2008-12-16

Kenth Erics - Får jag lov 1

 
Först och främst, Herre Gud. Tag ett ögonblick och sansa er från den första chocken, innan ni tar er an kampen med att gå in på detaljnivå.

Hur ofta ser vi inte filmer som alldeles uppenbart bäddar för en uppföljare? Vi märker att viktiga frågor inte besvaras till fullo, att vår vackre hjälte inte hunnit fullfölja sin livsuppgift och att titeln har en punchig undertitel som är lätt utbytbar. Det händer då och då i skivbranschen också, men sällan stöter man på ett band som så gärna vill följa upp sin debutplatta att de ger titeln tillägget "1".

Så till omslagsbilden. Titta på kragarna, herre gud. Det ligger en så porrig laddning över de små tighta halsremmarna med sina otäcka broscher. Nere till vänster finner vi en skrämmande charmör med en sällsynt våt blick som riktigt kryper in under kläderna på åskådaren likt slingrande tentakler. Lägg till det en fallossymbol i form av en kraftfullt erigerad saxofon. Ovanför honom står en märklig liten finsk man utan ögonbryn, men låt oss raskt gå vidare.

Mitt i smeten ser vi Den Värste, också han i tight pastorskrage med tant-bling, en uppmoussad lugg i absolut världsklass men framförallt ett par mörkrosa damglasögon modell groteska. Jag vet, det var en annan tid och ett annat mode, men någonstans måste det väl ändå ha funnits vett och sans eller åtminstone någon slags inre reflex som liksom klöste revor i synnerverna när man såg sig själv i spegeln iförd något som gick emot all estetisk frid och som drastiskt försämrade ens utseende?
Tydligen inte, för där står han, och han valde de glasögonen.

Till höger om honom tornar en imponerande figur upp sig, milt leende, med mustasch, och med en hållning som inte är av denna värld. Detta är nog faktiskt det bästa exemplar av en Roland-hållning jag sett sedan originalet. Huvudets eleganta framskjutning med hakan före, axlarnas exemplariska sluttning nedåt/bakåt och armarnas livlösa hängande längs sidorna gör helhetsintrycket till en absolut tiopoängare.

Framför honom finner vi slutligen en man med drömskt kisande ögon och den armbandsprydda handen elegant hängd över ryggstödet som i en reklam för nagellack.

Rama in hela skiten med brungrått, gult, ljusblått och rosa steglöst sammansmetade så har du en syn som skulle golva den bäste.

1988.

40 kommentarer:

Hans Svensson sa...

Men vad har hänt med saxofonmannens högra ben? Blänket i hans byxben liksom fortsätter ut i tomma intet... ut över soffan. Om man tittar på http://www.svenskadansband.se/img3572.htm så verkar hans ben ha återkommit, men där har i stället den finske mannen förlorat sitt högra ben...

Jonas Beijer sa...

Saxofonmannen heter Patrick och är tillsammans med Lotta Engberg. Bör ju ge bonuspoäng på något sätt.

Sofia sa...

Den Värste har läppglans!

Anonym sa...

Hållningen som mannen till höger har är enkel att förklara: Han har glömt galgen kvar i kavajen....

hrmpf_ sa...

Extra läskig är saxofonmannens blick med tanke på att han har en vigselring på sig. Det bekymrar honom tydligen inte, han vill gärna få lov.

Anonym sa...

Är det ingen mer än jag som upptäckt att mannen med de läckra glasögonen och den fluffiga luggen är ingen mindre än sångaren i Modern Talking.

http://users.belgacom.net/gc762989/dieter9.jpg

Robbelibobban sa...

För det första, jag verkligen avskyr uppvikta kavajärmar. Snubben med jättecykeln i ansiktet har ju för tusan läppglans!
Bakom mustaschkillens tuffa fasad kan man ana en förklädd Jim Carrey.

Såg nu att Sofia noterat läppglanset. Men ändå!

Fraxinus sa...

Det är väl inte svårt att gissa att det just är saxofonmannen som skrivit "En gång är väl ingen gång".

Anonym sa...

Längst ner till höger är en UNG, stenad Bengt Alsterlind.

Tommy sa...

Bengt Alsterlind? Nänä..
Det är ju lillebrorsan till Frasier Crane i serien "Frasier" nämligen Niles Crane.
Här går han fortfarande och studerar juridik men spelar med bandet under jul och sommarlov.

Anonym sa...

Alsterlind? Frasier? Nänänä... Det är ju Steve från Bevvan!

Sofia sa...

Klart som korvspad att det är Steve från Bevvan!

Risken finns sa...

Flämt!

petter sa...

Notera att Den Värste och killen nere t h har vita stenar i broscherna, de övriga svarta. Det betyder i Kenth Erics-sekten att de förra får knulla fritt medan de svartbroschade måste be ledaren om lov.

Tobias sa...

Är det bara jag som tycker att mannen med Roland-hållningen är otäckast? Hans blick är inte att leka med, och det allra första som slog mig när jag såg omslaget och fick det att ila i ryggraden, var hur jag liksom hörde inom mig hur han på ett menande sätt och med tillgjort len stämma säger "En gång är väl ingen gång..."

Rimbloggen sa...

Saxofonkillen är Patrick Swayze.
De flesta män som tecknats av Gary Larson har s.k Rolandhållning. Tydligen vanlig bland poor, white trash over there.

Anonym sa...

Jag fattar inte dom där snortajta prästkragarna med pärlbroscher eller vad det nu är. Är det nån slags sekt-signal eller? Det ser otroligt fult/opraktiskt/osexigt ut. Har det nånsin varit mode måste jag ha missat det grovt.
Håller f.ö. med om att Roland-mannen är obehaglig. Hållningen, blicken, leendet. Hoppas att han idag inte jobbar med barn&ungdom.

Barbro Binda sa...

Hade man dessa sugblicksgossar härhemma skulle man aldrig behöva använda Electroluxen. Konstant dammfritt! Fast å andra sidan...jag städar nog hellre.

Pillan sa...

Har läst månad efter månad ,dag efter dag .
Det var länge sen jag skrattat så mycket från hjärtat.
Så klockrent , så underbart skrivet ,genealiskt.
TACK ! sluta aldrig skriv,sånna godingar som du behövs !!
DU BLIR EN AV MINA BLOGG FAVORITER )

saom sa...

Får jag lov? Kan det vara den fantasilösaste titeln nånsin?

Erik sa...

Dubbelknäppta kavajer med uppkavlade ärmar!! Jag SPYR på 80-talets vansinnigt äckliga, idiotiska "mode" och de som klädde sig i det. Varje gång jag ser sådana här pellejönsar vill jag bara gå lös på deras ansikten med ett basebollträ.

Ok, på alla utom killen med Roland-hållning då. Han ser så dumsnäll och milt retarderad ut att han nog inte kan hållas personligt ansvarig för detta estetiska snedsteg.

Goose sa...

De uppvikta ärmarna är otrevliga, men stackars Roland verkar inte ha uppvik. Däremot ser han ut att ha en kavaj med för korta ärmar, vilket bidrar till "loserhållningen". Jag gissar att fotografen sa "se avspända ut", vilket i Rolles fall blev ett steg för mycket i fel riktning.

Lady Stalker sa...

Lysande skrivet! Beskrivningen av de missprydande glasögonen är klockren ...

Magnus sa...

Hittade denna blogg idag (vid lunch). 8 timmar senare och med krampaktig skrattsmärta i magen konstaterar jag att detta är ta-mig-fan poesi!

Herr Drycks blick för detaljer och verbala förmåga är (oftast) på lyriska nivåer.

Tack!

Anonym sa...

Bägge fräschingarna på första parkett ser ut som Herreys (obestämd form pluralis)

Anonym sa...

