2009-05-31

iViva la juerga! vol. 3

 
Leve Jörgen!

Så heter skivan med det märkliga omslaget som jag bjuder på idag. Konceptet i sig är enkelt och bra; en kvinna med hår klistrat mot ansiktet dansar flamenco i en lokal som ser ut som en sån där trevlig och härligt oturistig restaurang på en turistort, där man kan serveras helstekt svin och alla de infödda klär sig så där traditionellt som riktiga spanjorer gör. Bakom henne sitter ett gäng och klappar takten, och två gitarrister spelar opp medan åtminstone en av dem med ledsen blick stirrar rakt in i dansösens röv.

So far so good. Det är själva fotografiet och dess disposition som drar ner det hela i fördärvet. Fotografen använde en blixt som, utöver att beröva scenen på allt mysigt liv, kastade en stor svart skugga över väggen och gitarristen bakom henne. Men framför allt borde fotografen ha ställt sig två frågor innan han/hon knäppte bilden: 

1: Vad gör hon?
Svar: Hon dansar.

2: Är underkroppen och fotarbetet en stor och viktig del av hennes dans?
Svar: Ja, utan tvekan.

Om han/hon ställt sig dessa två lätta frågor hade kanske bilden sett ut på ett annat sätt. Nu har vi en bild där alla, inklusive den dansande kvinnan, är avskurna i knähöjd. Vi får varken kan se hennes fötter, ben eller kjolarnas sväng, detta för att istället ge plats åt massor av tak som får pryda bilden med sin festligt bruna färg.

Jag har dock en teori angående detta. Det kan mycket väl vara så att den tekniskt ansvarige fått lite för mycket att säga till om, och sagt åt fotografen att till varje pris få med alla mikrofoner på bilden. Enligt ljudteknikerns världsuppfattning skulle kunderna i butiken genast uppfatta att handklappet och de två gitarrerna spelats in med inte mindre än fyra Neumann U87, direkt dra slutsatsen att skivan säkert håller en fantastisk ljudkvalitet och därpå köpa den utan tvekan. Eller så är det ägaren av lokalen som vill skryta. Eller så är det bara en riktigt kass snubbelbild som de ändå nöjde sig med.

1973.

31 kommentarer:

Fredrik sa...

Tycker det är kul att se hur den tekniska utvecklingen har gått stenhårt framåt sedan dessa vinylers svunna tid. Alla skryter om att LP skivorna är i STEREO. Idah är filmer Mega giga THX Digital 3.12 real Alabama Theater realistic vertical sourround ljud. Typ

Heja Gnekuz! sa...

...och så brukade man i regel påminna skivköparna att skivan dessutom var spelbar i Mono. Verkar visst vara en sån där turistskiva man skaffar sig för att kunna få med sig Mallorca hem till radhuset i Svedala - och plocka fram det veckorna innan ljusen ska tändas där hemma.

Hästhatt sa...

Alabama?? Jag tror aldrig att det namnet använts i skrytsammanhang, förutom möjligtvis i lynyrd skynyrds hit.

Mikael sa...

Det verkar som att ALLA stirrar in i dansösens röv. Inklusive transan där till vänster. Undrar förresten om dansösen är nöjd med minen hon fått till - och dubbelhakan.

Mikael sa...

Är det kanske Jörgen som sitter där bakom röven?

fotografen sa...

Fotografen ska nog inte ges kritiken för att benen är avskurna och taket framhävs, utan det är nog snarare den som sedan klippt i en större bild (om nu inte klipapre och fotograf är samme man). Klipparen ville uppenbarligen ge plats åt texten och tog därför med mycket plats ovanför dansösen. Detta fick till följd att benen kapades. Den riktigt sopiga vinkeln, fototillfället med musikanter ute ur bilden, och den taskigt placerade blixten får dock fotografen själv skämmas för.

Lasse Låda sa...

