2008-08-01

Wax - American english

 
Idag får vi njuta av ett långt gånget försök att få ett omslag att se crazy ut. Ett sätt att åstadkomma detta är att fylla bilden med ovidkommande föremål och på så sätt få ett kollage som inte förmedlar någonting alls men som kanske ändå bär på dolda budskap redo att tolkas av folk som jag! I detta fall har de valt följande ting:

Ett stort öra strax under ordet "Wax", vilket på ett subtilt sätt syftar på cerumen, det klibbiga sekret som utsöndras i öronen och som har en bitter smak med medelstor beska och inslag av enbär och anis.

En sköldpadda, vilket på engelska heter "turtle", dvs el-trut baklänges. Detta kan antingen ses som en hyllning eller som kritik mot Tibor Brak, mannen som 1891 slog ihjäl det sista kända exemplaret av nyss nämnda art.

En liten gul man med överlägset uttryck, handlebar-mustascher och märklig hatt: Detta är en rätt uppenbar parallell till den patetiska frukten kumquat, vilken ju också är liten, ful och inte alls hör hemma på ett skivomslag.

En liten röd (med en liten obekväm nyansskillnad mot resten av omslaget) bild av solen och månen tillsammans, vilket på ett rörande sätt påminner oss om dualiteten och kontrasten mellan den mörka och ljusa sidan hos en dubbel-nougat.

En svart siluett av en man som läser första boken om Arn, vilket skall representera den skärande besvikelse som kommer förtära honom när han sedan ser filmatiseringen på bio för 110 kronor.

En naken kvinna som fått båda skinkorna amputerade till följd av långt gången rövpest, vilket skall representera medeltiden och alla fräcka riddare som fanns då som vi inte får glömma bort.

En amerikansk flagga som är alldeles sönderklippt och knasigt sammansatt, för att påminna oss om den där kassa saften som de gjorde reklam för för några år sedan man skulle blanda med mjölk, som ju också den var helt fucked up.

En humla. Vi har alla hört historien om att en humla enligt fysikens lagar inte kan flyga, men att den gör det ändå eftersom den inte känner till problemet. Det är förstås skitsnack eftersom humlor rent fysiskt kan flyga, men historien ber oss ändå att tänka oss för innan vi gör förhastade saker. Enligt vetenskapen är det inte möjligt för hjärnan att försöka slita sig ut ur huvudet på egen hand, men om man ser mer än fem minuter på Sing-a-long på TV3 så händer det ändå.

Ett stort "B", för att helt enkelt sammanfatta det hela som en andra klassens produktion.

En illa inklippt säl som ligger på en torrlagd sandbotten långt ifrån vattnet där den hör hemma. Trots detta har den ett förnöjt leende på läpparna; en liknelse som ber oss vara nöjda med vår situation eftersom det alltid hade kunnat vara värre. (Förutom förstås om man sitter naken i evigt mörker på glödande kol och krossat glas och spelar det första av tusen partier uno med Johannes Brost, vilket ju är den värsta situation en människa kan hamna i.)

Något som ser ut som två dosor snus, en symbol för tobak vilket ju nästan rimmar på prozac, vilket är en antidepressiv medicin som ofta sätts in som stöd åt människor som behövt genomlida en fullständig djupanalys av omslagsbilden till Wax skiva American english.

1987.

67 kommentarer:

Johannes Jonsson sa...

Ibland blir jag lite nyfiken på att höra musiken på skivorna också. Är musiken lika hemsk som omslagen, tro?

CVLPA sa...

Jag tror att allt i bilden anspelar på vax, wax seal är ett sigill, turtle wax används till bilar, ear wax är öronvax, bees wax är bivax, mannen har en mustasch - behöver vaxas med mustaschvax och är det möjligen Gouda-ostar i hörnet? De förpackas i vax.

Herr Dryck sa...

Nej, det är för långsökt.

Anonym sa...

*gråter* Tack för dagens höjdpunkt!!!

sebastian anger sa...

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Tobias sa...

CVLPA: Det är klart att det är så! Fasen vad din kommentar förtog det roliga, men jag måste ändå säga att jag är imponerad... Har du månne någon förklaring till solen/månen också?

