2008-08-17

Palomaz 11 - Välkommen hem

 
Palomaz är tillbaka! Ni minns väl gänget med hund och barn i en höstfuktig sandlåda, och det fruktlösa försöket att se cool ut i en däckgunga? Detta är deras elfte alster. Flera av de föregående och följande skivorna måste sägas ha riktigt smakfulla omslag som inte behöver avhandlas här i mitt skräckkabinett. Men här slog det slint av bara tusan.

Här är de tätt uppkrupna i ett dunkelt rum, iförda en påskmundering bestående av kavajer i färgen för gammal vispgrädde, randiga skjortor i nyanserna mörkvit och kön och till detta bärs slipsar i en mörkare illgul färg. Damen i sällskapet har en dräkt i en gul nyans någonstans mellan de två nämnda, och prickar därmed in den tredje gula tonen i samma uppsättning. Detta var ett ödesdigert misstag, då ju matematikens lagar tydligt fastslår att ju fler nära besläktade gula nyanser man sammanslår desto mer börjar åskådaren längta efter döden.

Det är ju faktiskt så enkelt att ytterst få ljushyade människor klär i gult. Särskilt de ljusare gula tonerna brukar kunna få den stiligaste person att plötsligt blekna och förlora all sin attraktiva dragningskraft, likt en frestande bakelse som översköljs av varm urin.

Alla ni som sett den rätt nya rysaren The Ruins känner igen de levande och tänkande växtrankorna i bildens nederkant, som trängt in Palomaz i rummets hörn och snart skall förtära dem med god aptit. Ni som inte sett The Ruins kan låta bli att göra det, då jag kan meddela att Palomaz klädval på detta omslag lyckades skrämma mig långt mer än skräckfilmen gjorde.

1986.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Var har den skäggprydde mannen uppe till vänster placerat sin hand...

Mikael sa...

Just vad jag också undrar. Han i mitten ser oroväckande belåten ut...

Daniel sa...

Varför använde dom tre olika typsnitt?
Varför följer inte "11" den "fina" böjen på "Palomaz"?

Vet inte om jag vill veta...

Snowroller sa...

Dom ser rätt gula ut i nyllena också.

Risken finns sa...

Du är nominerad

Barbro Binda sa...

Det ÄR läskigt! Kvinnan och mannen överst i mitten håller sina kamrater i fasta grepp. Alla är faktiskt skiträdda! Både för sig själva och varandra. Med all rätt.

Anonym sa...

Han pizzabagaren till höger, som har en hand liggandes på sin vänsteraxel. Har inte han placerat sin egen vänsterhand i en väldigt knasig vinkel på axeln på killen framför-nedanför?

/Max

Alexander sa...

skjortorna är ju för fan gjorda av bacon!

Fat Bastard sa...

Mörkvit och kön.

Två av mina absoluta favoritkulörer!

exige sa...

..Och röda pumps till det, smaskens

Kai sa...

...likt en frestande bakelse som översköljs av varm urin... hahaha! Fantastiskt bra.

Anonym sa...

Titeln på skivan och lokalen på omslaget känns inte riktigt kompatibla. Vems är hemmet de befinner sig i? (och är det inte ett väldigt dystert sådant i så fall?) Och känner man sig välkommen dit då? (även om man råkar bo där)

Lage R Blad sa...

Oh la Palomaz blanca
mitt hem är min borg
min borg heter björn
själv sitter jag i mitten

Är vi 6 eller 11
heter nån Gunnel
ett äpple som faller
rustas tillbaka

Tuggandes på bacon
glada och tre
som ett tråg bakom en ram
ansvarsfullt svar

Fler dikter:
http://lagerbladpoesi.blogspot.com/

Välkommen

Buster sa...

Den jugoslaviske pizzabagaren ville egentligen knäppa upp skjortan till naveln och hänga på sig en riktigt stor och fin guldkedja -precis som det står pizzabagarnas handbok- men de andra stoppade honom och det blev bara tre knappar och en liten ynklig kedja. Men lite dörrmatta lyckades han sneaka till sig!

Jan Jävulbock sa...

Damen i mitten ser ut som nån feminin karl.

Anonym sa...

Det här var ju helt underbart roligt! :) Det första jag tänkte när jag såg bilden (innan jag läst vad du skrivit) var: "Hon ser ut som en bordellmamma med män i huset istället för damer". ;)

Cacca sa...

Herr Dryck, är du möjligen släkt med Bengt Grive? Jag tycker att dina färgbeskrivningar börjar närma sig klassiker som blåbärsrisgrönt, sängkammarrosa och mörkvitt. Till badrumskakelfärgat har du dock inte nått riktigt än, men det verkar lovande! :)

Neurotica sa...

Hela posen är mycket smaklös och dubiös.Trekant?Nej,ormgrop,på bilden med kläderna på förstås.Kvinnan har armarna runt sina favoriter.Alla omfamnar alla.En enda glad familj.Eller vad man nu ska säga.Vänta bara tills fotografen är väck!