Glasögonmannen ser ut som en blandning mellan min farmor och farfar sent åttiotal/tidigt nittiotal.

enkickboxares sa...

ah men fy fan va roligt. jag läste igenom hela din blogg idag. jag skrattade så mycket, har ont i magen. jag höll på att trilla av stolen flera ggr. haha. katastrofala omslag var rätta namnet. kul ide. jag gillar din blogg. du skriver så förbannat roligt. och vart kommer omslagen ifrån, det borde vara olagligt att se ut som vissa gör. haha. keep up the good work.

Anonym sa...

Gooo jul. kolla detta,
Den Bästa mohammed T-shirt konsten e Svensk. Den är skapad av Svenskar och Persier mot islam. Kolla och läs info på sidan,
http://www.mohammedt-shirt.com
Översätt inte läs på Engelska.

Anonym sa...

Man får ju hoppas att tröjupplagan inte är så stor, med tanke på stavfelen... Inte så kul, faktiskt. Och kopplingen till denna sida är ju obefintlig. Herr Dryck: ta bort föregående och detta inlägg!

Anna sa...

Hittade den här bloggen i dag. Tusen tack för ett gott och långt skratt! Jag känner mig stolt över att slippa hitta något ur min egen skivsamling här (så kan övriga läsare fundera på vad jag lyssnar på :) ) Fortsätt gärna lägga upp hysteriska omslag, det är skitkul!

Olle sa...

Underbar blogg! All estetik helt ignorerad! Jag skrattar fortfarande...

Haikumannen sa...

Han uppe till höger...är inte det den ena snubben från "dum, dummare" ??

Rospiggen sa...

Haha!! Helt underbart *skrattar* Jag får alltid utslag och rysningar när jag ser såna där omslag :)

Neurotica sa...

Uppkavlade ksvsjärmar...må vi aldrig behöva se detta otyg igen.Mannen med kycklingnacken ser nästan overklig ut i sin pose.Alltså snubben andre från höger med mustasch.Och saxofonen är placerad på ett falliskt vis.Ojojoj vad mycket pervers symbolik man skulle kunna hitta här!

Anonym sa...

Fotografiet föreställer överhuvud taget inte ett dansband utan begravningsentrepenörer som fick uppdraget att begrava Den Goda Smaken. (Se i synnerhet mannen längst upp till höger.)

Att benen och annat ser konstiga ut på de två längst fram beror på att bilden är retuscherad. På orginalbilden var där en vit likkista med locket uppfällt.

Det som ser ut som en saxofon är i själva verket en s.k. "levertrancheur", ett kirurgiskt instrument som användes vid obduktioner tills de förbjöds av etiska skäl 1991. Varför de har ärmarna uppvikta behöver jag kanske inte förklara...

Anonym sa...

Det värsta måste ändå vara glappet mellan kavajkragen och skjortkragen på både herr Roland-hållning och Mannen i Mitten. Kan inte låta bli att rycka till med axlarna för att få upp kragen på kavajen som jag inte ens har på mig.

Anonym sa...

"Får jag lov?"

Nej, det får han inte alls.

Vendeltid sa...

Hahaha jag döööör! Vilken underbar beskrivning, både från bloggaren själv och kommentarerna här.. De är ju klockrena.

Nu är det 2011 och tyvärr är både 80- och 90-talsmodet tillbaka, ingen lärde av misstagen från då.. ;) "Den Värste" ser för övrigt ut som min musiklärare från högstadiet, tänk om det är han!? *chockad*

Anonym sa...

Jag har denna lp´n. låter sådär. Är själv deltidsmusiker och har spelat med Pelle (han uppe till vänster). Det var ett bra band på sin tid, dock var jag inte med i detta gäng. Kolla in denna video: Pelle på piano och basisten(i mitten på omslaget)är med.

http://www.youtube.com/watch?v=3VTLirVikDs

/Håkan, Fjällbacka

Stefan sa...

Ingen som upptäckt det tvåfärgade hjärtat i bakgrunden?