2011-06-26

Count Basie - Super chief

 
Detta är ett utmärkt exempel på hur ett ambitiöst omslag kan fördärva en i övrigt bra produktion. De kunde helt enkelt ha tagit ett fotografi av Count Basie och sedan låta hans musikaliska begåvning tala för sig, men icke. Istället anlitade de en konstnär vid namn David Willardson, som målade upp Basie som Ångloket Thomas.

Denna typ av airbrushade porträtt får mig alltid att känna mig en aning illa till mods. Basie blev äcklig, och Willardson blev så nöjd att han skrev sitt namn på omslagets framsida.

1972.

11 kommentarer:

Tommy sa...

http://davidwillardson.com/

Willardson äre en legend.

Jonas (SEX NOLL TVÅ) sa...

Min femåriga dotter sprang just fram till datorn; "KOLLA, ETT LEVANDE TÅG".

Det är intressant när sådana här smaklösa förpackningar passerar filtret när det är så pass (er)kända artister som Count Basie. Jazzskivomslag brukar oftast vara väldigt smakfulla och coola, men det här var illa. Intressant när den röda tågfärgen övergår till Basies hudfärg.

Fat Bastard sa...

Bajsmannen är också en legend, Tommy.
Det är inte alltid positivt...

Salasso sa...

Det är ett diesellok. Eller snarare ett muterat diesellok.

Tommy sa...

Fat Bastard: Willardson ÄR legend i positiv bemärkelse. Dock tydligen gjort ett och annat misstag genom åren.

Anonym sa...

Den här hör väl knappast hemma bland katastrofala omslag. Möjligtvis bland "sådär omslag".

anders w sa...

Sådana här omslag uppkommer nästan enbart när textmänniskor ska fräcka till en bild. Och ofta är det två (eller fler!) oförenliga entiteter som ska smälta ihop (lok+människa, dator+djur, bank+frukt o s v) Jag talar av egen erfarenhet som hårt prövad illustratör som emellanåt måste avstyra sånt. (Detta inte som försvar utan som förklaring till en del horrörer. Willardson kanske också hade räkningar att betala, och mr moneybags framhärdade...

Anonym sa...

Vad fan är en textmänniska?

Fat Bastard sa...

Jag blir lite nyfiken på Anders Bank+frukt nu faktiskt..

Ullabella (min egen sekreterare) sa...

Ser ut som ett sånt där äckligt lok från Chuggington. Klart mer Chuggington än Thomas the Tank Engine...

Jonathan Newton sa...

Är det bara jag som kommer att tänka på Motörheads "Orgasmatron"?