2010-09-23

Ny-David med döttrar - Gospel Country / Det bästa ligger framför

 
Ny-David har varit med förut, men då lade jag inte alls tillräcklig vikt vid hans artistnamn. Ny-David är nämligen ett enormt märkligt namn som väcker många frågor. Finns det en gammal David som tagits ur bruk? Har han själv varit en annan David, som sedermera konverterat till cowboy och fått byta namn? Är han från New York eller från en liten ö i Norra Yngern? Är det ett tillägg som folket i trakten lagt till hans namn för att markera att man talar om just den David som är nybörjare/nynazist/nyfödd/nymfparakit? Jag vet inte, men det är inte jättesnyggt.

Här sitter han och mår på staketet till en hästhage. I bakgrundens oskärpa finner vi två lurviga kreatur som sitter på var sin häst. Minst två av de fyra får förmodas vara Ny-Davids döttrar. Byxorna är högt uppdragna som sig bör, särskilt den vänstra figurens byxor är ett verkligt praktexemplar. Vi kan anta att skivans andra titel "Det bästa ligger framför" syftar på staketet i bilden, för inte fan finns det mycket att hetsa upp sig över på andra sidan.
Skulle det mot förmodan syfta på skivans baksida stämmer det in fint det också. Vi har sett många exempel på alltför låg kontrast mellan typsnitt och bakgrund, men Ny-David tar det till en helt ny nivå. Låtlistan ser ut som något ur ett sällskapsspel som kräver speciella glasögon för att kunna tydas.

1983.

29 kommentarer:

Mr P sa...

Väldigt snitsiga fransar på kabojsarbootsen måste jag säga. Cigarillen i mungipan fullbordar westernlooken...

Jonny sa...

"Ny" i "Ny-David" lär ha tillkommit när han blev kristen. I de frikyrkliga kretsar han kommer ifrån kallas det att bli född på nytt. Man överger sitt gamla liv så att säga och blir som en ny människa = Ny-David.

Kokis-chan sa...

Jag undrar om dedär tjejerna ngnsin har sett en häst förrut... Deras sitsar är helt bedrövliga, ljusa kläder i närheten av ett stall är ingen bra idé alls och att kombinera cowboyboots med vanlig sadel och träns ser enbart korkat ut...

stuhre sa...

Ny-David har också en ny-köpt snusnäsduk. Oföljsamheten runt halsen är uppenbar, och fulländar intrycket av plastkåbåjs. Bra tänkt.

Och vilket ärkenöt har cigarill och munspelshållare samtidigt? Ärkenöt Dalton?

Däremot är det inte utan att man blir lite sugen på att ta reda hur den fantastiska titeln »Min Underbara Livförsäkring« står sig i det samtida musikutbudet. Finns det någon chans att Herr Dryck kan bjussa på några valda rader från texten?

stuhre sa...

Han är inte direkt återhållsam när det gäller att förvarna om ejakulering heller. Här finns en affisch på just det temat: http://www.ny-david.nu/pdf/ny-david_affisch.pdf

stuhre sa...

Och man kan faktiskt få kalla sig både Ny-Karin och Ny-Bertil också när man blivit frälst, i alla fall enligt detta lilla klipp: http://www.ny-david.nu/wmv/ny-david.wmv

Vem vet, en dag kanske vi möter Herr Ny-Dryck här på sidan?

David sa...

Kristna texter brukar ju vara som bäst (eller åtminstone lyssningsbara) när de är lite subtila. En låt som heter "Jag älskar Jesus" lämnar väldigt lite åt fantasin, åtminstone om man tänker med hjärnan och inte med andra kroppsdelar. Men det är väl meningen... (Själv har jag ju uppenbar potential att bli en ny Ny-David, men det känns ju föga originellt.)

maria sa...

Byxorna är ju inte uppkavlade, det är ju stövlar de har på sig!

stuhre sa...

Nu är ju inte uppDRAGNA byxor riktigt samma sak som uppKAVLADE byxor. Terminologi är viktigt oavsett om de har stövlar på sig...

stuhre sa...

Ponera att Ny-David plötsligt konverterar till Islam, blir han då Ny-Ny-David?

Clas sa...

Men RIDHJÄLM

Flickorna har inga ridhjälmar på sig. Sådant kan gå mycket illa. Man kan få hjärnskador för restenn av livet.

Se på er far och tag varning.

physalis sa...

