2009-09-27

Räfs och Liegruppen, Bröderna Djup - Ä i teress?

Här har vi en pärla från någon som heter Räfs (jag misstänker mannen med Svintohåret) och ett gäng som kallar sig "Liegruppen". Tillsammans har de gjort en platta som de kallade "Bröderna Djup", med undertiteln "Är du terass". Om vi dröjer oss kvar vid bandnamnen ännu ett ögonblick kan vi konstatera dels att "RÄFS" är ett namn som man bara kan tänkas ge åt ett verkligt oönskat barn (tänk Räfs Järpe) dels att Liegruppen låter som en korsning mellan ett dagcenter och någon gruppterapi för folk som känner sig tvingade att döda med landbruksredskap.
På bilden står fyra bönder i klassisk lantbrukarutstyrsel, men trots det slipper vi inte undan den tunna halslänken! Aldrig någonsin kan man komma unden dessa förfärliga gubbsmycken. Givetvs hänger den kring den ende bonde jag sett med tonade solbrillor och sexigt djupt uppknäppt skjorta. Inte heller hans frisyr går av för hackor, med en hårkvalitet i klassen "brunbjörn" (jag skulle så gärna vilja att det faktiskt var en liten kippa där uppe på toppen, men jag antar att det bara är min fantasi.)
Mannen som spelar räfsa med chopsticks är för övrigt det största musikaliska inslaget på skivan.
1980.

56 kommentarer:

Salasso sa...

Det blir ännu sublimare när dom rör på sig, gnisslar och råmar:

"Vi bor på landet"
http://www.youtube.com/watch?v=eJoMrFiETUc

Linköpings svar på Elvis Presley (överkurs)
http://www.youtube.com/watch?v=hpjhg4-YqBQ

Salasso sa...

Med klickbara länkar:

Vi bor på landet

Linköpings svar på Elvis Presley (överkurs)

Anonym sa...

Lite dåligt påläst, för en gångs skull....
Gruppen hette Bröderna Djup (tre av dem var bröder med detta efternamn och den fjärde var en släkting). Räfs och liegruppen är nog ett epitet de satt på sig eftersom de spelade på sådana.

De fick ett par riktigt stora hits faktiskt. Speciellt "Vi bor på landet". Har den verkligen undgått någon som levde i Sverige på 80-talet?

Mats

Herr Dryck sa...

Inte dåligt påläst, det kallas otydligt och felaktigt utskriven omslagstext och skämtande om denna.

Neurotica sa...

Bröderna Djup hör ju till sådant från gråzonen 70-80tal som jag faktiskt minns.De stod några gånger och framförde "Vi bor på landet" med räfsor,liar och allt på bland annat "Nygammalt".Jag såg det då och då eftersom jag växte upp med mina morföräldrar som tillhörde den generation som uppskattade den sortens underhållning ibland:)
Rätt häftigt hur naivt allt var på den tiden.En sådan skiva skulle inte sälja alls idag.

markus sa...

fast helt ofult är ju inte omslaget

Sebastian sa...

Herr Dryck, om det stått "Drum & Base-gruppen" överst, hade det varit några oklarheter då? Jag tror deras målgrup visste vad både en lie och en räfsa är och därmed är det ju rätt självklart att gruppnamnet är "Bröderna Djup". Detta leder till att inledningen på kritiken mot detta omslag inte framgår som så vidare roligt utan mest bara pinsamt, som när något raljerar mot något de inte förstår sig på.

Anonym sa...

Dessutom är det ytterligare ett exempel på att det inte funkar att raljera mot uppenbart uppgjorda och medvetet tillgjorda omslag. Enbart omedvetet katastrofala omslag kan vara verkligt katastrofala.

Victor sa...

Äntligen blev det utrett! Vi har länge tvingats läsa Herr Drycks roliga inlägg och nu får det bli ett slut på detta! Herr Dryck måste ta konsekvenserna och avgå, eller nåt... ;-)

Vän av ordning sa...

Det skall i alla fall vara ett bindestreck efter "Räfs" i titeln! Sådeså!

Herr Dryck sa...

Sebastian: I så fall hade det stått Räfs- och Liegruppen, det saknas ett bindestreck och därmed blir "räfs" och "liegruppen" två separata saker. Att sedan följa upp med det vanliga bandnamnet efter det skapar bara ännu mer förvirring, som att det är en skiva från två grupper som spelat tillsammans.
Victor: Jag hänger inte riktigt med på den logiken. "Det har smakat så gott och äntligen får vi sluta äta."

Joakim sa...

fast bröderna djup var/är från liDköping och inte liNköping.

Anonym sa...

Herr Dryck > Eftersom väldigt många känner till gruppen så fungerar inte raljerandet på detta vis, denna gång....
..vilket inte ska hindra dig från att fortsätta ditt korståg mot den dåliga smaken!

Mats

Anonym sa...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bröderna_Djup

Victor sa...

