2011-05-15

Stefan Rüdén - Jag har funnit mig själv

 
Stefan meddelar att han har funnit sig själv. Vi ser att han sitter i en skinnmöbel, han är iförd en sammetskostym och bär en kyssvänlig ring på lillfingret. Vidare kan vi konstatera att han har ett vänligt ljusgrönt öga och ett svart skräckfilmsöga, men det förklarar inte vad det är han har funnit. Låt oss vända på skivan.

 
Ok, nu klarnar det. Genom Stefans sökande efter sig själv har han kommit till slutsatsen att han är någon slags lockig tsar med vansinnigt dålig smak, och han har dekorerat sin bostad därefter. Han sitter med mallig min nere i hörnet, nedhasad i den sjukt svettiga fåtöljen och smuttar på ett glas portvin. Möjligen är det blod.
Det som fullständigt dominerar bilden är en helt enorm möbel i mintgrönt och guld. Det är en monstruös tingest med potential att dödsmörda vilken smakfull inredning som helst. (I de många facken har Stefan sorterat en mängd saker efter färg, doft och densitet: olika sorters betor och säd, långa snören som han tvinnat av hår och talg, en stor samling smurfar av plast och egenhändigt ritade kartor över städer som inte finns.) Bakom sig har han en stor målning av något som kan förmodas föreställa en påfågel, men som mer ser ut som en tupp med människoögon och ekorrsvans.
I kombination med fårskinnsmössan ser vi att han har rakat slitzar i sitt skägg; små kala snoppformer som löper ner för kinderna. Den klotrunda lampan har nu flyttats ut till höger, och i bildens överkant ser vi skuggan av någonting som hamnat i vägen.
Stefan fann alltså sig själv, men upptäckten visade sig bli en besvikelse.
1976.

34 kommentarer:

Jonny sa...

Är det måhända samma Stefan Rüdén som sjöng på Smurfskivona från 1970- och 1980-talen? Bred artist i så fall. Svårt att veta vem man är då kanske.

Markus sa...

Jag noterar två låttitlar som eventuellt säger lite mer om Stefan:

"När skolan blev förändrad" - detta visar på en starkt skolpolitiskt engagemang. Kanske är det hans fulländade skolsal Stefan sitter i där han själv är Läraren?

"Jag har funnit mig själv (Home loving man)" - Trots Stefans bistra uppsyn älskar han sitt kitshiga hem. Han har insett detta till slut efter mycket bryderier.

Att budskapen i dessa titlar motsäger varandra återspeglar bara kluvenheten i skivtiteln och Stefans uppsyn.

Anonym sa...

Jeg noterer to ABBA-musikere blant personalet, på trommer og bass. Finn Kalvik, den eneste artist som har hatt ABBA som backingband, slo igjennom i 1970 med "Prøver å finne meg sjæl". Hmmmm ... her er det en sammenheng. Noen som er god på konspirasjonsteorier og det overnaturlige?

Emelie Rüdén sa...

Får be att tillägga att det är en släkting till mig(fars kusin). Härligt att ens blodsband får vara med på en rolig och bra blogg som denna. Stefan har även framfört låten Sofia dansar gogo.

// Emelie Rüdén

alphoman sa...

Barney Stinson?

Markus sa...

Den monstruösa möbeln i mint och guld är ingen möbel, det är en monstruös kakelugn i mint och guld.

Nicke sa...

Kompetent uppbackning har Stefan i alla fall, idel studioadel.
Låtskrivarteamet likaså, Torgny Söderberg och Lasse Holm.

Jag har funnit mig själv - och jag upptäckte att jag bara var en studioprodukt...

Bosse Karlsson sa...

Jag hatar Stefan Rüden.

elsa sa...

Omg. I love this. Varför har jag inte hittat hit förut?

Åkesdotter! sa...

Ser ingen att det är en lite mullig Kristian Luuk i pälsmössa och skäggväxt! Gillar att han är så tung och fotöljen av sådan kvalitet så att sittkudden håller på att välta!

Anonym sa...

Jösses! Den mannen ser ut som två (eller tre) personer på samma gång:

1. En fusion av ovan nämnda Luuk och Fredrik Lindström.

2. Yrkesmördaren Mr Teatime, spelad av Marc Warren i filmatiseringen av Terry Pratchetts Hogfather. Till och med det svarta skräckfilmsögat stämmer!

stuhre sa...

