2009-02-27

Artur Erikson - Mor sjunger

 
- Nu för tiden är det ingen hyfs alls på ungarna. De gnäller över minsta lilla och ska ha allt serverat för sig, och fint skall det vara.
När jag var liten däremot, då var det andra bullar minsann!
På vintrarna var det så kallt att träden dog och korna frös till is. Då fick vi ju ingen mjölk på hela vintern utan vi fick dricka kiss och smälta is i munnen. Den enda affären låg fem mil bort och vi ungar fick gå dit barfota genom skogen (där vi fick slåss mot mammutar och jättestora dödsrävar med våra bara händer) två gånger varje vecka för att köpa jäst svinblod och gamla fiskhuvuden som mor kunde koka soppa på. Alla andra dagar fick vi äta jord och bröd som mor bakade av damm och vatten. Och vi var så tacksamma! Om vi någon gång fick smör så var det härsket, men vi var så innerligt glada åt det ändå att vi slutade gråta medan vi åt. Men aldrig föll det oss in att dansa eller skratta! Mor berättade ofta att det stod i bibeln att Gud hatade oss syndiga barn och att vi skulle förtäras av evig eld när vi dog. Vad vi längtade! Nu för tiden är det ju bara att sätta på ett element, det är skamligt vad folk är bortskämda.
Nu för tiden gnäller jäntorna över minsta våldtäkt, på min tid var vi glada att få upp värmen. När far slog oss med sin träsko gladdes vi åt att få igång cirkulationen, och skulle han slå ihjäl någon av oss syskon firade vi att vi fick en mun mindre att fylla (och dessutom bjöds det ju på barnstek dagen efter). Lössen var stora som sparvar, mössen sprang fritt på golven och om man hade tur kunde man fånga riktigt feta råttor bakom dasset som man fick sätta i sig fort som attan medan de fortfarande var varma. Och vi delade broderligt, alla trettio syskon! Jojomen. Vi sov direkt på golvet och stugan var så liten att vi fick turas om att stå upp och sova för att alla ungar skulle få plats.
Det var annat det än dagens ungar som skall ha pengar till bio och hippa-hoppa och allt vad det är. På min tid var den enda underhållning som fanns att mor sjöng. Då samlades vi kring henne där hon satt (hennes ben hade trillat av för hon var så gammal) och lyssnade när hon sjöng om allt elände hon varit med om i sina dar. Hon kunde sjunga i timmar, så svagt så svagt. Vi fick stå där blickstilla, smutsiga och blodiga i ansiktena, och om någon somnade av utmattning och säckade ihop så sköt hon ungen på fläcken.
Och ni ser ju på bilden hur glada vi var!
1975.

39 kommentarer:

Cathmelar sa...

En rolig sak med den här skivan är att det avslöjas att Artur Erikson är mamma! Jag menar eftersom titeln förtydligas med att Artur Erikson faktiskt är den som sjunger. Lite märkligt kan tyckas...

Daniel sa...

Känns ju bra att "konstnären" som gjort omslaget heter Hösth. Hade ju känts ganska konstigt om han hette brittsommarh eller midsommarh med tanke på hans glittriga måleri.

Anonym sa...

Man kan inte ha haft för höga förväntningar när man tryckte "LÅGPRIS-LP" direkt på omslaget.

mats sa...

Tjena HD. Erkänner att jag är ett hangaround. Skrattar mig ofta tom på luft åt dina hysteriska utläggningar......men till detta omslag....hm. Var du lite trött i simhuden när du knåpade ihop texten? Men som sagt.....jag ser ändå fram emot nästa. Snälla, fortsätt skriva.

Emil Löfgren sa...

De ser ut att vara rejält brunbrända. Är det skokräm eller har de varit på fältet för länge?

Ser nästan ut som dessa gossar:
http://elofblog.blogspot.com/2009/03/stekta-roda-tomater.html

Rimbloggen sa...

Kritor känns kristet.
Brukar jag säga till ungarna också och istället ge dem en rejäl tuschpenna...

magaluf sa...

Om Monty Python kör sin "Sheer luxury" sketch på Yorkshire-dialekt, så antar jag att denna betraktelse borde göras på småländska eller möjligen gnällbältesnärkingska alternativt -gästrikemål. Ska man inspireras är det väl lika bra att gå hela vägen...

