2011-06-26

Mats Wikström

Mats har valt blått hår.
Jag skulle kunna avsluta där, men jag vill bara kort uppmärksamma några små detaljer.
Märk hur håret, de shadade solbrillorna, slipsen och byxorna kämpar tappert för att lyckas matcha varandra. Istället blir det ett sånt där stenhårt stolpskott där nyanserna hamnar tillräckligt nära varann för att det ska värka i bihålorna att se på. Till och med mustaschen skär sig mot den övriga behåringen. Näsduken finns där som ett märkligt undantag, så långt ifrån att matcha att den ser ut att ha ritats dit med med highlighterpenna.
Och ja, jag ser kåktatueringarna på hans händer, men de är ursäktade tycker jag. Mats var missbrukare innan han Fann Jesus och började sjunga kyrksmör för gamla människor, det roliga är hur han då stylat om sig på ett så uträknat missmatchande sätt och ställt sig lutad mot ett träd.
Och färgat håret blått.
1989.

27 kommentarer:

stuhre sa...

Ett signerat ex, minsann! Måste vara värt en hel del kosing.

Snowroller sa...

Ö h t att ställa sej i en sån kostym mitt i skogen är tillräckligt för att vara en katastrof, omslag eller ej.

Anonym sa...

Grabben! Jag gillar inte ditt utseende!

Anonym sa...

Tonade blåa glajjor inte att förglömma! Matcha till max.Blått is it!

Markus sa...

Italiensk mafioso hämtad ur en David Lynch film.

Anonym sa...

Fast näsduken matchar i färg med texten till vänster, så där har man tänkt till!

Anonym sa...

Få känner till att han faktiskt var homosexuell.

Mikael sa...

den här bloggen är fan superb, du beskriver så bra, som jag aldrig skulle kunna.......längtar till nästa inlägg

Henrik Ravin sa...

Källa: http://www.nsd.se/familjeliv/doda/artikel.aspx?ArticleId=4858786

Mats Lennart Wikström, Boden, har avlidit efter lång tids sjukdom. Han blev 67 år.
Mats Wikström var bodensare i hela sitt liv. Han växte upp i Gammelbyn och gick sjuårig folkskola i Svartbjörnsbyn.
Inom yrkeslivet var han bland annat målare och behandlingsassistent på Strömsegården, han arbetade också på Bil & Traktor och inom NBV, Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet.
Men den stora försörjningen hade han inom musiken. Mats Wikström spelade i flera dansorkestrar och framförallt i Vifem, som bildades 1966.
När orkestern upplöstes började han spela på egen hand i slutet av 70-talet. Han fick en synt av hustrun och spelade och sjöng över hela landet.
Totalt framträdde han på mer än 150 platser.
Mats Wikström var uppskattad och efterfrågad och spelade på sjukhem, äldreboenden, marknader, privata tillställningar och i många andra sammanhang.
På senare år hade han uppskattade framträdanden på somrarna i Stadsparken i Boden.
En tid låg han också tolv veckor på Norrbottenslistan i radion. Då infördes tioveckorsregeln...
På 70-talet blev Mats Wikström kristen och den 18 september skulle han ha firat 30 år som nykter alkoholist.
Mats Wikström hade ett stort idrottsintresse från unga år. Han spelade bland annat ishockey med Svartbjörnsbyns IF och fotboll med Vändträsks SK.
Han följde fotbollen i Bodens BK på nära håll och hjälpte under ett par år till på materialsidan i A-laget.
Mats Wikström hade även ett stort travintresse och vann också ett lopp som kusk.
Mats Wikström var en person med gott hjärta och glimten i ögat. Han gick hem i alla samhällsgrupper, hade vänner och bekanta överallt och tyckte mycket om barn och ungdomar.
Närmast sörjande är hustrun Solveig, tre systrar, två barn och sex barnbarn.

Fat Bastard sa...

Vilken extremt skuren vafandetnuär. Jacka,kavaj?? Vad heter det där plagget, vill ha, vill ha..
Mats är ju stenhård rakt igenom.

Anonym sa...

Henrik: Om det är du på din avatar så ser du också homosexuell ut.

Rikard sa...

