2008-12-11

KLANG- OCH JUBELFEST!

 
Nej men se på fan, det blev till slut ett tvåhundrade omslag och ett hejdunkande jubileum med det! Det är ju faktiskt rätt sjukt många fula skivomslag.

Så hur firar man då ett sådant jämnt och vackert jubileum? När vi nådde 50 firades det med en skitful paint-teckning och fem risiga omslag på samma dag. Vid 100 bjöds det på kollage med en massa godbitar i, och nummer 150 passerade utan att jag tänkte på det. Istället utlovades desto mer firande på nummer 200. Inget litet åtagande bör sägas.

Jag funderade ett tag på att analysera 20 omslag i ett och samma inlägg, men den tanken avfärdade jag ganska kvickt. Dels vore det ett nästan jobbigt långt inlägg och den ofrånkomliga risken vore ju att kvantitet kom före kvalitet i ett sådant marathon. Sedan funderade jag på att efter folks otaliga påtryckningar och vilda spekulationer avslöja min identitet, vilket jag efter 1,8 sekunders djupt övervägande kom fram till var en fullständigt vansinnig idé. Jag är Herr Dryck, och det svaret får ni nöja er med.

Sedan gick det upp för mig.
Vilka omslag har blivit allra mest omtalade, så till den milda grad att jag hört uttrycket "ludgo-fett" yttras mellan två för mig helt främmande personer? Givetvis handlar det om Ludgo-Pelles. Pelle, Roland och gänget kan närmast beskrivas som Katastrofala Omslags maskotar. Så efter ohälsosamt maniskt letande och samlande, och efter att länge väntat på ett tillräckligt högtidligt eller på annat vis passande tillfälle kan jag idag mycket stolt presentera inte mindre än TRE nya omslag från våra eviga favoriter och andliga förebilder Ludgo-Pelles!

 
Året var 1973, och Ludgo-Pelles bestämde sig för att släppa en platta med det upphetsande namnet "Båvens Bränningar". Till följd av en allt för grym hierarki, en fylleidé eller en blommande acne-epidemi bland de övriga medlemmarna figurerar endast Pelle själv på detta omslag fastän texten under honom antyder att de är ett helt gäng.

Han sitter inte allt för bekvämt på en sten, iförd loafers, och ser drömmande ut över sjön, som vi väl kan anta kallas för Båven. I en bygd som givits namnet Ludgo kan det inte ses som ett för fult namn på en vacker sjö. Notera även att detta är en av mycket få sjöar som har en vattenyta som lutar åt höger.
Men detta var väl inte så farligt tänker ni, det är ju rätt mysigt och Pelle är ju hel och ren. Jodå, men det dumma kommer ett år senare!

 
Året är 1974, och Ludgo-Pelles släpper nästa skiva i ordningen, med den nästan ogreppbart underbara titeln "Ludgo-fröjd". "Ludgo" ÄR verkligen ett kraftuttryck!

När det så var dags att ta en omslagsbild hade antingen inte acnen lagt sig, eller så hade de övriga medlemmarnas arga ord om sin frånvaro på det tidigare omslaget inte gått in hos Pelle. Kort sagt så valde de att ännu en gång bara ha Pelle på omslaget.
Så till själva bilden. Här blir det riktigt konstigt. Där står han och ser ut över Båven, stolt och reslig, i samma kläder. Samma vita loafers, samma röda brallor, samma rödrutiga skjorta och samma orangea myströja, långt innan Jonas Birgersson. Enligt mig finns det två möjliga förklaringar till detta.

Antingen orkade ingen ta nya bilder. "Vi var ju ute vid sjön för ett år sen, jag orkar inte åka tillbaka dit. Skitsjö. Vi har ju flera bilder kvar från den gången, bara ta en av dem." Det känns ju oerhört fantasilöst och oengagerat, men ganska troligt. Men varför ser vi då höstfärger i träden på den första bilden, och sommargrönska på den senare? Detta leder mig osökt in på förklaring nummer två, som kan tyckas en aning troligare:
Pelle levde i ett gryt nära sjön, där han gick i ide över vintern. Snart efter att de tagit den första bilden på hösten hade Pelle gått i vinterdvala, och vaknade följaktligen på försommaren iförd samma kläder. En fågelskådare fick syn på Pelle vid ett besök vid sjön, och tog bilden som sedan skulle komma att pryda omslaget till Ludgo-Fröjd.

