2008-12-29

Palomaz 7 - När ljusen skall tändas därhemma

 
Här har vi ett gäng som vi lärt känna väl vid det här laget, de gamla goda Palomaz, som denna gång har gjort något mycket märkligt. De har kostat på sig att ta hjälp av fotograf och studio (Studio Jan i Tomelilla) inför framställandet av skivans omslag, klätt sig unisont (bortsett från skorna givetvis), noggrant placerats kring ett litet bord, blivit jämnt och snyggt belysta och alla blickar har riktats mot kameran.

Allt väl så långt. Men då var det någon bystander ute på sidan som tog en bild av de sex, en bild som saknade skärpa på alla medlemmar utom den närmaste, som fångade de missprydande skuggorna från studiobelysningen men som däremot inte fångade blicken från en enda av dem utan fick det att se ut som om alla plötsligt fick syn på något mycket mer intressant ute till höger om fotografen. Efter studiofotograferingen valde Palomaz att använda DEN bilden, istället för de bilder som fotografen fått till.

Lägg till detta slipsar i mycket varierande längd, den vänstra kåkfararens rehab-dojjor, en livsfarlig brottsling i tonade pilotbrillor och den hemska kontrasten mellan text och vidrig heltäckningsmatta så har du en riktig hit.

1983.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Är jag först!!! Är det sant!!!
Det här blir mitt år!!!

Anonym sa...

Jag blir inte klok på människan längst till höger. Är det en man eller kvinna eller nåt annat? Om bandet har en kvinnlig vokalissa brukar ju hon ha egen stajling på kläderna, aldrig att hon kör på samma svidar som grabbarna. Eller?..

Anonym sa...

När jag bodde i Lund på åttiotalet brukade det stå en turnébuss på en parkering nära min bostad. På denna stod den käcka texten "Palomaz med Maj-Britt".
Kvinnan längst ut till höger är säkert Maj-Britt. Tror jag...

Göran sa...

Den hemska gardinen som syns längst ut till vänster är samma gardin som syns i bakgrunden till Palomaz 11 som Herr Dryck lade upp i augusti.

Tobias sa...

Ja, hur fan tänkte de egentligen? Ingen ler ju ens!

Måhända var upplägget såhär: Fotografen var lite desperat och erbjöd att man kan komma och provplåta utan kostnad, och bara betala för foton man vill behålla. Då såg snikna Palomaz sin chans och smög med sig en egen fotograf som helt obemärkt tog ett foto från sidan, tackade sedan för sig och gick därifrån utan att ens titta på bilderna som fotografen tagit.

Palomaz 6 är för övrigt fortfarande en av mina stora favoriter här på sidan. Jag tror det är Palomazs grej att se lite buttra ut.

Anonym sa...

Kvinnan längst t h har en extremt galen och stirrig blick. Så obehagligt!

Anonym sa...

jag tycker de ser onda ut

Robbelibobban sa...

Dom jobbar ju såklart som plitar och tog bilden under den gemensamma kl.15 rasten, iklädda sina uniformer.

Anonym sa...

Min fd flickväns fd man har samtliga inspelningar med Palomaz, det är för övrigt de enda han har allt med, själv har jag också samtliga inspelningar med orkestern från Tomelilla.
En gång var jag på lyran när jag hörde dem, Lyran i Vittsjö, vad trodde du?
Brukar träffa på det gifta orkesterparet på olika matknader runt om i Sydsverige, ni får själva lista ut vilka de är på bilden där även kvinnans son finns, dock inte hans dotter Emma, som givit namnet på en låt.

Herr Dryck sa...

Då är det ju HON som är den leviterande tjejen från Palomaz 6! Det klarnar!

mikael sa...

vem kommer på tanken att lägga in text i en så kontrastlös färg? att det skett på så många dansbandsomslag måste ju tyda på att det var två olika personer som valde bild och lade text på omslaget, och att ingen av dem på något sätt fick se det färdiga slutresultatet.

Petter sa...

Det första jag såg när jag kastade en snabb blick på detta omslag var att håret på den tatuerade lastbilschaffisen längst till vänster till synes skarvlöst övergår i väggen. Väldigt David Lynch-influerat. Vilket väl för övrigt kan sägas om hela bilden, med dess draperier, trädetaljer och stirrande blickar. Så när som på den väl mesiga krukväxten är det väldigt suggestivt tycker jag.

Rimbloggen sa...

Jag googlade på Studio Jan i Tomelilla men märkligt nog hittade jag dem inte. Har troligtvis gått i konken och detta fotojobb kan ha varit starkt bidragande. En Studio Hårfix finns däremot i Tomelilla. Något säger mig dock att det är en frisersalong...

Gustav Larsed sa...

Bara jag som reagerade på ordet "därhemma"?

Anonym sa...

det där inlägget fr anonym som började med att min fd fästmös fd svåger fattade jag inte alls.
Även efter en tredje genomläsning tycker jag att det verkar vara nåt incestuöst över det hela.

Anonym sa...

Är inte han med solbrillor lik Chase i falcon crest om nu någon har sett det.

MissMythos sa...

Lyckad dekoration av bordet! Den halvdöda gröna växten matchar ju minerna perfekt.
:-)

Anonym sa...

"När ljusen skall tändas därhemma."

Kunde inte någon ha släckt ljuset innan omslagsfotot togs?

Anonym sa...

Man kan även fundera på omslagets layout; varför väljer man att ha med en meter golvyta i nederkanten och samtidigt skriva titeltexten över pannan på mannen som av utseendet att döma nog heter Glenn?

Per sa...

Var det inte så att den ordinarie fotgrafen utsatte stackars Palomaz för en 10 timmar lång fotosession utan att bli nöjd. Till och med krukväxten hade börjat vissna när han plötsligt kom på att han inte laddat film i kameran. Efter detta avslöjande blev bandets manager så desperat att han knäppte en egen bild av bandet sekunderna efter att alla fått det något nedslående beskedet från det ordinarie fotografen. Det är denna stund managern lyckades fånga på bilden och där har vi förklaringen till de otäcka blickarna hos samtliga medlemmar. Vad som hände när lastbilschaffisen till vänster och de två kåkfararna i mitten kastade sig över den stackars fotografen strax efter denna bild togs kan vi bara spekulera i.

Computress sa...

Är det inte taskigt att använda bilder från begravningar till skivomslag?
Tänk på de närmast sörjande!