2010-10-01

Bröderna Almkvist - Gammeldanssväng

 
Aj. Var börjar man?
Vi börjar övergripande. Fyra håriga män i gult sitter på ett parkettgolv. Det är dassigt ljus, vi kan ana en stol ute till vänster och en matta till höger som nog inte var tänkta att komma med. Ovanför de fyra lurviga hänger texten "GAMMELDANSSVÄNG". Ok, där har vi upplägget.

Vidare till de fyra skyldiga. Högst upp finner vi en karaktär med sömnig/pårökt blick och en frisyr hämtad ur Bröderna Lejonhjärta, med kompletterande helskägg. Till höger om honom sitter en man som antingen låtit snuset rinna fritt eller som har en extra framtand i en härlig brun nyans. Frisyren och skägget påminner om den övre mannens, fast med en fyllig snedlugg. Tvärs över ute på vänsterkanten finner vi en makak. Frisyren är enormt böljande och tillsammans med det märkliga skägget råder ett hårigt kaos runt mannens ansikte. Nederst i mitten sitter den snälle och väna. På hjässan råder hög tupévarning, men i övrigt känns han som den oskuldsfulle i sammanhanget. Denna föreställning raseras fullständigt i samma ögonblick som man upptäcker Pungen.

1974.

35 kommentarer:

Cyrus sa...

Du är SÅ rolig. Jag skrattar så tårarna rinner varje gång jag läser något du skrivit :0)
Keep up the good work

Daniel sa...

Instämmer med föregående talare. Får ofta tårar av glädje här.

stuhre sa...

Finns det någon färgkombination i världen som är fulare än gult och grönt? Nej.

Skönt att någon slår ett slag för makakerna. En illa bortglömd liten apa.

Andreas sa...

haha, pungen med stort P :D älskart!

Snowroller sa...

Ja, det var ett härligt katastrofalt omslag. Det är lite Cornelis-stuk över kille längst upp. Undras om han fick samma rondör som den gode trubaduren också. Makaken hade många artfränder under 1970-talet. Är alla dessa utdöda nu?

Andreas E sa...

Snacka om cameltoe...

Göreba sa...

Vem är du? Vill du gifta dig med mig?

Alicia sa...

Haha, grymmaste avslutet! Hemskt är vad det är.

Thobias sa...

Det finns inte ett rätt på denna bild hahahahaha

Bobjörk sa...

Makak, det gjorde min dag... eller vänta? Det är natt :)
Nåja, det gjorde min natt.

Emma sa...

Du är helt underbar. Nu är jag lite kär, faktiskt.

Molly sa...

Killen längst fram är ju Brett från Flight of the Concords :)

Mats sa...

...då är väl han till vänster Jermaine i såna fall! Skulle den här skivan släppts i dag skulle den förmodligen hetat gammel dans sväng med tanke på alla särskrivningar.

Carola sa...

Tack för skratten! Du har en orginell och rolig blogg. Bra jobbat!

bani sa...

Mina ögon, mina ögon, jag hade inte ens sett pungen innan du påvisade denna.

Mikael sa...

Jag tycker nog att vår vän till vänster är ganska lik Gentle Giant-jätten. Fast med hår på huvudet:
http://www.examiner.com/images/blog/EXID17121/images/Gentle_1.jpg

Mikael sa...

Hmm, vad hände med länken? Testar igen:
http://www.examiner.com/images/blog/EXID17121/
images/Gentle_1.jpg

Anonym sa...

Hoho. Jag skulle kunna döda för en sådan tisha.

Anonym sa...

Du skulle haft musik-klipp och detta kommer bli sveriges bästa blogg för fan.

Kai sa...

Fantastisk avslutning. Speciellt då jag missade Pungen först.

PikeWake sa...

Argh - Bröderna Skäggbiff!

Rimbloggen sa...

Skrattar stort. Makaken var klockren.

Anonym sa...

Precis när tårarna rinner som bäst så kommer Avslutningen.

Buster sa...

Mannen längst till vänster är en 1800-talspatriark som leder en religiös sekt med inte mindre än 23 medlemmar, de flesta hans fruar...

Erik sa...

:D En av de bästa på länge. Du byggde upp för finalen med pungen på ett utomordentligt sätt!

Thomas Olausson sa...

Jag rös nästan när jag upptäckte Pungen! Bästa slutklämmen på långa tider.

Anonym sa...

Mina smalben har gåshud, tårarna rinner. Pungen. Herr Dryck har gjort det igen!

Ylva sa...

Så ska en bildkommentar avslutas! Jag skrattar ihjäl mig!

Kapten Skumkrona sa...

Är det bara jag som finner herrarnas fotbeklädnader märkliga? Någon underlig form av helkvällstoffla med sula tunn som bottenrånet på en mums mums.

Catarina sa...

Hahah Detta var kul beskrivet! Mitt i prick! fattas bara sociplast på karlarna *fniss*

Anonym sa...

Tack, det känns skönt att få skratta så där riktigt hysteriskt ibland. Så befriande.

Anonym sa...

Har inte varit in på "Katastrofala omslag" på evigheter...men nu så tog jag mig en titt medan jag drack morgonkaffet men höll ju på att sätta det i vrångstrupen av garv när jag läste detta, och avslutningen med Pungen med stort P var helt otrolig! *tummen opp* Först efteråt såg jag förresten pungen...hade missat den...hehehe.

Nicklas Eriksson sa...

Va fan, han längst fram/ner i bild är ju ingen annan än PROMOE från Looptroop Rockers innan han lät sitt hår tvinna ihop sig till den enormt osmakliga septiska kocka han nu släpar med sig.

Anonym sa...

HAHAHAHHAHAHAHA....me looooove

Anonym sa...

Nätmobbning..... Visst är kläderna o stilen är inte efter normen för idag..... Men då mycket inne.... Skrattar gör ni nu..... Kanske det är ni som ses som åtlöjen sedan om si så där 10-20 år....