2009-02-14

Fernströms - Med dej i mina armar

Välkomna åter!
Dessa är möjligen de blommigaste skjortor jag nånsin sett. Det intensiva mönstret av skära blommor mot svart kunde bara bli obehagligare att se på när det kombinerades med höga ketchupröda byxor och västar. Omslaget påminner förresten mycket om "Rune-Lennarts och Titti" som jag publicerade för ett tag sen.
Gänget i de plågsamma dräkterna har som så många andra valt att ge sig upp i skogen för sin omslagsbild, något som i regel funkar bättre i livfull sommargrönska än i den svenska gråbruna hösten som andas död och duggregn. De har valt ett sluttande parti av våta löv och gegg, som tycks vara lite besvärligt att stå i.
Se till exempel på karln som står till höger om damen. Hans armar fångades i en parerande uppåtrörelse som skulle rädda honom från ett magplask då han kände hur fötterna började glida nedåt på de våta löven. Hans blick flackade naturligtvis undan från kameran när katastrofen närmade sig.
Ute på högerkanten står bandets riktiga tuffing med en ointresserat kaxig min. Hans hand kämpar mot reflexen att rätta till byxorna som stretar skärande i hans skrev. Han tänkte nog att det viktigaste just nu är att stå alldeles stilla tills bilden är tagen, sen kan jag plocka upp snoppen ur byxbenet. Dum idé, 34 år senare hittade nån jävel den där bilden och riktade tusentals läsares ögon mot den där kluvna könsbulan.
Ovanför honom står Johan Glans med ett ansiktsuttryck som utstrålar fullkomlig harmoni eller kanske någon form av drogmissbruk.
Längst ut på vänsterkanten finner vi skrevmannens konkurrent till titeln som bandets tuffing. Brillorna är coola, polisongerna är coola och minen är absolut skitcool med huvudet lite kaxigt på sned. Så vitt jag vet så sket det sig med maktbytet på tuffhetstronen, kanske hade det att göra med de håglöst hängande armarna längs sidorna varav den ena var en dryg decimeter längre än den andra.
Slutligen kan den uppmärksamme skymta det skogstroll som smugit sig in längst bak i bild. Kanske hörde han till bandet, kanske fanns han redan i skogen när Fernströms kom dit. Mina tankar går genast till "Skrotnisse och hans vänner" när jag ser på honom, men jag kan inte riktigt sätta fingret på det.
Skorna matchar givetvis inte idag heller.

28 kommentarer:

Daniel sa...

Jag tror faktiskt inte att de är så långt in i skogen. Jag tror att de är i backen precis bakom glasögonmannens sommarstuga. Kul att du är igång igen förresten.

Snowroller sa...

Välkommen tillbaka!

Kul att se dina fina lustmord igen. Detta var ett synnerligen fult sällskap. Samtliga ser ut att ha trollmor som ursprung. Även kvinnan, om det inte är hon som är trollmor.

Magnus sa...

Kul att se dig tillbaka!

Jag gillar effekten av att ärmarna på mannen till vänster och kvinnan skapar illusionen att Skrot-Nisse längst bak bär klänning...

PatrikP sa...

Välkommen tillbaka! Dina underbart fenomenala lustmord på denna skamlöst ogenerade kulturskatt av vidriga skivomslag har varit djupt saknade och hett efterlängtade.

Buster sa...

Välkommen tebaks, Hr Dryck!

Naturligtvis måste de ställa upp sig i en brun, regnvåt skog med de där blommiga skjortorna. Framför en rabatt hade de inte synts...

Jojoboo sa...

Välkommen åter, Herr Dryck! Det här omslaget var sanslöst fult - men HUR kunde du missa byxorna på filuren längst till vänster?

Herr Dryck sa...

Det var en prioriteringsfråga, de högraste byxorna var helt enkelt värre.

Söderhavstösen sa...

haha! underbaaar blogg!

Anonym sa...

Magnus: det kanske han gör också! :)

Anonym sa...

Välkommen tillbaka!

Äntligen något att göra istället för att arbeta.

Anonym sa...

Kan vara det gräsligaste som skådats.
herregud vilka kläder.

välkommen tillbaks herr dryck

Bobjörk sa...

Underbart blommigt!

S sa...

haha! skogstrollet bär klänning! fenomenalt inlägg herr dryck.
bra att du är tillbaka!

Anonym sa...

Las min favorit blogg:
Metrobloggen.se/falkman
han gor mig glad varje dag.
tror du skulle gilla den.

Anonym sa...

Kul med din favort blogg! Tyvärr var den bloggen skittråkig.

asdfg sa...

Vad har hänt med tuffingens (till höger) hår? Hälften saknas ju uppe på hjässan, eller så har han fluffat upp hälften till ett abnormt fluff med en hårtork...

Hewkan sa...

Mannen i klänning längst bak har dykt upp igen! Han svarar i skrotgårdens telefon i die Ludolfs på Discovery. Se där, en koppling till Skrotnisse kanske?

Anonym sa...

du borde anmälas för socialstyrelsen eller ngt, den här bloggen är ju allmänfarlig.. jag skrattar så jag får magknip, hjärtflimmer och andnöd :D tack för att du botar mig från vintern-är-inte-över-än-depressionen!

Emil Löfgren sa...

Kan det vara en svensk version av shrek som står där bak?
Ett blekt träsktroll

Boergars sa...

Ganska säker på att mannen i bakgrunden är trollet Tryggve från barnprogrammet Häxan Surtant.

Anonym sa...

Skogstrollet är kapellmästaren Kalle Fernström

Svante sa...

Och så fint de blommiga skjortorna smälter in i den svenska höstens gråbruna färgskala!

Anonym sa...

Men skjortorna var faktiskt inte helt fel.

Netsleib Kirneh sa...

Jag skulle inte bli förvånad om hela bunten, efter plåtningen, flög hem istället för att ta bilen, flaxandes med de där abnormt humongösa skjortkragarna. Härregud!

lars sa...

Alltså, jag gråter av skratt till den här bloggen hahahahah :D Helt underbart, keep it up <3

Anonym sa...

"skogstroll"

HAHAHAHAHAAHAHA, lysande!!!

Anonym sa...

Tjena Dryck. Den kaxiga till höger med kluven bula och fluffigt hår är min farsa. Blommigt var inte det värsta egentligen...dom hade andra ouftits köpt på Kanarieöarna eller Grekland eller nånstans, med paljetter och band och grejor med trumpetärmar och rejäla åsneöronkragar. DET var kläder, det! Vänliga hälsningar trollmors barnbarn, uppvuxen på sjuttiotalet i alla dess färger och mönster:)

Anonym sa...

Skjortorna skulle nog kunna anses som rätt snygga men definitivt inte tillsammans med resten av kläderna!