2009-11-19

Martys - Andra

 
Maken till dassigt fotografi får man leta efter. Det verkar som att de tagit bilden lite för sent framåt kvällen, då det hade börjat skymma ordentligt. Färgerna blev dova och en ful dimma ligger som en slöja över bilden. Vidare valde de att placera ett knippe dött ris mellan sig själva och fotografen, ett tidlöst knep som kan liva upp vilken bild som helst.

Kostymerna är fullständigt overkliga. Titta på ärmarna, som ser ut att blivit ditsydda i efterhand, och byxorna med pressveck och gula klanmössor som täcker hela skorna.

När vi så kommer till själva deltagarna finner vi att det är fantastisk liten skara, men också att några står ut särskilt från mängden. Se på mannen längst ute på högerkanten, med sin tveksamma handföring vid det nervösa tillfället, och den märklige vrålande mannen bredvid honom vars hårplym tycks smälta in i skogens mörker. Till vänster om detta skogsrå finner vi mannen med Håret, en mäkta imponerande kombination av "cocker spaniel-öron" och "lugg trots begynnande flint". Utifrån det faktum att han saknar underarmar får vi förmoda att han antingen sjunger i bandet eller spelar endast baskagge och hihat. Bredvid honom står Niclas Wahlgren, vilket är mycket märkligt. I höjd med hans axel tittar det fram något ur skogens mörker; en enbent figur som vid första anblick tycks vara någon form av hob eller otäck vätte. Gräver vi en aning djupare finner vi dock att det rör sig om en helt vanlig enbent nioåring i dåligt sällskap.

Och just det, skivan heter "andra".

1976.

36 kommentarer:

Alfahannen sa...

Ser man på!
Mycket underhållande!

De finurligt ditsydda "västarna" på utsidan liknar mest gulsiktiga lungor, ganska otäcka faktiskt...västarna skulle också kunna tas som någon sorts hyllning till den afrikanska kontinenten.

De gör inte längre skivomslag som på den tiden...gudskelov!

Kul!

Sars sa...

I gotta get me one of those...

Grapoluponape sa...

Vätten är otrolig. Påminner om en misshandlad Ipren-mannen. Alldeles för litet huvud.

Borde man inte upptäcka småskallighet i tidig ålder och åtgärda det genom någon form av tandställning för skallbenet? Något som liksom vidgar hela skiten.

Mr P sa...

Mannen längst till vänster undvek storstilat Herr Drycks fällande domar, men mig undgår han inte. Visst är det Karl-Petter, bonden från TV?

Herr Dryck sa...

Jag misstänker att domen föll snett, och landade över den som uppgav att han tittar insatt på bondedejting på tv.
Vätten kan möjligen vara mer känd under namnet He Pingping, googla så får ni se.

Anonym sa...

Transformers tänkte jag direkt...det här var mycket bra, framförallt fantastiskt bra skrivet av Herr Dryck. /Mats

Linnea sa...

jag tycker det är fint att de valt att placera två identiska personer längst ut på sidorna för att på så sätt "rama in" dårarna i mitten.

Neurotica sa...

Jag fortsätter undra vad denna pajasestetik kom ifrån någon gång i urtiden och hur dansbandsvärlden plötsligt vid något tillfälle verkar ha kommit till någon slags insikt om att detta nog är för cirkusmässigt för att ögonen ska orka se eländet.
Ja,sedan kom åttiotalet med basfiolpartykavajer och annat,men i klass med detta var det ändå inte.
Det måtte ha existerat en annan människoart på den tiden...en som faktiskt lyckades inbilla sig att den här stilen var snygg.

Gunnar Christersson sa...

Kan inte sluta skratta! Så sjukt bra! Fortsätt, kan inte vara utan fler dråpliga sågningar av dansbandsomslag!

Joakim sa...

Tillbaka på banan! Briljant omslag och briljant sågning, i gammal god Herr Dryck-anda. Sitter kluckande och skrattar.

Anonym sa...

Hahaha underbart!

Mikael sa...

Man undrar ju hur de tänkte när de ställde vätten längst bak.

Anonym sa...

Jodå, jag var med lite så smått på 1970-taket och kan intyga att Sverige var fullständigt trasigt och nedlusat med defekta, underutvecklade jättebebisar av den här typen på den tiden. Sverige var och är en sorts mesigare kopia av gamla goda DDR och hade sin egen Erich Honecker...

Snowroller sa...

De ser allihop ut som nån slags missbildade superhjältar men värst av alla är nummer två från vänster. Det är en ung Robert Englund, ni vet han spelade Freddy Kreuger och ödlan Willie i V.

