2009-02-27

Paul Revere & The Raiders ft. Mark Lindsay - Revolution!

Här står fem revolutionärer på en glassig veranda och fikar litet grand. (Alla ni som har för vana att faktiskt uttala alla bokstäver i "litet grand" skall veta att det faktiskt finns en alldeles egen avdelning i helvetet för er.)
Bara en av dem har en kopp att dricka ur, och tur är väl det. Tekannan är liten som en knytnäve och kan aldrig tänkas rymma tillräckligt med dryck åt herrarna. Vidare har bara en av dem fått en stol att sitta i, och han har dessutom en vigselring med en sjukt luddig hatt på. Den hatten ser verkligt kunglig ut och jag önskar att den hade fått ta mer plats i bilden.
Istället får vi njuta av deras motbjudande klädsel, bestående av galet tighta kalasbyxor (mannen längst ut till vänster ser ut att ha ett par vita stringkalsingar utanpå sina kalasbyxor, lite som guld-bodyn som Michael bar under kavajen på sin Dangerousturné kring 1991 om jag inte missminner mig), dessa är nedstuckna i höga damstövlar och på överkroppen bär de uniformsjackor med broderade kanter och makalösa manchetter. Under dessa bär de det underskattade plagget krås-polo, som man ser allt för sällan numera. Kanske är det något som bratsen kommer plocka upp i sinom tid.
Så till frisyrerna. Längst till vänster finner vi än en gång det mest uppenbara klavertrampet. En klassisk hob-frisyr, men med en hästsvans som ovälkommen bonus uppslängd på axeln. Hade han skitit i att lägga upp den på axeln som en död räv så hade ingen lagt märke till det, men uppenbarligen ville han vara noga att poängtera att han hade långt hår. En som lyckats bättre med hobfrisyren är skyltdockan två steg till höger. Det är fantastiskt vad jämnt han fått till hårbullen, inte ett strå sticker ut! För övrigt så saknar han ögonvitor och tycks ha fotograferats mitt i en mening.
Jag är ingen fotograf, men jag kan inte låta bli att undra över dispositionen i bilden. Jag hade gärna vridit kameran ett par snäpp åt vänster. Den mysande mannens stövel är på gränsen till att sticka ut ur bilden, medan det lämnas gott om plats åt en tom altan ute på högerkanten. Deras blickar är fästa utanför bildens vänsterkant och det känns som om de står på vänster sida av bilden fastän de är placerade i mitten.
Bland titlarna finner vi bland annat låten "Tighter" som lär ha haft något med byxorna att göra och den självutlämnande låten "I hear a voice" skriven av den svårt sinnesförvirrade omslagsdesignern. De tre översta titlarna hade jag väldigt gärna velat var en enda lång dito; "I had a dream, him or me, what's it gonna be?". Det hade nämligen varit ett praktexempel på ord som nästan rimmar, något som jag tycker mycket om. Några andra exempel:
Läppstift - Häftigt - Fänrik
Garnälg - Haväng - Varstänk
Plåtbalk - Böghajk - Almbark

För att stilla diskussionen bland kommentarerna kan jag tillägga att det inte finns någon spökskrivare. Det är bara jag som driver bloggen och har skrivit varje ord, med varierande mängd inspiration och växlande humör.
Jag vill även kommentera diskussionen om min grymhet mot artisterna på mina skivomslag. The Raiders har ställt sig där med berått mod på sin omslagsbild och får vara beredda att ifrågasättas, särskilt med tanke på att jag trots allt har köpt deras skiva. Däremot har jag skivor i min samling som jag väljer att inte publicera här. Samlade visor från olika gruppboenden för vuxna förståndshandikappade, väldigt gamla skivor med titlar och omslagsbilder som upplevs som uppenbart rasistiska idag och så vidare. Som samlare av udda skivor har jag givetvis köpt dessa när jag hittat dem, men att visa upp dem på nätet och göra humor av det vore inte smakfullt.
Glad vår! /Herr Dryck

37 kommentarer:

Hed sa...

Jag brukar stava "lite grann"..

Barbro Binda sa...

