2009-03-28

Canyons

 
Om det inte vore för att jag skriver under pseudonym hade jag aldrig öppet erkänt detta, men som om det inte vore nog att ha betalat pengar för att komma över en sådan här ohygglig tingest så har jag faktiskt två exemplar av den i min ägo, båda betalade för med egna medel.

Ja var ska man börja. Inte ens om man ser denna skiva på avstånd och kisar kraftigt kan man undkomma omslagets rysliga svallvågor av obehag. Eller svallvågor, vi snackar fullskalig tsunami här, en stampad stilettklack mot vilken kräkreflex som helst.

"CANYONS" står det högst upp, i ett straffbart typsnitt. Canyon är engelska för hålväg, men mitt intryck av omslaget för snarare tankarna till ett sumpigt dike. Typsnittet vore nog i sig, men de valde passande nog att fylla bokstäverna med en panikrosa färg beströdd med lila mjäll. Detta omgärdas av en grön fond med jobbigt täta ränder som påminner om känslan av att sitta väldigt nära en TV med bildrör. På detta har de med gul text skrivit inte bara skivans två, tre höjdarlåtar utan ALLA titlarna på skivan. Om någon av dem någon gång hållt i en skiva och av ren nyfikenhet provat att vända på den hade de förmodligen upptäckt att det brukar finnas en baksida också, med gott om plats för en spårlista. Framsidan brukar vanligtvis prydas av skivans titel, vilket de dock glömde. Nere i högra hörnet har de sedan flikat in ett runt fält som sträcker sig mellan två turkosgröna färger, ingen av dem matchande vare sig medlemmarnas klädsel eller skivans övriga skräcknyanser.

Medlemmarnas klädsel var det ja. De heta herrarna poserar i dräkter i ett silverglittrande material med svarta inslag och skjortor med väl tilltagna kråskragar. Inte nog med att rocka spetskrull på bröstet, här får vi se hur det kan se ut om man vågar sig på knypplad-duk-look på discoskjortkragar. I centrum står två kvinnfolk med de kortaste kavajer jag sett. De hade kunnat passera som bikiniöverdelar om det inte vore för att de har kragar och hel-långa ärmar i ännu en rosa nyans som inte klickar med typsnittets. Nertill bär de följaktligen något som kunde passerat som bikiniunderdelar om det inte vore för de hel-långa byxbenen.
På sjuttiotalsvis är gänget frilagt med regeln att inget hår får gå förlorat; hellre klippa lite utanför än att något av det eftertraktade fluffet förfaras.

En viktig detalj återstår, och den kommer som en verklig överraskning: skorna kan matcha! Canyons - 1 rätt.

1975.

42 kommentarer:

Anonym sa...

Nej du herr dryck dom har inte alls tryckt alla låtarnas titlar på omslaget. Det hela är istället texten till EN låt. Det blev ingen nominering i kategorin bästa textförfattare på grammisgalan men ändå en låt tror jag. /mats

Madame Berg sa...

"Gulliga mulliga Ann-Catrine"??

"Eva - Strippan från Trosa"!!??!!

"Det bara ding-dong bultar och ringer"!!!

Du kan lägga ned nu, Herr Dryck. Det blir inte mer förskräckligt än så här.

Marie F sa...

Canyons?!?.. har jag nog aldrig hört talas om men låtarna känner jag igen.
Vem minns inte "det sa bom.. bom.. plötsligt var jag kär... det sam booom.. booom.. bara siså där..." ?
Jösses vad man är gammal... =)

Janne sa...

Det blir ännu bättre:

"Gulliga mulliga Ann-Catrine
Vissa är hon fläskig men hon är fin
Hon är en sån jag gillar
Ja det gör väl alla killar"

Det är inledningsraderna till detta mästerverk, som Canyons givetvis inte har skrivit själva. Jag TROR att det kan ha varit Schytts eller möjligen Tonix som gjorde originalet. Hur som helst så är det alldeles alldeles underbart hemskt! Herr Dryck: vill du sälja det ena exet så bjuder jag tredubbelt mot vad du gav, plus en donation av ett par riktigt hemska kristna singlar som jag hittade på en Pingstkyrkeloppis.