 
Nu vrider vi fram klockan till 1982, och här får plötsligt Roland och de andra vara med och pryda omslagsbilden. För att kompensera för detta har Pelle valt att demonstrera sin ledarroll i gruppens strikta hierarki genom att ha på sig en otroligt ful skärmmössa med texten "the boss", som står rakt upp likt en mitra. Kontrasten mot titelns färg är sämre än någonsin, Pelle har hunnit lägga på sig ett par smickrande kilon, de har skojat till det med lustiga hattar och poserar med tidsenliga cyklar i bockstyrets glansdagar.

Längst till höger står en man som vi känner igen från "Jubileums 10:an", här iförd rebelliskt avklippta jeansshorts och ett ansiktsuttryck som förmedlar att han tyckte det var en jävla löjlig idé det här med att ha hattar på sig, skulle han vara med skulle han åtminstone ha den minsta.

Sen har vi Roland, vår Roland. Vilket kärt återseende! Han står iklädd plommonstop och garvar av livets lust, trots att han knappt når ner till marken och får kämpa med armarna för kung och fosterland mot ramen som obönhörligt pressas långt upp i härligheten.

Sedan har vi Ludgo-Pelle själv, som står stadigt på jorden, som sig bör. Den givne ledargestalten. Eller?
Till vänster om honom har vi en ny karaktär, en kåkfarare i hög hatt som tränger sig in i centrum och skymmer Pelles arm på ett mycket provocerande sätt. Vem är denne nya konkurrent om Ludgo-Kronan? Kaxigt cool är han hur som helst; han har matchat vita träskor, tubsockor, minimala shorts och hängslen, det är inte något man skojar bort i en handvändning.

Slutligen har vi ännu en nykomling, en märklig historia i cowboyhatt och armen ledigt hängande i hängslet mitella-style. Varför dessa pridehängslen förresten? Ser det ut som att hans mikroskopiska shorts behövde slitas högre upp i grenen? Vi ser bra som det är, tack så mycket. Han har efter etikettens regler valt vita lågskor till bruna tubsockor, och för att markera hans utanförskap har han givits en annorlunda t-shirt än de andras. De övriga bär matchande reklamtröjor från något cykelassocierat, givetvis undantaget Pelle som har en deluxvariant med samma logotyp. Vår vänstre kamrat däremot har tilldelats en tröja från något enhjulingslopp för hjärtsjuka nakna albinos.

Skivan släpptes på bolaget "Roldex". Det låter som en klocka som man köper av den där mannen på Gran Canaria som bara har ett öga och som man (när han väl fått syn på dig bland gatukonstnärerna som alltid spraymålar horribla landskap innehållande vattenfall, pyramider, stora planeter, små träd och ett par små fågelsilhuetter) inte slipper ifrån förrän man köper en äkta Roldexklocka eller skjuter honom i ansiktet.

Ja, vilket firande, säg? Nu återstår väl inte mer för mig än att tacka för den här tiden och önska alla kära stammisar och nytillkomna läsare varmt välkomna åter!
/Herr Dryck

52 kommentarer:

Mats sa...

Grattis till ett hejdundrande supersunkigt jubileum! Men du! Det där med matematiken blev riktigt snett. 200 LP-omslag upptar en yta av 18 kvadratmeter! Alltså som ett större sovrum ungefär. Om 200 LP-skivor skulle uppta 3600 kvadratmeter skulle varje skiva vara 4,2 gånger 4,2 meter ungefär....

Anonym sa...

Ojoj, tack! Fortsätt det ambitiösa bloggandet.

Anonym sa...

till mats: hacka inte på oss med tillräckliga matematikkunskaper..ta din texas instruments o knappa iväg för skojs skull nån annanstans. ja?;)

Daniel sa...

Varför har alla identiska cyklar utom killarna på ändarna som _inte_ har framlyse? Och rosa cyklar? Bandet var kanske ett förspel till Pride-fesitvalen?

Herr Dryck sa...

Helt rätt Mats, det var slarvigt räknat. Nu är det åtgärdat.

Anonym sa...

Hatten av för Herr Dryck!

Det är med stor glädje jag följer denna geniala blogg. Fastnade lite för utropstecknet efter 200 i bildkollaget. Vilket beundransvärt jobb.

petter sa...

Högerkillen visar oss hur man lyckas med Ludgo-Rolandhållningen om man måste administrera en cykel samtidigt. För de som undrade.

Elin Berg sa...

Grattis och taco mucho! Nu längtar jag bara efter att vi ska komma till Z i alfabetet...

Raggoparden sa...

