2009-09-13

Contrazt - En vän du kan väcka mitt i natten

Denna bild hyser en underbart komplex motsägelse som får den att trilla över kanten från "Bara Sjukt Ful Åttiotalsplatta" till "Katastrofalt Omslag". Bandet heter "Contrazt" och har satt detta ord i märklig framtidsfont högst upp på skivan. "Contrazt" får väl förmodas vara en felstavning av Kontrast eller Contrast, och följaktligen syfta på detta.
Det härliga är att de då valt att kombinera fluga, skjorta, byxor, strumpor, skor och gardin i nyanser som alla skiljer sig från varandra genom ytterst liten kontrast! Skjortorna är i en blek fläsknyans, och bryter av mot byxorna genom en ytterst liten färgavvikelse. Hos mannen på högerkanten tycks skjorta och byxor närmast vara i samma färg, men hos de övriga kan vi se att byxorna är en aning ljusare. Tubsockorna är vita, och bryter av mot de gräddvita skorna med en jobbigt liten nyansskillnad. Flugorna (fluga plus skjorta utan kavaj är för övrigt en big no-no i min bok) är förvisso gräddvita de också, men tillsammans med de ljusa skjortorna funkar det inte ändå. Alltsammans är samlat framför en husvagnsgräslig gardin i ännu en skär kasslernyans prydd av herpesutslag, och det hela är inringat av en kvadrat i ännu en sorts rosa.
Notera även de tunna skära skärpen, killen som lagt sin halskedja runt sin fluga och givetvis frisyrerna. Luggen på den västraste är i absolut världsklass, med ett uppfluffat paket stort som en bigpacklåda. Den högraste mannen som (lustigt) står utanför bilden har en imponerande lugg även han, och extrapoäng ges även för hans raka hockeynacke i äkta MacGyver-stil.
De omgivande färgerna, titeln "En vän du kan väcka mitt i natten" och det faktum att ett rosa tema inte var ett höjdarval från första början med tanke på deras skandinaviska hudtoner gör paketet till en riktig höjdare. Men tro inte att eländet är över här; jag kan avslöja att jag äger en platta till med Contrazt.
1986.

33 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, men det där var 1986, neonfäger var hippt, och jag tror att det gick hem hos flickorna. De där grabbarna fick nog mer pussy än alla dina läsare tillsammans.

Neurotica sa...

Vad fan håller han i,killen till höger med handen under gardinen?Varför har han åkt utanför bilden?Urk.Ja,du anonym.Medelålders tanter fick de nog.Och en och annan lätt frikyrklig dansbandsgroupie som fått en rom och cola för mycket på lördagskvällen och råkat bli lite fnissig.Mer än så kan jag som kvinna inte föreställa mig att dessa grisskära herrar kunde få.

Buster sa...

Neonfärger var säkert hippt 1986 - bland tanterna. Killarna har typiskt tantvältaroutfit, det var nog inte så många "flickor" under 55 som tände på dessa... och skulle de fått mycket pussy har de nog fått mycket annat också...

Anonym sa...

I sanning ett på alla sätt katastrofalt omslag! Den här gången lyckades du, HD.

Anonym sa...

...men det skulle till ett svenskt dansband för att det skulle lyckas!

Vem var för övrigt ansvarig för att denna smörja såg dagens ljus? Jo, Bert Karlsson, vem annars??

Kenny sa...

Han lite till vänster i mitten (nedre raden) hade en bror som gjorde tenniskarriär under pseudonymen "Mats Wilander".

Annars förstår jag inte vad problemet med frikyrkogrupies är. Groupies som groupies. 55+arna är lite mer problematiska. Jag hade en polare som när han steg in på Klippan i Västerås sa "här blir det slagsmål om de med egna tänder", vilket sammanfattade läget rätt väl.

Stene Stenkaka sa...

Den näst vänstraste killen ser ut som om han i förbigående stack fram huvudet för att kolla vad det var på gång här.
I mina trakter kallas flugan för homofilpropeller, oxh inte blir det bättre av att den är rosa, hehehe!
Ang. pussy: det var nog snarare dessa näpna gosse-boys som fick agera pussy åt mången svettig krogägare.

ctail sa...

Missa inte bristen på omsorg om bakgrunden i fotoarrangemanget, som störs av att man skymtar gården utanför genom fönstret.

Buster sa...

Å sen är det fint med rosa livrem på män...pojkar

Anonym sa...

Och hur vidrigt är det inte sen att kavla upp redan kortärmade skjortor?? Man måste väl vara inavlad för att tro att det är coolt/snyggt/tufft whatevah.

