2008-08-17

Sven Gösta Jonsson - Jokkmokkrokk

Idag blir det en kortis, men inte desto mindre en underbar liten raritet som förtjänar att inte falla i glömska!
Detta är inte så mycket ett katastrofalt skivomslag som en katastrofal idé. Sven var nämligen något så ovanligt som en äkta samerocker med elvisfrilla och bländande leende. Han hade ett eget linjeflyg, en vana att bära beige trenchcoat ovanpå sin same-jacka och stavade rock med två k.
Låtarna innehåller fantastiska rader som "på markna'n i Jokkmokk där dansar de rock, och ylande vargar kommer i flock, och lapparna jojkar så hoppar de bock" och "de rider på renar och björnar i flock". Frasen "smek mig honey honey, smek mig" syftade förhoppningsvis på en klapp på kinden och inte som dagens vokabulär antyder; ett tjatande tiggande om petting.
1959.

34 kommentarer:

Snowroller sa...

Han ser ut att vara rätt lång, han kommer inte in genom entrén där utan att böja på skallen i alla fall. Jag undrar hur han fick plats med spirorna, eller var det ett lyxflyg med gott om plats?

Tobias sa...

Nja, "och lapparna jojkar så hoppar de bock" är det ju! Följt av "så det hörs bort till Vladivostok".

Inte fan har jag någonsin hört någon hoppa bock högljutt!

Pseudonaja sa...

Synd att omslaget blev så kasst. Med ett rockigt namn som Sven Gösta Jonsson hade han ju kunnat gå långt annars.

Lennart Regebro sa...

Woah, det där är ju en klassiker. Och vafan, det enda riktigt rejäla felet du (och jag) kan hitta är att han har en trenchcoat. Och att idén att ta en bild när han låtsas komma med flyget te ståkkhålm kanske inte var så lysande.

Har du legat av dig?

Jo, låten är rätt kass. Men en stor hit var den tydligen, har jag hört.

Herr Dryck sa...

Det stämmer Tobias, ett slarvfel jag rättar till. Lennart, att omslaget inte är en katastrofmiss nämner jag redan i andra meningen, och eftersom du för inte ens två veckor sen hyllade mig med kommentarer om att jag slog nya katastrofrekord så tar jag det inte som någon klar trend att jag skulle vara på nedgång.

Anonym sa...

Jag vill nog hävda att omslaget är väldigt unikt, i alla fall ur en flyghistorisk synvinkel. Superstjärnan står i dörren på en DC-3 tillhörande Linjeflyg. Det finns extremt få färgbilder på dessa flygplan och absolut inte på så här nära avstånd. Trevligt!

Emma sa...

Det absolut värsta som jag såg direkt var att titeln på skivan som slutar på "rokk" rimmar jävligt illa med rocken han håller i. Jag misstänker att det är någon sorts pun. Riktigt smärtsamt.

David Snusgrop sa...

Otroligt att ingen nämnt Brolle ännu.

Anonym sa...

Jag gillar omslaget men ogillar att man stavar rock med två "k".

lilla jag sa...

NU ska jag vara lite tråkig och säga "Vargar, inte varjar!" Eller?

Herr Dryck sa...

Haha, ja givetvis skall det stå vargar. Skrev det i all hast och lyckades peta in flera småfel. Jak er snel varj!

Robert K Huselius sa...

Det har ofattbart nog inte sagts än, så jag måste få tillägga att Sven-Gösta även var känd som "Den rockande samen". Här hemma brukar vi stundom rocka loss till hans oslagbart svängiga "Låt oss dansa strutt":

Håll en arm vid sidan sträckt
Låt den andra vifta käckt
Snurra sedan runt omkring
Hurra när du ser nå'nting
Rör på bena, böj på knäna
så att det tar futt
Känner ni er trötta, ska ni dansa strutt!

exige sa...

-Brolle

Nisse sa...

Kan avnjutas på YouTube! :-)

Dock utan ljud.

http://www.youtube.com/watch?v=N_T-XpHBUck

Fat Bastard sa...

Tack o lov utan ljud snarare.

Goose sa...

Det är inte en trenchcoat, det är den som är själva jokkmokk-rokken. Poplin med inslag och foder av renull.

Tobias sa...

Prova slå på högtalarna när ni lyssnar på ljudklippet på Youtube... annars verkar det hemskt tråkigt, för det är nämligen ingen bild!

Nisse sa...

Det var det jag menade... :-)

Sars sa...

