2010-05-06

Lill-Nickes Mogenband Halmstad- Svenska mästare gammaldans

Här ser vi ett närmast hysteriskt glatt gäng, bortsett från en av medlemmarna. Grevert, gossen ute till höger, försöker tappert le men vi kan se tårarna blänka i hans ögon och näsan är rödgråten.
Det var hans bil. Det var han som erbjöd sig att skjutsa ut allihopa i den svarta natten för fotografering, men föga visste han då vad som komma skulle. "Vi sätter oss på bilen!" utbrast Gunvard, och innan Grevert hann försöka skratta bort den hemska idén hade de övriga tre stämt in i glada bifall. Livard och Hävert stegade upp över motorhuven så att det smällde i plåten, och när Grevert inte trodde det kunde bli värre plockade Gunvard fram sin strandstol. Med ett skrik rev de vassa träbenen ner sig i lacken, och när han satte sig med sin fulla tyngd bucklades hela taket in med ett ljudligt "bang" så att lackflagorna flög. Så satt de där uppe alla fyra på Greverts älskade ögonsten, och han visste inte vart han skulle ta vägen. "Kom upp och sätt dig!" ropade Hävert. Grevert försökte intala de övriga att han gärna stod bredvid, men de gav sig inte. "Alla måste sitta på bilen" förklarade de, och med en hård klump i bröstet försökte Grevert göra sig så lätt som möjligt när han gick upp och satte sig på takets stadigaste del.
Därefter knäpptes bilden, och idag kan vi se resultatet här på bloggen. Vita tubsockor i loafers, turkosgröna tubsockor tillsammans med gräddgul kavaj, floursköljgröna kavajer och Gunvards ondskefulla leende i blänkande glasögon. Det är en tragisk historia, men framförallt är det ett tarmvridande fult skivomslag.
1985.

34 kommentarer:

Fredrik sa...

Hrr Dryck är tebax i storform igen.
Men vad är det för fel på han längst ute till vänster? Läpp-plyschen är alldeles för bred i proportion till hans smala ansikte.
Sedan är det ju dagcenter varning på de två som ler alldeles för mycket för att vara ett omslag.

Saralito sa...

Jag kommer inte kunna gå vidare med mitt liv efter det här, bara så att du är medveten om det Herr Dryck. Jag är skräckslagen och chockerad. Och vad har hänt med killen längst ut till vänster? Hans hår flyter ihop med bakgrunden på ett väldigt fascinerande sätt.

Hanna sa...

Gunvards leende är ju to die for! Bokstavligen...

Joakim sa...

hahahaha, helt magisk. topp 10, tror jag bestämt. det var längesedan det kom en så här bra post.

Cathmelar sa...

Det blir inte bättre av att bilen ser ut att vara en DAF 55 Coupé från sent 70-tal... Inget vrålåk direkt. :) Strandstol på ett biltak, ja mycket ska man se innan ögona ramlar ur!

Fru Mat sa...

Gunvards skurkskratt är fantastiskt. Det är något man sällan ser, ens på den här bloggen.

Men vad heter den femte medlemmen?

Anonym sa...

Bästa omslaget på över tre månader! Det har kännts som en svacka ett tag. Balkan-kitsch och finska dansbandsluder i all ära, men gamla vidriga svenska dansband är ändå så fult och katastrofalt som det kan bli!!

Buster sa...

Underbart träffsäkert, Herr Dryck!

Neurotica sa...

Solstol på biltaket,eller är det ett diskställ?Hur fick de till den idén?

Petter Y sa...

Jösses. Hur ful bilden än är så tycker jag ändå det absolut fulaste på omslaget är orden 'mogenband' och 'gammaldans'. Att svenska dansband inte har några skrupler vad gäller sammansatta bandnamn har man ju fått acceptera, men det betyder väl inte att man kan börja skjuta ihop vilka ord som helst? Gammeldans hade jag inte höjt på ögonbrynen för, men gammal + dans = gammaldans... det är för simpelt. Att man dessutom kan vara svensk mästare i det skrämmer mig. Jag skulle inte vilja vara publik när det mästerskapet avgörs.

Anonym sa...

Underbar blogg.Ibland borjar jag skratta rakt ut vid minnet av omslagen och Herr Drycks formuleringar.Till omgivningens forundran.

under cover sa...

Ja du anonym 01.13, det är risken man tar när man läser roliga bloggar. Själv kan jag fortfarande skratta så jag gråter åt en tjuvtittning på tjuvtittat.se, som var för ett par veckor sedan... Min omgivning har redan gett upp hoppet.

Mikael sa...

Den femte medlemmen är förstås Lill-Nicke själv. Det måste vara han till vänster, som sitter bakom de andra för att se mindre ut. Inte att förväxla med Nicke Lilltroll http://radiogodis.se/Img/Nicke_Lilltroll_Jul.jpg

Mr P sa...

Stackars Grevert... Han är ju den ende av dessa jubeltomtar som ännu inte blivit karl nog att odla mustasch. Jag tror det är orsaken till att han ser lite miserabel ut.

Kai sa...

Hahahaaa fantastiskt

Mib sa...

