2008-12-29

Nya Zenits

Detta är något så annorlunda och trevligt som en donation från en läsare! Ofta får jag mail från er läsare innehållande länkar och bilder av omslag, och varje gång får jag tacka nej med förklaringen att mitt skivsamlande är själva ursprunget till bloggen. Inga skivor som jag inte själv har i min ägo kommer analyseras på hemsidan, då det är min personliga samling som är bloggens kärna och syfte.
Denna besökare var emellertid så mån om att få bidra med sitt fynd att hon faktiskt skickade skivan med posten som en gåva till mig! Jag garanterade inte att skivan skulle dyka upp på bloggen, men då jag öppnade paketet och fick se eländet så stod det klart att den snart skulle få en plats i detta skammens högsäte.

Det är Zenits, för tredje gången, som står för dagens kamp mot hjärnans syncentra.
En annorlunda detalj som man tidigt uppmärksammar är att de lagt till en liten durianfrukt före namnet, med texten "NYA" infogad. Frågan är varför. Det är bara EN av dem som vi inte sett förut, och det är typen längst ut på högerkanten. Först kom "Fröken vår", efter den rök två pers och ersattes med nyss nämnda man. Då var det NYA. Sen kom "Hej, hej, alla glada vänner", och där hade tre till åkt ut! Ny frontman och allting, men ingen namnändring. Den där kalrn måste ha kommit med något väldigt revolutionerande.

Token som stirrade så otäckt intensivt på förra omslaget är med även här, och nu har han låtit mustaschen löpa amok fullständigt. Denna Hulk Hogan-musch i kombination med de rejäla bågarna och ögonbrynet (singular) ramar in ansiktet på ett förstklassigt vis.

Näste man är med på "Hej, Hej" också, men till det omslaget rakade han bort det som av den verklige optimisten hade kallat "mustasch". Fläckvist förekommande generande hårväxt snarare, av det tunna, fjuniga slaget. Och jodå, det kan visst vara generande hårväxt även om han trivs med den. VI blir generade av att se den.

Tuffingen till höger om honom fann vi i främsta ledet även på förra skivan, och se så stolt han är över det.

Efter det finner vi en överlevare, den ende som klarade sig hela vägen genom tre skivsläpp. Här finner vi honom med jordgubbsformat skägg och blicken vandrande bort mot något spännande långt bortom fotografen.
Sist men inte minst finner vi trummisen som gjorde Zenits till NYA Zenits.

Här tog jag en kortare paus i mitt skrivande. När jag några minuter senare återvände till datorn med en kopp kaffe gjorde jag en förskräcklig upptäkt.
Genast slog det mig att jag kommit så här långt i min beskrivning utan att ens nämna klädedräkten. Det var förstås inte på något vis för sent att ändra och lägga i texten, men det horribla i detta var att jag inte för ett ögonblick ifrågasatt det faktum att de ser ut som skam. Det är med djupaste oro jag tvingas inse att jag faktiskt vant mig vid hemskt fula uniformer, så till den milda grad att jag inte ens reflekterade över det.

Alla ni med friskt sinne och ögon som ännu inte härdats till likgiltighet av att i åratal skåda in i det helvete av färg och form som vi kallar för "samlande av katastrofala omslag", ser att de ser ut som vanskapta pingviner. Guldtråd på brunt foder, enorma puffärmar och pizzaslice-slag är inget man skojar bort i en handvändning. Notera att mannen i mitten av någon anledning valt att skyla sitt bröst genom att fästa ihop urringningen ovanför dragkedjan. Ett katlamärke månne...? "Christer! Öppna skjortan, och visa vad du har på ditt bröst!"

1975.

29 kommentarer:

Cuby sa...

De två bakersta typerna är ungefär lika långa, men den stelt muntre till vänster har sitt skrev 2 dm högre upp.

Mustaschmannen gick efter Nya Zenitskarriären över till de lönsammare OG.

Kläderna är nog rekordfula faktiskt.

Hans Svensson sa...

När man ser att de har med monsterhiten "Tjibi tjibi dobi dobi dam dam" så luras man nästan att förlåta dem för omslaget. Men bara nästan...