Jag är lite besviken på att ingen upptäckt att Åke Strömmer skrivit den svenska texten till Bellamy Brothers gamla dänga "Let Your Love Flow".

Jag säger det igen; Åke Strömmer!

pojoel sa...

Och Little Mike Watson! Yehey!

http://www.youtube.com/watch?v=UcyBcNNhOPQ

Rimbloggen sa...

Jävlar vilken skön kostym han har dragit på sig.
Jag hade gärna ägt en sammetskostym av dåtida snitt.

Wagner sa...

Men nu står det ju "En kvalitetsprodukt från ToniTon AB" på omslaget. Kan vi inte svälja det omdömet och skippa alla spydigheter?

Enligt google verkar det vara en färgbutik i Karlskrona. Men varför hänga upp sig på detaljer.

Lurvas sa...

Han har tydligen lyckats dra med sig en ung Anders Glenmark ner i avgrunden också. Eller så är förhållandena motsatta. Svårt att säga...

bushman sa...

http://youtu.be/ZcRSAFoVrl4
stefan lackar ur lite...

Anonym sa...

Haha men är det inte Daniel Lindström?

tompa sa...

Sofia dansar go-go med Stefan Rüden är en pärla. Varken mer eller mindre. Bra skivomslag också.
http://www.youtube.com/watch?v=_uCPoEpAIO4

Anonym sa...

Det hela blir ju inte bättre av att Anders Glenmark medverkade på skivan...

Innermitt sa...

Han är lite lik Daniel Lindström som vann första Idol. Visst att han ansågs gammal som Idol-vinnare, men att han släppte skivor redan 1976 under annat namn var en chock.

Anonym sa...

Det är ingen kakelugn, det är ett höggotiskt relikskrin han tagit med sig hem som krigsbyte från Det heliga landet! Hur det hänger ihop med skivans titel är jag inte säker på att jag ens vill förstå.

Anonym sa...

Notera bredden på kavajslagen. Breda som ryska stäppen. GLIDTALET på slagen lär bräcka de allra mest extrema av dagens segelflygplan.

Anonym sa...

Självaste Bert Karlsson har producerat ser jag! :-)
//Dr B

Dennis L sa...

Allvarligt talat. Jag tycker omslaget är mer coolt än katastrofalt. hade gärna tagit den mostruösta kaminen och petat in i ett hörn. Påfågel och snoppslitsar, kanske inte..

Uffe sa...

Tapeten!

Tess sa...

Herregud vad kul, jag skrattar så jag gråter! Vem är du som skriver den här FANTASTISKA bloggen?! Och som om inte inläggen vore nog – kommentarerna håller ju världsklass! Underbart!

Anonym sa...

Här ser man hur Lasse Holm övade inför senare framgångar.
Titeln, Plaza Piccadorio, visar på hur han närmade sig sitt mästerverk; Canelloni, Macaroni

Anonym sa...

Stefan Rüden bodde i Kvicksund, på Sörmlandssidan. Han torskade för att flera gånger överraskande blivit bestulen på persiska mattor som han hade hemma för påseende. Det visade sig sen att han hade dubbla golv, och att mattorna var gömda under. In i finkan. Vidare hade han flera ormar hemma.

Anonym sa...

Mattorna var ju inte det enda han torskade på. Jag vet att han fick sitta en vända i finkan runt sekelskiftet också (skattefiffel eller något, kommer inte ihåg riktigt), och fick därtill några års näringsförbud. Tror hans fru skiljde sig från honom i samma veva, vilket man kan ha förståelse för. När han kom ut efter den repan vet jag att han åkte runt i köpcentrum med en gitarr och var sjungande reklamgubbe för Jaffa-apelsiner eller liknande. Vad han gör idag vet jag inte, men man kan anta att det inte är genomhederlig verksamhet iallafall.

Jonathan Newton sa...

Hur kunde han hitta sig själv i röran på baksidesbilden?

Sophia Strand sa...

Barney Stinson?

Fru Sylt sa...

Jag tycker faktiskt att kakelugnen är vacker, men det är väl inget jag skulle ha i min enkla boning direkt...

Wunder sa...

Som sagt var - det är en kakelugn - och en ovanligt anskrämlig sådan.