2011-09-05

Licence - Högt spel

 
Licence - ett gäng riktiga hjärtekrossare utan tvekan. Men hur heta var de egentligen, om man tittar en lång stund på var och en?
Längst till vänster har vi killen som ser riktigt bra ut. En permanentad Nick Carter med Stallone-inslag. Det man kan ifrågasätta är väl den diskret blåa koftan som han knäppt med EN knapp, och de minimala byxfickorna som han absolut skulle pressa ner nävarna i.

Till höger om honom står en kille och stirrar in i hans öra medan han säger "FFFT". Blicken utstrålar "ingen annan förstår det djupa i Skurt", frisyren ligger som en kalvfilé över huvudet och likt många i hans ålder överskattade han sin polisong-potential.

Bredvid honom står en ung kille som bara ser folk från axlarna och nedåt. Frisyren kallas "Fjällskivling" och tycks bli obefogat populär i ojämna cykler. Notera den extremt tunna halskedjan!

Bredvid honom står Joey Tempest med en intressant frisyr som bara är permanentad från tinningarna och nedåt.

Intill honom, ute på högerkanten, står två killar som ser helt sjuka ut. Båda är så glada att de skrik-skrattar rakt ut. Den vänstra bär instoppad gul skjorta och avklippt slips, och som livrem använder han ett tunt flätat lädersnöre. Posen är med rumpan käckt på sned.

Kompisen som delar hans inandningsluft har även han matsvamps-frisyr, denna gång med ett blont ytskikt mot en mörkare kärna. Han klänger sig fast i en väldigt lång wienerkorv och har möjligen den mest klassiska outfiten för den som ville vara tuff men ändå snäll, ball men ändå ha femma i franska; vinröd sweatshirt (Fruit of the Loom?) med uppstickande skjortkrage och sedan halskedjan lagd utanpå.

1981.

26 kommentarer:

Anonym sa...

Nr 2 liknar Johannes Brost som Joker.
Nr 4 är väl den som sticker ut. Jag trodde först det var en tjej, i synnerhet med den där tröjan och halsband med kors.

Får man gissa sättning? Jag tror på:
sång, gitarr, keyboards, trummor, bas, gitarr

Anonym sa...

Oj. En Remaster utgåva.

http://www.youtube.com/watch?v=vxhrl8QjAkk&feature=related

Jag har bara en fråga: Varför? Det är aptråkig funkpophissmusik utan nån som helst hitpotential då eller nu. Tydligen är dom en dålig svensk kopia av Airplay ( http://en.wikipedia.org/wiki/Airplay_(band) ) ett band som ingen heller nånsin har hört talas om.

SWE-X sa...

Vad hände med den fyndiga idén med att matcha klädseln med de färgade stripp-stängerna? Alla utom en av killarna har klädsel som passar ihop med en stång. Av de två med vit tröja tippar jag att det är nr.4 som försöker avvika från mönstret. Alla de övriga har någorlunda städad klädsel, men han valde en tröja med motiv av en maskerad kvinna vars hjärna precis har exploderat.
Nr.2 är skrämmande lik Arnie i filmen Christine, både utseendet och den psykotiska minen.
Vad beträffar de två längst ut till höger råder det inget större tvivel om deras sexuella läggning...

Mustafa sa...

Grattis Herr Dryck, detta är ett av dom mest fruktansvärda omslag jag nånsin sett...ytterst svårt att överträffa.Ju längre jag tittar på det desto sämre mår jag. Att det handlar om en kristen grupp tar jag för givet, "the kristet utseende" vilar tungt över det här gänget.

Mats sa...

1981 säger du...jovars, ingen bild har nog nånsin sett mer 1981 ut än den här! För övrigt är det onödigt att skriva alla som detta gäng liknar för det måste vara minst ett 20-tal men jag noterar iaf ett par stycken Mike Mills (R.E.M.) från olika årgångar.

Patch sa...