Herr Dryck, det var en ironi -som råkade träffa fel mål - mot kritiken ovan... Jag anser Herr Dryck måste fortsätta sin uppgift i livet och förse oss med fula skivomslag! Alltså framåt mot nya lågvattenmärken i smaklöshetens ocean!

Neurotica sa...

Det är egentligen inte alls omöjligt att uppfatta det som om gruppens namn är "Räfs-och liegruppen" och plattans "Bröderna Djup".I alla fall inte om man nu inte känner till att gruppen heter Bröderna Djup.Ingen stor grej att orda om.
Att omslaget,i alla fall med dagens mått mätt,är komiskt är ju ändå svårt att bortse från.Även om den tidens referensramar var lite annorlunda.

Jocke sa...

Herr Dryck, skit i det fåtal forumnördar som hela tiden vill vara med och höras oavsett vilken löjlig kritik de har, tänk istället på oss tusentals läsare som inte skriver skräp bland kommentarerna utan (fram till idag) bara läser och skrattar gott åt varje nytt inlägg!

Tobias sa...

Även om jag kände till gruppen Bröderna Djup, hade jag ingen aning om att TV-profilerna Carl-Ingemar Perstad och Stellan Sundahl var med i den! Wow!

Nipp sa...

Mannen med håret ligger för övrigt inne med ett "paket" av rang. Märkligt, varför tittar jag på sånt? ;-)

Pidde sa...

Hur var det, omkom inte han den unge bandmedlemmen på nån vänster? Drunknade ihjäl sig eller nåt?
Bröderna Djup hade nog det största publika genomslaget i Nygammalt på TV sen Snoddas i Hylands Hörna.

Anonym sa...

Tänkte först att det var en fejkad Herr Dryck som skrivit detta då det inte var så kul coh träffsäkert som det brukar...men men alla kan väl ha en dålig dag (finns ju typ 250 fullpoängare på sidan redan) Ä i teress tycker jag annars låter snuskigt..men det kanske var meningen...

Karl-Olov Nordin sa...

Den här postningen var inte särskilt lyckad. Ibland verkar det som om hela poängen med Katastrofala Omslag är att dagens obildade ungdom ska ha något "töntigt" att garva åt, trots att det "töntiga" är något som är helt normalt bland de som är tio år äldre. En vanlig 20-åring vet tydligen inte vad varken en räfsa eller lie är. Då är detta skivomslag per definition tydligen katastrofalt. Och vilka bonniga kläder de har sen! Jättestolligt.

Tobias sa...

Jag är förvisso inte uppvuxen på landet, men visst tusan är räfsan den där med långa "spröt", medan det herrn på bilden håller i är en kratta? (Se Wikipedia.) Klumpigt att göra en sådan miss, när man utger sig för att vara bonnläppar...

Rick sa...

Sebastian: Ja, oklarheter hade det definitivt varit ifall det stått "drum & base", eftersom "base" inte är den sortens bas man kan spela på...

p0wned.

Heja Gnekuz! sa...

Ackompanjemang på jordbruksredskap får mig genast att börja tänka på Schweiz bidrag till Schlagern 1979, där man bland annat spelar på vattenkannor. http://www.youtube.com/watch?v=k36SQI5F-vk

Lidköpingsbo sa...

Lite tragik här då också: En av männen omkom i en tragisk drunkningsolycka några år efter detta.

Och de var från Lidköping, med D, och inte den andra staden.

Kai sa...

Som ålderman och tillräckligt stor då det begav sig måste jag flika in att jag har 7" vinylsingeln med Vi bor på landet med den formidabla baksidan och betydligt "tokigare" låten Lien. E i teress?

Anonym sa...

Är det inte trafikmaggans Carl-Ingemar Perstad som är tvåa fr vänster?

Anonym sa...

Ä i teress? (Är ni beredda?) är det som jag som boende inte långt från LiDköping (eller lischöping som det också kallas) skäms över mest i detta omslag.

Tyvärr finns det ett radioprogram på P4 Skaraborg som heter typ I vale mä? (Ni var väl med???)

Jag tycker definitivt att det platsar bland katastrofala omslag, för snyggt är det inte.

Anonym sa...

Sebastian kom aldrig tillbaka. Han skäms nog för mycket över att som ordmärkare själv ha blivit totalägd.

John Eje Thelin sa...

Jag *visste* att det skule dyka upp någon som inte hajade vad Herr Dryck menade med att raljera om namnet Räfs, men nog trodde jag att det skulle ta mer än tre kommentarer.

"Drum and Base" är för övrigt en klassiker.

p sa...

Är inte mannen med gitarr samma man som figurerar på ett omslag i femtio-jubileums-bunten?
Hår-check.
Tandglugg-check.
Tonade glasögon-check.
Men jag tycker nog att han ser lyckligare ut i Botten Stars.
(Läskigt att jag kände igen honom överhuvudtaget, nu kommer det ta dagar innan jag har förträngt hans existens...)

Anonym sa...

Är det inte bra med lite kunskap innan´man skriver. Du verkar missat det mesta killen. Dessutom känns det lite jobbigt att du kommenterar en av killarnas hår. Han dog ganska snart efter att skivan givits ut. Lite kunskap i dialekter skulle kanske heller inte skada. Annars är sidan rolig, men det här var ju bara felaktigt...