Anonym sa...

Johannes! WAX var en popduo som bestod av Andrew Gold och Graham Gouldman. Den senare kom från den fantastiska gruppen 10CC, där han tillsammans med Eric Stewart skrev i princip alla gruppens hits. WAX var betydligt lättviktigare pop än 10CC, men singlarna "American English" och framför allt "Building A Bridge To Your Heart" var riktigt begåvade poplåtar. Låg på listorna 1987. Jag hör själv att jag låter som Bror Duktig, men muppomslag eller inte: mucka inte med Graham Gouldman. Han har förmodligen skrivit fler hits än samtliga på denna blogg medverkande artister tillsammans. (Fast jag kan gå med på omslaget är lite märkligt, och vinylsinglarna är inte mycket bättre. Sälen medverkar på samtliga omslag.)/Janne

Barbro Binda sa...

Var så god! Doktor Lages prognos:

CVLPA sa...

tobias: På engelska säger man att "the moon wax and wane" dvs månen blir större och mindre.

pomada sa...

cvlpa: Vad har den nakna damen med vax att göra, då?

Anonym sa...

pomada: Hon vaxar benen.

Anonym sa...

Eller skinkorna.

Motjucks Jukka sa...

hon är som vax i någons armar

Lage R Blad sa...

Maxad waxad årgångsturtle
ett amerikanskt england i uppror
kan man få den med gröt
lastbar i senapsgul miljö
barrumpad på tveksam grund
prillad säl i klinch med Uno Brost
vägvärken spenderar gumbo på trash
baldakinens fader har återhämtats
örats gång är ljudligt vek
sol ute, sol i öra, sol och ett i minne.

Lage R Blad sa...

Fler dikter:

www.lagerbladpoesi.blogspot.com

VÄLKOMMEN!

Snowroller sa...

Storm Thorgerson har gjort många bra omslag, t ex Wish You Were Here for Pink Floyd men detta var inte kul. Men han håller i alla fall traditionen uppe med sina anspelningar på skivans titel och gruppens namn.

Bertram sa...

Äntligen förstår jag mannen med det märkliga namnet (Herr). Det framgår tydligt att Herr precis som jag har fått tolka de märkliga bläckplumparna som den snälle mannen med den vita rocken envisas med att visa upp.

Marcus sa...

Den här skivan kan man slå av och på, slå av och på, slå av och på och tänka på Karate Kid. (Wax on, wax off, wax on, wax off)

Kilis sa...

Jag tror cvlpa har helt rätt. Se bara på kvinnan, hon håller i något som ser ut som vax och tittar efter det hår hon nyligen avlägsnat från sin bikinilinje, därför är hon naken.

CVLPA sa...

Hon håller i ett vax-ljus, ju!

Anonym sa...

Hm... Man börjar undra - på riktigt - hur han/hon/det som satte ihop omslaget tänkte!!! Visst - fula skivomslag är en grej, men här verkar det som att omslagsillustratören funderat ut en rebus av något slag....
För en gångs skull är jag glad över att jag isåfall inte lurar ut denna hjärngympa haha!

Anonym sa...

Men vad står B:et för då?

Anonym sa...

Måste däremot säga att just denna skiva är RIKTIGT bra! För er som kommer ihåg 10CC så finns det forna medlemmar därifrån på denna skiva... / Rolle

Anonym sa...

...jo jag tyckte precis att jag skrev att det var Graham Gouldman från 10cc som medverkade... det KAN höja läsvärdet på bloggen om man läser dom tidigare kommentarerna INNAN man skriver samma sak. "Rebusen" ÄR ju löst redan, det finns inget mer att fundera ut! "B" uttalas ju "Bee", och biet är ju placerat på bokstaven. Kopplingen till bivax är ju redan klar sen länge, och namnet på omslagsmakaren finns ju också utskrivet om ni läser innantill... Liiite skärpning tack!/Janne

limpan breding sa...

då kan man ju dessutom begära att du janne (och andra) lär dig skriva i ditt namn på rätt ställe.

Anonym sa...

Nej men ser man på, Herr Dryck har rensat bort en del spam, men låter det värsta (lage) stå kvar. Det ser väldigt dåligt ut, Herr Dryck.

