2009-09-27

Thor-Erics - På jakt efter dej

Här gick det (som så ofta på denna blogg) fel på så väldigt många plan samtidigt. Som vanligt har de valt att skriva bandnamnet i färger helt utan tanke på bakgrundsfärgen, vilket leder till en hopplöst låg kontrast mellan dessa. Detta är förstås en detalj i sammanhanget, jag ville bara få den undanstökad. Under titeln huserar nämligen sex män av vansinnig kaliber, omslutna av en fet vit rand likt en graffitimålning.
De sitter iklädda randiga sweatshirts med pyjamasvibbar och mysiga sidofickor (notera hur ränderna löper lodrätt på dessa), och dessa tröjor har försetts med jättekragar som får de redan gräsliga plaggen att bli alldeles absurda. Och till detta illröda byxor. Åtminstone fyra av dem bär de obligatoriska halsmedaljongerna. (Notera även det tighta halsbandet som killen på främre raden bär, en lätt erotisk touch i kombination med de övriga tunna halslänkarna som i dag möjliggör enkel identifiering av vitt skräp.)
Högst upp i skaran finner vi en man som inte fick lika mycket studiobelysning på sig som de andra, och han har därmed fått en dystert gråskär hudton. Eventuellt beror det förstås på att han hade just en gråskär hudton från halsen och uppåt, men för hans skull skyller vi på belysningen. Hur som helst ser han kopiöst glad ut, så till den milda grad att svetten tränger fram.
Bredvid honom finner vi en man med dubbelt så stort huvud, en framtand av sten och Richard Lejonhjärta-frisyr. Han var den som följde med Thor-Erics på turnéerna för att dra deras turnébuss iförd en speciell sele. Han ersattes med en motor 1979.
Ute på vänsterkanten sitter en stilig man med imponerande hårhjälm och lätt framåtlutad hållning. Det räcker dock inte för att benämnas som Roland-hållning.
På nedre raden sitter tre män som jag inte finner i mitt hjärta att håna fullt ut, det gör de så bra själva. Notera dock Lady-frisyren på den mest vindögde och den ytterste mannens likhet med snubben från The to-do-list.
Vad är grejen med dansbandsmedlemmar och dålig munhygien? Alla på detta omslag har kassa tänder, och det känns så väldigt väntat av någon anledning. Var det folktandvården som hade en formsvacka under sjuttiotalet, finns det någon koppling mellan dansbandsmusik och den emaljnyans som Colgate kallar "jord" eller är det bara så tragiskt att folk i allmänhet faktiskt har rostbruna tänder men att alla bilder vi ser numera är fotoshopade?
1975-76.

32 kommentarer:

häxmjölk sa...

Ibland är din blogg det mest underhållande jag har i min reader. Idag var en sån dag!

Lamm-bada sa...

Omslaget är uppenbart gjort av en av bandmedlemmarnas 10-åriga dotter, ,men den feta vita randen är dock ett stort framsteg jämfört med den vanliga kassa urklippningen.

Så det är svårt att klaga på i sammanhanget, tycker jag iaf.

Jois sa...

Jag fattar grejen! Det är ju Stars and Stripes-tema.
Det jag inte fattar är i så fall varför... Varför har då plattan en svensk titel? Och att stava dig dej, var inte tillåtet vid tidpunkten för denna skivas pressning.

Annars kan ju inte bandet rå för att de ser ut som de gör (eller jo, till viss del faktiskt), men jag blundar och ser framför min inre syn en film. En film som är lite som Black Jack, fast ännu mer "på riktigt", skitigare, porrigare, råare. Mer fylla och mer våld. Jag ser psykoser och droger, pedofili och av någon anledning en modelljärnväg.

Men typsnittet och färgen borde fan någon hängas för.

Mikael sa...

Har Lady-mannen just bakat bröd? Han ser ut att ha mjöl i grenen.

Anonym sa...

Han med semi-hydrocephalus i mitten liknar avlägset på Erich Kühnhackl... :-)

Joakim sa...

Ah, det här var den bästa på mycket.

Neurotica sa...

Jag känner att om jag skulle kommentera omslaget mer skulle det bli lyteskomik^^
Jag tycker mig minnas att jag hört någon gång att på sjuttiotalet tvättade folk inte håret varje dag som idag,utan kanske en gång i veckan.Ser man det här så känns det liksom bekräftat...skammens år 1977 förmodar jag;-)?
"Dej" istället för "dig" är/var väl mer eller mindre legio på många dansbandsomslag.Det låter väl gulligare eller något....

Neurotica sa...