Anonym sa...

vilken cliffhanger Herr Dryck:D Det här var ett sånt omslag där man skrattar redan när man läser titeln...sen blir det bara värre! /Mats

Stene Stenkaka sa...

Anonym!
Cliffhanger, sade du...
Det ligger i luften att en ny Loco Mia är på gång...

Stene Stenkaka sa...

PORR!!!
Självklart är det lite spännande med att dessa rosa, söta små gossar döper sin skiva till "En vän du kan väcka mitt i natten...
Där gick det en blindgångare i byxan...

Cathmelar sa...

Är det inte en ung Tony Olsson vi ser längst till vänster? Från dansband via Riksfronten och Norén-pjäser till Malexander. Och så hamnar han här av alla ställen. Vilken turné...

Anonym sa...

Vet inte om man får länka här, men ingen har väl undgått Svenska Dansband som samlar dansbandsvykort. Här har vi våra blekrosa vänner med flugor igen, denna gången framför en flygel sippande på champagneglas fyllda med vatten (eller vodka?)

http://www.svenskadansband.se/img5025.htm

Mikael sa...

En annan intressant contrazt är ju proportionerna! Den hukande killen näst längst till höger ser ut som en liten dvärg i jämförelse men han längst till höger.

Marre sa...

Härligt, tänk va duktiga och snygga de kände sej,vilket självförtroende!!!!

Anonym sa...

Jag blir hatisk när jag ser sådana här omslag. Hatisk över att de faktiskt kom undan med detta utan konsekvenser, att de slapp löpa gatlopp för sina estetiska illdåd, och att de sedan lyckats slinka tillbaks in i anonymitetens skyddande famn och nu rör sig mitt ibland oss utan att vi kan göra något åt det!

Jag är helt ärlig när jag säger att dessa äckel allra minst borde bestraffas med ett antal offentliga piskrapp för detta omslag, och då är jag ändå långt ifrån någon modefascist. Allra flest borde halskedjemannen få.

Tobbe sa...

Lugn nu herr Anonym, Vad hade denna sida varit utan omslag som detta? Hur tråkig hade inte världen varit utan Sådan här musik och Sådana omslag?

Anonym sa...

Jag kommer ihåg de här lirarna med just denna låt från något TV-program (Nöjesmaskinen?). Trodde av någon anledning att de var lika coola som Alphaville eller Howard Jones (ja, ja vet, men det var 1986) och blev grymt besviken på dansbandssoundet.

Anonym sa...

Tv-programmet var "Razzel" och basisten, killen längst ner till höger inuti bilden, fick alla tänkbara tyngd- och taktlagar att upphöra då han rörde sig totalt orytmiskt gentemot hur han lirade. Scenen bestod av en enorm låda, vilken endast ett par av medlemmarna fick plats uppepå - de andra fick stå tre meter nedanför på golvet och göra sin grej där istället...

/Max

redbanner sa...

Åh herregud, här rinner det till;) Märkligt att det föddes så många barn på 80-talet med tanke på hur männen såg ut. Urk.

Daniel sa...

"Jo, men det där var 1986, neonfäger var hippt, och jag tror att det gick hem hos flickorna. De där grabbarna fick nog mer pussy än alla dina läsare tillsammans." ---> Det är just det här som gör Katastrofala omslag så roliga, sidan med omslag är bara en del av läckerheterna. Men alltid, alltid, finns det någon som försvarar skiten, vilket bara blir ännu roligare såklart. "Det var en annan tid då!" --en klassiker!

Tobbe sa...

Daniel, har du tappat förmågan att förstå sarkasm?

Anonym sa...

Tobbe, han har nog aldrig haft den.

Daniel sa...

Vart kommer sarkasm in i bilden? Det kanske, eller kanske inte, jag är dålig på att förstå. Jag pratar om skivomslag. Och folk som försvarar den här skiten.

Buckley sa...

AHAHHA, vad bra. Den sitter här mittemot mig på vår vägg!

Sivan sa...

Jadu, man hade väl lite olika saker på 80-talet...:-)

Anonym sa...

De kunde väl i alla fall ha valt samma slags fluga kan man tycka. Killen näst längst till vänster verkar ha en avtuggad version...

Anonym sa...

Omslaget är trots sitt staplande av klichéer, talrika stilistiska klavertramp och rent allmänna tafflighet rent av smakfullt jämfört med titellåten. Jag pissade på deras turnébuss.

Anonym sa...

Men den stora frågan är väl varför alla har så sjukt stora huvuden?

Anonym sa...

Jag har för mig att detta band var från Blekinge?
Är det någon som vet?

Herr Dryck sa...

Yes, de är från trakterna kring Karlskrona. Ett av Norges allra största dansband heter precis samma sak, men de hävdar att de inte känner till det svenska bandet.