2010-04-13

Jokkmokks-Jokke - Jag sjunger av glädje var dag

Jokkmokks-Jokke sjunger av glädje var dag, för en dam som hatar honom och hans musik med hela sitt sinne och förstånd. Se på henne; hon tycker inte bara att det är tråkigt, hon tycker aktivt mycket illa om mannen bredvid sig. Och visst kan vi förstå henne. Där sitter hon med sin kaffekopp och vetelängd (svenska kyrkkaffe-klassikern) och ser fram emot en god stund i stillhet. Så dyker det upp en väldig man i samisk folkdräkt, som tränger sig på och slår sig ner alldeles intill. Med gitarr och gränslös glädje förstör han sedan fullständigt den lilla damens fridfulla stund. När han så tillägger att han kommer sjunga av denna glädje varje dag hädanefter förstår gumman att livet inte har mycket mer att ge, och någonstans kring denna insikt knäpptes omslagsbilden.
1965.

24 kommentarer:

TeachGirl sa...

Varför stavade de namnet med gemena j:n och versaler i övrigt? Ser rätt skumt ut. Bra av honom att lyckas sätta sig bredvid tanten som är mest ointresserad av honom. Och att just detta foto var det bästa att sätta på omslaget... :-)

Roland sa...

Kan det vara så att Jokke luktar sprit?

Anonym sa...

jOKKMOKKS-jOKKE er punk! Hun hater ham, men han synger og spiller gitar allikevel.

Anonym sa...

Damen i blått verkar dock rätt sugen.

Mem sa...

Tanten:
- Hjääääälp! Finns det ingen som kan hjälpa mig?

Snowroller sa...

- "Om jag tittar bort tillräckligt länge kanske han slutar sjunga för mej och går sin väg..."

DK sa...

Han ser ju full ut!!!

På tal om något annat: Snälla, snälla, snälla Herr Dryck, skaffa bums en skiva med följande festliga gosse: http://www.youtube.com/watch?v=oavMtUWDBTM

Och recensera. Då kan jag dö lycklig.

Tänkte bara sa...

Han är ju bara lite wild and crazy. Därför stavas namnet så.

Petter Y sa...

Älskar Herr Drycks text.

Älskar Jokkmokks-Jokke-typsnittet.

Älskar bakgrundsdamens pilska blick.

peterlarson sa...

Kul grej som borde ha massor av läsare. Här ett du kan få, inte av mig, men via mig.

http://peterlarson.files.wordpress.com/2010/04/the-faith-tones33.jpg

Keep it up!

Mib sa...

Hahaha, verkligen underligt att de valde denna bild till omslaget... Hur tänkte dom egentligen???

Neurotica sa...

En del tanter har iofs ständigt det där uttrycket av att livet är för jävligt och värre har det blivit nu när dagens ungdom tagit över.
Men klockren bild,totalt obegripligt val av omslagsmotiv verkligen.

Neurotica sa...

Ja,herregud,kolla tanten bakom!Henne skulle han ha satt sig brevid så hade han inte bara fått ett välvilligt leende för kameran,säkerligen:-D

Mats sa...

Men...kan det inte vara så att det finns en fortsättning på baksidan? Att Jokkmokks-Jokke sjunger ut sin glädje och att den sura tanten inte kan stå emot längre och spricker upp i ett leende och så är alla glada och lyckliga. Kan det vara så Herr Dryck?

Jonas sa...

Det är sällan man skrattar rakt ut när man tittar på en bild, men så blev det denna gång. Omöjligt att begripa hur de kunde välja just den bilden dock. De måste ha bestämt sig i förväg, "Nu ska vi fota skivomslaget med just den här urgulliga tanten!".

Raggoparden sa...

Jokke ser ut som han vill bita tanten, alternativt skjuta henne med gitarren.
Fö: Undertecknad hade det tvivelaktiga nöjet att bli fotat i Östersundsposten tillsammans med just denne Jokke. Trots att jag bara var sju år hade jag precis samma ansiktsuttryck som tanten..

Goose sa...

Jag tror att tanten har fallit i dvala. Efter högmässan krävs kyrkkaffe -om än lankigt - för att komma igång. Hon sitter ju med tom kopp och inte ens Jokke får igång tanten. Hon bakom hade en egen termos...

Jörgen sa...

Jag tolkar inte tantens ansiktsuttryck så att hon ogillar Jokkmokks-Jokke. Snarare är hon blyg, men samtidigt ganska smickrad över uppmärksamheten.

F R I D A M . S E sa...

HAha, du är klockren !

Anonym sa...

Med denna bild som bevis, anar jag nästan att man äntligen funnit Dolph Lundgrens okände far. Om det är tanten på bilden, som är modern, vågar jag dock inte uttala mig om...

ormrot@hotmail.com sa...

men om man känner kynnet på kvinnorna i norrbotten så kanske man tolkar det hela så att hon lyssnar, kanske tycker om, men spar på eget uttryck. för såna var de alltid, tanterna i min barndom. den här tanten visar inte avsky eller nåt negativt, som jag ser det, inget positivt heller. hon bara är. såna var de, tanterna i min barndoms jokkmokk o gällivaretrakter

Anonym sa...

Underbart skrivet! Helt fantastiskt underbart skrivet! Har skrattat så att tårarna trillar...

Anonym sa...

Kalle och Hobbes gamla lärarinna

Anonym sa...

Visst fan är det Kalles lärarinna!
Sorry för jobbig länk.

http://www.google.se/search?q=kalle+och+hobbe&hl=sv&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=59abT4STJo2N4gTX--CpDg&ved=0CDgQsAQ&biw=1366&bih=643#hl=sv&tbm=isch&sa=X&ei=btibT_j5JOnd4QTJ5tWpDg&ved=0CDkQBSgA&q=calvin%27s+teacher&spell=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=a10bf551a8f69792&biw=1366&bih=643