2011-06-23

Clas Pehrsson

 
Clas är mycket noga med sina blockflöjter. Han har tagit fram sina sju flöjter och noggrant placerat dem på ett bord. (Han verkar sitta inomhus att döma av handtaget på fönstret, men det känns väldigt mycket som en uteplats.) Nu skall han påbörja dagens flöjtunderhåll, då han sjukt noga putsar och polerar varje detalj med en mängd olika små tofsar och pinnar.

Så långt framstår Clas som en allvarlig nörd som ser blockflöjter som något mycket viktigt. Någon gång under fotograferingen slogs de av detta, och kände att de absolut behövde skoja till det lite grann på baksidan. Han behövde bjuda på sig själv, men ändå blanda in flöjterna på något sätt.

De bestämde att Clas skulle ÄTA flöjterna. Bra tänkt.

1976.

25 kommentarer:

mohsart sa...

fast det är ju bara sex flöjter...

stuhre sa...

Nu tror jag du glömt räkna den köttflöjt vi alla vet finns där, Mohsart.

stuhre sa...

Summa summarum sju flöjter och två fikusar.

Patch sa...

Jag skrattade så högt när jag såg den andra bilden att jag helt sabbade känslan som helgskräckfilmen byggt upp. Tack igen Hr Dryck!

Anonym sa...

Blääää vilken hemsk människa/bild. Dom där borstarna är till för att ta bort saliv som fastnar i flöjten.

Jonas sa...

Han är inte helt olik Thomas Quick på bilden där han tänker äta upp sina instrument.

X-pert sa...

Det är för LITE såna här omslag. Vi vill se Phil Collins polera sina cymbaler med Svinto, Elton John vaxa en flygel med Turtle Wax, Eric Clapton snygga till sina gitarrer med ångtvätt och Miles Davis köra sin trumpet i ett ultraljudsbad. Vad själva ätandet av instrumenten anbelangar så har jag inte tänkt färdigt riktigt. Hur dukar man upp en flygel?

Johan Pfeifer sa...

Oh, han har varit (är?) lärare vid Musikhögskolan i "tockholm"?!

X-pert sa...

Clas har missförstått det här lite. Till blockflöjter dricker man rött vin. Det gäller faktiskt allt träblås. Till slaginstrument dricker man vitt vin. Men champagne bara till pedalpukor.

Fat Bastard sa...

Bara det faktum att det finns ett "Svenska blockflöjtspedagogförbund" gör mig oerhört illa till mods.

Anonym sa...

hahaha seriöst :D

Jonathan Newton sa...

Skulle gärna vilja veta hur man använder skruvmejsel och elektroniktång för drift och underhåll av blockflöjter som är helt karvade i trä.

Markus sa...

Jag tycker han påminner misstänkt mycket om en psykopat som genomför vapenvård inför nästa mord.

Wagner sa...

Precis min tanke. Galen massmördare som går igenom utrustningen inför det slutgiltiga..

Men inte ens dom brukar sätta tänderna i verktygen efter väl utfört värv. Med galen blick och spelande tunga dessutom.

Var är dom tvångsvårdande instanserna när dom som bäst behövs?

Raggoparden sa...

Är det bara jag som slås av den lätt obscena vinkeln på den sjunde flöjten, den som liksom pekar ut undr hakan ur hans slipover?

maria sa...

haha, jag dör! den här var roligast på länge :)

Anonym sa...

Oj oj, Svenska Blockflöjtspedagogförbundet!! Man tackar! Där har vi en okänd maktfaktor inom det svenska samhället.

tompa sa...

Att han siktade på en internationell karriär framgår tydligt. Baksidestext på tre språk! Blockflöjtens ABBA?

hjon sa...

Han äter dock sitt örongodis med bestick, som George Constanza. Kudos!

Andreas sa...

Thomas Quick var det första som dök upp i mitt huvud, av någon anledning...

Anonym sa...

Skumpan är ju avslagen!

Anonym sa...

tompa, hade du vetat nåt om klassisk musik hade du kanske vetat att det visst inte är några problem att göra internationell blockflöjtskarriär! Det finns mer än gruppundervisning för åttaåringar, vet du. Men det är ju oerhört att BIS lyckats slå igenom internationellt med dessa omslag!!!

tompa sa...

Jag är ledsen Anonym (den senaste) att behöva meddela att även jag har en klassisk skolning inom musik. Dock har jag inte lyckats göra internationell karriär. Därav mitt bittra inlägg.

Kalligusta sa...

Ser ut att vara Moeck-et mat!

fredrik sa...

Skivan finns att köpa online i FLAC format men den underbara bilden på lunchen är bortplockad. http://www.eclassical.com/