Lasse Låda

Kyndelsmässoafton år 2008 tog jag - med en cykelpump i halspulsådern - en dubbel överdos haitisk mescalinbas, samtidigt som jag tittade på da Vinci-koden på DVD; och sedan dess är jag expert på religiös symbolik, men den där upponer-vända krumeluren på den vita väggen,,, nere, höger, har jag ta mig Pokker aldrig tidigare sett. Troligen står den för kärlek, fred och kel.
Jag zoomade in den näst högraste damen, och visst; det var ju henne jag plockade på sangriarallyt på Costa del Sol sommaren 1998. Tjejen som dansar; det var henne jag vaknade upp med... För övrigt är det fotografens fel alltihop. En så´n tok!

Lasse Låda sa...

När jag skrev att allt var fotografens fel så syftade jag inte bara på detta skivomslagomslag; jag på ALLT skit som händer i världen.

Lasse Låda sa...

Bäste Herr Dryck!
Någon skrev på Lasse Stefanz-bloggen att din blogg utmynnat i ett embryo till en ny trend: "Bloggsvansen"; dina kommentatorer förlorar hela tiden siktet och associerar sig vidare mot vyer som är mycket underhållande även de.. Måhända är detta ett dilemma för dig, men det bottnar i att du har en jävligt smart och originell grundidé samt att din blogg är finurlig och inspirerande. Vet du att du har obegränsat med material (omslag) till ditt förfogande? Människans maxålder är ca 120 år, men jag tror inte att du hinner köra alla ful-omslag innan dess. Annonsörer som vill få lite goodwill borde spamma dig till döds.
Om jag fjäskar? Nej!

Malin =) sa...

tack för att du förgyller mitt annars så värdelösa liv...

Kung Erik sa...

Mannen till vänster ser ut att resonera:
- "Att va fan, ´xom; stå här och typ punda av (gå kall kalkon), just när Jonke o polarna pumpar härsket ponny-kiss på återvinningscentralen, gamla fina Christiania, Köpenhamn.... detta håller givetvis ICKE! Måtte nu denna jävla sketa-låt ta slut och må fotografisten med sin Kodak Instamatic 1975 fet-dra, och må han ge mig mina 75 spänn så ska jag avvika..."
Förresten var det cruising i Hässleholm i helgen och jag åkte dit i brorsans nerknarkade Impala -63. Vi söp.
Jag kan detaljera denne fylle-alkoberättelse, men då behöver jag fem JAAA!

Petter sa...

Man vill ju gärna se volym I och II...

Den där stora cirkeln på väggen bakom bandet fascinerar mig. Tillsammans med den hårt kritiserade fotografivinkeln och de sammanbitna ansiktena ger den det hela någon slags rituell vibb. Lite otäckt.

Ännu mer otäckt tycker jag dock typsnitt där punkten och strecket i utropstecknen går ihop är. Huga!

Tobias sa...

Det som slog mig först, var att alla i bilden ser fullkomligt uttråkade ut! Ja, förutom dansösen då, vars ansiktsuttryck måste härröra från att hon har fullt upp med att dansa och inte mäktar koncentrera sig på sin min.

Lasse Låda: Beträffande symbolen på väggen, är det ju treudden från Barbados flagga, fast uppochner. Enligt föreskrifterna för hur nämnda flagga bör brukas, torde det vara ett tecken på att någon är i nöd!

Kung Låda sa...

Bakom dansösen, på vänstra väggen, ser vi en annan uråldrig symbol från landet mella floderna. Den stora svarta och cirkelrunda teckningen symboliserar "cirkel".

TOBIAS!!!
I sanning plausibelt, vackre man! Intressant! Fängslande läsning!!! (Eiffel angtrösang)! Treudden symboliserar en fiskare! Så tokigt är det nog... Jo, såhär; på det att en ölsejdel symboliserar Menca; EU-loggan symboliserar en nerpissad 50-kronors crack-hora som pundardäckar i en återvändsgränd i ett kriminellt getto i Pisstarmahult.. En flygande köpe-fitta som luktar kokain, symboliserar kvinnokampen; en krossad tomat cymboliserar Socialdemokraterna, en stulen cykel symboliserar den finska invasionen i Åmsele... var var jag nu.... JO:

Omslagsbilden är tagen under ett åla-gille i Kivik; just som "Ålakungen" hjulade in i sjöstugan. Dansösen dansade inte förjäves, om man nu typ säger så... (flin)
.

Feministen sa...

