2010-04-11

Meho Puzic - Mladost i iskustvo

Meho sitter framåtlutad i en manchestersoffa och ser hemskt rädd/generad ut. Det är svårt att riktigt sätta fingret på vad hans ansiktsuttryck vill förmedla, troligen därför att han ler utan att le med ögonen. Vi kan ana en bankirhockey som eventuellt kan se sjukt bra ut bakifrån, speciellt i kombination med att mannen antingen saknar hals eller också har en mycket kort sådan som är lika bred som huvudet. Det blev en kortis idag, men snart skall det bli bättring här igen!
Zagreb, 1986.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Först trodde jag att han satt i skräddarställning, men sedan insåg jag att det finns en vit, broderad kudde till vänster om honom på manchestersoffan, som liksom flyter ihop med hans kritvita klädsel. Det känns skönt att veta att han har ett mycket litet glas med sherry (?) att se fram emot.

Anonym sa...

Aaaah, nu blev man sugen på en liten bit vällagrad Mladost.

Anonym sa...

Notera även klockan som sitter oroväckande högt upp på underarmen.

Snowroller sa...

När jag såg att det vita till höger om honom är en kudde började jag först undra var hans högra ben fanns nånstans men så såg jag att han har sitt vänstra smalben lagt över det högra. Karln måste vara rätt rolig som sitter i en soffa och har denna benposition.

Buster sa...

Ok, uppknäppt skjorta med brösthår och guldmedaljong är helt riktig juggestil men vi får vara tacksamma att han inte drar på med uppknäppt till naveln...

A A N sa...

Han var lite söt tycker jag. Men ett tidigare inlägg (Hold that Tiger) fick mig precis att andas in kaffe och hallonmuffins så att jag för en sekund trodde att jag skulle dö. Det som fick mig att vända tillbaka till livet var en ovilja att gå genom pärleporten med det skivomslaget på näthinnan.

Nonsensakuten sa...

Jag trodde det var Diego Armando Maradona.

Under Cover sa...

Tycker mest han ser skitnödig ut.

Anonym sa...

'Mladost i iskustvo' betyder alltså 'Ungdom och konst', vilket man väl kan ana av bilden även utan att kunna sydslaviska...

Roland sa...

Jag lutar åt Tito Beltran. Lite rund om kinderna av fångvårdsmaten och med höger arm över fotbojan.

Anonym sa...

jag tycker han ser något förstoppad ut, stackarn, precis när det var dags att ta fotot för framsidan och allt..

Marcus sa...

Snälla herr Dryck, mer skivomslag från Balkan vore fantastiskt! Öst-statskitsch från 80-talet är ju fantastiskt.

pojoel sa...

Men "Belos"? Har han fått en gammal reklamskjorta?

Anonym sa...

Mladost i iskustvo betyder f.ö. Ungdom och Erfarenhet (enligt sångaren besitter han dessa egenskaper)... jag grät när jag såg omslaget.. och texten.

fröken G sa...

vinylomslag från balkan är i en klass för sig, har sett fler långt värre än den här i mor och fars skivsamling, har du möjlighet kolla upp en artist som kallar sig Dzo (tror stavningen är rätt) eller den på balkan världsberömde Oliver Dragojevic sjuttiotalsverk, albumet "Poeta" är en klassiker och fullständigt katastrofalt på så många olika nivåer.

Anonym sa...

http://www.backata.com/uploads/posts/2010-04/1272058626_image-aef7_4bd21213.jpg

wildhog sa...

Mannen på bild har precis fisit, högt o ljudligt o är tokgenerad över att allt bakom honom, inklusive hans vita byxor har nu en helt annan färgton.

Martin sa...

Spontant vill jag hävda att det han säger just som fotot tas är "eeeh, det vet jag inte, det får du fråga nån annan om...." Varför han gör det vet jag dock inte. Kanske är det som svar på frågan "varför i helvete sitter du och dricker ur ett vinglas som är så litet att det kunde försvinna i din vänstra näve?"

Anonym sa...

Jo, Meho Puzic (den salige) ser faktiskt ut som de flesta såg ut då på Balkan. Fet, i tajtsittande kläder, redo att besöka nästa restaurang med otaligt mycket mat, vin, öl, sprit...you name it. Oftast var det skivbolagens egna designer som gjorde omslag (det var billigare så) och dessa människor skiljde sig inte från de ovan beskrivna. Bara en timme arbete (inklusive inspiration) tog för att färdigställa omslaget och skivan är redo att pressas.

Oldpike sa...

Ser ut som en maffiaboss i en B-karatefilm