Herr Dryck sa...

Det råder minst sagt delade meningar om Lages dikter eller texter eller vad man nu vill kalla dem. Jag rensar bort sådant som inte alls har med bloggen att göra (som nu senast) och vissa skräpinlägg. Lage bryr jag mig inte om, han får hållas eftersom han inte direkt stör och inte skriver om antisemitiska konspirationsterorier. Ta det med Lage om det känns fruktansvärt.
Just nu är det lite sommartorka på bloggen eftersom jag är på fel ort, men det kommer, var så säkra, och när det kommer så kommer det fett!

Anonym sa...

Men du Janne: är det då inte lite överflödigt med ett B på en bild av ett bi som symboliserar bivax? Du vill verka smart, men din förklaring var lite tunn. Kanhända att den stämmer, men då anser jag att B:et är helt överflödigt. Rörigt, dåligt omslag, även om det finns finesser (gillar tex strandlinjen som går in i de andra symbolerna). Fy så fulat att blanda stilar och färger på detta osmakliga sätt. Bra Drycken, att du lade ut det här, även om det inte liknar de flesta av dina omslag. Bra också att du inte tar bort Lage och andra, bara för att någon retar sig på dem. Spam och idiotier ska bort, annat får gärna vara kvar.

mamaf sa...

HAHAHAHAHAHA i love it

Austin sa...

"Bra också att du inte tar bort Lage och andra [...]. Spam och idiotier ska bort"

Hahahah, dagens oxymoron!!

Dålig stämning har han ju lyckats skapa i alla fall; vore det min blogg skulle jag plocka bort honom bara av den anledningen.

Paul Yngvesson sa...

har han skapat dålig stämning? på vad sätt då? de gånger han dyker upp väljer han att kommentera omslagen på sitt sätt. är det att skapa dålig stämning? men det är väl så att alla stora konstnärer varit missförstådda och motarbetare. jag tycker det är jävligt uppfriskande med folk som vågar bryta det givna mönstret. det har ju som sagt förekommit en del väldigt otrevliga kommentarer här på bloggen men de har ingen direkt upprörts över, men Lages mjuka prosa får folk att gå i taket. märkligt. men det säger kanske en del om mänskligheten i stort. att hylla främlingshat går bra men att vara öppen för lite softa ordvrängningar nej det går icke. jag tycker du gör rätt som låter lage hållas, herr dryck. och fortsätt med din fantastiska blogg! en fråga bara...hur mycket pengar plöjer du egentligen ner i dessa sanslösa omslag?

Anonym sa...

Medan du "austin" skapar god stämning eller? låt bli att läsa Lage om det inte behagar dig, det är ju inte så att man måste läsa en halv dikt innan man ser att det var Lage (iaf inte de flesta av oss). Och låt gärna Hr Dryck avgöra vad som är värt att ha kvar här.

Helena sa...

http://www.amazon.com/Rod-Stewart-Greatest-Hits/dp/B000002KKU såg detta omslag och tyckte att det kasnke kunde passa här, det är ju inte vidare lyckat iallafall.. =)

Anonym sa...

Nu tycker jag att Herr Dryck tar i lite när han/hon skriver att denna blogg uppdateras flera gånger i veckan...

0,1 dl sa...

Cvlpa är inte den enda som knäckt koden: http://www.andrewgold.com/photo42.htm

Förövrigt betyder nog B att det är deras andra skiva.

Osså kommer ju B före CD :-)

Janne sa...

Osså kommer ju B före CD :-)

Det där var ju fyndigare än man kanske kunde förledas att tro vid en hastig titt! Hoppas att alla inblandade inser att denna skiva släpptes 1987, och att dom enda ljudbärare som fanns att välja mellan var kassettband eller SSSLFF (Stor Svart, Snurrar Långsamt. Fanns Förr.) Dvs LP. Så ja, hur man än ser saken så kom B före CD. Bokstavligt talat.
Nu försöker jag skriva mitt namn i därtill avsedd ruta, och gör (antar jag) därmed världen till en lite bättre plats att leva i.
Puss och kram.
/Janne

Limpan Breding sa...