Men alltså! Varför känner man inte dig!?!!!! Så jävla rolig jag dör! Har läst de senast 7-8 inläggen och kollapsar i princip varenda gång. Jag måste ta en paus innan jag spräcker ett kärl i hjärnan.

Anonym sa...

Lysande som vanligt men ligger du inte farligt nära personangrepp nuförtiden?
Idiot, neanderthalare och rikspucko
med en halv hjärna som dessutom krympte till ingen är ganska hårda ord även om de kanske(?) förtjänar det.

Anonym sa...

"Två lurviga kreatur som sitter på var sin häst", underbart!

Mib sa...

Jag tänker att det måste vara gräset som ligger framför... Kanske han har rökt lite för mycket gräs eftersom det är det enda han tänker på. Gräset är ju viktigare än döttrar och hästar och allt möjligt...
Vilken pappa...

Herr Dryck sa...

I inlägget om Levi, ja. Bortsett från det lär jag vara lika elak som förr i världen.

Anonym sa...

Det bästa ligger framför...eh, framför vadå, undrar språkpolisen.

Anonym sa...

Framförandet, kanske?

Jan J. sa...

"Minst två av de fyra förmodas vara Ny-Davids döttrar". Det var det bästa jag hört på väldigt länge. Undrar hur hästen mådde efter det här?

Anonym sa...

Kanske det syftas på de där "naturtrogna" brädorna som ramar in hela härligheten? :)

Herta sa...

Minns denne man från 70-talet eller om det nu var 80-tal. Tycker inte det är så superkul kanske. David är kommen ut frikyrkoSverige och för den som blivit frälst satte man ibland ordet ny framför namnet. Man blir född på nytt. Ganska enkelt kopplat till denna tidsepok.

Hank sa...

Ha ha! BRAVO!

Gabbe sa...

Haleluja vilken lirare :D

Fru Sylt sa...

Gud vad jag kommer att vara jobbig nu, men man kan faktiskt leva med en halv hjärna och vara normalbegåvad. Det händer att barn med vissa former av epilepsi får ena hjärnhalvan bortopererad, men de brukar klara sig bra ändå, för hjärnan är otrolig på att göra nya kopplingar.

Jo just det. Omslaget är läskigt!

Fru Sylt sa...

Oj, förlåt...jag trodde, p.g.a. en kommentar, att det var Ny-David som Herr Dryck hade beskrivit som en person med halv hjärna. Inte verkar han klok inte - men Nasse-Levi har nog t.o.m. en omöblerad etta...

Anonym sa...

Kommentar på ett rätt gammalt inlägg, men jag stötte på ett av Ny-Davids epos i en kyrkloppis idag, med den smått ekivoka titeln "Ny-David Kommer". Pricken över i är låttiteln "Innanför eller utanför".

Herr Dryck sa...

Den vill jag ha!

Anonym sa...

Ny-David heter Nygren. Han har en bror i Gävle som är politiskt aktiv i KD, och som skriver underbart knasiga insändare denne bror heter Samuel Nygren. Bägge kan sorteras in i gruppen fröpåsar, fast tyvärr är fröskalet tomt...

nul sa...

Jag älskar Jesus:

Om du frågar om min glädje,
Det jag värdesätter högst.
Om du söker rikedomen,
Söker det jag sätter först.

Ja, då måste jag berätta,
Om min underbare vän,
Han, min frälsare nu bor i himmelen.

Jag älskar Jesus,
Jag älskar Jesus,
Och min kärlek blir allt starkare var dag.
Om du frågar vill jag alltid svara,
Jag älskar Jesus,
och Jesus älskar mig.

När jag står där på den dagen,
hemma efter resan här,
när jag ser med Jesu ögon,
när jag möter honom där.

Kanske blir jag stum och kan ej,
hålla tal med stora ord.
Men jag vill upprepa det jag sa på jord.

Jag älskar Jesus,
Jag älskar Jesus,
Tack min Gud, du gav mig evigt liv.
När jag står där kan jag bara säga,
Jag älskar dig Jesus,
tack att du älskar mig.

Jag älskar Jesus,
jag älskar Jesus,
och min kärlek blir allt starkare var dag.
Om du frågar vill jag alltid svara,
jag älskar Jesus,
och Jesus älskar mig.

Jag älskar Jesus,
och Jesus älskar mig.

Transkriberat från Ny-Davids hemsida, och vill aldrig höra denna låt igen.