessa).

Jensens farliga gäng kanske går under namnet the Soptippers eller the Prettos.

"Soptippers, come out and plaaaayyy..."

Herr Dryck sa...

Kamillah: Det är ju Rune!

Lasseman sa...

Fråga: till vänster, bredvid den gymnastiserande damen högst upp, är det en ku-klux-klan/clowndocka? Eller är det något helt annat?

David sa...

Jag älskar att Hr. Dryck börjar komma tillbaka till gammal god fri-spinn-form! Önskar bara att Roland-"tävlingen" återkommer igen... Det måste ju finnas fler som stått som fån på dansbandsomslag genom tiderna...

http://katastrofalaomslag.blogspot.com/2007/05/gammalt-och-modernt-i-mogen-stil-med.html

Rickard Olsson sa...

Jag tror att Herr Dryck skriver att det är vilda gissningar bara för att slippa stämningar. Allt är sant. Allt är Svegarnas fel.

Anonym sa...

haha kul :D

Anonym sa...

Bästa. Beskrivingen. Någonsin.

Tack Herr Dryck! Nu måste jag göra rent mitt tangentbord från Cola.

Maria sa...

Herregud... Tjusigt! Eller vad ska man säga...

Nästan i klass med Stockslycke Swingers - ett band från Alingsås.

Nonsensakuten sa...

Så när alla hyllar hans musik får vi inte heller glömma vilken gudabenådad skådespelare han var.

Ullabella (min egen sekreterare) sa...

Alla minns väl Nils musik: "Jag heter klaustro, jag har fobi. Jag söker rum att leva i..."

Detdär med omyndigförklarad är som huvudet på spiken. Kan så väl föreställa mig just detta :)

Underbaring sa...

*asg* Jag blir lite kär i Herr Dryck och hans utstuderade sätt att lyfta fram detaljer och vara to the point. Love it!

Ann-Charlotte, teak o Orkideer sa...

Minnen! Oj, vad jag har lyssnat på denna skiva. Jag älskade Niels Jensen, och faktiskt lyssnar jag på låtarna ibland än idag. Trots att jag numera är en 43-årig fyrabarnsmamma som kanske skulle veta bättre...
P.S Jag vågar knappt säga det, men jag gillar omslaget.

Anonym sa...

Herregud... Idag tränade jag på friskis. Under uppvärmningen, då vi springer runt i salen, poppar detta upp i mitt huvud: "Det är fru Kvänum, en dam som var känd i sin ungdom för att kunna springa skitfort med armarna längs sidorna." Jag ville bara lägga mig på golvet och gapskratta men fick istället försöka dämpa mitt flin som stretade fram i mitt ansträngda ansikte. Jag tror jag såg rätt galen ut. Allt är ditt fel, herr dryck! /Anna-Karin

Anonym sa...

Lite märkligt att inte ens den lite självgode satirikern själv noterat att "Brända" ageras av Petra Nielsen och "Kewin" av Quincy Jones III. De nedsättande kommentarerna om Niels Jensens konstnärskap luktar småborgerlig folkskolläraranda. Exakt samma unkna mentalitet som gjorde honom till ett mobbingoffer i barndomen. Snyggt jobbat.

Herr Dryck sa...

Helt otroligt att en nonsenstext om fiskpanetter får mig att låta som en småborgerlig folkskollärare! Det var nästan lika långsökt som mina egna fantasier kring det här omslaget, underbart!

Anonym sa...

I love Niels Jensen! Men om det här skivomslaget tycker jag INTE! he he he Hur kom de undan m,ed allt på 80-talet? det är ju lite småbarockst...

vimmo sa...

Skitbra omslag ju. Tagga ner lite. Niels Jensen är en superstar!