Även "Eva-Strippan från Trosa" brukar spelas då och då på den eminenta klubben Sunkit som äger rum på Bröderna Olssons på Folkungagatan i Stockholm mellan 20-01 den första måndagen i varje månad. Denna klubb kan närmast beskrivas som den (o-)musikaliska motsvarigheten till Herr Drycks blogg. Rekommenderas STARKT! Kolla hemsidan, eller ännu hellre: kom dit! Nu på måndag smäller det igen.

GöP sa...

Nä, nu orkar jag inte mer!Jag måste uppsöka en ögonläkare, då mina ögon tagit skada av alla dessa vedervärdiga omslag!
Hur står du ut, Dr Dryck?

Rimbloggen sa...

Loggan ser ut som en Barbapapa med sarkom...

Bobjörk sa...

Uäck!
Mycket har man sett på den här bloggen men... den här tar nog priset.
Färgerna, låtlistan, kläderna...
Nej, måste uppsöka nåt ställe. Läkare eller toalett.

Sir Elof sa...

Fan va grymt med dansbands-erotik
Gissar att lyssnare o dansare går igång hårt på dessa fräcka texter och outfits...

Sören Olsson sa...

fullkomligt underbart!
som vanligt.

TestaDetMesta.se sa...

herreJIZTANEZZZZ va heta babesen ÄR!!

Hompen sa...

Denna vinner! Det var det vedervärdigaste jag har sett i omslagsväg. Vilket hemskt grottroll i bakre mitten: eller är det Hans Scheike?

Kenny sa...

Herrejävlar säger jag bara. Troligtvis bland de värsta omslagen hittills!! Med en klockren kommentar därtill.

Anonym sa...

Kanske det värsta omslaget och en av de bästa Dryckenskaper hittills! (+ att många av kommentarerna dessutom är lysande!) Är helt inne på linjen ögonläkare-barbapapa-sarkom-mjäll. Finska uttrycket "Voi vittu!" räcker inte för att beskriva denna hemskhet.

Petter sa...

De två knästående männen är obetalbara. De ser ut som skummisar i en barnfilm. Och vad är det den högra kvinnan har runt halsen? Rejält med bling-bling där.

Gulliga mulliga Ann-Catrine är man ju välbekant med som kvart-i-två-dansen-fan, men den där strippan från Trosa skulle jag allt bra gärna vilja höra om.

Petter sa...

...och det måste ju vara 1600-talskungen med fjunigt skägg längst bak som har skrivit de förmodat snuskiga texterna. Se bara hur han håller båda damerna för sig själv och närmast verkar vilja pressa ihop dem till en enhet. ...samtidigt som Napoleon Dynamite längst ut till vänster glatt träffas av ett e i tinningen.

Buster sa...

Vad har de båda kvinnorna -i mitten alltså- för uppgift? Kan de sjunga också?

Anonym sa...

Nu blir jag rädd på riktigt. Det kan inte bli värre än så här. Är det slut nu? Det här går ju bara inte att toppa?

Jois sa...

Och då är det ändå ingen som kommenterat glasögonen... brrr.

Anonym sa...

å vilka fula glasögon sen...

Anonym sa...

Ja fy fan.. Hur har jag kunnat undgå denna i alla prippsbackar jag genomrotat.. Mysko.. Platsar lätt på min topp tre-lista. Tack som fan. /S

Buster sa...

Typsnittet har fått nån smittsam sjukdom av en för forskarna okänd typ.

Janne sa...

Med skamset rodnande kinder får jag lov att korrigera mej själv: JIGS spelade in "Gulliga mulliga Ann-Catrine" redan 1973 på albumet "Goa bitar 2". Sen ska det givetvis vara "Visst" och inte "Vissa" i textcitatet.
Låthelvetet är på fullt allvar skrivet av Rune Wallebom, mannen som skrev "Kristina från Vilhelmina" åt Sven-Ingvars. Därmed avslutar vi dagens musiklektion.

Kenneth sa...

Det är inte bara musik som Marie Fredriksson har i blodet. Jösses vilken stenad blick...

