2009-05-05

Hafvsbandet - Poesiboken

 
Vi börjar med namnet idag.
Vad fan är ett Hafvsband? Ok, band syftar på att de är ett band, det fattar jag med. Men ett hafv då? Ett hav är en fett stor vattensamling. "Ditt Haf" var en låt av bandet Nervkållaps som kom långt senare än denna platta, haf är en gammal stavning av hav men det hade blivit hafsband då, inte hafvsband. Titta här får ni se.
Så vad syftar då HAFVS på? Några förslag är "Handikappforskning i Väst", "Hybrid and Alternative Fuel Vehicle", fotbollsklubben "Hamburg-Altonaer Fussball Verband", den holländska fotoklubben "Hengelose Amateur Fotografen Vereniging" eller "Helt Abnormt Fula Västars Stödförening". Vi kan ana en antydan till mellanslag mellan Hafvs och Bandet vilket inte på något vis gör det hela mindre smärtsamt. Vi släpper det nu, det blir bara jobbigt känner jag.

De är fyra personer, samlade på det där stället på varje fartyg som har både reling, livboj och ridå. Bilden är alltså tagen av någon som simmade i det väldigt blåa vatten som vi ser skvala i förgrunden.
Vi börjar från höger. Längst ut finner vi en mysig farbror i turkos paljettväst och vita träskor. Kanske har han estniskt påbrå, kanske inte.

Sedan kommer en dam med ett otroligt intensivt leende och enorma glasögon. Det är hon som är Bossen. Det kan vi dels se på västen; det är hon som har fått färgen guld. Dels kan vi se att hon har fått en betydligt mer pimpad klädsel än de övriga tre, med guldkrage och sick-sackade guldränder på både kjol och ärmar. Av revan i hennes högerärm kan vi ana att någon nyligen vågat utmana bossen men troligen inte haft någon större framgång. (Notera även det hemliga gängtecknet hon gör med högerhanden! Reprazentin!)
Sedan har vi en vän tjej i plommon och svart som rockar vit ögonskugga. Inget märkvärdigt alls egentligen. Men vänta bara.
Till vänster om henne finner vi nämligen den obligatoriska Spellevinken. Med Adaktussonfrisyr, iklädd blå glitterväst, klackring på lillfingret och vita tubsockor nerkörda i lite mindre vita träskor står han och fullkomligen panik-ler. Klämmigheten vet inga gränser och vi kan ana att han i fotoögonblicket för full hals utbrast något i stil med "ääiij". Eller så är det ett konstant, avslappnat ansiktsuttryck, han för ju onekligen tankarna till denne man med vilken han troligen är nära besläktad.

Skivan fick heta Poesiboken. Det är ju ganska fräsigt och populärt att döpa låtar och plattor till substantiv; Thinner, Tapetklister, Cocaine, Communication, men av alla de tänkbara slagkraftiga substantiv som faktiskt finns i diverse språk så valde de Poesiboken. Spännande.

Ännu en klockren platta på bolaget Roldex, 1987.

31 kommentarer:

Monica sa...

Sitter här och ler.... Och mitt i alltihop två par vita träskor...
Vilken tid... glitter och stora glasögon och träskor! :-)

Anonym sa...

Är det inte Rock-Olga som är Bossen?

Anonym sa...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rock-Olga

Anonym sa...

Inte för att de har med varandra att göra men kolla detta:

http://www.svenskadansband.se/cat1883.htm

Anonym sa...

Tja, stora glasögon finns det ju nollor som börjat bära igen efter att någon modebög fått för sig att det återigen ska vara högsta mode, så träskorna kan väl inte vara långt efter.

Anonym sa...

Den sönderspacklade medlemmen, är det Lotta Engberg i yngre dagar?

Tobias sa...

Vad härligt det är att hitta en människa till som känner till Nervkållaps! =)

*börjar genast nynna på "Hallonregn"*

Här går man! sa...

HAFVS betyder "Hej Alla Fjollor Vi Sjunker"...jo det är sant..eller inte *tittar skamset ned*

Anonym sa...

Herr Dryck, alla underbara referenser är rentav perfekta! Jag ser fram emot många fler katastrofala omslag.

Anonym sa...

Farmen-Qristina representin'!

Janne sa...

Visst är det väl Paul McCartney till vänster?

Buster sa...

Herr Dryck, vilken killer: Fantastisk text! :-))

Anonym sa...

Lustigt, på Wikipedia står att läsa att Hafvsbandets medlemmar var Birgit "Rock-Olga" Magnusson, Lars-Christer Magnusson, Karl-Arne Olsson och Bo Björn. Människan med vita ögonskuggan, kan det vara Karl-Arne eller Bo månntro?

Buster sa...

Hmm, och jag som trodde att mannen till vänster var Ulf Elfving...

