2010-09-15

Pat & Mick - Use it up and wear it out

Detta omslag är ett underbart nittiotalsporträtt. Skåda T-tröjorna, med sina långa ärmar och tighta kragar, instoppade i de höga ljusa jeansen. Kronjuvelen är givetvis den närmast gudomliga, fläckvis blonderade, hockeyfrillan. Detta att de två männen utkämpar en dödlig strid med plastblommor får väl ses som en oviktig detalj.
Ofta ser man killar och tjejer som förälskat sig i rockabilly-modet, och som anstränger sig till sitt yttersta för att i detalj lyckas kopiera femtiotalets mode och ideal. På samma vis längtar sig andra tillbaka till sextio- och sjuttiotalets alternativa livsstilar och gröna tankesätt. De stickar sina egna underkläder och köper allt från skor till livsmedel och medicin på Erikshjälpen.
Mina funderingar rör nittiotalet. Varför ser vi så lite drömmande återblickar mot detta fulländade decennium? Nittiotalet hade allt. Att leva efter nittiotalets ideal hade varit mer än en livsstil, det hade varit som en religion.
Jag funderar på att påbörja ett nytt liv. Ett liv i mitt eget nittiotal, med stränga budord och regler som aldrig får överträdas.

Jag skall ENDAST gå att nå via fax.
Jag ska kräva att alltid få betala med cash-kort.
På lördagskvällarna skall jag se inspelade avsnitt av 24 Karat, Det Kommer Mera och 7 Till 9.
Jag ska beställa mat från restauranger som kursat för åratal sen.
Jag ska tycka att det är hippt att åka rollerblades.
Jag ska signera mitt hyreskontrakt med gnuggisar.
Jag ska klä mig i Champion-sweatshirts, Buffalo- eller Filaskor och skaffa decimeterlångt hår med mittbena.
Jag ska köpa Pandoras "One Of A Kind" på CD-singel.
Jag skall gå och sura över att importerade filmer inte får titlar på svenska längre, och jag ska ställa till ett jävla liv om Hemmakväll inte kan erbjuda mig Rädda Willy på VHS.

1990.

26 kommentarer:

Alice sa...

Får jag vara med och va häftig med dig?? Jag har ju kvar mina buffaloskor och savannbrallor! Glöm för tusan inte halsbanden med neonfärgade träkulor! Jag vill vandra armkrok med dig genom stan!

Marre sa...

Man kan ju verkligen undra vad som menas? Fäktas med blommor? Varför? Vem kom på den totala epic fail idén? Trodde de att de skulle sälja platina? jag mår illa av skratt!

Någon norrman sa...

Är det Pat Sharp? Är det inte Pat Sharp från engelsk satelit-TV?! Den engelska videojockeyen?! Å JA!

Om det blir 90-talsreligion, vill jag vara med. När blir det jul? Men inte skal vi ha någon sån trist, värklig jul som på "Min barndoms jul", vi ska ha en fantasijul med glitter överallt!

Anonym sa...

För att citera Henrik Schyffert så var ju Ace of Base det mest pinsamma med 90-talet. Man kan med gott samvete tillägga ännu alla oräkneliga eurotechno-"band" såsom Culture Beat, Ice MC, DJ Bobo, Flexx... You name it! Vi kan göra dem coola igen! :D

Molly sa...

Vänta bara. Snart kommer 90-talets värsta skitmode att bli värsta inneretrot, precis som 80-talets dito härjat de senaste åren. Och vi måste väl alla vara överens om att fulare årtionde sällan skådats?!

Ingen ser mig med mask på. sa...

Jag hänger på 90tals trenden! Kan säkert rota fram någon vanilla Ice platta hos skivhandlarn också

radiomagma sa...

Glöm inte att ni alla måste gå tillbaka till Windows 3.1 och plocka era slanguttryck från Sökarna och Latin Kings första.

Anonym sa...

Du glömde ett tillägg i det första budordet: Jag ska endast gå att nå via fax och MINICALL!

Herr Dryck sa...

Vi vet inte säkert hur striden slutade, men Hieronymus Bosch förutspådde redan på femtonhundratalet hur det skulle gå: http://rockages.org.ua/wp-content/uploads/2009/02/the-garden-of-earthly-delights-by-hieronymus-bosch-1.jpg

Anonym sa...

Men den blonda var ju skitsnygg! Nej, jag ironiserar inte!

Anonym sa...

Varför babblar ni 90-tal hela tiden? Det här är ju sista suckarna av 80-talet och är ju inte typiskt för hur folk såg ut på 90-talet.... Var ni ens med?

Johanna sa...

Ha ha ha, jag skrattar så jag gråter åt detta inlägg!

Anonym sa...

Skall de börja slåss med blommorna?

Anonym sa...

Glöm inte att deponera 500 kronor så du kan få en moviebox att titta på VHS i!

Jörgen Stafrin sa...

Nu kom förvisso denna låt 1990 men jag undrar också varför ni klagar på 90-talet när Pat Sharp haft samma frisyr under hela 80-talet och detta tydligt är en kvarleva av det decenniet.

Anonym sa...

Jag tyckte faktiskt att Pat var jättesnygg VJ på Sky! Kollade på det programmet varje morgon. =)

//Jennifer

Anonym sa...

Dette bekrefter min tese om at tidlig 90-tall er den verste perioden i menneskehetens historie.

Anonym sa...

CD-singel? Du menar väl Minidisc?

Anonym sa...

Han i röd tröja ser ut som en mops.

Rockphoto sa...

Pat Sharp DJ, VJ från London ? Men Vilken Mick?

Anonym sa...

Men...det är ju inte 90-tal? Det är klassiskt 80-tal. Vilket praktfel. Åtgärda!

Herr Dryck sa...

Anonym: Den släpptes 1990 och låg på listorna samma år.

Grodismamma sa...

Åh, Pat Sharp! Han höll i ett fredagsprogram på Sky Channel som hette Sky Trax! Vill minnas att han och Linda de Mol även uppträdde i en smäktande duett i någon av showerna. Men 1990 måste han varit på väg ut.. Han var väl hetast kring 1986-1988 någon gång..

Älska 90-tal!

Hasse Sukis sa...

Pat Sharp var också DJ på någon stor Radiostation i London. Tror det var Radio1? Såg dessa herrar och damer, dvs. även Amanda Redington på bla. Music Box, Sky Channel mfl. kanaler. Mick är Mick Wall som hade hårdrocksprgrammet Monsters Of Rock på Sky. Undrar var Videon när MTV VJ;n Simon Potter Going to Space har tagit vägen? Vilken nostalgitripp. :-)

Hasse Sukis sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hasse Sukis sa...

Skönt att det var jag själv som 2011 undrade vilken Mick det var och sedan i år svarade på det. Det såg jag nu :-) 80-talet var coolt och snyggt i alla fall för oss hårdrockare. :-) 90-talet var ingen hit. :-)