2010-03-09

Halid Beslic - Otrov

 
Här har vi mannen som tog hem fjolårets Oscar för Mest Östeuropeiska Utseende! Jag hade velat säga Kiev eller Smolensk, men dessvärre är han från det något tråkigare Zagreb. Vad är det då som ger honom denna speciella aura av tundra? Troligen hänger det mycket på den grumliga blicken, kompletterad av kassa tänder och läderjacka ihop med skjorta och slips. Notera även den rekordsmala slipsknuten och det underbart malplacerade hårdrockstypsnittet.

Djupdykningen i det regionala utseendet är egentligen en parantes, för det som egentligen ger skivan en given plats här på bloggen är Halids otroliga revisor-hockey. Det är en sällan sedd kombination som förenar en fullständigt proper herrfrisyr med rebellisk coolhet i nacken. Håller vi för håret under öronen framstår han som en mäklare eller frikyrkopastor, och om vi håller för håret uppe på huvudet ser vi en superhjälte. Detta exemplaret lever till fullo upp till hockeyfrillans valspråk: Business in the front - Party in the back.

Ett enormt plus med denna plattan är att det medföljer en idolplansch på Halid, med samma bild som på omslaget.

1986.

39 kommentarer:

Anonym sa...

Är det en repa i omslaget, eller har han ett väldigt ljust och väldigt långt näshår intill den smakfulla läppvårtan?

(D:et är väl inte spegelvänt?)

Anonym sa...

Klockrent om håret ;)

Herr Dryck sa...

Tyvärr, det är en skada på omslaget!

Herr Dryck sa...

Och nej, det är inte spegelvänt! Jag förstår inte hur jag tänkte när jag såg det. Jag måste haft en väldig otur när jag tänkte.

Orlando Furioso sa...

Var i fridens namn hittar du alla tokigheter? Har du ärvt en nerlagd skivaffär. Detta är artister som man aldrig hört talas om. (och inte vill lyssna på) :-)

Herr Dryck sa...

Jag kom över en back med jugoslaviska vinylskivor. Mannen i affären trodde att jag var dum och förtydligade att "i den där är det bara juggemusik". Han hade fel, det var en guldgruva.

Orlando Furioso sa...

Ja, och stor underhållning för oss bildanalysintresserade He,he!

Mr P sa...

Det bästa med omslaget är ju ändå den fina lilla fågeln som håller upp skylten och visar att detta är en verklig "dijamantna" (diamant?)

Petter sa...

Åh vad jag gillar den här. Förutom den redan klockrent beskrivna frisyren så är det framför allt hans ansiktsuttryck som höjer det hela till katastrofskyarna tycker jag. Fotografen:
"Nej, Halid, inga leenden. Och försök inte se tuff ut heller. Jag tycker vi satsar på en riktigt, riktigt bekymrad look. Bekymrad. Det säljer."

Petter sa...

...och förresten: Vad skönt att se att den beryktade avgas-glorian har spritt sig utanför svenska dansbandskretsar!

Anonym sa...

Även denne man har hissat upp överläppen lite lätt med samma enfaldiga min som resultat som tupéluggen på Palomaz 8. Man häpnar över denna skatt av estetiska abnormiteter som denna blogg utgör.

Anonym sa...

Klockrent haschdimmiga ögon.

Balkanskt brass!

dinajel sa...

Jag blev nyfiken på skivans titel och gick till google translate som ger vid handen att det på engelska blir "poison"! Stämmer bra överens med metal-typsnittet.

Snowroller sa...

Han ser förkyld ut. Eller så har han just snortat lite...

Joakim sa...

Herr Dryck: är det du som ligger bakom den gamla klassiska sidan hockeyfrossa?

Herr Dryck sa...

Nej, tyvärr inte. Men den var fin.

Anonym sa...

Frikyrkopastor, var ordet!

under cover sa...

Hur hamnade Hacke Hackspett i denna sörja?

Nonsensakuten sa...

Det är väl MikeBike (bloggfrossa.blogspot.com) som låg bakom hockeyfrillesidan.
För ett tag trodde jag att Herr Dryck var MikeBike eftersom han uppvisade sådana enorma kunskaper i ämnet.

Nanna sa...

Helt fantastisk blogg! Fortsätt absolut på samma sätt! Du gjorde min dag!

Neurotica sa...

