2010-09-14

Min barndoms jul

 
Min barndoms jul sög.

Vi barn fick sitta på golvet, och en del av oss hade inte ens byxor att sätta på oss. Vi fick se på när mor och far åt julmiddag, och sedan fick vi höra far läsa de årliga bibelorden om herrens tuktan. Framåt kvällen ursäktade sig far med att han skulle gå ut och köpa sex, och strax därpå bultade Tomten på dörren. Det gällde att bibehålla full disciplin under Tomtens besök, sedan incidenten med Lottas hjärnskakning visste vi att han inte var att leka med. Från tidigare jular visste vi att paketen alltid innehöll deprimerande hemmastickade sockar, vedklabbar och gamla döda sjöfåglar, det förklarar varför vi inte ser minsta antydan till leenden hos barnen vid paketöppningen. Far kom alltid tillbaka strax efter att Tomten äntligen lämnat oss. Han manade oss i säng, sade godnatt och sparkade oss till sömns.

Ack, den julfriden.

1970.

19 kommentarer:

Christian Schickhardt sa...

Haha, underbart! Kul att Du är tillbaka!

Anonym sa...

Åh, jag är så glad att det kommer nya inlägg! Inte nog med att omslagen är så härligt vidriga, dina kommentarer får mig att skratta högt varje gång. Du är fantastiskt duktig på att skriva!

Snowroller sa...

Den där granen börjar så bra invid golvet med täta grenar och mycket pynt. Men sen glesnar såväl grenar som pynt och strax nedanför toppen ser det ut som alla stackars granar man ojade sej över på 1980-talet som var på väg att dö. Men till skillnad från de granarna, som återhämtade sej, var det nog kört för den här stackarn.

Mr P sa...

Älskar det faktum att Emil i Lönneberga smyger fram huvudet bakom tomten, samt att plombering brutits på byrån så att den ej längre går att byta...

David sa...

Nog för att julskyltningen tenderar att börja tidigare och tidigare för varje år, men det här är väl ändå att ta i... Är den nya bakgrundsfärgen något slags hemligt politiskt budskap, eller är det också julstämning?

Inlägget är annars lika superbt som vanligt. MER!

stuhre sa...

Ångesten i denna familj hade gjort Norén grön av avund. Strax efter bilden togs avled lillebror i sviterna av det bett han tilldelats av den giftspindel som sitter på väggen, alldeles nedanför den högra takbjälken...

Någon Norrman sa...

Detta är en julskiva som vill ha sanningen fram: Jul är egentlig förjävligt. Det visste vi, vi vill ha julskivor som juger och har bilder av glada barn og fina presenter.

Karin Lindström sa...

Nu har jag skrattat i säkert tio minuter. Fantastiskt!

Alicia sa...

Tokbra! Inte skivan alltså och i sanning inte omslaget.

Goose sa...

Man kommer ju att tänka på det klassiska uttrycket "Tindra med ögonen ungdjävlar, det är jul!"

Jan J. sa...

Fristående fortsättning på Artur Eriksons "Mor sjunger" eller rättare sagt vad som hände fem år före.

pojoel sa...

Oooo! Jag har den här! Das ist geil!

Goose sa...

Vid en omtittning råkade jag se ansiktsuttrycket på lilla tjejen som sitter på golvet. Fascinerande!

Anonym sa...

Tycker mest synd om Karin Lindström, vilket tråkigt liv du måste ha om detta kan uppfattas så roligt.

Jonathan Newton sa...

Luxury! På julen fick vi minsann gå upp på morgonen klockan tio på natten, en halvtimme innan vi gick och lade oss! Tog en näve kallt gift osv osv. If we were lucky!

Catarina sa...

Den här skivan har jag i min samling! Jag minns från när jag var liten att jag tyckte om den! Det glittriga paketen, barnens allvar m m Det här omslaget gillar jag!

Anonym sa...

Är det inte en sopsäck Tomten har?
//Herrstedt

Anders sa...

Att hela kåken verkar ha satt sig å det grövsta lär ju inte ha gjort det lättare för de stackars barnen...

Anonym sa...

Jag har den skivan! Underbar nostalgi! Spelade den senast nu i julas 2011!