Mattias sa...

Ahh, nu är du igång igen, det känns bra!
"Ett katlamärke kanske" - säsongens första tiopoängare.
Fast lite ruggig. Nu kommer vi inte att kunna sova utan extrachecka minst tre gånger - "Kan han faktiskt vara en djävulens hantlangare?" Katlamannen, alltså. Det får vi väl ändå tro?

Lena sa...

Fast tusan om jag inte tycker att snubben till vänster är snygg. Han har inte det där äckliga, retarderade uttrycket i ögonen eller den där fasansfulla smöret. Han är bara glad och förbaskat cool. Hade han dykt upp på MTV idag hade han nog blivit hyllad.

Jo, tamejkatten- snubben är cool!

Mattias sa...

Alltså ibland är gränsen hårfin... Hade de inte haft så hemska kragsnibbar och om de valt en lämpligare jacklängd nästan kravlat sig över i den blomstrande kategorin "fulsnyggt", och där finns enligt undertecknad en del av de allra finaste grejerna. Och den mest hörvärda musiken, "Jag mötte Lassie" och sådär. Alltså, brunt och guldtråd är djärvt, men inte principiellt fel! Det är lite som med juniorhockeylandslaget häromnatten (ett exklusivt fåtal begriper vad jag talar om) - de såg utspelade ut, men en klockren bragd var inte SÅ långt borta... I en annan tid och med lätta justeringar hade Zenitstuket kunnat bli riktigt coolt. Brunt och guldtråd... Om Nya Nya Zenit skulle våga sticka fram tycker jag gott att de kan göra ett nytt försök på samma linje. "Skönare lyss till sträng som brast..." Så är det väl ändå, Herr Dryck?

Mattias sa...

Fast puffärmarna är svårare att förlåta. Inget plagg med puffärmar förtjänar någonsin epitetet fulsnyggt - väl? En utmaning för alla designbegåvade; för den som lyckas i DEN genren finns inga hinder.
Jag blir för övrigt glad åt Lenas modiga försvar av mustaschmannen. Vi ska inte göra det lätt för Herr Dryck genom att motståndslöst acceptera alla sågningar, och kom ihåg, Herr Dryck: i motvind lyfter fåglarna. Motstånd bara skärper din iakttagelseförmåga, och penna. Själv har jag sent men välbehövligt tagit Jan Lindblad och Rockande Samen i försvar efter bitvis omotiverade sågningar arla i denna bloggs urtid. Men sånt händer; bara kör på, Herr Dryck. Lena och jag rycker ut och äreräddar det fåtal gånger det kan vara motiverat.

Petter sa...

Har inte mustaschmannens skrev en mycket underlig vinkel? Inte ens obscent underligt, utan... legogubbeunderligt.

För övrigt förvånas jag över att ingen ännu kommenterat låttiteln: "Ensamhet är ekot av oss själva". Att läsa den och sedan kasta en blick på det illa dolda melankoliska bråddjupet hos andre mannen från vänster är tillräckligt för att få mina ögon att tåras. Och jag vet faktiskt inte om det är av äkta sentimentalitet eller av illa ansatt smakkänsla.

Elin Berg sa...

Jag outar. Det var jag som skickade den till Herr Dryck (vars anonymitet är och förblir skyddad - all känslig kontakt skedde via bulvan).

Det var säkert tio år sedan jag köpte skivan och därmed (antagligen med vänner under intagande av alkohol och enbart för att peka och skratta) lyssnade på "Tjibi tjibi dobi dobi dam dam". Det säger ingenting om skivans omslag (bland det värsta - och bästa - jag sett), heller inget om musikens kvalitet (låg) men det säger något om dansbandsmusikens märkliga kemi när jag måste erkänna att jag efter alla dessa år fortfarande kan sjunga snuttar av låten.

Grazie, Herr Dryck. Nya Zenits kunde inte fått ett bättre hem.

marihelene69 sa...

Ont det gör ont!!

häxmjölk sa...

Lyssna på befintliga "Katastrofala omslag":
http://open.spotify.com/user/entx/playlist/6zA0zPeZCng9dQ4Cw5WTUS

Klaatu sa...