Tack Janne! Nu kan jag leva mindre stressat och mer harmoniskt resten av min tid på denna planet. Sköt om dig!

Anonym sa...

En liten kommentar till Janne angående Cd-skivan. Denna introducerades redan 1983 och var därmed alltså redan 1987 ett etablerat format som sålde i nästan lika stora kvantiteter som Lp-skivan.

Dob Bylan sa...

I know my songs well before I start singing...

Dynablob sa...

Det finns alltså människor som lever i villfarelsen att CD-skivan inte fanns 1987? Finns det ingen som HELST gräns för hur obildad man får vara i dagens samhälle?

Janne sa...

Jag JOBBADE 1987 på lagret på ett av Sveriges största skivbolag, så kom inte och snacka skit om att CDskivorna sålde lika mycket som LP 1987. Det dröjde fram till typ 1990-91 innan CDskivorna gick om. Visst FANNS det CD, men bara till dom allra största skivsläppen salufördes CD 1987, eftersom efterfrågan var såpass liten. WAX kan omöjligt ha sålts på CD här i Sverige detta år. Så stora var dom inte. (Däremot kanske den fanns som importskiva från England.) Denna debatt kanske inte har riktigt på denna sida att göra, men jag kände mej orättvist anklagad som okunnig på området skivhistoria, och den typen av svagsint lallande tar jag bara inte. Inte efter totalt 20 års arbete på stora svenska skivbolag. Ska du hacka på nån så leta upp en motståndare i din egen viktklass, för här hugger du i sten!

Pikko sa...

Janne...det är ingen som sagt att cd-skivan sålde lika mycket som lp:n. Men DU skrev att cd:n inte fanns -87. DU skrev att det ENDA som fanns att välja på då var kassett eller LP. Så snyt dig dig näven och gå tillbaka ner till lagret innan du börjar hojta!

Janne sa...

Hur mycket hårklyverier kan det bli... Gällande DETTA ALBUM fanns det 1987 bara LP och kassett att välja på. Hade det funnits CD skulle jag ha haft en i min hylla här hemma, och det har jag inte. Ni kan väl FÖRSÖKA att inte tolka ett inlägg på dummast möjliga sätt... Jag inser när jag läser mitt inlägg att man KAN tolka det fel, men nu borde väl alla inblandade fatta hur det självklart var tänkt från början. Kan vi lägga ner detta nu?

Janne sa...

Hur mycket hårklyverier kan det bli... Gällande DETTA ALBUM fanns det 1987 bara LP och kassett att välja på. Hade det funnits CD skulle jag ha haft en i min hylla här hemma, och det har jag inte. Ni kan väl FÖRSÖKA att inte tolka ett inlägg på dummast möjliga sätt... Jag inser när jag läser mitt inlägg att man KAN tolka det fel, men nu borde väl alla inblandade fatta hur det självklart var tänkt från början. Kan vi lägga ner detta nu?

Janne sa...

Kan herr Dryck vänligen ta bort kopian av mitt senaste inlägg (plus detta). Varför det blev två har jag ingen vettig förklaring på...

Barbro Binda sa...

Janne, du har väl helt enkelt hakat upp dig. Som gamla repiga vax brukar göra. :-D

Benny Kräck sa...

Den släpps på cd 2 september.

Dynablob sa...

Rättelse: Den ÅTERUTGES på CD den andra september. Naturligtvis gavs den redan 1987 ut på CD (RCA 6770-2-R), och att "janne" inte vet det är väl bara ytterligare bevis på att det just inte var något annat än lagerarbetare eller städare han var anställd som på det jättejättejättestoooora skivbolaget.

Att han verkar tro att världen består endast av Sverige och den sanslösa skit som skyfflades ut från bolagen här på 80-talet visar väl ytterligare på den ofta begränsade verklighetsuppfattning begåvningsreserven inom sådana bottenyrken ofta besitter.

Satt du kanske i slutet av 80-talet och kände hur utvecklingen sprang ifrån dig medan du själv drev en liten mailorder-verksamhet med svenska dansband på solkiga kasetter hemifrån din mammas källare, janne? Är det därför du är lite bitter idag?

Dynablob sa...

