2008-12-29

Burt's nr. 2



Ojojoj. Vilka män, vilket omslag!

De kallar sig Burt's. Burts eller möjligen Burt:s skulle det förstås ha varit, men det är ett litet snedsteg satt i sitt sammanhang. Bara titta på deras klädedräkter, lord have mercy. Byxorna är skadligt högt uppdragna och kombineras med kavajer med oanständigt låg knäppning och sladdriga ärmar sydda av ett sjusärdeles porrigt tyg. Till detta bär de för ovanlighetens skull likadana skodon, men det hjälper inte långt då dessa råkar vara förbannat fula klackstövlar i indianstuk.

Små äckliga halsmedaljonger bär de som vanligt, bortsett från den underlige lille mannen som fått ställa sig på en verktygslåda för att se ut att ha för bandet acceptabel längd. Vidare har han en grym lugg och generande fjunmustasch. Han håller sig fast i ett av de oerhört höga cymbalstativen, som hör till trumsetet av plexiglas eller genomskinlig plast med bottenlösa pukor. Av märkningen att döma har det tydligen ratats av både Christers och Drifters innan det slutligen hittade hem hos Burt's.

Vid första anblick är det lätt att tro att bilden är tagen i hösttider i någon svensk folkpark, tills man ser ljusslingan vars skugga löper tvärs över skogslandskapet och inser att det är en mönstrad tapet av katastrofmått.

Jättekillen med tonade glasögon är kul han med och felstavningen av "innehåller" kan tänkas säga något om produktionens kvalitet, men mitt samvete ber mig att avsluta här.

Från skammens år 1977.

27 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm...jag har några omslag att bidra med i denna smilfinkssamling.

Det ligger ganska mkt i sakens natur att jag inte vill skylta med namn och adress iaf vad gäller ETT av omslagen.Har scannat in objektet ifråga och bara det gör att jag tar mörka solglasögon och lösmustasch på mig när jag går ner på Konsum....Vad har du för e-postadress?/ con dorleorne

Herr Dryck sa...

Jag tar dessvärre inte emot bidrag, analyserar bara skivor som jag själv äger.

Erik sa...

Märk väl: Byxorna är INTE nerstoppade i de hemska stövlarna, de slutar halvvägs ner på vaden och är lite lätt uppvikta för att hamna vid stövelkanten.

Var förresten inte så rädd för att exploatera omslagens inneboende lyteskomik, Herr Dryck! Det är ju inte bara omslagen som är fula; man kan ju skratta länge åt personerna också. Jag tycker inte att det är fel, eftersom personerna som ställde upp på dessa hiskeligheter knappast kan anses vara oskyldiga och därför ska ha sitt straff i form av ett ordentligt hånande!

Anonym sa...

Jag antar att många ser look-a-likes bland dom här killarna. Själv tyckte jag direkt att killen uppe till vänster var Thomas Öberg i bob hund...

Janne sa...

...och killen längst till vänster är oroväckande lik Stellan Skarsgård...

Pillan sa...

Alltid lika ro givande att läsa dina inlägg...å man ler ända in i själen .
Men jag undrar verkligen ..såg dom aldrig hur jäkliga dom såg ut hahahaha.....det va den tidens mode ...men snälla .....i bland e det så hiskligt att man tror det e ett rått skämt ..

Miasworld sa...

Iiii...killen i bakre högra raden har verkligen obekvämt höga byxor...*ryser*

Lussan sa...

Hahaha, jag undrar om du vet hur bra på du är på det här?

Jag försökte för första gången hittills snika åt mig några sekunders bloggsurfning på jobbet i dag. Tänkte att jag skulle vara väääldigt diskret.

Sedan hittade jag Kenth Eric´s (hette de så?) och dog när jag läste dina kommentarer. Tyvärr hörbart. :D

"SKADLIGT uppdragna"? :D :D :D

Snowroller sa...

Antingen sitter det en kille i bastrumman med ryggen mot kameran eller så står det någon bredvid kamerakillen med ryggen mot resten av allt. Eller så är det ett spöke...

Ost är gott sa...

Fotografen som satt ljuset har inte blivit inspirerad av Sven Nykvist direkt. Två lampor på vardera sida om kameran, smack rätt på. Känslan av snabbproducerad hindifilm är påtaglig.

Anonym sa...

Filuren längst t v verkar lyckligt omedveten om att han på något sätt sabbar allt för resten av bandet. Namnet "Burts" låter ju väldigt macho. Men titta bara hur han så gayigt och chict lägger sitt lillfinger på lådan bredvid. Hela hans uppsyn och klädsel utstrålar genus-förvirring. 1977 förnekar sig aldrig...