Men det värsta av allt med Ludgo-pelles är ju ..eh..sången. Har du hört hur han LÅTER? Nån sorts gutturala strupljud med tungan halväggs nere i halsen, som om Pelle har svart bälte i snor.. Det slår alla jeansshorts, pridehängslen och lutande sjöar i världen!

Anonym sa...

Jag tillhör kategorin periodare, de som tittar in på denna sida lite då och då. Men jag blir aldrig besviken, detta är en pärla i den ocean av pinsamma bloggerier och hemsidor som skvalpar runt på nätet. Tack bäste herr Dryck!

Anonym sa...

Grattis Herr Dryck!

Kände mig tvungen att höra hur dessa legender lät, och jag kan tipsa om att det finns en torrent på Pirate Bay med 8 Ludgo-album - bland annat det klassiska "Gammalt och Modernt med..."-albumet, med den stilbildande hållningen på omslaget.

Hans Svensson sa...

Lyfter en Skål för Herr Dryck!

Din blogg är beroendeframkallande och borde klassas som drog. Själv har jag inga planer på att ta mig ur beroendet - abstinensen skulle bli för svår!

ctail sa...

Jag Googlade lite för att ta reda på vad Ludgo egentligen är för någonting och fick veta att det är en socken i Sörmland som enligt Wikipedia ligger naturskönt mellan sjöarna Båven och Likstammen i norr och Ludgosjön i söder. Bilderna från sjön är alltså med största sannolikhet tagna i eller i närheten av Ludgo.

Nyköpingshem har en intressant inledning på sin presentation av Ludgo: "Söker du ett lugnt och tryggt boende nära naturen? Då är Ludgo ett mycket bra alternativ." Alltså: du kanske ska skippa det där med lugnt och tryggt boende nära naturen och istället välja Ludgo. Det är ett bra alternativ.

Anonym sa...

Haha, Ludgo (den geografiska platsen) ligger mellan Gnesta och Flen! På något sätt känns det jävligt passande. Kan väl inte bli så mycket mer backwater än så.

Men Herr Dryck, du borde fälla in en liten bild av baksidan på cykel-albumet också, för där har Roland(?) samma klassiska hållning som tidigare, upptäckte jag nu när jag dragit ner den torrent med Ludgo-musik som även innehöll scans.

Anonym sa...

F'låt, hållningen i fråga uppenbarar sig på baksidan av albumet "Lisebergsloopen" och inte på cykelalbumet. Men även det omslaget är värt en plats på denna blogg; det har det mesta som krävs för att passa in: Dålig skärpa, taskig urklippning, dålig idé, inneboende fulhet, etc.

Kai sa...

Tack herr Dryck. Du får mig alltid gott humör. Ser fram emot nya vidrigheter.

Nisse sa...

Varför man köper dessa skivor och då troligen njuter av ludgo-musiken, måste var en av vår tids största gåtor.

under cover sa...

Underbart och makalöst bra jubileumsnummer! Jag kommer att drömma mardrömmar om Ludgo-Pelles i veckor framöver.

daniel (sic transit) sa...

Först och främst grattis till 200 sköna bloggpostningar! Eftersom mycket tål att läsas om är det en del timmars nöje man fått från den här sidan. Och så gick min önskning i uppfyllelse: Ludgo-Pelles är tillbaka på bloggen! Jag har egentligen ingen direkt kommentar till själva omslagen, men jag funderar lite på skivbolaget, "Roldex". En snabb koll ger vid handen att det finns ett Roldex AB i Oxelösund, dvs i närheten av bandets förmodade hemtrakter, men det jag egentligen fäster mig vid är namnet. Vad finns det mer som börjar på "rol-"? Rolls Royce? Vikingahövdingen Rollo? Eller... Roland? Kan det vara så att Pelles skäggige parhäst har ett finger med i spelet i Roldex? Kastar ut en vild gissning, kanske finns det nån därute som vet mer om skivbolaget?

Lycka till med den fortsatta publiceringen!

Anonym sa...

Jag skäms men frågar ändå.
Blev ludgo Pelle galen och bedrev utrensning bland de egna leden? Eller statuerade han exempel genom att förnedra sin andreman och därmed skona resten av fåren i sin flock och därmed regera i frid ?

Miasworld sa...

Jag skrattar och skrattar och skrattar. Det här är en av de roligaste bloggarna jag har stött på. Helt brilliant!

Björn Jakobsson sa...

Grattis till jubileumet - ja må bloggen leva i minst 200 inlägg!
/Bj

Anonym sa...

