2010-12-12

Stigs, Värmlandspôjkera - Nu är det dags igen

Nu är det dags igen.
Stigs trotsade allt sunt förnuft och slog sig ner på gräsmattan i kritvita byxor. Minst en av dem lär ha gnällt högljutt när de reste på sig och inspekterade gräsfläckarna och de typiska blaffor i grönt och gult som endast kan komma från kanadagåsens avföring. Troligen var det den liggande mannen som klagade mest högljutt, då han var den enda som lyckats få kanadasås på armbågen. Titta noga på deras skodon. Det är vita träskor i klassiskt snitt, men med en halv decimeter klack.
De har samlat sina instrument i bakgrunden, och lutat gitarren och basen mot en spännande staty. Statyn föreställer en tjur/puma/lo/kroppsbyggare som intagit den klassiska ställningen "nu ska Ludde bajsa, har du en påse på dig". Stigs valde att posera framför denna fantastiskt vackra pjäs, på ett sådant sätt att vi kan föreställa oss hur de alldeles strax blir översköljda av det bruna guldet.
Dagens inlägg går i bajsets tecken, detta för att fira tredje advent.
1978.

55 kommentarer:

Uke'em! sa...

TACK för ännu ett gott garv!! =D

Men herregud, vad FÖRESTÄLLER statyn egentligen?? Har Molkoms kommun (eller var nu bilden är tagen) betalt PENGAR för den? Hoppas hoppas det är en donation.

Ha för övrigt en angenäm tredje advent!

Snowroller sa...

Först trodde jag att det var en galt som var staty men huvudet är ju klart och tydligt en tjur. Vad det än är ser hela omslaget totalt tokigt ut och passar således in här.

Basisten är vänsterhänt, verkar det som.

Ha en...

stuhre sa...

Av skivtiteln att döma är det inte första gången orkestern dränks i träck heller... Jag vill minnas att bandet tidigare hette »Stigs, Koprofagera«.

Patch sa...

Tack Herr Dryck, nu blir det en välsignad jul!

Anonym sa...

Åh, de legendariska bamba-tant-skorna! Sällan skådade dessa dagar.

Henrik Ravin sa...

Statyn heter "Smygande lodjur" av Arvikakonstnären Arvid Knöppel, den står vid Sundstatjärnet i Karlstad än idag. Stig bodde vid den här tiden ett par kvarter hemifrån mig, där stod den blå Mercedes turnébussen också parkerad.

Johanna sa...

Jag tycker att statyn mest liknar en missbildad elefant, jag.

Åkesdotter sa...

åååh kolla in mannen till höger, det var länge sedan jag skådade en klassisk Robin Hood frilla: Ta från de rika, ge till de fattiga. Även kallad "Hämtehår"

smarrtoo sa...

Skivan kanske skulle hetat "Bajs ä najs!" istället! Underbart

willycat sa...

what a fuck !!

Mats sa...

Andra från vänster, en ung Magnus Härenstam?

Wagner sa...

Men samtliga pöjkar verkar ha likadana skor. Det måste du ge lite cred för.

Han till höger har en klassisk överkamning som börjar i höjd med örsnibben. Tommy Lindström lär vara grön av avund.

Mr P sa...

Den liggande farbrorn torde, om man ser till nunan, vara upphovet till den flängande ungen i denna video: http://www.youtube.com/watch?v=BgoOihBb78w

tompa sa...

Detta har jag försökt förtränga: vita platåträskor var det hetaste man kunde ha i Östersund omkring 1970. Gärna i combo med vita jeans.
Tack som fan för den påminnelsen!

SWE-X sa...

"Smygande lodjur"?
Jag tycker skitande rovdjur är ett mer passande namn. Skapelsen ser ut som en ondskefull demon som stigit upp ur helvete, enbart för att tömma tarminnehållet över denna sorgliga samling misfits.

tomten ligger på taket sa...

"tompa sa..."
Östersund, där kom ju bajstemat in ännu en gång.

tompa sa...

Fast man måste ändå ge dem en eloge för att de inte stavar Stigs med minst ett z. Tyder på att pöjkera har integritet och mod.

Anonym sa...

Jag har just avslutat en genomläsning av hela bloggen. Mina ögon blöder och jag kommer nog aldrig bli människa igen. Jag tycker att skjortsnibbar kortare än axlarna ser abnormt små ut. Alla färger utom guld, chockrosa och guld ser ut som sovjetgrått och jag känner inte längre något behov av att ha likadana skor på båda fötter..

Fantastiskt, vilken frihet!

/M - som är för lat för att regga ett konto.

Anonym sa...

Njaee... basisten är inte vänsterhänt - trots att vi tycks se en vänster-Rickenbacker på bilden. Kolla in texten på skjortorna - nej, det är inte ryska, utan spegelvänd text. Djuret i skitposition står med rôva åt andra hållet i verkligheten. Spegelvänd bild med andra ord!

/Max

Anonym sa...

Spegelvänd bild!
Detta ändrar ju ALLT!

Överkamningen sker nu alltså istället från höger till vänster, vilket gör Gunvard Hämtehår till misstänkt southpaw istället.

Mib sa...

Men att killar också gick i platåträskor hade jag nästan förträngt.
Inte är djuret särskilt likt ett lodjur! Det hade jag aldrig kunnat gissa mig till att det var!
Dagens skratt var detta som vanligt.
RENT UTSAGT SKITKUL!