Hahaha, herregud! Du kan alltid få mig på bra humör! Och den där storyn du har skrivit är heeeeelt underbar. Tack för din sida, den är totalbäst!

Jonathan sa...

Grevert? Det ser du väl att det är en ung Gordon Ramsay.
Bilen liknar nog mer en Open Kadett, fastbackversionen. Nästan lite åtrådd när man kör fram framför korvkiosken så moppepojkarna flyger åt alla håll, i övrigt en bedrövlig bil.
Hur kan man vilja skylta med att man varit svenska mästare i gammaldans? Är inte det snarare en brottsrubricering?

Anonym sa...

Ser inte Grevert också ut lite som en okänd broder till Patrick Swayze? Grevert Swayze, det låter lite som en ost...

Raggoparden sa...

Men bandnamnet? Lill-Nickes Mogenband Halmstad?
Indikerar det att det finns FLER Lill-Nickes Mogenband? Är Lill-Nickes Mogenband så flitigt kopierat som bandnamn att de var tvugna att lägga till orten? Eller är har kanske Lill-Nickes Mogenband Halmstad en avknoppning av Lill-Nickes Mogenband Halland?

Anonym sa...

För övrigt tycker jag att alla som någon gång vid något enda tillfälle kavlat upp ärmarna på en kavaj skall skjutas.

Anonym sa...

ahhh! Ännu ett vattenhåll på webben. Har tittat på sidan i en timme och njutit av bilerna och kommentarerna till. Nu måste jag sluta...orkar inte skratta mer. Tack!

Anonym sa...

Anonym 11 maj 2010 13.03. Jag det var väl det jag tänkte! Jag har legat och vänt och vridit på mig varje natt av oro men nu kan jag sova igen...

Robin sa...

Haha, så snygga :P Rolig blogg!

Marre sa...

HAHA varför en stol på bilen? Och varför en sån min? Varför kunde de inte tänka igenom arrangemanget LITE bättre? Tyckte de att de var coolast i världen? Man blir förundrad och lite illamående :D

Neurotica sa...

Framför allt;varför en solstol på ett biltak när det är kolmörkt ute?Mysteriet djupnar...

Anonym sa...

En av dina absolut bästa! Riktigt bra jobbat, både jag och mina bekanta skrattade så tårarna rann!

goose sa...

Liraren till vänster vill man inte gärna möta en mörk natt i ett industriområde. Jag tror att han har lutat yxan mot främre stänkskärmen, just utanför bild.

pojoel sa...

Dagens dryck är Minttu.

Anonym sa...

Jag vet inte vad jag ska säga... Skrattade så att jag höll på att ramla av stolen. Herr Dryck, du är min idol!

solveig sa...

Ja, det är ju lätt att göra narr av människor man inte känner.Tvåa från vänster är Dan Larsson, kapellmästare. De vann titeln svensk mästare i gammaldansmusik bla för att de var duktiga på gammaldansmusik. När Dan dog försvann en stor kunskap om den svenska dragspelsskatten han kunde hundratals låtar. Mikael Sandberg för arvet vidare och är än idag aktiv. Detta var tidigt 80-tal och dessa killar reste sedan Sverige runt och lirade dansbandsmusik.Det är tragiskt att se dessa kommentarer och lustigheter för oss anhöriga livet är tillräckligt svårt ändå.Om ni upplever att det är OK att göra narr av andra människor så lägg in bilder på människor som betytt mycket för er så får ni känna hur det känns.

Hårre sa...

solveig 6:e augusti 23:38

Det är ju ändå så att detta är ett skivomslag som ju är officiellt, och det är ett tidsdokument. För många ser detta lustigt ut, men det är inte så att någon försöker säga att deras musik var dålig. Men folk har ju rätt att tycka att skivomslaget ser roligt ut, eller hur.

Min morfar dog för ett par år sedan, och även om jag saknar honom skulle jag inte bli arg om någon skrattade och kommenterade om den såg ett foto på honom där han ser tokig ut. Vad jag menar är att de säkert var storheter och jätteduktiga på det de gjorde, men skivomslaget har fortfarande en rolig bild. Det kan man inte bortse ifrån.

calandrella sa...

Jag behövde seriöst avbryta läsandet ett par gånger - och alltså genomföra det i omgångar - för att jag skrattade så mycket att det gjorde ont. Genialt!

Kimberly sa...

@Solveig det är tråkigt att du upplever det som ett personligt påhopp. Men det är ju faktiskt bara bilden man driver med. Sajten heter "katastrofala omslag" inte "katastrofala människor" det är en viss skillnad.
Om någon hittar ett katastofalt underhållande offentligt foto på mig eller mina anhöriga feel fri att garva. Men än så länge finns det bara halvtrista, privata foton.

Jag undrar också över solstolen på biltaket i mörkret. Hur kom man på den idéen?

Herr Dryck sa...

Solveig: Jag beklagar att du tog illa vid dig. Mitt syfte här är att skriva om skivomslag, personerna i banden vet jag ytterst lite om. Historien jag berättade om detta omslag är naturligtvis alldeles påhittad, det tror jag inte att någon missförstått. Jag använder inte deras riktiga namn och allt fokus ligger på att omslaget inte ser klokt ut, inte att det skulle vara dåliga människor som står bakom musiken.