Jag ligger helt utslagen, tårarna sprutar, snoret rinner och jag avgrundsvrålar av skratt! Du är Mästaren Herr Dryck!!! Trevlig helg!

petter sa...

Annars var Paul Revere etc ett jävla bra band, även om omslaget är horribelt. En kolonn för mycket i högerkanten, så sant. Och jävlar så glad den sittande killen är...

Madame Berg sa...

Jag GILLAR faktiskt PR&tR men inte ens jag kan hitta någon förmildrande omständighet kring omslaget och deras gimmickkläder. Jag antar att tekannan ska syfta på Boston Tea Party, det är väl också något amerikanska-kolonialtiden-relaterat?

Jag har en luddig uppfattning om att fler amerikanska band från 60-talet anammade revolutionsromantik i sina scenkläder, New Colony Six är ett namn som kommer till minnes. Varför gjorde inte svenska 60-talsband något liknande? Tages och Hepstars i Karl XII-uniformer hde fröjdat många själar än i denna dag som nu ÄR!

Anonym sa...

Långkallingar, damstövlar och peruker från Buttericks. Ah, kinky!

Anonym sa...

Vadå, de vill ju göra revolution! Syns ju lång väg :)

Miss Gillette sa...

Inspirerande blogg du har!

De exempel du lämnar på "nästanrim" är faktiskt en typ av rim som kallas assonans, eller vokalrim, eller inrim*. För att skapa assonansrim behöver det inte ens vara exakt samma vokaler det handlar om -- alla mjuka vokaler rimmar på varann och alla hårda på varann. Lite granna (som jag till min stora förtjusning, eftersom det hette så där jag växte upp, såg att Peter Englund skrev det i en bloggpost helt nyligen) svängrum har man alltså som poet, det kanske kan kännas skönt att veta?

*Det är möjligt att jag har fel i vissa detaljer gällande detta eftersom jag skriver rätt ur minnet, men är man jätteintresserad kan man ju googla och lära sig de helt korrekta förhållandena och reglorna.

sani sa...

Den här bloggen är bara sjukt snygg.

Anonym sa...

Vist är väl han som sitter Lars Ohly?

Rimbloggen sa...

Miss Gilette som är så intresserad av rim borde kolla in min blogg. Där rimmas det nåt djävulskt och bara bitvis går det ihop, men det är som bekant inte mitt fel. Gällande bilden: Långkalsong är alltid rätt. Har du sett någon göra revolution i vanliga kalsonger?

Kenny sa...

Är nyfiken på hur många besökare Herr Dryck har i sin helt underbara blogg varje dag / vecka / månad?

Snowroller sa...

Jag bävar för den dag Herr Dryck kommer fram till Thin Lizzys platta "Fighting" eller nån av plattorna av Budgie.

Herr Dryck sa...

Det varierar givetvis och jag håller inte stenkoll på det. Men omkring 7000 unika besökare i veckan blir det, allt som allt har det blivit knappt 300 000 olika besökare.

Anonym sa...

Hej herr Dryck. Den ende bloggaren jag läser.Helt underbart alltsammans. / Skomakar´n.

Anonym sa...

Ett sådant här omslag, som medvetet "töntats till", kan dock aldrig bli lika katastrofalt som t. ex. föregående Bengt Hedins, där uppsåtet var rakt igenom ärligt. Jag tror fortfarande inte att det finns något som kan slå de svenska dansbanden när det kommer till "katastrofalitet".

Men jag tar gärna emot några galet rasistiska negeromslag! Katastrofalt om något?

Anonym sa...

Ännu en lyckad sågning. Jag är helt beroende av denna blogg. Tack Herr Dryck!

Tobias sa...

Denna gång var det helt fantastiskt. Bara jag såg bildeländet skrattade jag mig fördärvad, och begick sedan misstaget att inte återhämta mig innan jag läste Herrns kommentarer.

"Makalösa" manchetter, "krås-polo". Hur har du blivit så vältalig, och var får du din fantasi ifrån? Jag älskar den ordrikedom som florerar här på sidan! Tack, än en gång, Herr Dryck! Detta är inte bara roligt, det är även genombegåvat!