Anonym sa...

Mja, det här var ju inte precis bloggens höjdpunkt, det skulle man ju iallafall kunna säga...

Anonym sa...

Arrgh, gnällspikar!
Låt Herr Dryck skriva av sig med sitt gyllene tangentbord, fasa åt den som säger annat.

Jag är en av de tappra som följt med sedan starten. Vi hade det väldigt gemytligt i början men nu börjar man bli trött på alla gamla gubbar som gnäller och yngre förmågor utan humor. Fattar ni inte grejen gör om gör rätt och läs en gång till.

Säkert hälften av alla "artister" som legat med på bild är väl döda, förstår inte grejen riktigt.
Man måste kunna skämta utan att göra fördjupningar i någon bondes historik jisses!!!!

Omslaget ser ut att bestå av tölpar, annat ord för nördar fast "i bondevärlden". Verkar vara mycket bönder här som tar åt sig, tar ni åt er när nördarna skämtas om också?

/Frasse (som inte är upprörd annars)

Anonym sa...

Hade det stått "Drum & Base-gruppen" på detta omslag hade förvirringen varit närmast total.
En gång cyklade jag runt Vänern.

Arkaisk sa...

"Anonym" som kommenterade P4 Skaraborg; Jag tror mig veta att "I vale mä" betyder ungefär "under tiden" på väschöttadialekt.
By the way: TACK Herr Dryck! Som den stolta språkpolis jag är, stöder jag alla bidrag till tadlande mot otyget att inte använda bindestreck. "Räfs- och liegruppen" är det korrekta, amen.

Garuda sa...

Arkaisk: Nej, snarare "var ni med då?" Däremot har du rätt om bindestrecket.

JJ sa...

Bondläppen med lie ser bra inavlad ut; men han ser inte mer CP ut än Per Gessle.

Neurotica sa...

Herr Dryck borde kontakta familjen(i Mölle) i senaste "Sveriges fulaste hem",såg att de bla hade Frank Valdor och andra guldkorn i sin samling av dålig musik:-)
Om nu inte Simon och Thomas krossat hela samlingen kanske de är villiga att sälja delar av den?

flamingo sa...

"i vale mä" = tillika jmf http://runeberg.org/braundik/1/0265.html

Obegripligt namn på lokalradioprogram, dock...

Bajs-Lasse sa...

På tal om Elvis, så var och är Herr Presley den största bajs som någonsin funnits.

Anonym sa...

Mästerlig friläggning!

Jochen sa...

Fattar du hur soligt det blir i en traktor mitt på en åker? Bönder måste lätt vara de största konsumenterna av pilotbågade solbrillor...

Anna sa...

Frasse - en tölp är inte en nörd, en tölp är en dryg eller oförskämd jäkel ;)

Platypus sa...

Oändligt mycket roligare vore om det är en sådan här Liegrupp de egentligen avser:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Liegrupp

(Döpt efter Sophus Lie, en norsk 1800-talsmatematiker.)

Anders sa...

Ä i teress. Betyder typ är ni klara. Riktigt bonn västgötska från Kållandsö utanför lidköping.

Computress sa...

Seriöst!
Det här omslaget är ju riktigt bra jämfört med valfritt (drag)dansband eller hygieniskt vanvårdade proggare. Värst är ju ändå omslagen med frireligiösa (inavlade?) familjer... *brrrrrr*

Anonym sa...

"Jag tror mig veta att "I vale mä" betyder ungefär "under tiden" på väschöttadialekt."

Nej det betyder "tillsammans [med]" eller "bredvid".

Anonym sa...

tycker denna grupp är både kul och bra ... och dagens jävvla musiker är ett stort hån mot konsten att göra LÅTAR ... detta är KULT !

Ragge

Erik sa...

"Va du ä bleker, mi lilla ros/vi sätter i öss en körv mä mos"

Anonym sa...

Fantastiskt att kunna konstatera att även Bröderna Djup var bättre än det mesta som produceras i musikväg i Sverige idag...

Berit sa...

Ja, den här skivan minns jag med värme! Jag hade diarré en hel vecka och då var detta det enda jag orkade lyssna på. Jahahaa, som vi skrattade!

Wunder sa...

ha ha ha - det skall föreställa att de unga grabbarna är imponerade av gubbens kornettande. hur fel kan det bli? :)

Anonym sa...

Ha ha, fy satan va roligt skrivet om Ingemar Axelsson.

Jögge sa...

jag kan inte säga att jag någonsin varit road av varken lyteskomik eller att ha roligt åt gamla tiders mode/antimode.
Lite air av samma humor som får tolvåringar att fnissa om någon säger "snopp".
Kan inte heller säga att jag tycker det är roligare nu...
Då kan man ju hellre dväljas i nutid, och ha roligt åt personer/skivomslag och saker som göres och finns nu, och som faktiskt har möjlighet att försvara sig..