2011-05-21

Sydkust-teamet

 
På bilden ser vi fem män. Fyra av dem hatar den femte, och ett överhängande hot om våld hänger i luften. Anledningen är uppenbar; Den lila herren ute till höger spelar kornett, skithögt, rakt i ansiktet på de övriga.

Han har till och med tagit på sig njurbältet för att kunna komma upp i abnorma volymstyrkor utan att något brister i bukpartiet. Vi vet inte hur länge han har stått där och spelat, men alla som hört det potentiella ljudtrycket från en kornett på två decimeters avstånd förstår att varje ton skär genom märg och ben på de stackars frälsningsmusikerna.

Mannen som är mest utsatt, och vars trumhinnor lär ha sprungit läck för länge sen, sitter ned med imponerande kass hållning och nollställd bedjande min. Han sitter uthasad på stolskanten så att låren pekar nedåt, med skuldrorna framskjutna och armarna hängande närmast förlamade längs sidorna. Till höger bakom honom ser vi en kille med någon sorts dam-polo med alldeles för korta ärmar, och en majestätiskt gles mustasch. Varför var det ingen som sa till honom att det är ett fullständigt dödfött projekt att försöka styra upp en stilig mustasch när man har tunnare skäggväxt än de flesta korta tanter kring 70-strecket?

Bredvid honom står en snubbe som vi inte ser mycket av, mer än en bister min och en blick med djupaste kornetthat.

Intill honom däremot, finner vi den i gänget som ser mest trolig ut att kunna explodera. Hans framskjutna ansikte och intensiva blick vittnar om att han nog kommer vara den av herrarna som kliver fram och drar en gräns för det hela, kanske genom att vänligt men bestämt föra upp hela kornetten i blåsarens rectum.

1971.

65 kommentarer:

Anonym sa...

genialt

Anonym sa...

Jag tycker att snubben i rött påminner lite svagt om Johan Glans.

stuhre sa...

Rödtröjan är en korsning mellan Glans och Dexter Morgan. Det är tveklöst just han som kommer att avrätta kornettkillen. Titta igen på de två bakre killarna. Känns det inte som att de redan vet att någon (ni vet vem) kommer att likvideras? Det är nästan lite medlidande i deras blickar, samtidigt som de vet att alternativet är värre. Att låta honom leva...

Möjligen kan gruppen ha bytt namn från Sydkust-teamet från Sydkust-kvintetten inför denna platta. Det är också rödtröjans sätt att hålla övriga medlemmar i ensemblen på tå.

"Kom ihåg att ni inte är oumbärliga grabbar. Bandnamnet säger inte hur många vi är. Längre."

Madame Berg sa...

Du kan lägga ner nu, herr Dryck. Du kommer aldrig hitta ett värre omslag än detta. Aldrig.

tompa sa...

The båttom is nådd. Hittar du ett värre omslag så ska jag äta upp min skivspelare.

Mustafa sa...

Bäste Herr Dryck! Vart vänder man sej om man i all enkelhet vill bidra med några vackra omslag?

Bäste Tompa! Smaklig måltid!

Herr Dryck sa...

Maila till herr.dryck@gmail.com!

Anonym sa...

Att kalla en skiva för "Trelleborg" - bara det skulle göra att omslaget skulle platsa här, oavsett hur bilder och annat ser ut...

Anonym sa...

Härligt att ha Herr Dryck tillbaka i gammal god form, tack!

Anonym sa...

Tack för denna! Din text räddade min dag! Fick mig ett gott garv. "Njurbältet"! LOL
Bäst..

Anonym sa...

Herre min skapare! Vilket ohyggligt omslag. Ett av de värsta, om inte DET värsta. Undrar vad dessa arma pojkar gör idag?

Purjo sa...

Bästa bloggen ever har publicerat ett av dess ultimata storverk hittills. Seriöst, jag pissade på mig! Din blogg har gett mig fler skratt den senaste månaden än jag haft de sista fem åren! Det kanske låter sorgligt, men det är det inte. Jag är vanligtvis en glad prick, men din blogg är som grädde i tårta, sprit i en drink och judo-junior-träning för en pedofil. Vansinnigt bra! Omslagen i sig själva kräver knappt någon kommentar, men du gör det ändå, och det är det allra bästa! Jag tjuter så grannarna bankar i väggen!

Christian sa...

Vad sägs om man får ge betyg från t ex 1-10? Sen kan Herr dryck göra en topplista av dom värsta exemplen.

PikeWake sa...

Man kan ju undra vad det är som främst har orsakat förlamningen hos killen som sitter - Kornetten eller kornettistens brallor?