Jag har minsann haft Henrik som lärare på gymnasiet i en Stockholmsförort. Du gjorde ett bra jobb Henrik =)

Skogstrand sa...

Om man ska skicka in ett omslags bidrag till Herrdryck vilken e-post addres ska man skicka till?

Herr Dryck sa...

herr.dryck@gmail.com. Men jag lägger tyvärr inte upp någonting som jag bara har en bild av, till konceptet hör att jag själv måste äga alla skivor som jag presenterar.

Nina sa...

Herr Dryck, jag är kär i dig.

pojoel sa...

Det kan ju inte bli mer 80-tal än detta!

Solbrillor är det dock inte han har, utan, som man tydligt ser i dess brytningar, korrigerande glasögon.

Jag hade ett par liknande fast ännu värre -84-86. Flaskbottnar i skyltfönsterstorlek från Lacoste. Blåtonade. Döfräcka. Då.

Skogstrand sa...

@HerrDryck

Hittade ett verkligen katastrofalt omslag för ett tag sen men tyvär så jag har ingen scanner att scanna in med, Vad använder du för Scanner?

Sen hittade jag bara lågupplöst bild av omslaget på nätet

http://imageshack.us/photo/my-images/51/00000000sl100.jpg/

kyd.blogg.se sa...

Hahaha! Suveränt omslag och kommentar därtill =D

Anonym sa...

Fast SL 100 har väl redan varit med på denna blogg? Eller har jag sett den nån annanstans?

Anonym sa...

Märk också att de inte var kapabla att ta ett foto i rätt dimension för att fylla ut omslaget. Men då var det någon som tänkte "ja men då skriver vi namnet i det där utrymmet som blev över, så ser det ut som att tanken hela tiden var att fotot skulle ha precis den där storleken".

Herr Dryck sa...

SL100 var fin, den skivan har jag inte. Som sagt så lägger jag inte upp några skivomslag som jag inte själv äger. Jag scannar inte omslagen, jag fotograferar dem med kamera på stativ och bra ljus.

Anonym sa...

Har han gjort frans manikyr på ena tumnageln?

Anonym sa...

Ja, ja, men den grällt blå näsduken matchar i alla fall artistnamnets färg på omslaget. Inte illa!!!!

Anonym sa...

Mats Wikström har aldrig suttit på kåken under sitt liv.Hans tatueringar på handen gjorde hans kompis då han var femton år.Att ljuga saker om en avliden person borde straffas.Det är kränkande uttalanden,fegt och oestiskt att skriva det som är fel,lögnaktigt och utan att mannen som är avliden kan försvara sig.Mycket dåligt gjort ,oförskämt....sårande.

Anonym sa...

Jag tror inte han har några byxor på sig. Bilden är skuren i lårhöjd för att försöka dölja det faktum att det man ser är hans grå boxershorts.

Anonym sa...

hÄR KOMMER DEN ENA SJUKA KOMMENTARAEN EFTER DEN ANDRA.dET ÄR NOG DAGS ATT SÖKA HJÄLP MEDAN NI HAR CHANSEN.lÅT DEN DÖDA SÅNGAREN SOM GLATT SÅ MÅNGA MED SIN SÅNG O MUSIK FÅ VILA I FRID.hUR SKULLE DET KÄNNAS OM NI SKULLE BLI UTSATTA FÖR SAMMA SAK OM NÅGON AV ERA ANHÖRIGA GÅTT BORT. hÄLSNINGAR ANHÖRIG

ninell jensen sa...

Vi lämnade Danmark för gott 1989.
Vi hamnade på Jukkasjärvi marknad.
Här satt en person,spelade och sång härliga sånger.Vi köpte hans 2 tapes
som kom att förändra vår liv.
Hans namn var Mats Wickström.

Även i dag,även på semester är Mats Wickström alltid med os.
Det första vi gör,är att spela Mats Wickström.

Så stakkars ni som skriver skit om honom kan jag bara säga :

"Mot dumhet kämpar även gudarna förgäves

Solveig :
Din man har gjort så många människor glada,inkl.os.

När det en dag händer os,vill vi det ska spelas hans version av flyttfåglarna.

Kram till dig och din familj.
Hälsningar Kai och Ninell