Kung Erik sa...

Herr Drycks berättigade klagomål på felstavningen minner mig om när en flock juppie-töntar i Ktistianstad, med pappas pengar, startade nattklubben "Hofvretten". Ett "hof" vet jag vad är men vad är en "vrett"? Fan vad pengar de lade ut på skyltar, tröjor, parasoller, askoppar, annonser och fan vet allt. Felstavat... Stackars jävlar; det blev inte billigt. Sån´t måste man ju för fan kolla upp om man inte kan stava. Dock, det finns inget som tillfredsställer mig mer än när juppie-arslen gör bort sig.

Joakim sa...

En av alla Anonym: träskorna är redan tillbaka. Stort modejobb i Metro häromveckan om träskor, av Frida Fahrman tror jag.

Rimbloggen sa...

Kung Erik: Tror att du stavat fel till yuppie.
By the way; vart låg detta etablissemang kallat hofvretten? Inget jag kan dra mig till minnes. Teatern, eller?

Kung Erik sa...

Rimbloggen!
Hofvretten låg i Grands lokaler i slutet av 80-talet. De skyltade i grönt och vitt, tror jag.
Det blev inte långvarigt...
Är du från Kristianstad?
"Yuppie", säger du... Jag googlade och - harre jävlar - det tycks som om jag har stavat fel. Det var oväntat. Nåväl, det var ju ingen doktorsavhandling, och det hamnade inte på något skivomslag. Om jag skulle ge ut en skiva titulerad "Juppie" så hade jag nog fan slagit i SAOL först. För övrigt tycker jag att det ska stavas "juppie"; därtill förväntar jag mig att språknazisterna ska vara liberala när de njuter mina essäer och gärna ta intryck därav.
"Yuppie"... nä, det går jag inte med på!

under cover sa...

Å min Gud jag tror jag dör. Du uppnår (nernår?) ständigt nya avgrunder. Keep up (down?) the good work!

Johan sa...

"Kanske har han estniskt påbrå, kanske inte."
Precis min tanke

Anonym sa...

Träskor har jag klampat omkring i dagligen sedan början av sjuttiotalet. Har de någonsin varit omoderna? Dock får jag tillägga att jag nu, med ålderns rätt, övergått till foppa-toffler; man vill ju hänga med i modet.

Kung Erik sa...

"Anonym" här ovan (han med trätofflorna), det är bara lilla tokiga jag som tryckte på fel knapp.

Anonym sa...

Tjena!!

Nu hade jag tänkt lösa stavningsgåtan en gång för alla (hoppas jag). Förr i tiden typ på slutet av 1800 talet och början utav 1900 talet så stavade man oftast vissa ord så där, t.ex.

Var fjärde vecka stavades Hvar fjärde vecka

Hovrätten stavades Hofrätten

Översta domstolen stavades Öfversta domstolen.

Ni känner säkert till "av" och "von" i adliga namn. av stavades af

Så Hafvsbandet är egentligen inte felstavat utan det är en gammal sta(f)vning dom hade plockat upp ifrån historien när dom skulle döpa bandet (ganska smart för att sticka ut i mängden tycker jag)

Sök på Stavningsreform på Wikipedia för mer info

Kung Erik sa...

Vid ordgräns i sammansatta ord skrevs v-ljudet med "f", och därför är "Hafvsbandet", i likhet med "Hofvretten" felstavat.
Det skulle ha stavats "Hafsbandet", men det hade sannolikt väckt oönskade associationer.

Anonym sa...

Men... är det inte Fru Storch som är gängledaren?

Salami Saladuka sa...

Hon till höger ser ut som en feminin variant på zigenarpredikanten Målle Lindberg.

Tommy H sa...

Men ser ni inte att han till vänster i själv verket är en buktalardocka.

Anonym sa...

Jag tror de är så klämkäcka att de vill anspela på en liten ordvits där... Hafsbandet skulle ju vara ett slarvigt, halvdant band... Havsband dubbelbottnat då det kan vara flera sorters band... hafs o havs låter ju likt... kan det vara så roligt att de slog ihop det så det skulle kunna tolkas som "halvtaskigt havstemainspirerad orkester" ?

Lena Larsson sa...

Hej Allihop!
Vad kul det var att hitta sig själv så här i cyberrymden...
Den sönderspacklade medlemmen, är nämligen INTE Lotta Engberg i yngre dagar?
Det är jag, Lena, i yngre dagar..
Idag, 25 år senare, spelar jag fortfarande, fast idag med ett band som heter TRIPPIX... Annalysera gärna namnet...
Have a nice life!

Gustbjörn sa...

Den mysiga farbrorn till höger, är faktiskt min riktiga Farbror! =)

Benny sa...

"sönderspacklad" var kanske att ta i. Jag tycker hon är skitsöt.