2009-12-24

En julhälsning från Herr Dryck: Roger Whittaker - A time for peace

 
God jul på er alla läsare! Ännu en gång är den här; den härliga tid då vi får skrytsamma julbrev från familjer vi glömt, julklappskrav från släktingar vi förskjutit och en rusande ångest av kampen för att uppnå Trivsel och Trevnad. Åter samlas vi för att trycka i oss ljummen grisröv och kokta tarmar fyllda av mosade djur, en mathets som endast avbryts då hela folket måste se en repris på TV. (Vi vet alla att den inte är bättre denna gången; vi kommer inte skratta i år heller.)

Jag hade hoppats på att få till ett maffigt julspecial med flera omslag, men istället sitter jag nu på fjärran ort med hopplöst seg uppkoppling och hoppas få upp någonting alls i tid. Idag blir det falsk snö av den värsta sort!

Roger har släppt precis hur många skivor som helst, men denna är en av de fulaste. Se på honom och försök förstå hur sjukt irriterad han är på all den konstsnö som någon kamerasnubbe blåst i ansiktet på honom. Känn hur han med stigande vrede väntar på att bilden skall knäppas och han kan borsta det förnedrande böset ur skägget! Särskilt de korn som lagt sig på läppen måste vara ren tortyr.

Dagen då han genomled detta, iförd Canadian Goose-jacka i någon svettig inomhusstudio 1976, nådde nog hans sinne ganska nära den sanna julstämningen. Genom svett och stress firar vi dagen då tomten föddes och Coca-Colas lastbilar steg ned från himlen, i glädje och gamman ser vi barn bli besvikna över sina julklappar och morbrödrar försöka supa sig bort från alltihop på lättglögg.

God jul allihop, jag väljer att avsluta med en lämplig rad ur "Stilla Natt";
 
Änglar svär, slår sin hund.

26 kommentarer:

Pernilla sa...

Underbart! Det ser verkligen ut som att han har blivit mulad precis innan fotografen knäppte bilden.
God Jul! =)

under cover sa...

Lärkan slår i dyn sin sill. God Jul herr Dryck! :-)

Roland sa...

Jag stirrar mest fascinerad på hans försök till överkamning av viken. Glansiga vikar -76 var ett svårt handikapp.
Överkamning är nu ett minne blott för Roger. Ett offer för tidens grymma tand.

Fredrik sa...

Ojojoj. Det ser ut som ett grovt anfall av Baltisk mjäll

Jesus sa...

Åja, tala för dig själv; jag bojkottar allt vad Kalle Anka heter, vilket denna kommentars tidsstämpel bevisar.

Omslaget är precis så billigt och tillgjort som man kan förvänta sig av denna genre.

Snowroller sa...

Hans min får mej att tänka på katter och hundar som tvingas posera för en bild iklädda diverse renhorn och änglavingar. När som helst flyger fan i modellen och allt far åt alla håll i ett plötsligt utbrott av raseri.

Sars sa...

Om fotografen ändå hade fått till ett riktigt foto, och inte ett med ett blänkande glasöga. God Jul Dryck!

Neurotica sa...

Det ser ut som han stått ivägen för en snökanon och sedan hamnat i helljuset som ett skrämt rådjur.

Ylva sa...

God Jul Herr Dryck, detta är en av de roligaste bloggar jag läst på länge! Skulle vara kul att få se ett omslag som du bedömer som snyggt!

Labolina sa...

Ylva, du har inte fattat grejen med denna blogg!

Bråksmurf sa...

Gubben på bilden smurfar äckligt självgod ut. Jag vill liksom smurfa honom. Smurfa hans plyte med mängder av snö. Smurfa kallvatten över hans ansikte, så att det smurfar fast. Ismannen alltså!

Anonym sa...

Kolla det här också! Heino ser till exempel abnorm ut.

http://homepage.mac.com/fidelitarean/oddments/covers/

Masken sa...

Suverän blogg!!! Varför har jag missat denna? Länkar hit på stört.

Tone sa...

Haha du är bäst, ypperlig blogg.

Kent sa...

Fantastisk samling av helt otroliga omslag! Snyggt jobbat!

Styling a`la Anna sa...

Mellan varven får du mig att skratta så tårarna sprutar! Min omgivning har dock inte fattat din storhet..man vad gör väl det..:-)
Gott nytt år!!

Erik sa...

Det här omslaget fick mig att tänka på slutet i The Shining, när Jack Torrance hittas ihjälfrusen i labyrinten. Men omslaget är fyra år äldre än filmen. Heja Roger!
Och God fortsättning Herr Dryck!

Anonym sa...

JAG KRÄVER NYA OMSLAG!!!

Dromedaren Alp-Otto sa...

Har du sett omslaget till den finska kosacken, Viktor Klimenkos, Stenka Rasin?

DP84 sa...

Kör gärna detta omslag: http://pici.se/pictures/xYswYRnyp.jpg

Tycker detta omslag är en värdig kandidat. Dessutom är mannen längst till höger Vinnie Vincent, som senare kom att bli gitarrist i Kiss en kort period på 80-talet. ^^

Neurotica sa...

DP84:Herr Dryck skriver bara om omslag han/hon själv har i sin samling:-)

Mib sa...

Lika roligt inlägg som alltid! God fortsättning på 2010. Det här lättar verkligen upp min tillvaro. :-)

Anonym sa...

Det här duger inte! FLER OMSLAG ÅT FOLKET!

Computress sa...

Härrejösses!
Värre fall av mjäll har jag aldrig sett!!! xD

hej sa...

Mjällmannen...

Anonym sa...

Jag får intrycket att Roger legat i en fuktig källarskrubb några år och blivit gravt angripen av vitmögel.

Mvh - Jan Banan.