Ang tandnyanserna;skulle tro att folk rökte mycket mer förr(utan filter dessutom) och att emaljblekningar var ovanligt.kort sagt,gemene man hade lite sämre förutsättningar och kanske intresse av sitt utseende.

Bajs-Lasse sa...

Med tanke på Thor-Erics fula tänder: Folktandvården har aldrig gjort något bra jobb. Jag är ett högst levande bevis på detta.

Fredrik sa...

Skönt att få slippa se den obligatoriska 70-tals kuk-bulan. Hellre sex st tand-apor än nån som stoltserar med gigantisk bula/manlig camel toe

Kai sa...

Jag hade mer än gärna sett dessa läckra herrars bultande camel toes.

Garnityrerna är av helt egen klass. Är de kanske av engelsk härkomst.

Anonym sa...

Sanslöst bra Herr Dryck, fick skrattattacker minst 5 gånger i kväll (med sovande familj bredvid så jag fick kväva skratten otroligt hårt så att det nästan gjorde ont i lungorna) och det är mindre vanligt nu när man otacksamt slentrianmässigt följer bloggen.
Jag skäms, du är värd så mycket mer.

Vet inte om du har några vegankompisar, men om du har/hade det så bekräftar du din identitet lite till.

Henke hälsar från götet

/buffy

Anonym sa...

Han som sitter ner, längst till vänster heter Nick Borgen. Tänk på det när ni hör "We are all the winners" nästa gång (även om den låten borde beläggas med spelandeförbud)!

Jan J sa...

"We are all the winners" är förresten plagiat på "Bitter blue" med Bonnie Tyler.

Raggoparden sa...

Just den här tandfärgen heter "nyflärpad prilla".
Samtliga bandmedlemmar blev i all hast tillsagda att "lägga ut snusen för f--för nu knäpper jag", de hann med att flärpa men inte att slicka bort snusresterna...

Anonym sa...

Har ni tänkt på att alla de här gamla omslagen är ett slagkraftigt bevis för hur körda i huvudet alla modebögar är? Ni vet, de där lallande fånarna som alltid låter någon annan diktera hur de för tillfället ska se ut för att vara coola, balla och "rätt". Jag menar, det räcker att ta en titt på de vid fototillfället moderna frisyrerna på detta omslag för att inse hur dumma i huvudet dessa fårskallar måste vara, som med total avsaknad av egen smak och total oförmåga att avgöra vad som ser helt åt helvete ut låter sig ledas i koppel av modebranschen.

Buster sa...

Jodå, ju modernare och coolare man är, desto fortare blir man omodern och töntig...

Karl-Evert sa...

Jois, du är inte rolig, och det var vanligt på 70-talet att man skrev "dej". Mycket vanligare än nu.

Anonym sa...

Nej, Jois är verkligen inte rolig. "Skitnödig" och "forcerad" skulle jag snarare beskriva honom/henne som. Lägg ner dravlet.

Snowroller sa...

Jag skulle då rakt inte vilja bli jagad av dom där herrarna. Eller det kanske inte var mej dom var efter.

Marre sa...

blir mörkrädd, de är på jakt efter mej :O otroligt att alla ser ut som retards HAHAHAHA

Camilla Grepe sa...

Det största mysteriet är ändå att inte fertiliteten störtdök i landet under 70-talet. Hur klarade kvinnor att para sig män som såg ut så här?

markus sa...

vad ska man säga.. vi älskar dansbandens sverige =)

Anonym sa...

ThorErics var väl de som gjorde en antihippiesång? Undrar om den finns med på den skivan? Du frågade något om vad det var med dansband och dålig munhygien. Själv har jag länge ndrat vad det är med dansband och alla dessa märkliga kostymer.

Alice sa...

...till råga på allt är de "på jakt efter dig"(!)

Anonym sa...

"På jakt efter dig."

???

Dags att gömma sig, med andra ord.

Anonym sa...

Bästa texten på länge!!!

ryset sa...

ser ut som windows 0.1 u(utan allt)men någon i gruppen verkar kunna datorer, typ Facit.

Karl-Evert sa...

@ryset: Du är ganska nyfödd om dator för dig = Windows.

Computress sa...

"på jakt efter dej"

HÄRREGUD! SPRING FÖR LIVET!

bomgoll sa...

Kanske redan uppmärksammat i tidigare kommentarer, men jag måste ändå belysa den sittande mannen längst till höger på omslaget. Observera hans helt ogenerade "pedo-smile"...

Anonym sa...

Thor-Erics antihippiessång började något i stil med "Nej, vi röker inte marijuana. Vi tar ingen tripp på LSD."

Kan man verkligen vara säker på den saken?