Vid första anblicken tänkte jag sugrör. Men när jag ser titeln "högt spel" så förstår jag att dessa pojkar inte åskådliggör detta med poker eller roulette, inte med black jack eller craps, utan med - plockepinn. Gangsta!

Markus sa...

All heder åt nr 4. Han är den som sticker ut på så sätt att han har ett relativt normalt ansiktsuttryck. Han ser ju riktigt skön och avslappnad ut. Pårökt?
De övriga försöker lite för mycket, tror jag.

Döm om min förvåning då jag först trodde att nr 4 bar ett upp och ned vänt kors. En djävulsdyrkare! Men när jag tittar lite närmare tror jag dock det är ett vanligt kors. Tyvärr.

Petter Y sa...

De två skrattande killarna skrämmer vettet ur mig. Har de inte sådana där svarta arkiv x-ögon? Och flinen är precis såna som spökande skelett/döingar brukar ha. Dessutom verkar de ha makten över plockepinnarna. Har de förhäxat de andra fyra och är i färd med att trä upp dem som souvlaki på sina färgglada spett?

Hildur sa...

@SWE-X:

Jag är helt säker på att de två längst till höger är heterosexuella oskulder. De andra kan vara vad som helst.

Goose sa...

Hur tänkte ADn? Eller fotografen? Om man nu har ställt upp gossarna för att de skall ge ett halvtufft och fördelaktigt uttryck, varför släppa en bild till skivomslag där nr två ser absurt korkad ut? Så intressant kan det inte vara i kompisens öra. Inte schysst mot tvåan.
F.ö. verkar den gulskjortade ha för många tänder på nåt sätt.

Rimbloggen sa...

Man förstår varifrån de fått inspirationen till omslagsidén.
http://wallpaper-s.org/84__Abba,_Voulez_Vous.htm

Madame Berg sa...

Jag skulle med glädje lyssna rätt många gånger på den här skivan om det gjorde att jag fick äga 4:ans tröja. Gud!

John sa...

Hundra spänn på att de är kristna och träffades på en folkhögskola.

Anonym sa...

"...Du spelar etthögtspeeiieel..." En textbehandling värdig Tomas Ledin - fast de tjänadenog mycket mindre...

Anonym sa...

Enligt You Tube är denna skicka en "classic 1981 debut". En klassiker alltså. Det var som f-n! Har inte ens hört talas om dem!

Anonym sa...

Ja "skiva" skall det ju vara naturligtvis, inte "skicka".

Anonym sa...

HAHA! Har inte läst något så roligt på sjukt länge! Tårarna sprutar. Klockrena liknelser och kommentarer! Tack "Herr Dryck"!!!! You made my day!

Anonym sa...

Nr 4 är Pappa till vinnaren av Idol 2011. Vem är det?

Fru Sylt sa...

"Ingen förstår det djupa i Skurt". Den kommentaren gjorde min dag.

Anonym sa...

"Högt spel"? Jag hoppas verkligen att den här skivan inte spelas högt alls om innehållet är lika kasst som omslaget. Den enda jag kan tycka är försonande är nr 2 från vänster som något påminner om den vackre Flake från gruppen Rammstein.

Anonym sa...

Omslaget må vara väldigt corny, men skivan är förbannat bra

Benjamin T sa...

Är det bara jag som reagerar på att nummer fem och sex ser ut som morötter i anletena?

Anonym sa...

Nu vet vi vad Rafael Nadal försörjde sig på förr i tiden! Fast han påstår sig ju vara född -86!?

Anonym sa...

Dåtidens omslag var gräsliga helt enkelt. Albumet har otroligt hög musikalisk klass för sin tid. Men det är det få icke-musiker som förstår tyvärr...

Anonym sa...

Underbar sajt, tack!

Var tvungen att kolla upp bandet på Youtube och faktiskt är det riktigt bra!

Med tanke på deras antagligen unga ålder så är det tungt, tajt och svängigt...trots omslaget...

MVH
Martin

Unknown sa...

Nummer 6 är min pappa per Nyberg