Här är ytterligare bevis för att janne är full av skit:

http://www.riaa.com/keystatistics.php

http://76.74.24.142/01F751EA-7C8C-5D03-E206-D26FEB360519.pdf

Detta är statistik från 1990 och framåt från RIAA för antal sålda exemplar av de olika formaten i Förenta Staterna. Tyvärr sträcker sig inte statistiken som erbjuds längre bak än så; och IFPI är ännu värre, de har bara statistik från 2000 och framåt. Någon annan får gärna Googla lite extra.

Dock, som vi kan se såldes det år 1990 i Staterna hela 25 (tjugofem) gånger så många CD-skivor som LP-skivor (och för övrigt 38 gånger så många kasetter). Då kan man ju på goda grunder anta att CD-skivan även knappa 3 år tidigare gott och väl sålde i större kvantiteter än LP-skivan. Och vi pratar här alltså inte bara om ankdammen Sverige.

Alltså:

janne = fail

Hristo Stongkorvff sa...

Men hur i helvete kan du hitta tid till att googla fram sånt här totalt meningslöst trams??!! Skaffa dig ett liv människa!!! Köp en moped!!! Kasta varpa!!! Snida dig ett gångjärn!!! Ladda om inför hösten!!! Klappa en ulv!!! Rid åt andra hållet!!! Tänj ut ett ledband!!! GÖR NÅTT!!!!!!!

Janne sa...

"Dynablob" har säkert rätt såtillvida att denna skiva gavs ut på CD 1987, MEN INTE I SVERIGE!!!!! DETTA, och ingenting annat är det diskussionen gäller, och på denna punkt har jag fullständigt rätt. Vem som helst med lite kunskap om artikelnummer för skivor ser omedelbart att det nummer Dynablob anger som "bevis" är amerikanskt och ingenting som saluförts i Sverige, mer än möjligen på import. Att sen använda försäljningsstatistik från fel land och fel årtal för att försöka bevisa nånting som han bara gissar sej till är ju bara löjeväckande. Så sent som 1991, då Roxettes skiva "Joyride" släpptes, vägde det I SVERIGE relativt jämnt mellan försäljningen av CD och LP. CD hade väl möjligen tagit viss överhand. Att lite schablonmässigt GISSA att 1987 års siffror skulle vara ungefär samma som 1990 är en uppvisning i okunnighet som man sällan skådat. Det FINNS en anledning till att svenska CDreleaser från 1986-89 idag är svårfunna och ibland kostar en del pengar i samlarkretsar. Det såldes helt enkelt ganska få exemplar, eftersom få hade skaffat CDspelare.
Att sen lite halvfascistiskt håna och bespotta yrkeskåren lagerarbetare (ett yrke som jag hade för 20 ÅR sen)och inbilla sej att logistik inte är en verksamhet som kräver både precision, tempo och vakna medarbetare är nånting som jag inte ens orkar kommentera, så skitkorkat är det. Hur har du det själv, lilla gubben? Har din SYOkonsulent anvisat dej nån PRAO-plats ännu? För någon riktig erfarenhet från yrkeslivet kan du ju omöjligt ha. Då skulle du inte fälla så dumma kommentarer.

Gittan på lagret sa...

Den där parentesen: (ett yrke som jag hade för 20 ÅR sedan) tyder på att du inte är helt stolt över yrket trots allt. För 20 ÅR sedan var det okej men du skulle aldrig kunna tänka dig att vara lagerarbetare idag. Eller? I övrigt är det nog bäst att tiga ihjäl idiotin, Janne. Den där figuren har ju helt gått in för att reta dig till vansinne. Han lär inte ge sig och han är på god väg att lyckas...

Barbro Binda sa...

Herr Dryck, var är du? Stäng av svammelkusarna!

Janne sa...

Jag har INGA som helst problem att berätta att jag har jobbat 11 år på skivlager. Jag vet också att jag gjorde ett förbannat bra jobb under tiden. Det finns folk med och utan ambition att göra sitt bästa av varje arbetsdag på lager såväl som på alla andra arbetsplatser. Nu sätter jag definitiv punkt för denna groteskt långdragna diskussion, oavsett om trollen kommer med nya sanslösa påhopp utan minsta verklighetsförankring. Tack Gittan, och fortsätt att vara stolt över ditt jobb. POK /Janne

Anonym sa...

