2011-09-25

Eva Dahlgren - Finns det nån som bryr sig om

Finns det någon som bryr sig om smink inför en omslagsfotografering?
Eva står flammigt röd och halvblundar utanför en omvälvande vacker sparbank. Håret ser ut att ha genomlidit någon slags tromb, och fotografen valde dessutom att fotografera underifrån. Det hela resulterade i att Eva ser ut att just ha genomlidit en lång förlossning och ligger utmattad i sitt Landstinget-nattlinne. Den jobbigt uppspelta pappan tog bilden som sedan hamnade i familjens fotoalbum bredvid texten "trött men glad".
Ett stort moln är utmärkt placerat som en förlängning av Evas hår, och uppifrån himlen tittar Gud ner. Men tittar vi noga ser vi att det är Evas egna öga som lyser bakom molnen, vilket gör det hela mycket konstigt.
Eva: Finns det någon som bryr sig om?
Eva igen: Ja, jag.
1978.

23 kommentarer:

Jonas (SEX NOLL TVÅ) sa...

Dahlgren var väldigt tidigt ute med produktplacering, notera den inte helt diskreta SPARBANKEN-bannern där på väggen!

Anonym sa...

Sparbanken ... nu blir jag nostalgisk.

Hildur sa...

Hon ser ut att ha en tejpbit vid ena tinningen. Eller är det en ojämnhet i fodralet?

Rune Bivrin sa...

Apropå Evas öga i himlen:

På "En blek blondins hjärta" från 1991 finns låten "Jag är Gud". Eva verkar ha haft den tanken länge!

Anonym sa...

Typiskt butch-lesbiskt ointresse för utseende redan då, uppenbarligen.

Makarov sa...

Har flickstackarn ätit ström?

Markus sa...

Hade inte ledtrådar getts via artistnamn, låttitel och Sparbanken hade jag gissat på att skivan varit av Östtysk härkomst.

tompa sa...

Anonym: "butch-lesbiskt ointresse...". Här har vi tydligen en som har råkoll på HBT-världen.
Själv tycker jag att det finns få som verkar så ointresserade av sitt utseende som medelålders män.
Men ett hiskeligt fult omslag är det verkligen.

Nonsensakuten sa...

Hon glömde dessutom att sätta ut ett litet frågetecken i skivans titel.
Inte bra.

Smygen sa...

Om jag inte är fel ute så är byggnaden till höger Riksbanken och då är det nog inget misstag att Sparbanken syns till vänster och att stackars Eva är inklämd mellan kapitalismens högborgar (fast hennes blick lovar att hon kommer kämpa för oss).
Ett helt rätt artist-politisk komposition för den tiden. Men för den skull inte desto mindre komisk och katastrofal design.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Är det bara jag som tycker det ser ut som Evas hår brinner och molnet utgör en liten rökpufff

Cathmelar sa...

Ja, där står hon, på Malmskillnadsgatan... Symboliken i det! Där finns det garanterat ingen som bryr sig. Banker och prostituerade samsas om en trist gatsnutt, och då blir det som det blir. Och så lilla Eva mitt i alltihop. :)

Fat Bastard sa...

@nonsensakuten.
Det kanske inte är en fråga. Det kan ju vara ett påstående också.
"Eva Dahlgren finns den nån som bryr sig om" På samma sätt som "korv och bröd är det många som gillar"

Anonym sa...

Haha, "trött men glad". Klockren!

Anonym sa...

Kvinnan hade helt oväntat stött omkull mig så att jag fallit baklänges på trottoaren. Hon böjde sig framåt och jag kunde se de spetsiga kragsnibbarna sakta röra sig i vinden. Hennes döda ögon tyckes löpa över min bultande halsartär. Och det var då jag förstod att mitt liv aldrig mer skulle bli sig likt.

Anonym sa...

Jag är bara lite nyfiken på vad det är som människan på bilden har rökt?

Nonsensakuten sa...

@Fat Bastad: Fast då skall man kanske inte skriva "finns" med stort F.

Anonym sa...

Till Anonym, ovan: Eva Dahlgren är ju verkligen inte butch, den som nenar det jag ju verkligen noll koll på vad ordet betyder. Hon är ju dessutom skitsöt på bilden, rosiga kinder är fräscht.

Anonym sa...

Så praktiskt med en brasa i barret! Man kan föreställa sig att den både lyser och värmer!!!!
Berit i Skene

Anonym sa...

Det verkar vara Samus Aran som har tagit bilden.

Anonym sa...

Mr Dryck Tack för att du finns!
vad vore väl mitt liv utan dessa visdomsord, och frsmför sllt bilder, Tack och åter tack för många skratt och nostalgiska tillbakablickar
//M född 66

Anonym sa...

HAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHHAHAHAAHAHHAAHAHAHAHHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHA