2008-11-08

Kurt Reines - Ajka Salaika

 
Idag bjuds det mintgröna farbröder i ett fuktigt stenigt område, med uppenbara paralleller till "Swintoz" omslag. Varför välja en så karg och hopplös plats för fotograferingen, och varför välja en dag med så tradigt väder? Regnet hänger i luften och fukten kryper upp genom de tighta byxbakarna på dem som tvingats sitta ner.

Han som sitter längst till höger har ett par årtionden mer innanför rocken än de övriga, vi kan för enkelhetens skull förmoda att han är far till de andra i bandet. Nästa sittande från höger blev känd hos en hel generation som Kenta från "Dom kallar oss mods", här ser vi honom innan hans pipa hunnit straffa den stackars kroppen allt för mycket. Nästa till vänster är en polare till Stoffe och Kenta som inte lyftes fram i Jarls filmer, men som uppenbarligen spenderat en aktningsvärd tid i diverse grovsoprum. Nästa på tur är en lurvig womanizer med sytrådsrulle i halsband i bästa Pippi-stil och en knappt synbar men ack så tilldragande bula i grenen. Näste man tillhör åldersgruppen mellan fadern och sönerna, för enkelhetens skull kan vi förmoda att han är mor till barnen. Han har ett uttryck i ansiktet som tydligt uttrycker "och vad faan glor du på" vilket tillför lite bett åt omslagsbilden, och även han har en inbjudande knöl i skrevet som han nog borde kolla upp hos något proffs. Sist men verkligen inte minst har vi en kisande man som ser väldigt finsk ut, med en imponerande luggboll som han nog lade ner en hel del tid på varje morgon.

Vidare är loggan helt åt urskogen med sitt typsnitt och sin färg, och skärpan i bilden är sådär. En skön detalj är att bandnamnet är felstavat på skivans rygg, där står det "KURE REINES". En tiopoängare helt enkelt.

1976.

26 kommentarer:

Eva sa...

Underbart vidrigt på så många sätt. Bara bandnamnet lämnar en dålig smak i munnen och i kombination med det deprimerande fotot (vad är det för hobbyfotograf som tar kort i sånt väder på en sån plats?!)och titeln kan det bara bli katastrof!

Anonym sa...

Tonix ska uppträda min hemkommun!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gubbjävlarna har fortfarande inte fattat "max tre färgerregeln" och posar på postern klädda kritstreckrandiga velourskjortor vars ränder består av denmintgröna och respektive grisrosa färgen.

Mårten sa...

Undras vad det står på skylten på granen som skymtar i fjärran bakom pippi...?

Anonym sa...

Hej! Du ska veta att jag skrattar gott åt din blogg varje morgon. Jag sitter vid mitt skrivbord på jobbet här i USA. Jag läser ca 5 svenska bloggar varje dag men ingen får mig att skratta så som denna blogg. Keep it up!!

Anonym sa...

Vicka eleganta kostymer grabbarna har skaffat, mintgröna med dragkedja och allting, som om de just skulle till att ta ett pass på trekilometersbanan. Och genom skicklig desajn på "kavajerna" framhävs varje liten tendens till kulmage på bästa sätt.
F.ö. osar det "Norrland" om bilden, även om namnet är helt dansbandsriktigt i andra delar av landet.
/Buster

daniel sa...

Nummer ett och tre från höger är väl helt seriöst far och son? Behövs ingen dna-analys där. Ungefär som med Per Garthon och Gustav Fridolin.

Anonym sa...

Stackars nr 2 fr vänster, vad han vantrivs...

Anonym sa...

Daniels analys måste vara korrekt.
Samma framåtlutande, samma kisande med ögonen. Men hur coolt är det att spela i samma band som farsan?...Egentligen?...

Anonym sa...

Jag hade tänkt protestera mot att kalla killen längst till vänster "finsk", men vid närmare eftertanke stämmer det nog. Jag skäms för mina landsfränder.

Evis sa...

Den riktigt skrämmande saken för mig personligen är att jag kan refrängen på den jäkla låten! Min barndom för med sig en del ruggig kunskap. Men omslaget är nästan lika hemskt.

Anonym sa...

Vad är grejen med att dom alltid ska match kostymerna men skiter helt i skorna! Kunde dom inte hitta något liknande iallafall...

Jan Jävulbock sa...

Ajka Salajka. Det låter nästan som den där låtsasarabiskan som Dartanjang försökte lära Loranga och Masarin. Niska Knojka, Snasna och Fnök Fnök var det enda de kom fram till då. Och den där som ligger under diskbänken hos Mumintrollen sa Radamsa Radamsa. Kanske det är han som skrivit titelspåret.

Anonym sa...

Far(-far?) längst till höger har ljusbruna strumpor till bajsbruna skor...

Marie sa...

Jag tycker att det ser ut som om gubbe nr 2 och nr3 "svävar"...

Alexi sa...

Den andra från vänster ät väll ändå kapten Kirk med pålimmade sideburns?

Raggoparden sa...

Kapten Kirk med tupén och nissen som sitter, med den alldeles för tajta overallen, ör väl också far och son? Likadana näsryggar?
Och miljöns känns 6tömd kraftverksdamm, de sittande har några järnpryttlar under ändan för att höja komforten..

Anonym sa...

Underbar kulmage på han i mitten! Detta ser mer ut som kringresande cirkusartister från Rumänien... "Häpp, häpp, häpp! Salaika!"

Anonym sa...

Ett band som klarat av de flesta klassiska dansbandsstilarna.


http://www.svenskadansband.se/cat99.htm

Anonym sa...

Nog ör det Norrland. Brunflo närmare bestämt.

Anonym sa...

Digga även in platåpjucken på han som sitter främst, framför Fadern.
Då han uppenbarligen inte handlade i just precis samma hippa shoppar som ABBA och The Sweet fick han ta ett par sånadäringa träskor med extra gummiplatå, som var så poppis på 70-talet, måla sulorna och det lilla skinnbandet ovanpå med silverfärg. Eller har han använt silvergaffa? Fanns silvergaffa då...?

/Max

Anonym sa...

Ajdå....dubbla supinumformer där, Herr Dryck

Herr Dryck sa...

"hunnit straffa" står det nu. Tackar.

Anonym sa...

Han i mitten är väldigt lik George Best

Anonym sa...

Haha Fan vad bra!!!

goose sa...

Kostymerna är bland de ruggigaste som skådats t.o.m. dessa sidor. Med en touch av a-laget i korpfotboll.

Anonym sa...

Nummer 2 från höger är min farbror och nr 3 från höger är min pappa.
Mycket trendiga karlar...haha

Rätt fula scenkläder, men annars fick dom bekosta de själv. Jag har dock sett värre på dom, synd att dom inte har kvar dom bara =)

Bandet är såklart Jämtländskt

Måste tillägga att Ajka sa Lajka är min favvolåt och den första låten som jag lärde mig hela utantill som barn =)