Nu tycker jag förvisso att tonen från "Janne" varit mycket trevligare än den från "dynablob", men Janne skrev: "Osså kommer ju B före CD... Det där var ju fyndigare än man kanske kunde förledas att tro vid en hastig titt! Hoppas att alla inblandade inser att denna skiva släpptes 1987, och att dom enda ljudbärare som fanns att välja mellan var kassettband eller SSSLFF (Stor Svart, Snurrar Långsamt. Fanns Förr.) Dvs LP. Så ja, hur man än ser saken så kom B före CD. Bokstavligt talat." Du skriver faktiskt ingenstans att det skulle gälla Sverige, och dessutom (vilket är viktigare) kommer inte Wax från Sverige, så varför skulle de skriva ett stort B som symboliserar att skivan gavs ut före CDn (vilket den ju inte gjorde) på sitt amerikanska omslag? Att det är deras 2a skiva, och därmed får ett B, är logiskt om än lite långsökt, men din tolkning stämmer ju uppenbarligen inte.

Herr Dryck sa...

Hej allihop! Jag har varit bortom uppkoppling en dryg vecka och gladeligen missat allt detta tjafs. Nu kommer det nya grejer ska ni få se!

Hånken sa...

GUD HÖR BÖN!!!!! HÄR KOMMEN DRYCKEN TILLBAKA!

Janne sa...

Jag vet att jag lovade att lägga ner, men det känns faktiskt lite stort... Jag mailade Andrew Gold och frågade om det fanns några referenser till "andra skivan" eller vad bokstaven "B" stod för. Han svarade (igår) i alla fall delvis på frågan. Detta är svaret, med min fråga inklippt först:

I simply want to know: what was the original thought?

Hi there. Actually the are many references to wax on the cover, as you said. I didn't have much to do with the idea of the cover, and tho I don't have the cover in front of me, these are the things remember: The waxing moon (as in waxing and waning), there's Graham's sillouette "waxing philosophical", mustache wax, bee's wax, and like that. But, no, there's no reference to it being our second album...so if you guessed that way, you're right.



Andrew Gold


Liiite coolt var det väl i alla fall att han svarade på frågan...

Peace out
/Janne

Uffe sa...

Och den som vill köpa skivan så finns den på Kupan/Röda Korset i Bomhus centrum i Gävle. Tror det tar en sådär 10 spänn för en gammal LP. Många fler vackra omslag finns det att botanisera bland också.

Anonym sa...

Janne: ja, det var coolt. Och nu vet vi... (I min bok vann du över tråkmånsen dynablob!)

Herr Dryck sa...

Hahaha, helt sjukt vad ni orkar!

Anonym sa...

Det är så tråkigt när kommentarerna tryter, så då får vi egga dem som gillar att gapa lite, så det händer något. Vi kan även skylla på din frånvaro förut, men nu är du ju tillbaka, så vi kanske ska ägna oss åt de nya skivorna. :)

Anonym sa...

Fail.

Bra omslag till en bra skiva. Inte fantastisk. Bra.

Neurotica sa...

Det är med skivomslag som med fotobloggar,många tycker sig kallade,men få kan verkligen göra det=)
Nakna kvinnor kan man alltid klämma in,vare sig det är motiverat eller ej.Det ger ju den förmodligen manlige skivköparen ett relativt harmlöst alternativ till porrtidningar.Iallafall på den tiden,innan nätet fanns*haha*

Ossy sa...

Vad alla än säger och/eller bråkar om så tycker jag att det här utan tvivel är den mästerligaste analysen jag någonsin läst herr Dryck göra. Ingen hade kunnat göra det bättre.

Anonym sa...

Drew Brees Jersey Women's axiotakix
Brian Cushing Jersey axiotakix
Colts Andrew Luck Jersey axiotakix
http://www.nikeredskinsnflstore.com

Chimaera sa...

Hört detta bortglömda band vars ofullbordade skiva äntligen släpptes efter nästan 40 år? Kan det vara det katastrofala omslaget som ställde till det? http://www.bloggernews.net/125870