Jag har också den här skivan, och måste bekräfta att musiken är urusel. Särskilt "Tjibi tjibi dobi dobi dam dam" är mycket skrattretande.

Tjibi tjibi dobi dobi dam dam
Har ni hört det här?
Tjibi tjibi dobi dobi dam dam
Vilken glad atmosfär
Tjibi tjibi dobi dobi dam dam
Alla kan sjunga med
Tjibi tjibi dobi dobi dam dam
Vad glad man blir av det häääär

Sjunget i det mest såsiga och depressiva tonfall som tänkas kan.

Mattias sa...

Herr Dryck, se för guds skull till att bevara din anonymitet i minst fem eller tio preskriptionsår! Annars kommer någon - kanske jag? - som inte lyfter fast lön utan lever på det man faktiskt får gjort under en dag sannolikt att stämma dig för förlorad arbetsinkomst.
Denna sida är ju en förbannelse, ett knark!
Sluta aldrig, kära du!

Anonym sa...

Har ingen lagt märke till att de har gjort ett väldigt ambitiöst arbete med armpostitionerna? Det är vad jag uppskattar mest med Nya Zenits.

Anonym sa...

Mattias, det verkar som att du har glömt ta dina mediciner. Normala människor slickar inte röv på anonyma bloggpostare på det sätt du gör här i flertalet inlägg.

Anonym sa...

Hejsan är ett stort fan av denna underbara blogg! Du har en fantastisk känsla för att skriva på ett klockrent humoristiskt språk!

Jag kollade föresten idag lite på Tradera, brukar du kolla där efter skivor? En guldgruva för att kolla in katastrofala omslag!! Bara att börja köpa på sig fler underbara alster! Nåväl jag hittade denna http://www.tradera.com/CEDERMARKS-FJALLTOPPAR-LP-1974-auktion_81043002

Som den minnesgoda läsare jag är kommer jag ihåg att Cedermarks var med tidigare med skivan "Skönt att leva", sittande framför en horibel fototapet av fjällen. Tydligen blev det fel titel/bild på skivorna!! Vilket säger en hel del om kvaliteten på dessa produktioner.... Jag lämnar denna iakttagelse här eftersom knappast någon läser på Cedermarks efter så lång tid. ha det bra!

Mattias sa...

Svar till anonym som kommenterade mina inlägg: Jepp, jag är en fjäskis. Sjukt irriterande, som vissa alltför långa kragsnibbar, visst? Jag är glad om jag lyckats bidra till att göra din dag.
Love you too!

Herr sa...

Ja, där har jag gjort många fynd! Denna vet jag att jag kollade på och klickade vidare, jag har som sagt härdats på ett skrämmande sätt. Det enda dumma med att handla skivor på Tradera är att transportkostnaderna skjuter i höjden väldigt fort. Ok att hitta två hemska skivor för 12 kronor styck, men att sen få betala ytterligare 88 spänn för att få hem dem... Det krävs att det är väldigt hemska skivor och gärna flera från samma försäljare!

Ida sa...

Det är fint att de använt förkortningen bl. a och sen skrivit m. fl. i samma mening...

Tobias sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tobias sa...

Först och främst vill jag säga att jag tycker att även kommentarerna på denna blogg håller påfallande hög standard! Skarpsynta, vältaliga (välskrivande?) människor med gott minne alltsom oftast.

Nåväl.
Jättekul att någon påpekade armpositionerna - en eloge till Nya Zenits för att ha lyckats mycket fint med detta! Det som slog mig var dock hur otroligt olikformiga bandmedlemmarnas slag är...

Anonym sa...

tjibi tjibi dobi dobi dam dam. hur låter den?

Mattias sa...