Noterar också att mor på bilden troligen är buktalare (eller heter det buksångerska) - munnen ser i alla fall stängd ut

magaluf sa...

Det måste ha hänt nåt med publiceringen - den är daterad 27/2 men alla kommentarer är från idag (och jag har inte sett detta omslag tidigare fast jag har regelmässig koll på innehållet här).

Dags för Herr Dryck att vända blad och börja på marslistan?

Herr Dryck sa...

Som jag sagt tidigare; alla inlägg dateras efter det datum då bilden läggs upp på blogspots server. Jag har en mängd bilder "backstage" på bloggen, som jag sedan skriver text till när andan faller på.

Sven sa...

Fy fan vad stort med backstageområde till bloggen.
Där ligger jag i lä, jag har inte ens någon publik...

MATS sa...

Bara en sak till. Vem döper sitt barn till Artur.....? Jag kan förstå det om man bor på Island och delar upp namnet till Ar Tur. Men Artur på svenska låter som en skåning som försöker säga ärtor......fast ändå inte.

Anonym sa...

Vilken grym cynism du gav prov på här Drycken!

Anonym sa...

Varför står det ett hus av bajs till vänster i bild? Blir inte klok på detta...

Cathmelar sa...

Alltså, mycket är så konstigt med den där bilden! Vem fanken hänger en tavla så nära fönstret när det finns så gott om plats till vänster? Vem är ayatollan som avbildas på tavlan? Varför har mor en diskhandduk på huvudet? Hur passar den stora lysrörsarmaturen i taket ihop med den övriga scenografin? Så många frågor!

Och de stackars barnens ansikten. De ser ut att ha simmat ryggsim med UV-skyddande simglasögon under ett ozonhål några dagar i streck.

Daniel sa...

Riktigt äcklig färgkombination på bloggen just nu. Det sticker inte i ögonen direkt, men det kryper liksom på en allt eftersom.

Petter sa...

Målningen är så ful, så ful, så jag känner ren ilska när jag betraktar den. För att undvika detta dras min blick istället om och om igen till texten "sånger med minnen i". Även om det inte är direkt grammatiskt vidrigt känns det ändå som ett så konstigt uttryck. Jag tänker mig Artur sitta i en bil med en väninna och plötsligt hör han en låt som gör honom riktigt nostalgisk och så säger han: "Åh, skruva upp volymen lite! Den här sången har jag ett minne i!" ...eh...

Och jag tyckte för övrigt det var en alldeles utmärkt text. Välbalanserad på ett klassiskt överdrifttema. Särskilt dödsrävarna fick mig att fnittra till.

Linus sa...

Herr Dryck, har du lurat på att skriva en bok någon gång??? Ser en svensk Douglas Adams i dig!? Säg till isåfall (vill läsa allt du med glatt lynne ordbajsar).

Herr Dryck sa...

Som sagt så har det varit på tal men det krävs ett förlag, och de har tenderat att backa ur efter ett tag.

Boella sa...

Jag är djupt imponerad av din språkliga förmåga och ditt analytiska sinne. Må du aldrig upphöra med detta. Allt är så jääävulskt kul, men jag undrar om inte det här var det roligaste hittills. Jag kommer aldrig att kunna somna nu.

S sa...

haha! Den där skivan skrattade jag gott åt på Myrorna igår och tänkte i mitt stilla sinne "det här vore nåt för Herr Dryck!".
Tänk så det kan bli :)

Nemo sa...

@Herr Dryck - ge ut själv. Skit i dom där förlagen som bara skall hacka mössan av dig.

Print - on - Demand

där har du lösningen. Men välj INTE vulkan.se

ullisen sa...

dom må vara bra rynkiga idag... inte bra att sola så mycket har jag lärt mig ;)

mooser sa...

garvar mycket, och länge, kungligt bra skrivet, kör hårt.// nyblivet fan!

Ante sa...

Brukar komma in hit då och då kika och tycker det alltid är lika roligt, kan sitta här flera timmar innan jag kommer på mig själv och måste slita mig ifrån sidan! Tyckte denna text var otroligt rolig och den fick min att dra på smilbanden lite mer än vanligt! :)

Keep it up!

