2011-06-26

The Readers

 
Här ser vi ett gäng som hittade på en gemensam dresscode: alla killarna skulle ha långa vita polotröjor med svart skärp utanpå uppe i navelhöjd. Detta var fullständigt vansinne naturligtvis, som ni kan se på bilden. Men trots den bestämda klädkoden kände de inte att de borde införskaffa sina uniformer tillsammans, utan det blev var man för sig. Därför kan vi nu se fyra nästan unisont klädda män. Fyra olika sorters vita polotröjor och minst tre olika sorters skärp i olika bredd, och i centrum en flicka i hög pälsmössa.

Tillsammans sprider de evangeliet genom glatt lockande visor som "Tag mitt liv" och "Gripen av Gud".

1971.

29 kommentarer:

SEX NOLL TVÅ sa...

Pingstvännen längst till höger i bild är ganska lik Nick Carter från Backstreet Boys, den tjusiga kvinnan i ensemblen påminner väldigt mycket om Maria Hammar från föregående inlägg!

Anonym sa...

Nja, de killarna ska man nog inte skoja om för de är hjältar, kända i Ryssland som motståndsmän till de gamla sovjetregimerna. De kosackinspirerade kläderna fick alla som släpptes efter fångenskap i Gulag. Och Monchichi (googla)var bandets maskot, inte sångerska.

Anonym sa...

Det är väl en oskriven regel att smalare bälten endast används av kvinnor. Men andlighet och klädvett är ju en sällsynt kombination, vilket denna blogg vittnar om. Å andra sidan, väljer man att ha bältet ovanpå skjortan så blir det inte bra hur man än gör. Det kanske handlar om s.k. njurbälten (ett fantastiskt begrepp som jag tackar HD för)? Sen kan man ju också begrunda låtnamnen i förening med omslagets liturgiska färger blått, vitt, svart.

Anonym sa...

Är det bara jag som får bukkakevibbar av omslaget?

Anonym sa...

Stjärnan är killen till vänster. Framåtlutande kroppshållning, dumt flin och en knuten näve.

Anonym sa...

Snubben till vänster är ju Thomas Sunesson, som lirat i bl.a. Kalmar FF, Malmö FF, Djurgården och landslaget.

Anonym sa...

S.k. Islandströja d.v.s. vit eller offwhite stickad långpolo i kombination med utanpåbälte gärna med stort spänne var inne samtidigt som jag tillbringade min studietid i mellanstadiet på den östgötska lansbygden,jag bar själv en sådan outfit en period.Gula polotröjor var också stort men ej helt lämpligt då cykelvägen till skolan gick genom blommande rapsfält med tillhörande rapsbaggar.

Anonym sa...

Alltså, när det kommer till kristnas sätt att klä sig - tacka vet jag Dolly Parton.

Anonym sa...

...och Johnny Cash.

Anonym sa...

Och Elvis var inte dålig på att klä sig heller, minsann. Varför måste den svenska kristenheten klä sig som fån?

Anonym sa...

Sitter klädgaljen kvar i kvinnans rock...?

Anonym sa...

Jag tycker de gör helt rätt som har olika kläder som ändå är lika, det gör att de ser ut som ett gäng i stil med de i Clockwork Orange. Lite mer subkulturellt korrekt, man visar att man är ett gäng med uniform klädsel, men ändå att man inte är så töntig att man går och köper kläderna samtidigt. Stilen har liksom vuxit fram, det är autentiskt, de går klädda sådär till vardags.

Anonym sa...

Anonym: Jävla idiot. Din syn på kristnas sätt att klä sej härrör från bilder du sett, tagna på 70 talet. Titta på foton av hur exempelvis en "cool" reklambyråsnubbe såg ut på 70-80 talet så lovar jag dej ett likadant hånskratt.

Anonym sa...

Ett litet tips till dig som kallar mig idiot: om du verkligen vill upplysa mig, eller någon annan för den delen, om någonting så lovar jag att ditt budskap (så länge det inte är andligt, vilket jag anar i detta fall) når fram mycket bättre om du inte inleder med att skymfa mig.

mammakicki sa...

Herr Dryck, jag älskar Er!

Irris sa...

Men jag tror nog allt den här skivan är lite klämmig. Tycker det ser ut och vara rätt bra fart på flera av gossarna i bandet.

Anonym sa...

Hörruherrdryck!? Haru inget av Small Town Singers?

/M

Anonym sa...

Vad är "bukkakevibbar" (omnämns i inlägg 4 ovan)?

Anonym sa...

Men för i helvete, anonym... Det märks att du aldrig porrsurfat.

Don Jernsusp sa...

Takk for en fantastisk blogg.Oppdaget den ved en tilfeldighet,og takker Herr Dryck for disse vakre platecoverne.Evry picture tells a story var en tittel på en LP plate en gang i tiden,og gudene skal vite at det er korrekt. Forøvrig synes jeg de fire unge mennene ligner en tidlig utgave av de fire syngende deodoranter,Herreys!!!

Henrik Ravin sa...

Nästan lika bra som "Sydkust-teamet". Skivbolaget Cymbal signar inte vad som helst.

Anonym sa...

Och jag får Galenskaparna/After Shave-vibbar.

http://www.kossan.se/roliga-filmer/galenskaparna__hembygdsfoereningen.htm

Anonym sa...

"Tag mitt liv" - ja det är nästan så att man ber om det efter att ha sett omslaget.

Snowroller sa...

Jag gillar sättet på vilket ordet "STEREO" är skrivet. Nästan som om de tänkt lite extra där. För övrigt är det en halv Roland den där killen till vänster i bild håller sej med.

Anonym sa...

Nu först förstår jag vem som är mamma till denna. :)

http://photos.travellerspoint.com/79417/Monchhichi.jpg

Anonym sa...

För säkerhets skull har damen i pälsmössan ett slags hundkoppel runt midjan och troligen hör hon inte till gruppen utan togs in direkt från gatan då hon ser ytterst malplacerad ut. Klädkoderna från 1968-70 bör man helst glömma.

Herr Dryck sa...

M: Jo då, det dyker säkert upp här någon vacker dag.

Anonym sa...

Den här är nästan ännu värre än "sydkust-teamet"

Anonym sa...

Ser ut som om dom skulle kunna höra hemma i gamla Star Trek!