Skador på omslaget eller ej,zooma inte in för då mår man lätt illa av alla imaginära snorkråkor,näshår och vårtor:-D

Mib sa...

Hahaha, vad häftigt. Undrar varför fågeln säger Poison, eller nej det var ju namnet på plattan. Fågeln tyckte det var en diamant så var det ju... Kul.

annalin sa...

Herr Dryck! hur når man dig? Jag har en fet samling till dig att botanisera i om du bor i stockholmstrakten. hundratals urfula vinyler donerade av en radiostation. bland annat Nils Fläcke eller den mjukporriga epoken av roland cedermarks långa karriär. Men det är lite bråttom. du kan väl svara huruvida du är intresserad så jag vet. det skulle göra ont i mitt hjärta om jag inte gett denna eminenta blogg chansen till ytterligare oförglömlig skivkonst. svara i min blogg eller maila annalinSNABELAkentPUNKTnu

Anonym sa...

Låter bra. Drycken kan verkligen behöva några fräscha omslag. När den här bloggen startade kom det tre inlägg om dagen. Nu får man vara glad om det blir tre i månaden.

Herr Dryck sa...

Anonym: jag har gott om omslag kvar, jag är bara inte lika snäll som jag var en gång i tiden.

"wolfee" sa...

Karln ser ut som han nyss har storlipat!!!Verkar olycklig!
"wolfee"

von Knallershagen sa...

Jag skulle verkligen vilja höra hur det låter. Kan du inte lägga upp ett ljudklipp.

Visste ni att hockeyfrilla heter Vokuhila på tyska? VOrne KUrz, HInten LAng!

Raggoparden sa...

Tror det där heter blacka ögon. Som ostron, ungefär. Fast marinerade.
*rys*

Ozjeppe sa...

Jag tycker han har en given look för att spela huvudrollen i en riktig lågbudgetversion av Dracula!

Anonym sa...

Ska bara säga att den kille är än riktig stjärna och hans utseende på omslaget är från 80 talet.. Och han är bosnisk gentlemen som är absolut mest populär i FD Jugoslavien och sjunger folkmusik.
Hitta gärn honom på youtube och kolla antal visningar och anyal hans låtar, tom komentarer. Hälsningar

Haris sa...

Halid Beslic är inte från Zagreb. Han är en bosnisk folksångare och kommer från en liten stad vid namn Sokolac! Och skivan du visar må vara riktigt ful, men Halid är en av tidernas bästa sångare på balkan.

Anonym sa...

Det verkar som att vissa inte fattar att det handlar om "Skivomslag"

Old Grumpy

Anonym sa...

halid är bäst! och nni som är nyfikna på hans musik..så kommer han att ha en koncert i Norrköping 26 februari! kom o och känn på bosnisk gästvänlighet o lycka!

Anonym sa...

Ska fan gå och kolla på Halid Bešlić och suga i mig några rakija, han är betydligt bättre än skivomslaget! Antar att det är i BiH-föreningen på S:t Persgatan?

OK, är det Halid + nån tråkig synth, eller är det Halid + riktig orkester?

Anonym sa...

Är det en släng av munherpes också? :-P

Jag! sa...

Alltså!!! Detta är för mig helt solklart årets humorblogg! Aldrig skrattat så hårt så jag trodde jag fick ringa akuten för magknip när du har beskrivit omslagen på ditt roliga sätt! Fortsätt blogga med din humor. Du räddade min dag! :D

Mvh Hasse Myhr

Anonym sa...

Halid Beslic är en stjärna på Balkan, en god människa med för den delen MEN stackaren var just på väg uppåt i karriären då skivan utgavs och hade inte mycket till att säga om sina omslag. "Visst, kör så, va fan.." var allt Halid hade (säkert!) sagt, och skriften såg "modernt, västerländskt rockigt" ut så han sa "Visst, bara kör så, eller?". Frisyren? Ja, så såg faktiskt ut de flesta på 80-talet så det är inte mycket att klaga på - mode på den tiden var hemskt som fan, oavsett.

Anonym sa...

Här finns ett smakprov på Halids karriär, komplett med matchande skivomslag. Det verkar vara flera i samma stil som det här omskrivna...

http://www.youtube.com/watch?v=iuFXs24h4sk

Someone sa...

Jasså, det finns en plansch med i skivan. Det skulle jag iofs inte kalla för något plus.