Anonym sa...

hahaha...aah, skönt o garva lite såhär mitt i söndagsångesten. tack! Och färgkombinationen sticker inte alls i ögonen som någon sa ovan^. Det kanske är meningen att den ska göra det, men jag tycker den e snygg...hm

Anonym sa...

Läbbigt.....barnen ser ut som Ötzi, glaciärmannen! Han hade det minsann inte så fett.

Jan Jävulbock sa...

Har aldrig skrattat så mycket. Extra kul med tanke på att det här var en av de plattor som farsan hjärntvättade oss med när vi var små. Inte konstigt att man blivit som man är.

Anonym sa...

Mmmmmm barnstek.

Anonym sa...

Det här var ju utan tvekan ditt absolut bästa inlägg någonsin. Helvetes brinnande eldar vad jag skrattade åt detta.

keep it up!

Andreas sa...

Blir lite rädd av det där omslaget, det är lömskt sjukt på något sätt. Mor sjunger... usch

Julbert (143 år) sa...

Håller med dig, Agasta! Det var så mycket bättre på den tid då vi ännu varken hade hört talas om jazz och rock. Vi hade Bibeln och Psalmboken; och var så nöjda så. Enda gången det svängde till var när farfar plocka fram munspelet - mest då för att hjälpa oss på traven med att röra oss, så att vi kunde hålla värmen. De' du!

Nye Nalle Puh sa...

Det vilar depression och 1800-tal över den här. Takarmaturen säger att vi befinner oss på ett ålderdomshem, där en mor minns Kung Oscar, stugan där hemma, sina rödgråtna barn och framför allt då de sånger hon lärde sina telningar - sånger som hon kanske i sin tur fick lära sig av sin mor och mormor. Artur Erikson är förresten en sångare vars skivor brukar ligga åravis hos Röda Korset, Myrorna och Erikshjälpen. Men just den här brukar snabbt få fötter. Kan det bero på det speciella omslaget eller på att låtarna på den här skulle vara så mycket bättre än på hans övriga vax. Här varvar han sorgliga ballader som "Så bistert kall sveper nordanvinden" med pslamer, vilka mor fick lära sig utantill under sin skolgång - exempelvis då "Bred dina vida vingar" - allt sammans i fantasilösa arrangemang. Att det här direkt blev en LÅGPRIS-LP beror nog på att Artur tyckte det. Enligt vad jag vet så har ingen annan artist än just han spelat in plattor på den heta labeln Solist.

Kerstin sa...

HAHAHAHA vänta.. när jag var liten så brukade min moster läsa ur någon bok om små barn som var tvungna att dricka sitt eget kiss för att de hade det så djävligt. Om jag inte minns fel så åt de råttor också. Det är första gången jag är inne på denna blogg och jag har redan fullkomligt kramp i magen för att jag skrattat så mycket. Tack för denna underbara sida, jag svär att aldrig lämna den!

Bajs-Lasse sa...

"O store Kuk" med Artur Erikson är det värsta som någonsin skapats i Sverige. Har fått skador för livet av denna jävla låt. SR var allt för kvicka med att spela Halleluja - och det i program där det även spelades pop.

Beelzebjörn sa...

Flera månader gammalt blogginlägg, och det vittnar nog om min sinnesnärvaro efter en låååång natt, men jag har garvat i en kvart nu.

Tack som fan ^^

Computress sa...

Fantastiskt deprimerande omslag till en skiva med ett innehåll så trist att rumstiden vrängs ut-och-in!

Lågpris-LP? Jepp!

Anonym sa...

Ha ha haaa så roligt skrivet:)

hans-elvis sa...

Men berättar man det för ungarna idag så tror dom inte på det!

Ördög sa...

Jag köpte den här skivan på loppis idag. Jag gillar skillingtryck om fylleri och nöd och elände och Jesus och små svarta negerflickor som blir vita när de tvagits i Lammets blod. Jag måste därefter genast kolla på nätet vad som skrivits om skivan, och jag tycker att bloggaren definitivt borde försöka skriva ett eget skillingtryck - en bearbetning i versform av sin muntra sågning av konvolutet. Någonting i stil med Stefan Demerts "Den stränge fadern".
http://www.maxilyrics.com/stefan-demert-den-str%C3%A4nge-fadern-lyrics-831e.html