Anonym sa...

Greetings from Norway!

Nå håper jeg du ikke tror det bare er Sverige som har katastrofale danseband; neste gang jeg er på loppemarked, skal jeg se etter noen norske eksempler som er enda verre enn de svenske. (Det viktigste er ikke å vinne, men å slå svenskene.)

Men det er for neste år; i morgen er det jul, har du ikke en skrekkelig juleplate for oss?

Patch sa...

God jul Herr Dryck!

Kentuckyseven sa...

Grym blogg! Blir ett bokmärke.
Gott nytt.

Herr Dryck sa...

God jul till er med! Detta är första året i bloggens historia som det inte blivit något julinlägg, det beklagar jag verkligen. Mitt civila liv tar alldeles för mycket tid just nu. Herr Dryck skall återuppstå.

Anonym sa...

Hahahahahahahahaaaaaaaaaaaa!!!!

Kenneth sa...

Lite reklam ger jag dej för en enastående blogg:


http://kneet.peppar.fi/blog/

Bobjörk sa...

Spegelvänd bild. Det förklarar ju också att skjortorna har fickorna till vänster...

Linda sa...

Åh herregud... just som man trott att källan börjat sina. Och tack och lov så gör den inte det eftersom det här nog är Sveriges roligaste sida! Uppskattas mycket!

rebelli sa...

vid denna staty förlovade sig mina föräldrar 1976. just sayin.

Ilhan sa...

Så många nostalgiska människor som läser denna bloggen! OH MY GOD!

Johan sa...

Det står en likadan staty i Stadsparken i Borås, så det verkar som konstnären har lyckats sprida sitt verk.

http://lh6.ggpht.com/_ucKvNf0EJE4/TDCDpML9KII/AAAAAAAAEeY/sFQpkWzL_28/Lodjuret.jpg

Anonym sa...

Hmm, en och en halv månad utan nya inlägg. Another one bites the dust?

Herr Dryck sa...

Jag lever, men det är pausläge här just nu. Hoppas på en revival längre fram.

Marcus sa...

Tack Herr Dryck för en lysande blogg! Hoppas på eder återuppståndelse...

/Mackan

Anonym sa...

Jag älskar din blogg. Det bästa som överhuvudtaget finns på internet.

Hoppas att allt är väl med dig herr dryck och att det snart kommer nya skivomslagsbeskrivningar.

jag saknar dina inlägg.

Rutan sa...

Lite i samma stil, medan vi väntar på nya inlägg här:

http://owni.fr/2011/02/06/top-22-des-pochettes-d%E2%80%99albums-qui-mettent-mal-a-l%E2%80%99aise/

tompa sa...

Jag vill ha nya omslag nu.
Eller i alla fall ganska snart. Abstinensen börjar sätta in. I'm goin' cold turkey.

Mats sa...

Tack för allt. Hoppas ändå att du en dag gör som Jesus...finns du att läsa i något annat forum?

stuhre sa...

Vad hände, Hr Dryck?

Anonym sa...

Tack för den här tiden Herr Dryck - hoppas du återkommer i någon form!!

Herr Dryck sa...

Bloggen är inte nedlagd, det skrevs av någon annan. Det är för mycket nu bara.

godibop sa...

ta det lugnt, stressa inte för vår skull. Vi väntar gärna. Men om du orkar så kanske du kan byta bakgrundsfärg, den bajsbruna tonen gör besvikelsen över brist på nya fröjder något svårare att bära...

Anonym sa...

Till Rutan:

Tack för en mycket bra länk!

Den piggade verkligen upp i väntan på nya mästerverk från Herr Dryck.

Rick sa...

Spammare är i princip lika värdelösa som pedofiler i mina ögon. Stick.

YKW sa...

Extremt bra blogg!

Bästa omslag då?

Skulle kunna vara Kiss - Dressed to kill från 1975.

Anonym sa...

YKW: Grattis, du är bara 100% off topic. Douchebag.

Anonym sa...

Herr Dryck, är det dags för ett omslag nu? :D

Anonym sa...

Herr Dryck! Vill bara säga detta! När jag vill ha roligt, är det bara din blogg som gäller! Enda gången jag skrattar högt ensam! Hoppas du kommer att lägga in mer otroligt fyndiga kommentarer i fortsättningen! Undrade över den senaste - är det inte mycket Arne Hegerforsvarning på killen till höger? Ser som att han har frisyren/kamningen tvärs emot de övriga i bandet. Eller blåser det lokalt?

Anonym sa...

Herr dryck.
Du anar inte hur mycket jag saknar dina omslagskommentarer. Har du givit upp? Kan du inte bara meddela oss fanatiker om vad som kommer att hända?
Om du har slutat så är det ok men låt oss inte bara vänta på ingenting så är du snäll.

Förstår du hur bra du är?

Herr Dryck sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Men snälla nån, är det ingen som sett att mannen till vänster liggandes är vår käre Plus-kollega Sverker Olofsson?

Gabbe sa...

Nu var det dags igen... Vill man veta vad de menar med det... Pyjamas clowner :)

Anonym sa...

Men det är ju platåtofflor! Hetaste mode i mitten på 70-talet.

Anton sa...

Såg den på liten skärm och trodde helt klart den föreställde en kräkande hund. gitarren har lite den färgen.....