2009-07-07

Giorgios Aigyptios - Ta xeili sou

Jag har ingen aning om vad plattan heter, så det får gärna någon grekisktalande person berätta för mig. (Detta fick jag kvickt hjälp med, Dryck anm.) Hur som helst är motivet alldeles åt skogen. Syftet var naturligtvis att det skulle se sexigt ut. Så blev det inte. Det som skiljer denna bild från det läckra ideal de strävat efter tror jag ligger i det faktum att fokus ligger på tänderna istället för på läpparna. Detta lyfter fram ett par enkla detaljer som får konceptet att skita sig:
  • En av tänderna i överkäken är LILA. Det är inte ett friskt tecken.
  • De övre framtänderna, eller kanske hela övre tandraden, är sneda. De är skjutna år höger och den vänstra framtanden är betydligt längre än den högra. Sådan oregelbundenhet är ju mycket vanlig, men sällan på de munnar man väljer att fotografera i extrem närbild.
  • Den övre vänstra framtanden har ett hårstrå på sig. Detta är inte en defekt på just min skiva; motivet är exakt detsamma på baksidan och även där är det lilla strået med.
  • I underkäken finner vi härligt gulbruna missfärgningar mellan tänderna.
Hur den röda texten är placerad som en liten slingrig mustasch gör det inte bättre.
1978.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ingen aning om vad skivtiteln betyder, men skivan heter Ta xeili sou, artisten är Giorgios Aigyptios. Jag är mer säker på artistens namn än på skivans.

Mally sa...

Tänderna i all ära, men ännu värre är ju att man ser varenda por...OCH att de små fjunen på överläppen har fått stanna kvar.
Urk

Neurotica sa...

Beviset för att människan inte gör sig i close-up utan retuschering.Porer har ju de flesta.Usch!Inga närbilder på kroppsdelar på skivor tack...

Mikael sa...

Som vän av ordning vill jag påpeka att det är den HÖGRA framtanden som är längre och har ett hårstrå på sig (även om den är till vänster på bilden).

Leakim sa...

Som ännu mera vän av ordning vill jag påpeka att det är inte ett hårstrå, och det sitter inte på tanden utan på fotografiet som sedan gick i tryck.

Anders W sa...

Snyggt att de har kapat bilden alldeles precis ovanför där näsan börjar/slutar så att man får se den något utstående roten av näsvingarna i sin fulla rosa prakt. I extrem närbild blir allt så mycket bättre

Buster sa...

Man ser tydligt den kant de ritat med nån sorts rödpenna under underläppen, som t.ex. damer från Östeuropa gärna gör för att man skall veta var munnen slutar (antar jag) och övergår i haka.

Neurotica sa...

Buster:oj,nu när du säger det så syns det tydligt att de använt någon slags lipliner...vore ju en fördel om den hade varit i samma kulör som läppstiftet:-p

Oskar sa...

Svavelsyran verkade omedelbart. Läpparna blev såriga och smärtade konstant. Hon tvingades andas genom halvöppen mun och kunde varken äta eller dricka på flera dagar.

Buster sa...

Neurotica: Tack för tipset: Lipliner heter det alltså. :-) Annars har jag sett att en del kvinnor faktiskt ritar med mörkare färg runt om själva läppstiftet, så att det blir en underlig kant runt munnen. Vi är väl eniga om att det är skitfult och uschar och fyar detta beteende? (Men det kanske är plastikkirurgen som gjort lite markering före ingreppet dagen efter. Munnen skall bli ännu större...)

Molly sa...

Ta chili sou (mjukt h, inte sh-ljud) betyder Dina läppar.

Anonym sa...

OK, jag har bara läst klassisk grekiska, ungefär vid den tiden som den ännu talades, så jag kunde inte annat än transkribera.

Marie F sa...

Buster och Neurotica:
Lipliner var väldigt populärt bland Vecko Revyns läsare i slutet på 70-talet. Helst skulle det vara en tjock penna från Jane Hellen =)
Meningen var att man skulle använda en ljusare kontur än själva läppstiftet för att få läpparna att se större ut eller en mörkare linje för att förminska intrycket... eller var det tvärt om?

olsson sa...

Det här liknar en bild från en av min pappas böcker från tiden då han läste till tandläkare. Den innehöll beskrivningar och bilder på olika sjukdomstillstånd i munhålan och jag rös, fast med viss skräckblandad förtjusning, när jag som barn bläddrade i den. Här skulle man kunna tänka sig att någon slags reaktion har inträffat som ger svullna, otäckt röda läppar. Brrr!

swgrk sa...

"Ta Kheili Sou" med Georg Ægyptus

Snowroller sa...

Nu kan den lila tanden vara en effekt av ljuset vid fotograferingen men ändå är det en äcklig mun. Så där fjantigt sensuell som vissa tror att munnar ska vara. Sen gillar jag inte fjunen på överläppen. Så mycket kunde man väl göra även före datorernas intåg att man kunde redigera bort dessa ur bilden? Eller gillade fotografen och artisten håriga kvinnor?

Buster sa...

Ja, kvinnorna söder om Österrike HAR mustasch, det är gammal tradition; slätrakat vore konstigt.
F.ö. har lite av läppstiftet läckt utanför läpparna, trots den fina rödpennan, ajajaj!

Eva sa...

Visst står det något skrivet lite svagt precis över överläppen, lite till höger. Lite som om man suddat ut något skrivet (skivan kanske var signerad en gång i tiden?), eller haft skivfodralet som underlägg när man skrivet en köplista eller så.

Jag trodde först att den mörka liplinern under underläppen var en skugga av en väldigt utskjutande underläpp...

Och porerna... bläää...

ratGT sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ratGT sa...

Trots att jag är en grek, jag har aldrig hört talas om den här artisten (jag kommer ihåg dom flesta artister som var aktuella under 70 och 80-talet . I alla fall, den har säkert kommit ut vid början av 80-talet och jag slår vad på att den innehåller några riktigt häftiga låta som yngre greker skulle jätte gärna vilja lyssna på och garva ihjäl sig! (Själva titeln avslöjar det ;-) )

Giorgios Aigyptios [uttalas: Jorgos Ejiptios]
"Ta Xeili Sou" = Dina Läppar [uttalas: Ta Hilia Sou]

m. sa...

säger som så många andra innan mej... retuschera bort dom enorma porerna, snällaaa... jag mår dåligt:(