2010-03-03

Joe Walsh - So What

Joe har valt ett mycket ovanligt sätt att framstå som häftig på, och nyckeln till hans storslagna misslyckande bygger till stor del på en enda detalj. Oavsett om han hade klätt sig annorlunda eller helt bytt tema på omslaget hade det varit förgäves, så länge han trycker hakan mot bröstet.
Att trycka ner hakan mot bröstet är en företeelse som annars främst återfinns i tre situationer. Det första är när man åker rodel, för att kunna se vart man är på väg (precis som att man skulle kunna välja en annan väg, så snart man satt fart borde väl vägen vara rätt utstakad tycker man). Det andra är när mycket små barn ätit mer än de klarar av, och är extremt dästa och i behov av att kräkas. Det tredje tillfället är när vuxna människor vill se ut som idioter, för att se rolig ut på bild till exempel. Jag betvivlar att Joe satsade på något av de tre ovanstående. Av blicken och det allvarliga uttrycket att döma ville han tvärt om se rätt tuff ut, och däri ligger misslyckandet.
Han kompletterar ansiktsuttrycket med Crazy Frog-glasögon, fladdrande halsduk och vindmaskin som får hemlösmissbrukarfrisyren att fladdra. Typsnittet är förstås också grymt och härligt wrestling.
En fråga återstår, och den är viktig: Varför har han bar överkropp? Vill han se ut som ett flygaress går det inte ihop, försöker han se ut som något annat går det inte heller ihop för vad fan skulle det vara, och är det för att visa upp håren på sin bringa håller det inte heller eftersom de är sex stycken.
1974.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Fast med tanke på vad han kallade sina album i allmänhet, så försöker han nog vara lite knasig på omslaget. Men lyckas alltså inte speciellt bra.

Anonym sa...

Jag trodde det skulle se ut som om han var under vattnet!!

Neurotica sa...

Jag tycker han ser ut som han är flygsjuk.Eller har svalt en pippi i förbifarten,den karlakarlen.

Daniel sa...

"Men Joe, du ser ju ut som en idiot på omslaget!"
"So what?" sa Joe.
Typ.

Madame Berg sa...

Exakt. Mannen är bara så "So fucking What!" så ingenting kan röra honom.

markus sa...

Gosse! Det här var den bästa på länge.

Kan/får man lämna bidrag till herr Dryck? Jag har en vansinningt bra bild på en skiva med legendaren Börge Ring.

Hur går jag till väga?

Anonym sa...

Herr Dryck skriver bara om omslag h*n själv har i den egna samlingen tror jag,Markus...

Herr Dryck sa...

Ja du, i så fall får du ge den till mig! Som någon skrev så bygger bloggen helt och hållet på min egen samling. Det har faktiskt hänt en gång tidigare att en läsare postat en skiva till mig, men det är heller inte alls någon garanti för att den ska dyka upp på sidan. Jag har bläddrat förbi så många tusen fula skivor under åren (och har även massor i min samling) som är riktigt fula men som inte går över den hårfina gränsen till Katastrofalt.

HannaFindus sa...

Är han inte ganska lik Snobben i sin roll som "Flygaresset" på denna bild?

(http://sv.wikipedia.org/wiki/Snobben)

Janne sa...

De flesta omslag som avbildas/avhandlas/avrättas på denna blogg är ju på tredjeklassartister som så förtvivlat gärna vill framstå som stora och häftiga, fast eftersom både dom själva och deras designers är just tredjeklass så blir det bara ankskit av alltihop. Detta är INTE applicerbart i detta fall. Har man - som Joe Walsh- varit gitarrist i det miljonsäljande bandet Eagles så har man inget mer att bevisa. Man ÄR stor, så enkelt är det. Har man då en lätt makaber humor så kan man kosta på sej att ta ut svängarna, ta märkliga omslagsbilder och döpa sina skivor till "But Seriously, Folks..." (DÄR är han under vatten, på riktigt), "Got Any Gum?" eller kanontiteln "The Smoker You Drink, The Player You Get". Joe Walsh gör ju inte detta för att se ball ut: han VET att omslaget är en katastrof och det är precis det som är meningen! Därför är detta inget omslag som har i närheten av denna sida att göra. Tyvärr, herr Dryck, men denna gång högg du i sten.

Herr Dryck sa...

Så omslaget alltså är snyggt. Ok.

Anonym sa...

Janne, kan inte du bara hålla käften?

Eller i alla fall, när du väl har ordbajsat färdigt i kommentarsrutan, markera minst halva textstycket och tryck på DEL innan du skickar. Det har sagts förut, men det tål att sägas igen: Ditt svamlande är inte till gagn för någon.

Janne sa...

Är det inte fruktansvärt konstigt att det ska vara så svårt att få uttrycka en -som jag ser det- någorlunda vettigt underbyggd åsikt utan att det ska komma nåt dräglande träsktroll till bondläpp och säja "ööööh...håll käften..."
Vad är det för mening med kommentarsfält där det enda man får skriva är "ha ha ha oj vad du är duktig herr Dryck". Vad ger det för tuggmotstånd eller intellektuell triggning? Ingen alls! Jag menar inte att omslaget är snyggt, jag menar att det är en jävla skillnad på Sirka-Lisa Tuttfinska som förtvivlat försöker nå UPP till "Sabrina-nivå" på sitt omslag (utan att lyckas) och en artist som VET att omslaget ser ut som stryk och VILL att det ska göra det. När skivan dessutom heter "So What" är ju saken klar: detta är ingen ofrivillig kalkon, det är ett medvetet val.

Jag ber om ursäkt om detta inlägg pga sin ohyggliga längd orsakar huvudvärk eller andra åkommor hos vissa läsare. Om resonemanget är för komplicerat så kanske du kan ta hjälp av mamma som kan förklara.

Janne (igen) sa...

Jag vill dessutom poängtera att det finns två Janne som kommenterar på denna blogg. Den något märkliga debatt som uppstod i föregående kommentarstråd har jag inget alls med att göra. Fast principiellt håller jag givetvis med den andra Janne. Svammel är alltid att föredra framför vulgära "håll käften"-kommentarer.

Anonym sa...

Blah bla blah....

Tur att det går snabbt att scrolla.

Erik sa...

Joe Walsh äger.. än av de bästa någonsin..

James Gang för fan! :P

Oonaa sa...

Jag tycker att man självklart kan få kommentera vad man faktiskt tycker i ett kommentarsfält som är öppet, annars finns det ju ingen mening att ha det öppet (och jag antar att Herr Dryck håller med på den punkten?).

Jag tycker att omslaget inte var värst vidare vackert, och passar bra på denna blogg. Det är ju faktiskt inte huruvida de är seriösa eller inte som de behandlas på denna blogg (har jag fel?).

Så tycker jag att situationen är i alla fall. :=)

Anonym sa...

Håller med Janne.....
Du är en elak jävul, "Anonym"!

Jacce sa...

Janne har rätt. Han vill att det ska vara fjatigt. So what lixom. Inget katastrofalt omslag. Han är ett geni som väljer en sån bild, Handlar om image

Joe är the man

Jorm sa...

hahaha kolla, någon tatuerade denna:
http://www.nysse.com/jw/index.html

Anonym sa...

Ser ut som omslaget till en tysk 70-tals porrtidning.