Förlåt anonym som redan tycker att jag brett ut mig mer än tillräckligt med mina kommentarer (och jag är den förste att ge homom rätt). Här kommer ett FULLKOMLIG OVIDKOMMANDE inlägg, men nåt säger mig att en och annan kan finna det läsvärt ändå. Om Herr Dryck tycker illa om intrånget och plockar bort det kommer jag inte alls att ta illa upp, fattas bara.
Följande står nämligen att läsa om allas vår Victoria Silvstedt på Wikipedia:

Silvstedt var en medlem som den svenska nationalen skidar laget som rangordnar som kick som fjärde bland her olympiska teammates i den Super-Giant Slalomen, men en knuffaskada avslutade her skida karriär på 16. Som sportar person, hon var a bet av enpojke som förmodligen hade aldrig ha på sig kickhäl, men hon fostrar, och sisteren skrev in i hemlighet henne in i skönhetpageanten 1993 för Miss Sverige.

Silvstedt var den första runneren-up i Miss Sverige och gick på att föreställa Sverige i striden för Miss Värld i Sydafrika som når de sista åtta konkurrenterna. Resultantly Silvstedt undertecknades av ett Parisian modeling medel och började en karriär i kick danar, arbetet för olika företag inklusive Chanel, kristna Dior, Loris Azzaro, Givenchy, Valentino och Giorgio Armani.

Når hon har att närma sig direkt av Hugh Hefner, hon syntes som en mittuppslag i December 1996 utfärdar av Playboy och namngavs därpå Lekkamrat av året i 1997. Som europé som en inte-är medveten av den mer breda fördelningen och publicityen, verkställa av Playboy, henne plötsligt som är pank in i norden - americanen marknadsför.

Som ett resultat hon blev en spokesmodel för gissning? Jeans, och startat till gästen visas filmar in däribland: Fartyget snubblar, independentet, BASEketballen och ut förkylningen. Hon var redan väl igenkänd i UKEN när henne åtog sigen en ny karriär som varar värd den sena showen på Virginradio, och, som en gäst varar värd på tv-showen Eurotrash

Gilla många glamouren modellerar, och lekkamrater för henne, hon är pröva att förgrena sig ut in i att agera och affär. När du har tagit några gästspel i föregående Hollywood filmar att leka up to her Swedish-Blondinen ”Inga” tecken, hon agerar nu i bly- roller i europé filmar främst baserat i Italien och att ta till arrangera i Nordamerika [1] i Februari 2006, gillar många annat modellerar, och kändisar hade för, henne lanserade her egna damunderkläder spänner under London danar vecka [2] i Augusti 2006, henne är fastställda att vara lyxfnasket i den franska versionen av hjulet av förmögenhet, tillsammans med Christophe Dechavanne.

Här kommer länken: http://lingobot.translated.net/site/swedish/en/wikipedia/org/wiki/Victoria_Silvstedt

Janne sa...

"Fartyget snubblar, independentet, BASEketballen och ut förkylningen."
Kunde inte sagt det bättre själv!
Wikipedias automatöversättningsprogram verkar ju vara den bästa uppfinningen sen lakritsläsken!

helene sa...

Ahh!
Herr Dryck, det är en sån fröjd att läsa dina alltid så välformulerade och klarsynta beskrivningar av dessa underbara fruktansvärda omslag. Du har en helt fantastiskt och obetalbar blick för dom små detaljerna och de mest uppenbara övertrampen...och du får det på pränt på ett ojämförligt underhållande sätt. En sann ljusglimt i bloggvärlden. TACK!

Javisst, sug åt dig...det är är du värd.

Hälsningar
Helene

Emil Löfgren sa...

Ensamhet är ekot av oss själva?
är man ensam om man är oss?
Förut var jag schizofren men nu mår vi bra...

I rymden kan alla höra dej gråta.

Gillar även att man skriver: bl.a,
nämner 7 låtar, och sedan mfl.
Vilka 3 låtar var det som inte fick stå på framsidan? :P

Åkesdotter sa...

Tack för alla underbara skratt. Det faktum att killen i förgrunden har snus under läppen, gick tydligen inte att spotta ut, samt att killen till vänster har fyllda byxor, snygg fotograf kankske?, gör inte omslaget mindre dåligt.

Kung Erik sa...

Jag erfar att en av låtarna heter "Tjibbi tjibbi dobi dobi dam dam". Den är nog jättebra.

Anonym sa...

Herrn i mitten måste ha glömt en uppblåsbar klädhängare kvar i skjortan...

Katla sa...

Good