2011-04-06

Carl Holmberg - Du svarte zigenare

 
Carl ger sig huvudstupa in i debatten om den missgynnande behandlingen av Europas romer.

På omslaget bjuder han på sitt mest strålande leende, framför ett vackert färglagt stadshus och en bergshäll med en ovanligt stor karljohansvamp på. Den pomadainbakade frisyren är som huggen ur marmor, och den smakfulla färgläggningen av Carls ögon ger en varm känsla av att han när som helst kan släppa lös sitt uppbyggda hat och slå dig sönder och samman i gränslöst raseri.

Möjligen från 1958, tiden då vi fick lära oss att månens klara strålar var farliga.

32 kommentarer:

Patch sa...

Underbart! Svårt att tro att det ens är på riktigt. Tack igen Herr Dryck, trots mardrömmarna.

stuhre sa...

Nu är jag rädd på riktigt...

Kokis-chan sa...

Är han död? Har han porslinsögon? Och har de målat bakgrunden??
Han skrämmer skiten ur mig...

Lennart Regebro sa...

Färgtryckomslag från 1941? Skrev du fel? 1961 snarare.

SEP145 står för Sonora EP 145, och skivan verkar också vara en EP. EP-formatet kom 1952, så tidigare än så kan det inte vara. Jag skulle tippa andra halvan av 60-talet.

Rimbloggen sa...

Utgavs av Sonora - alltid aktuell. Nope.

Mr P sa...

Noterbart är även att den fettdrypande kalufsen verkar ha friserats efter (!) att bilden tagits/målats...
Klipp och klistra!

Herr Dryck sa...

Han började släppa skivor på Sonora 1945, så 4 år fel var jag åtminstone. Inspelningen från 1941 var med Thory Bernhards.

pojoel sa...

Här har ni originalet, framfört av tjeckiska zigenare:
http://www.youtube.com/watch?v=97kaGZMT3vU

Irris sa...

Hade jag varit en svart zigenare hade jag nog sprungit min väg. Han såg ruskig ut.

Lassia sa...

Vad symboliserar svampen på stenen vid högra hörnet? Någon placerade en svamp på en sten när Carl Holmberg och Dan Kenneth och sin orkester skulle fotas. Kan mannen på bilden vara Dan Kenneth i en ljuvlig twist och Carl Holmberg ägaren av orkestern?

magnus.rie sa...

Ögonen är ju det riktigt läskiga här... Jag riktigt ser en hjärntvättad SD:are som talar om "svarta zigenare" framför mig.

Anonym sa...

Killen ser ju ut som en av Terry Gilliams animeringar i Monty python hahaha!

Jonathan Newton sa...

"Killen ser ju ut som en av Terry Gilliams animeringar i Monty python hahaha!"

KLOCKRENT!! *ROFLMAO*

Anonym sa...

Kan bara instämma när det gäller Terry Gilliam. Undrade varför han såg bekant ut - nu vet jag :-)

Anonym sa...

Skulle tippa mitten av 50-talet.
Hans "Hello Young Lovers" (SEP 156) kom ut 1958.

Markus sa...

Nä, alla som arbetar med Photoshop ser ju att det här är ett ultramodernt omslag, troligen 2010/11.
Ett skönt Stockholmfoto och så på med Angled Strokes eller Fresco och saken är biff. Inte kunde dom göra sådana här avancerade grejer på 40- eller 50-talet.

Anonym sa...

Info hittad på nätet:

Carl Holmberg (1910 - 76)
Sångare. Var ursprungligen målare men började sjunga och debuterade på skiva 1942. Hade sin storhetstid under 50-talet och sjöng in c:a 150 skivsidor. Kallades ibland "Söders Sinatra".

Makarov sa...

Frågan är hur man gör en politiskt korrekt nyinspelning av denna klassiker.
”Du färgstarke rååm”?

Anton sa...

Fantastisk blogg!

Jag orkar inte ögna igenom hela dock för att kontrollera detta, men om du inte lagt upp detta omslag borde du göra det. Helt fantastiskt horribelt.

http://www.metallibrary.ru/bands/discographies/d/darkness/89_conclusion_and_revival.html

Anton sa...

Märkte att länken fallerade. Men googla på Darkness - Conclusion and revival.

oumberligating sa...

Är en trogen läsare av denna underbar och helt Oumberliga blogg!
Har just beställt två fantastiska skivor ifrån England, ja, skivorna har jag ingen som helst aning om hur de låter, men skivomslagen får mig att gå "igång" ordentligt som den Gode Ernst brukar säga!
Länkar själfallet hit!
Mina två skivomslag som jag visar på bild kanske fler har sett tidigare, men kanske är nya för andra...visas just nu på min blogg...Oumberliga Ting!
Kram ifrån Oumberlige Peter!

Anonym sa...

Jaha, är det dött igen nu?

Anonym sa...

Just när rysningarna börjat avta efter detta fantastiskt känslosamma skivomslag så slog det till med full kraft igen när jag hittade följande på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=2zYAwaPhbXQ Obs att det är inspelat 2010 :-)

Anonym sa...

"Du svarte zigenare"...Det skulle ha varit idag det.

Gabbe sa...

Snacka om att man använt sig av ett grafiskt geni när man fotoshoppat omslaget :)

enkatastrof sa...

Albumtiteln var ju klockren, när varken låtarna, karljohansvampen eller belätet själv anknyter till romer på något fyndigt sätt vad jag kan se. Den där blicken får mig att ryyyyysa och längta efter min varma rökdykardräkt...

Karldorff sa...

Lite läskigt med Karl Johansvampen tycker jag. Hur hamnade den där, på klippan?
Ja, hela bilden gör mig nervös faktiskt.
Måste vara förlagan till de på 80-talet så populära hårdrocksomslagen som skrämde skiten ur gamla kärringar.

Anonym sa...

Frisyren ser ut att vara huggen i marmor? Hela han ser ju ut att vara huggen i granit.

Jen sa...

Konstigt nog fick jag kräkkänslor när jag förstorade bilden... Han ser odöd ut. En odöd som tänker på hjärna men är fortfarande smart nog att inte drägla medan han gör det.

Fru Sylt sa...

HAAAHAAAHAA åh fy fan, jag skrattar så jag gråter. "En av Terry Gilliams animeringar"! Ja, det GÖR han ju faktiskt! Ögonen!

Wläh sa...

Tycker han är rätt lik Frollo i Disney-versionen av Ringaren i Notre Dame

Benjamin T sa...

Man måste ju nästan ta sig ut i sommar och leta efter den exakta platsen där bilden togs. Vem vet, om han var så död som han ser ut på bilden kanske liket ligger kvar där än.