Markus sa...

Detta var 70-talets motsvarighet till dagens MC-gäng. Vi hade Sydkust-Teamet (Trelleborg), Sydkust-Teamet (Malmö), Ostkust-Teamet (Stockholm) Västkust-Teamet (Göteborg) osv.
Omslaget förevigar Trelleborgsteamets upptagning i nätverket. Efter begravningen av kornettspelaren blev de fullvärdiga medlemmar.

Mannen i röd tröja är idag livstidare på Tidaholm, där han ofta hamnar i konflikt med andra interner.

Kenneth sa...

"kanske genom att vänligt men bestämt föra upp hela kornetten i blåsarens rectum."

Helt underbart..!

Anonym sa...

Finns ingen blogg i världen som får mig att skratta så gott som denna. Tack för det, Herr Dryck!

SB

Anonym sa...

Jag tror aggressionen grundar sig i avund över hur stylish kornettkillen är jämfört med de andra. Kombon bakelitbrillor/lila polo/krokodilskärp/rutiga brallor slår aggro-killens röda polo vilken dag som helst.

Thomson1 sa...

Jamen crap, och hur många har inte kornettkillens svartbågade glasögon idag?

stuhre sa...

Även Small Faces-polisongerna går nog att komma undan med idag, men aldrig en kornett.

Andreas sa...

Är det bara jag som tycker att kornettmannen påminner rätt mycket om framlidne komikern Stellan Sundahl?

Herr M sa...

Står det någonstans på omslaget eller skivan medlemmarnas namn?

Som gammal Trelleborgare vore det väldigt intressant att veta vem killarna är.

David sa...

Herr M: Med tanke på att plattan är utgiven på det (fri-)religiösa skivbolaget Cymbal får du nog leta i närmsta tempel. Alternativt har hela bunten blivit katoliker och sitter nu i nån katedral och fingrar på korgossar...

Anonym sa...

Overklighetskänslan som kommer när det verkar som om pojkarna på omslaget hittat kläderna på samma Myrornas som själva skivan hittats på...

Goose sa...

Den sittande mannen personifierar uttrycket handfallen på ett genialt sätt. Så mycket fallnare kan ingen hand vara...

Irris sa...

Helt Enkelt Underbart!

magasinprojektet sa...

så otroligt fantiastisk bra bloggidé. Vi ÄLSKAR dig

Anonym sa...

Roligaste jag varit med om på nätet....jösses Amalia.....

Herr Dryck sa...

Herr M: Åke Svensson, Bo och Rolf Appelgren, Göran Nordenberg och Dan Nilsson.

David sa...

Frågan är vem av de fem som möjligen är identisk med personen som är kantor i Jämjö:

Jämjö

Buster sa...

Mmm, härligt att se de gamla svettriktiga polotröjorna i 110% spraflon, vilka ingen deodorant nånsin rådde på. Var kan man få tag på sådana idag?

Efraim sa...

Ahahaha jag har sällan skrattat så åt ett blogginlägg! Håller med, det här är ett storverk till bloggpost!

Anonym sa...

Kornettistens glasögon är så kallade KRAVALLGLASÖGON. Sådana har polisen då de förväntar sig särskilt hårt motstånd. Inga problem med en gatsten från en halv meter.

X-pert sa...

Det är rörelseoskärpa på ventil 2. Kanske spelar han en Bess-A-drill eller kanske en D-Ciss-drill. Troligen inte högre, han ser så avspänd ut. Det ser ut som han spelar på ett Olds-munstycke.

Johan sa...

Detta omslag gjorde min dag, hysteriskt kul!!!!!

Jag kan inte sluta skratta

Anonym sa...

Helt underbart! Skrattat ihjäl mig! Underbart kul, kommer att följa denna blogg.

Anonym sa...

Jag måste tacka Herr Dryck för två timmars skrattfest i min ensamhet.

tompa sa...

Det är imponerande att få till Roland-hållningen i sittande ställning. Inte ofta man ser det.

Anonym sa...

Herr Dryck: Du har sagt att du bara recenserar omslag som du har i din ägo? Stämmer det? Kan man i så fall skicka skivor till dig? Nu och då på loppmarknader ser jag omslag som bönar och ber att få bli omnämnda av Herr Dryck...:-)

Anonym sa...

Jag har aldrig skrattat högt så tårarna rinner när jag har läst en blogg och aldrig, aldrig behövt det så mycket som nu. Tack! Du kommer att vända mig ur en riktigt jobbig period och ge energi att gå vidare!