Buster sa...

Herr Drycks recension och nästan rimmade poesi svingar sig till nya höjder med hundratusentals läsare på sin blogg, till skillnad från dem som ger ut tunna lyrikhäften i 47 ex (varav 22 pådyvlas biblioteken) med orimmad smörja på eget förlag.

Anonym sa...

Är det bara jag som lagt märke till den snygga vändningen av "dryck åt herrarna"?

Herr Dryck sa...

Nej, det har jag också gjort. FIRST!!11!eleven

Anonym sa...

Morgonens spotinews inlägg kunde varit hämtat från Katastrofala omslag:
http://spotinews.wordpress.com/2009/03/02/slave-just-a-touch/

silverbeak sa...

Mycket vackert analyserat. Tack, Mr D.
Förresten, den sittande killen är en av de första i världen som kan lägga benen i kors utan att lägga det ena benet ovanpå det andra.

Anonym sa...

Kalasbyxor! Ett fantastiskt plagg som jag nästan helt hade glömt bort!

Anonym sa...

Jag visste inte att Thorleif från Thorleifs och Lars Ohly hade en son tillsammans, men tydligen har de det, eftersom han sitter som en smilfink i stolen.

Emil Löfgren sa...

Böghajk måste ju vara bästa ordet nånsin!
Vilket pågarna på omslaget sysslar med i högsta grad.

Anonym sa...

Hahaha böghajk ftw!!

Anonym sa...

Hahaha böghajk ftw!!

DJM sa...

En förmildrande omständighet har nu omslaget, och så mycket som författaren omnämnt detta anser jag att herrarna i orkestern förtjänar en eloge. De har trots allt matchande skodon.

Anonym sa...

Fler nästanrim Herr Dryck! Det var länge sen jag skrattade så mycket! :)

Anonym sa...

Jag tycker inte att det här omslaget passar in på bloggen, och inte något av deras andra heller. De spökade ju i enlighet men bandnamnet alltid ut sig så här med flit, och var ju fullt medvetna om hur de såg ut. När de själva går in för att göra "katastrofala" omslag blir det ju inte ens i närheten lika roligt.

Vem som helst kan ju sätta på sig en clownäsa och toka till det lite; det är när personerna på omslaget är ovetandes om att clownnäsan är där som humorn uppstår - det trodde i alla fall jag var grundtesen för den här bloggen?

Raggoparden sa...

Hahaha...äntligen är det full rulle igen!
Beträffande bildens beskärning har layoutaren använt sej av den mkt gångbara varianten "fot på väg ut ur bilden" för att få till den där extra spänningen.

Anonym sa...

Det måste ha skett någon slags missförstånd här, detta är inte Paul Revere & the Raiders.

Mellan Jack Nicholsons halvbror Looney-Clooney och Judd Nelsson (http://blogs.tampabay.com/photos/uncategorized/juddnelson.jpg) står ju en beskedlig Jakob Eklund och tar emot en påtår. Bakom Lars Ohly står ju även någon från en Lasse Åberg-film med ett taggigt flin under nosen.

Paul Revere?

Maxus sa...

"Samlade visor från olika gruppboenden för vuxna förståndshandikappade". Ute nu på Eva Records.

Glade sa...

tack tack tack för att denna blogg finns. Den har förgyllt många arbetstimmar.

helene sa...

Åh...
man blir glad varje gång. Nyss var jag bedrövad och bästa trösten var att läsa dina ord. Nu har jag lett i mjugg åt dessa underbara insiktsfulla kommentarer, (har även skrattat högt). Och hittat fler som kvalificerar sig att dela den där speciella platsen i helvetet.
"-Det är inte likt hon" dom ligger farligt nära..."-Inom situationstecken" dom har sin biljett paxad.

H.

Jonas sa...

Det låter som du sitter på en riktig guldgruva.

Bilder utan text kanske?

Tommy sa...

Apropå sånt som nästan rimmar:

Svårt att rätta orden finna
Svårt att dikta, svårt att rimma

Skrivet av kortprosans mästare Claes Hylinger, alltid läsvärd.

Tommy