Anonym sa...

Martys....Så härligt storsvenskt trotsigt att vägra använda genitivapostrof i namnet!

Buster sa...

Helt rätt! och inget zäta i namnet heller! Det kanske är ett utländskt -norskt- dansband? :-)

Neurotica sa...

Och killen till vänster får man förmoda var den "snygge" i bandet:-)

Uffe sa...

Martys var lite sena, de hade tänkt döpa bandet till Smartys men det var redan upptaget. Därför blev det Martys. Kanske efter Kim Wildes pappa, Marty Wilde, ni vet han som skrev låten I´m an astronaut som blev en megahit med Kims lillebrorsa Ricky. För att återgå till Martys så var de naturligtvis klädda i tidens tecken, men att de och liknande klädda band inte protesterade. Hade de sålt färre skivor om de varit normalt klädda? Förmodligen var det så. Med andra ord prostituerade de sig, på ett sätt. Vem skulle idag klä ut sig till apa för att tjäna lite extra pengar? Svar: Väldigt många. Tack för nu.

Neurotica sa...

Ja,Uffe.Du har en poäng helt klart.Se på Kiss eller Madonna för den delen.Något lite har de gemensamt med Martys.
Jag är inte så lite tacksam för att det faktiskt FINNS och alltid har funnits dålig smak.Trist vore det annars.

Buster sa...

Länge leve den dåliga smaken!

Marie sa...

Anonym:
I Sverige ska det inte användas genitivapostrof i namnet. Det var nog något som bestämdes på det vilda 70-talet ;)

Åkesdotter sa...

Tack Herr Dryck!! Detta var 2009 års höjdare! Jag skrattade så högt att grannen undrade om jag slagit mig! Gillar att den som sydde kläderna fick iden att sy på lite extra gult tyg längst ner på byxorna. Varför? Hade de fått över några meter som skulle självantända om det inte användes..... Den superfönade frillan på kille nummer 3 slår allt jag sett hittils, undra hur det betedde sig när han rörde på sig.

Buster sa...

Åkesdotter: Håret var ofta sprejat, hårdsprejat. Tänk så fräscht -man var ju alltid fin...

redbanner sa...

Alltihop är overkligt. Som en psykos. Vacklar omkring i skogen och blir gruppvåldtagen av ett gäng idioter i galna kläder.

goose sa...

Kostymeringen är en av de absolut fulaste i de samlingar som herr Dryck letat fram. Mera sånt!

Anonym sa...

Men 'enbent'? Jag stirrar och stirrar, men kan bara inte se några ben över huvud taget. Eller är det inte en trädstam som skymtar under vättens överkropp?

Anonym sa...

Jag känner två av dom och jag hade själv skivan!
Anders J

Paul Valö sa...

Herregud, tredje gubben från höger är ju Conny Nimmersjö!

Bevarad sa...

haha, ser ut som Wu Tacg Clan loggan på bröstet X)

Sophie L sa...

Alltså den här sidan är det roligaste jag vet. Känner jag mig nere så surfar jag alltid in här och inom en minut ligger jag på golvet och skrattar. Du har en fantastisk förmåga både att uttrycka dig och att se saker vi andra inte ser utan din hjälp. Stor heder till dig! En sak bara...kan man fixa så att man kan läsa texten och se bilden utan att behöva scrolla upp och ner hela tiden. Än en gång, du är helt fantastisk!

Anonym sa...

Detta var bland det roligaste jag varit med om. Det har varit en lång skrattresa genom hela din blogg. Du skriver bra utan att vara överdrivet pubertal, förtar inte sanningen, sanningen är så dråplig som du beskriver den.

Jag har länkat på Facebook, hoppas det är okej. Detta evangelium måste spridas. Att jag missat det i så många år är oförlåtligt.

Joakim Lennartsson

Anonym sa...

Men vad är det med dansband och dessa märkliga kostymer?

Anonym sa...

Varför, varför, _VARFÖR_ har de placerat den där knippen med dött ris där?!?!? VARFÖR? Hur tänkte dem egentligen?
Den sitter så centralt att det känns orimligt att det skulle vara en olyckshändelse.
så igen; VARFÖR?!

Anonym sa...

Ha ha...andra från höger är ju Jimmie Åkeson

Kuya-Tino Nielsen sa...

Tråkigt att ni dissar ett av mina favoritband 1975-1979.
Hur såg ni själv ut på den tiden?
Jag tycker ibland att jag ser ut precis som killarna i Martys på gamla foton av mig från den tiden.

Alf Tycker Om Öl sa...

Han den lille längst bak, är inte det Baldrick?