Vilket osannolikt band! Allt är så fult och billigt så att man baxnar. Figuren näst längst t.h. är som hämtad från "Monthy Python´s" sketch årets överklass-fjant. Helt lobotomerad. De första tre fettona borde väl försöka hitta plagg som matchar kroppen.. En kaftan, kanske. Som Ebbot. Sen var det albumtiteln om "bränningar". Det är ju fan stiltje på bilden. Ludgo, hur kunde så mycket, så ofta, gå så snett...???

Barbro Binda sa...

Ja, vad säger man? Gott Nytt Ludgoår kanske? Hahaha!!!
Hursomhelst, man bockar, niger, snörvlar, skrattar och tackar för det som varit! OCH ser fram emot nya vansinnigheter! Mången tack Herr Dryck!

Anonym sa...

Du är bara så bäst! Skrattar så tårarna rinner-ja en sådan torftig vardag har jag! Tack! :-)

Anonym sa...

Stort grattis till 200 omslag. Första gången jag fick tips om denna sida så läste gick igenom precis alla omslag från början, tog en jäkla tid men det var det värt. Alltid lika spännande med ett nytt omslag.

USAMannen sa...

Herr Dryck: Detta var ett av de mest skarpsynta inläggen hitills. Helt otroligt... Mitella referensen kombinerat med deras loggar var pricken på I:et. Vansinnigt lyckad beskrivning av omslaget!

USAMannen sa...

Daniel: "Vad finns det mer som börjar på "rol-"? Rolls Royce? "

ROLEX (Tilverkare av ultradyra armbandsur)

Naturligtvis är det detta som är referensen.

USAMannen sa...

Daniel: För att svara på din fråga lite mer komplett, kan jag tillägga att det finns "Rolodex", men det är knappast relaterat till skivnamnet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rolodex

Anonym sa...

Apropå sign. "Nisse" och hans funderingar. Javisst är det helt vrickat! Det fanns ju faktiskt folk som köper och gillar alla dessa album. Som tycker omslagen är fina. Som njuter av musiken. Som röstar när det är val...

Lady Stalker sa...

*Skrattar så jag ramlar av stolen* Fullständigt klockren analys.

Grattis till dit jubileum! :-)

Anonym sa...

Grattis!
Är det sant, som di säger på stan, att bland alla klipp från omslagen finns ETT ansikte som ej tidigare publicerats - Herr Drycks?
Och att om man ägnar tillräcklig tid åt att scrolla upp och ner och jämföra, kan utesluta ansikte för ansikte och till sist se Herr Dryck?

Anonym sa...

Va?! *letar febrilt*

Anonym sa...

Apropå Båvens Bränningar: notera avsaknaden av, just det, bränningar på bilden. Total stiltje... Tack Hr Dryck, Still going strong!

PikeWake sa...

Jag har faktiskt blivit utskälld av Ludgo-Pelle. Sommaren -87 jobbade jag som fastighetsskötare på televerket. Jag och en kollega hade stannat vid en vägkrog utanför Söderhamn för lunch. På väg tillbaka till bilen fick Pelle syn på oss i våra orange televerksställ och rusade fram.
"Telefonautomaten funkar inte!" sade han utan ett inledande "hej" ens.
"Det kan vi inte göra så mycket åt," sa vi "vi är fastighetsskötare. Be dem i restaurangen ringa efter en reparatör."

Då svallade Båvens dyningar över för L-P, som bröt ut i en lång harang om lata stadsanställda, hur mycket skatt han betalade, hur viktigt hans telefonsamtal var och så vidare. Vi beslöt att inte gå i polemik med en rosenrasande orkesterledare, utan drog stillsamt därefrån.
Han kanske skulle kolla hur hans Roldex-aktier gick, vad vet jag...

Anonym sa...

Tack för alla garv, Herr dryck! Dock intresserad - kan du inte en dag publicera det vackraste albumomslag du vet! Som en kontrast till allt skit?

Anonym sa...

Tack Herr Dryck för en alldeles otroligt blogg och grattis för 200 underbara analyser!
Med hopp om minst 200 till; Hälsningar från Finland!

Karin Selåker sa...

bästa herr dryck!
vad heter medlemmarna i ludgo pelles? en på min teater är så läskigt lik den långa, han som bland annat fått ett träd i huvudet osv.

Anonym sa...

