2008-10-11

Treat - Ride me high

 
Här fortsätter följetongen om hårdrocksidealet!
Thor (som jag skrivit om tidigare) framställdes som urmannen, den mest maskulina karl som vandrat på jorden sedan Guillou. Han äter sten och ormar till frukost, byter till vinterdäck på tre minuter blankt med ryggen som domkraft, trivs bäst när det regnar eld och syra från himlen och slår omkull träd med knytnävarna.

Här har vi det andra laget. Musiken är fortfarande cool som lössnus och medlemmarna är fortfarande oerhört tuffa, men istället för en machoimage satsar de på att helt enkelt se ut som kvinnor. Rött läppstift, svallande permanentat hår med en volym på en kubikmeter per skalle (bortsett från den vänstraste snubben, vars hårtäthet inte riktigt tillåter en sådan frisyr men som ändå satsar på axellångt hår, något som i hög grad förekommer i genren gubb-metal som jag kanske får tillfälle att avhandla någon dag), örhängen, scarves, mascara, putande läppar och förföriskt kisande blickar.

1985.

29 kommentarer:

Snowroller sa...

Lysande beskrivning! Väldigt skönt att se att undertecknad inte var den ende som irriterades av dessa golvmoppar som härmade 70-talets fina rockmusik.

Anonym sa...

Leta upp en bild på Strapping young lads sångare Devin Townsend...

Buster sa...

Tösabitarna verkar ha svårt att fokusera blicken, har de kanske tuggat i sig nåt olämpligt?
Producenten kom i alla fall i håg att säga till dem att stänga munnen på fotot...

Annelie sa...

Åh fy farao! Jag letade upp en bild på han... Inte min typ direkt.. *ryser*

Legenden sa...

Mkt coola killar och en mkt bra skiva dessutom.

http://www.draklegender.blogspot.com

RonnyBGoode sa...

Helt plötsligt fick begreppet pudelrock ett ansikte (eller fem)....

Anonym sa...

Jag funderade på var jag sett han i mitten föut och så kom jag på att jag nyligen kollat på twin peaks där David Duchovny spelar transvestit...inte visste jag att han var med i Treat innan det!

Plumflower sa...

För ett ögonblick tyckte jag att det var Mic Michaeli från Europe uppe till vänster...

Anonym sa...

Treats officiella hemsida. Dom har gjort comeback
http://www.treatnews.com/

Molly sa...

Pojken längst till höger är ju Kenickie från Grease!

Anonym sa...

Det första och enda jag hann tänka innan jag mådde så illa att jag ryste och fick stänga bilden var:

"Skjut dem."

Ozjeppe sa...

Men färgerna, då och typsnittet.. arrgghh!

Oscar Goldman sa...

Herr Dryck, det låter på dig som du uppfunnit hjulet. När är du född? 1989?

/Oscar Goldman

Anonym sa...

Han i miotten ser ut som
James Wesley Marsters, som spelar Spike i Buffy och Angel

Herr Dryck sa...

Japp, det var jag och en kompis back in the day som uppfann det av en slump.

Tobbe sa...

AAH, Treat. Dom var stora i min lilla hårdrocksvärld på 80-talet. såg dom "live" uppe i det mörka Norrland någon gång i slutet av 80-talet, dom var det stora dragplåstret på Nätra Marknad vill jag minnas. Min äldre bror lyckades få några av medlemmarna att signera en av deras singlar åt mig. Hittar jag den i mina gömmor ska jag sälja den för en förmögenhet på E-Bay.

Fredrik sa...

Ja herre jävlar, och detta tyckte man va coolt på 80-talet. Själv hade jag långt hår men aldrig volym permanentat som tur är. Då skulle varenda kort från ungdomen vara ett potentiellt utpressarfoto..

mart sa...

@anonym & annelie: Devin Townsend är kung!

Anonym sa...

"Pojken" längst till höger kallas fortfarande för "Lillen" och är en ruggigt duktig gitarrist o gitarr-
fixare. Men framförallt! Vilken
cyklist! Elitklass!

Anonym sa...

Hittade den här bloggen först idag, men bättre sent än aldrig. Fullkomligt hysteriskt lysande - jag skrattar så att ögonen rinner. Fullt i klass med "the Brunching Shuttlecocks" (som tyvärr slutade publicera 2007) och "the book of ratings". Brilliant - mera tack!

Evis sa...

Jag har ett par signerade ex av detta foto som vykort. Jag tyckte att det var coolt - mkt märkligt.

Loo sa...

Det här är jävligt kul, för min morsa dejtade en av snubbarna i TREAT nångång på 80-talet, oklart när eller hur eller vem. Men dejtade gjorde hon och det är när jag ser det här omslaget som det slår mig att jag vet fan inte vem av dom det är. Och - tänker jag; Lika bra är nog det. Med några års marginal skulle nämligen denna kalasfina yngling kunnat vara min far. Brrr!

Anonym sa...

Trummisen i bandet hette på ksivomslagen Jamie Borger, men heter egentligen Jan–Peter...

Ola sa...

Visst sjunger sångaren solo i i den nästan övernaturliga rysaren Swedish metal Aid. Kolla Youtube.

Anonym sa...

@Loo: Tänk dig om din mor inte berättat hela sanningen...?

För att koppla till en känd film:
"Loo, I am your father..."

Neurotica sa...

David Duchovny...lysande!Det är ju när man tänker efter helt otroligt likt.

Ronald Padovana sa...

Är det någon form av superhjältecape sångaren ekiperat sig med?
Funderar han månde på att flyga iväg från detta skräckscenario till omslag innan fotografen hinner säga cheese?

Killen till höger vann förövrigt deltävlingen i "årets adamsäpple" i Vaggeryd år 1986 med stor marginal.

Livsängel sa...

"Rid mig hög" eller "Rid mig högt"? Hur som helst låter det rejält snuskigt och i den första översättningen finns det dessutom drogreferenser. Undra på att man blev som man blev när man hade sådana här förebilder!

Someone sa...

Nummer 2 från höger ser full ut.