Är det Per Holmgren (meterologen) till vänster..?

Anonym sa...

Jaha Herr Dryck, nu har du skjutit din egen blogg i sank, för jag förstår inte hur detta ska kunna överträffas. Jag har sett alla omslag du hittills lagt upp, och detta var med råge det VÄRSTA inte bara bland dem, utan bland allt jag sett i mitt liv! Det kan bara gå utför härifrån.

Anonym sa...

Trots allt så finns det en liten positiv detalj med hela katastrofen: Tjejen till höger har en riktigt sexig mage...

Anonym sa...

Det är som att få eksem på näthinnan. Inuti ögat, lixom. Man blinkar och blinkar men det vill bara inte gå bort.

Bengt Slask sa...

Hur fick dom in att 'Amazing Grace'
kunde passa in bland de övriga låtarna???

JJ sa...

En av låtarna låg på Svensktoppen
28/9-1975 till och med 5/10-1975. Det är visst en ABBA-låt på svenska. http://www.sr.se/Diverse/AppData/Isidor/files/2023/3473.txt

Kickboxarn sa...

Jag kan inte fatta varför du inte är 1:a på humor listan. Jag är inne hela tiden och skrattar åt din mycket underhållande blogg.

Katastrofala omslag förtjänar en första plats. Du är en stjärna i min bok.

Anonym sa...

Har detta omslag med den globala uppvärmningen på 70-talet att göra?

J.N sa...

Grattis vi har en vinnare som de värsta av de värsta typ :D

Mia sa...

Men det värsta måste ju vara låtvalet Amazing Grace. Hur faen tänkte dom där? Behövde de en låt till efter Strippan från Trosa, men den enda de kunde var en gospel? Jistanes.

goose sa...

Jag får en lite otrevlig känsla av att pojkarna på bilden är på väg att ta med de något osäkra flickorna på en åktur, ända till skogsvägen bortanför tippen i Fulträsk.
Baksätet på en Volvo 142a och man sjunger på de lite slippriga låtarna. Det är inget som tjejerna ville men dom vet inte hur dom ska snacka sig ur det hela.

Anonym sa...

Jag håller med om att den är förskräcklig. Jag är dessutom en av tjejerna på bilden.

Anonym sa...

Den där om strippan från Trosa var väl med i "Repmånad"?

Fisso sa...

Hahahaha! helt underbart!!!

Palle Kula sa...

Huvvaligen vilket omslag... **mardrömmar**
Men faktum är att ABBA-covern 'Jag har väntat på dig' ('I've been waiting for you') gör dom riktigt bra. Betydligt bättre än Vikingarna som också spelade in den på någon av deras Kramgoa skivor *kräks*

http://www.youtube.com/watch?v=sgaUXfkiMkw&fmt=18

Cacca sa...

Hur mycket har de fått betalt för att ställa upp på den här bilden?? Det är knappast nåt de gjort frivilligt...

Mulliga gulliga Ann-Catrin (Jigs) och Eva (Strippan från Trosa) (Larz Kristerz) kan avnjutas på Spotify.

Mr P sa...

Är det Günther och Mangus Härenstam som står där på knä??

Lovisa sa...

Jag opponerar mig, det måste ju vara killen längst bak till höger som har skrivit alla perversa låtar, han ser ju verkligen creepy ut!

Kerstin Dahlberg sa...

Hur kul som helst att läsa. Jag är en av tjejerna på omslaget - hon till höger och vi var helt styrda av skivbolaget Ton i Ton (som gick i konkurs sedan - hihi!) Vi fick inte välja låtar men "Jag har väntat på dig", som hamnade på svensktoppen blev i alla fall så bra att den öppnade alla dörrar och vi kunde välja låtar och kläder själva under några år. ! Jag skrattar själv åt omslaget men tänker att det är preskriberat nu.
Vill ni se och höra lite av hur Kerstin lät några år senare så kan ni gå in på www.countykerstin.com

Computress sa...

Om ändå killarna hade bytt kläder med tjejerna - jädrar vilket bra omslag det hade blivit!
Hade passat bra till låtvalen :)