Jennie sa...

Shit! Min pappa är kändis ;-) Och nu vet jag vart jag ska skika min terapiräkning...

spamalot sa...

HAHAHA! finns ett enda ord: LAME!

Alvmarken sa...

Jamenfyfan vilken underbar text! Det blir 10 guldkornetter till Herr Dryck!

klipejo sa...

Superlativerna över din prosa skulle egentligen hagla fram men jag kan inte samla tankarna efter en sån garvattack med tillhörande tårkanalsrensning du har bjudit mig på. Måste sluta nu då jag hör att en medarbetare är i telefon med psykakuten å mina vägnar ;-)

Anonym sa...

Tack för ännu ett gott skratt!

Anonym sa...

Om ingen annan redan gjort det (jag pallar inte kolla) så postar jag här en länk med Bo Appelgren, killen som otroligt nog överlevde ögonblicket! http://www.riffet.com/pavinylen/Pavinylen13BA.php

Anonym sa...

Jag skrattar så jag gråter. Du kan formulera dig. :D

Anonym sa...

Åke Svensson (sittande) är bror till förre KD-ledaren Alf Svensson

Mia Ankarwall sa...

Dessa inlägg länkas med fördel in till Google+.

Min mage fick kramp. Det här var roligt.

tant Gredelin sa...

Åherrejesus, just en sådan rödtröja har jag hemma i gabberoben!

Lånade den av en äldre svåger nå´ngång tidigt nittiotal när jag skulle på 70-talsfest.

astryer sa...

Fullständig magkramp av skrattparoxysmer när jag föreställde mig Hans Vilius läsa bildtexten.
Best Ever!

Fred sa...

Jag och min fru vred oss i skrattparoxysmer så vi nästan kissade på oss. Något så träffsäkert och vasst har jag inte läst på mycket mycket länge.

Min herre, du tar priset

Anonym sa...

Din bästa berättelse om omslaget! Vansinnigt rolig! /Daniel

Anonym sa...

Lätt att förstå hur detta utvecklade sig.

Mannen i rött inledde attacken med ursinniga slag mot huvudet. De båda svartpoloklädda hakade på.

Rättens ledamöter kunde inte fastslå vem som utdelat det dödande slaget (det visste inte grabbarna själva heller) och dömde samtliga tre för grov misshandel+vållande till annans död.

Långt senare hittades eventuellt mordvapnet:
http://bayimg.com/PAKnKAAdc

Anonym sa...

Mordvapnet hos bayimg.com verkar inte funka.

http://tinypic.com/r/2ngv53k/7

Fru Sylt sa...

Snubben i mitten liknar min farbror som ung...fast mer lidande...

Dina kommentarer är underbara, Herr Dryck! Jag var bråddjupt deprimerad innan jag började läsa på din blogg och nu sitter jag och skrattar så tårarna sprutar!

Anonym sa...

Verkar som kornett spelaren överlevde, tack och lov verkar herren har lagt spelandet på hyllan..

http://www.riffet.com/pavinylen/Pavinylen13BA.php

Anonym sa...

Hahaha, snubblade över detta under ett Google besök. Som sagt helt grymt.

Anonym sa...

Helt enkelt värsta omslaget jag sett! Så enormt dåligt att ha fyra arga killar som (nästan helt säkert) kommer att mörda killen med kornetten efter det att fotot tagits.
Hur kan man ens tänka sig att ta detta foto som omslag?
Och, by the way, jag skrattar ofta så att jag gråter åt dina kommentarer. Drive on!

Anonym sa...

Helt klart en av mina favoriter. Det som är det roliga med bloggen är att Herr Dryck upptäcker saker som jag missar i första ögonkastet, men efter att ha läst igenom så ser man allt som är fel. Men denna är så tydlig att jag skrattar så snart jag ser den.
Man bara annar tålamodet hos de andra och när den brister när herr trumpesspelaren inte slutar spela.

Anonym sa...

Han i lila är min svärfar Bosse, ha ha vad jag har trackat honom för denna!!!

Molly sa...

Den blåsande stylish-killen är en tidig reinkarnation av Carson Kressley, blondinen i Fab 5.

pbm byNite sa...

Han i mitten är faktiskt transa. Spana in kameltån!

Anonym sa...

Intervju med trunpetblåsaren himself:
http://www.riffet.com/pavinylen/Pavinylen13BA.php

Anonym sa...

Kan inte någon talangfull jävel härma Hans Villius och lägga och lägga upp detta på youtube, med Dryckens godkännande förstås. Det var "astryer" som var först med idèn.