Anonym sa...

Han längst till höger har ju antydan till ungflicksbröst.
Kolla fallet på fejksiden-skjortan! Det är inte han som heter Burt iallafall!

KalleDisco sa...

Tänka sig att man skulle få se det omslaget igen.
Den där skivan hade jag en gång i tiden.
För er som undrar kan jag säga att den låter som omlsaget, hemskt...

Anonym sa...

Väldigt stabilt att stava fel på ett skivomslag. Så mycket text är det faktiskt inte att korrekturläsa...
Skivan "INEEHÅLLER" :)

Bobjörk sa...

Observera också att det inte är dom själva som spelar utan det är grupper som "Living next door to alice", "Paper dolls" mfl som spelar de 14 topplåtarna.

ryset sa...

Om den som kör bussen är en kvinna så köper vi huset!

Anonym sa...

Hej Herr Dryck,

Jag är en av dina frekvent återkommande läsare, och jag vill med någon slags konstig stolthet säga att jag är en av de få(?) som läst alla dina alster på denna bloggen och vill tacka för mycket underhållande skrivning.
Hur som helst
Jag kommenterar aldrig inläggen, men jag kände mig tvungen nu då du kommenterade på trummorna på denna bilden på ett sätt som enl. mig beskrev en bristfällig kvalitet hos trumsetet. Jag kan förstå att det för en lekman som dig själv i sammanhanget (Trummor) kan verka ifrågasättbart att tillverka trummor i plexiglas. Men faktum är att detta Trumsättet är ett tvättäkta "Ludwig" set som håller mycket hög kvalitet och är väldigt eftertraktade idag. Självaste John Bonham (Led Zeppelin) använde ett mycket snarlikt set mfl.
Kalla mig gärna paragrafryttare, men ibland (Väldigt många av) oss Trummisar så är det ett rejält klavertramp och är värt att uppmärksammas. MVH M.F

P.S; Cymbalerna är antagligen så höga för att garantera ett tillslag på kanten som ger bäst ljud. Det finns fler kommentarer på trummornas skinn på hängpukorna, samt att det skulle se ut som om där satt någon i bastrumman(?), och jag kan säga att allt är i sin ordning vad det gäller detta. Det är smak och tyck från trummisens sida vad det gäller ljud ifrån trummorna. Min personliga åsikt är att han verkar veta vad han syslar med. D.S

Mattias sa...

Se där Herr Dryck, ännu ett mothugg! Jag gläder mig å dina vägnar; tro inte att det nya året kommer låta dig slappna av! Nej, sköt nu sömn, kost och motion ordentligt (och inga dopingpreparat!) så att du är fit att servera lika delar fokuserade och coola kommentarer för en sympatiskt inställd - men uppmärksam och rättvis! - läsekrets även under 2009.

Anonym sa...

Den genusförvirrade gossen till vänster har kjol. Detsamma gäller den ene av de siamesiska tvillingarna till höger med gemensamt vänsterben.

Anonym sa...

Jag sökte på Burt's och hittade denna sida.

Märkligt nog heter INGEN i bandet Burt!

Anonym sa...

det är Lars leijonborg vill vänster ! som ung! den lilla illern

Kung Erik sa...

Nu kan jag inte klaga över att jag har hört denna skiva; det har jag icke, men jag är beredd att sätta min sista pungkula på att den är skitkass. Jag kan riktigt se fanskapet till basist stå där med basen under hakan och knäppa sina terser med tummen: ummpaa-umpaaa. Det som gör mig heligt förbannad är att pajasen har en Fender Precision-bas, medan jag nödgades köra mina skalor på en begagnad Skoda-bas av masonit och med glapp i stallet. Jag som lirade mästarbas i ett experimentellt, psykedeliskt hårdrocksband. Det är förjävla orättvist här på jorden. Få säger "prosit" när den fattige nyser!

Marre sa...

detta tar nog priset :D ryser av obehag

Neurotica sa...

Stövlarna hade väl ansetts ganska chica idag,bohochic tror jag det kallas...:-D Man kan inte annat än både förfasas och vara liiiite avundsjuk på sjuttiotalets otvungna*hrmm* och opretentiösa design...det krävdes uppenbarligen inte mer än så här för att få groupies.

Per sa...

Efter den första chocken kan man notera att det står ett dragspel till vänster i bild... Jag försöker undvika att tänka på hur det skulle kunna låta när de drar igång "Living next door to Alice" med den genusförvirrade mannen (?) på dragspel!

Headhunting sa...

Tralalalaaaaa :)

Headhunting sa...

Tralalalaaaaa :)