Senoritan längst till vänster är så där porrigt överklassig i stuket (kolla frisyren kontra rattarna). Hon är nog en bortskämd liten lyxhustru som behöver lite mjukpisk på stjärten och mycket kärlek. Tyvärr är ju alla kvinnor förvånansvärt dumma i huvudet och gifter sig med grosshandlarn´s grabb eller någon uppåttjackad, bredflabbad allmänläkare. Det får mig att tänka på min gamle kamrat Tom, som jag träffade på cruisingen i lördags, för första gången på 15 år. När ... äh, jag orkar inte dra den långe...

Gitte sa...

La ju genast dig i favoriter. Jisses, lid var det, men inte står det någonstans att man får ont i magen av att läsa här? Sitter halvt fördärvad efter att ha tränat skrattmusklerna. Tack för månadens bästa!

Anonym sa...

Nu var det ju en dålig bild på henne, men hon såg ju ut att vara duktigt het, och skönt kurvig. Lite Liz Taylor-känsla sådär.

John sa...

Skulle inte du sluta förpesta den här bloggen med dina infantila bonnlurksskojigheter Kung Erik? Jag såg faktiskt lite fram emot det.

Anonym sa...

Instämmer med föregående, starta en egen blogg där du kan leva ut dina delirium tremens anfall för dig själv. Infantilt!

Bajsugglan sa...

Ja, det är fint med bildananalys!
I min blogg vet man knappt vilket kön Madicken har. en snopp visar det sig vara i alla fall.

Rimbloggen sa...

Garanterat TAKtfast musik...

Daniel sa...

Jag tvivlar på att den skivan har något annat än en marginell anknytning till Spanien. Den är antagligen pressad i Baden-Baden eller nåt. Kolla bara på det upp-och-ner-vända utropstecknet... de har ju bara vänt upp-och-ner på ett vanligt utropstecken, för tusan!

RonnyBGoode sa...

Undrar om inte det inte egentligen är taket som är tänkt att exponeras här? Kanske som en promotion för spansk byggnadskonst. Men fotografen fick med lite för mycket folk och lite tak.

Känner du några djurvänner? Nu är det kris....

Hästhatt sa...

Jag lade också märke till det rent löjligt uppenbara förutropstecknets oäkthet. Hur kunde de tycka att det såg riktigt och bra ut? Eller kanske allt tak var tänkt att ta bort fokus från detta? Misslyckat iaf isf.

Tobias sa...

Hmm... vol. 1 av denna titel verkar, lustigt nog, vara en *hrm* inte helt barnvänlig film som jag hittade en tråd om här. (NSFW!) Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara ett sammanträffande att de har samma titel, då titlarna ifråga skrivs med identiskt typsnitt!

Anonym sa...

hon ser ut att vara på tjocken.

Anonym sa...

Jörgen är alltså en kvinna! Skulle det vara frågan om en karl, så skulle det vara El Juerga...

Maja sa...

Men GUD vad ni är dissiga och de flesta utan någon som helst kunskap om flamenco, spansk kultur eller humor!

Det finns så mycket som har sagts som bara är gissningar - och jag vill bara klargöra EN sak för denna gången:

Viva la juerga - betyder INTE Leve Jörgen, hahaha - det betyder Leve festen (fast hård fest - mer svirandet, helkvällen...)

Jag tycker det är grym sida och idé - men lite research om man ska dissa järnet!

Annars: keep up the good work!

Anonym sa...

@ Maja

Poängen med den här bloggen är inte att man ska vara seriös om musikstilen som finns på skivan. Bloggen handlar om det första intrycket man får av att betrakta omslaget på dessa smått misslyckade skivor som Herr Dryck lägger upp här. Jag är säker på att 90% av de som den här bloggen och kommenterar (och även Herr Dryck) VET att Viva la Juerga INTE betyder Leve Jörgen, det är bara kul att översätta utrikiska till exakt det det låter mest likt som.

Ebba sa...

Är det inte Carola som sitter där längst ute till höger?

Olof sa...

..märkligt dessutom att loggans 3D-skugga är helt åt andra hållet på det första, uppochnervända utropstecknet. Hur jag än funderar kan jag inte komma på nån rimlig orsak till varför