Oj, jag skrattar så jag gråter åt dina klockrena kommentarer. T.o.m. mordbida inlägg som att man inte blir av med mannen på Gran Canaria förrän man köper en Roldex eller skjuter honom i ansiktet går hem hos en pascifist som jag ;)

LOL

DanSören sa...

Ludgo-Pelle! Ludgo-Pelle! Ludgo-Pelle! Ludgo-Pelle! Ludgo-Pelle! Ludgo-Pelle! Ludgo-Pelle! Ludgo-Pelle! Ludgo-Pelle! Ludgo-Pelle! Ludgo-Pelle! Ludgo-Pelle! Yyyeeeeeaaaaaaahhhhh!!!!!!!!!
Han e för fan bäst! Do! Do! Do! Jag diggar stort - och skålar i noshörningspiss.

Karin Selåker sa...

Herr Dryck, låt mig få veta!

Mattias sa...

Alltså, "bränning"... Formellt sett är det inget fel i skivtiteln Båvens bränningar, men jag finner det tankeväckande att ett sådant sjömansord tas till vid stranden av en så liten och långt in i landet belägen sjö. I synnerhet som titeln beledsagas av en kav stilla sjöyta, som helt motsäger titeln.
NE upplyser oss om att en bränning är en våg som splittras mot strand eller grund, men ursprunget är dock holländska b r a n d u n g, och detta djärva segelfolk lär dock inte haft Båvens krusningar i tankarna när de fann opp ordet.
Vad avslöjar då titeln? Det troligaste är att Pelle känner stark identifikation med sin hemort - kanske därför att han är tryggast där, eller för att han som dess förmodligen främste ambassadör känner sig bunden av lokalpatriotismen band - MEN att han i djupet av sitt sörmländska hjärta när en saltstänkt dröm om att få segla på ett större vatten än Båven. ELLER - men detta går på de psykoanalytiska spekulativa djupen där redan Freud tappade bort sig med besked - så vill han gå klädd i sjömanskostym, vad DET nu implicerar. Skulle kunna ha något med den rosa färgen på cyklarna att göra, men jag misstänker att det är att ta det hela för långt.

Mattias sa...

Vid närmare betänkande lutar jag åt att det gömmer sig en dold besvärjelse i titeln. Ludgo-Pelle drömmer om att en stor, frisk och frigörande storm från den stora världen måtte svepa in och rensa ut allt det sunkiga vid Båvens innersta vikar. Denna undermedvetna önskan och dess verkningar har skickligt skildrats av Tove Jansson i novellen Filifjonkan som älskade katastrofer.

Mattias sa...

Båven skvalpar vidare i mina själs mystiska djup, och nya svar glittrar ideligen fram. Nu tror jag att det är HEMBRÄNNINGARNA vid Båven Pelle syftar på. Jag har inga indicier att anföra, men det känns som att det kunde vara så.

Johanna sa...

Jag är inte säker, men jag undrar om inte nykomlingen i hög hatt kan vara Patrick Swayze?

Anders Eliasson sa...

Vattenlinjen drar kraftigt åt höger på samtliga omslag där Ludgosjön syns. Hur törs nån bada i den? För övrigt har jag skrattat halva kvällen så att hustrun undrat om jag käkat någon konstig svamp... Länkar gärna till denna ypperliga sida från...
www.industribilder.se

Kung Erik sa...

Mannen i mitten - vad fan är det han har på huvudet? En skärmmössa? Jaså... Jag trodde först att det var någon slags förrymd katolsk ärkebiskop från helvetet. Skärmmössa... ja, jävlar...

Calle Jularbo sa...

Ludgo Pelle...frid över hans minne.

Härligt dråpliga kommentarer som du skriver.

berra sa...

Jag undrar vad Pelle själv skulle sagt om detta? Förmodligen: Körriti kött i kött i kött (det ser uppenbarligen skitkul ut att skriva tungstäpp fonetiskt).

Neurotica sa...

Ludgo-fröjd*hahahaha*...måste vara århundradets(både detta och förra)mest rysliga namn på en platta.Hängselbilden var ju förstås inte långt efter den heller....ett gäng byfånar på väg till dansbanan kan man tro.Hur motiverades greppet att låta killen längst till vänster hålla armen under hängslet tro?
VARFÖR liksom?

Per sa...

Jag minns att min gamla mormor ibland refererade till några avlägsna släktingar som "Inga och Pelle i Ludgo". En skrämmande tanke dyker upp i huvudet: Jag kanske är släkt med denne tragiska figur!

Anonym sa...

Lägg märke till att snubben näst längst till vänster är ute och cyklar i träskor.