Varför skulle någon säga "Brolle" om bilden? Är det den enda som man kommer att tänka på när man ser en perfekt "quiff"/Elvisfrisyr så har man nog ett litet 2000-talsproblem. Eller..? Jag skulle snarare säga Boppers, Morrissey m. följeslagare eller varför inte Elvis själv?

Curt sa...

Bästa låten är "Vid foten av fjället", en bra verision av Red River Valley, och både plattan och omslaget är ju kanon!

linnéa sa...

Till snowroller
Sven-gösta är rätt liten så det måste vara något trick med fotot.
Till anonym
Rock stavas säker med två k för att
matcha Jokkmokk och det faktum att
samiskan inte har bokstaven C.
För ett par år sedan var "Jag är lapp... en riktigt innelåt bland mina
högstadieelever
linnéa

rokker sa...

Sven_Gösta Jonsson var en föregångare, en trendsetter. Det här var 1959 mina vänner. Det han gjorde då var helt enormt stort. 1959 flög inte gemene man som man gör idag. Bara att posera vid ett sånt plan var häftigt. Omslaget är häftigt och förtjänar en plats bland de 10 bästa i sverige. Någonsin.

raggmunk sa...

Fan, detta är ju en kultskiva
Med låtar som
Med foten i spjället
& Jag är lapp och jag har inget renat ;)

Ascella sa...

Sent ute, men här är han ju! http://www.youtube.com/watch?v=drqj1HomHr4&feature=related Komplett med baktaktsklappande publik.

Tobias sa...

Bara för att jag tycker om att vara besserwissrig: Jag tror inte alls att det är en faktisk färgbild (ang. Anonyms kommentar om DC-3:or)! Det ser misstänkt mycket ut som en sådan där bild som färglagts i efterhand, som gamla filmisar till exempel.

Mattias sa...

Det här omslaget har ju kommit helt fel. Det platsar inte alls på den här sidan. Om man ska vara noga. Men det är nog klokt av dig att inte vara det, Herr Dryck, för vi kan behöva något genuint fagert att vila ögonen på mellan alla långsnibbar och fadäser.
Alla anmärkningar på det här omslaget är rena anakronismer. Karln är snygg, avslappnad och på väg till Stockholm i en av den tidens nymodigheter; inget att säga något om. Jo förresten: ideologisk, folkhemsk sprängkraft: med flyget kom centrum och ytterregioner att höra ihop. Väl uttryckt via skivomslagets bildval.
De usla rimmen är väl närmast ett slags svenskt bebapeloba, trallvänligt strunt och alla gånger inte värre än Canelloni Macaroni och Fyra bugg, som svaldes av folkmajoriteten i en långt mer upplyst tid.
Tack för en paus från allt vämjeligt, Herr Dryck!

Mattias sa...

Dessutom är Sven Gösta ett tvåkulturellt föredöme genom att varken avlägga sig sin samekolt eller förneka sig rätten att bära trenchcoat, som inte ens är ett svenskt plagg, utan kosmopolitiskt.

Anonym sa...

Vit foten av fjället är ju helt fantastisk!Klassisk!

Göran sa...

Jag har denna skivan!
Den är ren kult. Bimbombay, vilken låt!!!

Anonym sa...

Förmodligen var de flesta av er som gett kommenterer inte ens födda när Sven-Gösta från Ammarnäs spelade in skivan. Kolla med mormor, hon kanske vet.

Anonym sa...

Nja, han hade ju en snygg jacka på sig iallafall.

Alltid något.

En Kopp Te sa...

Otroligt! Efter att med stor förtjusning ha läst ett stort antal inlägg i bloggen kom det äntligen ett omslag som förmodligen fortfarande finns i mitt föräldrahem (i Jokkmokks kommun). Nostalgi.
Samer var hett 1959, ta t ex den internationellt kända filmen "Rymdinvasion i Lappland" ("Terror in the Midnight Sun") - hur väl den nordsamiska dialekten återges i intervjun med ögonvittnet till landningen saknar motstycke i filmhistorien!

Jonnybronco sa...

Fan vilken bra sida.
Vi håller på med en ny låt och släpper förmodligen ytterligare ett nytt skivomslag (tillsammans med en skiva om någon nu har tid att lära sig ackorden). Jag skickar in omslaget och hoppas vi kommer med även denna gång.
MvH

Jonny Nordqvist
Mighty Band

Someone sa...

Men han såg ju inte illa ut.