2008-08-17

Bergslagstrollet med Alexanders - Come along min cowboy / Tårar


Var börjar man?

En av dem är Bergslags-trollet, frågan är vem. De resterande tillhör Alexander, och vem är han? Han förekommer ju inte i listan över musikanter.

En Putin-lookalike med väldigt stort huvud tittar fram ur ett bländande ljust rum i bakgrunden och titeln "Come along MIN cowboy" är riktigt grym. Hur tänkte de när de valde ett helt vanligt passfoto när de skulle klippa in en extra person i bilden?

Brunt, brunt, brunt.

1982.

16 kommentarer:

Hans Svensson sa...

Får mig genast att tänka på TV-serien Pistvakt, med Gudrun och ett par av sönerna sittandes under fotot av Stor-Erik...

Det är bara rullstolen som inte stämmer in i den bilden.

Buster sa...

Var mannen på passfotot för stor för stugan och fick stanna utanför? Varför fick de andra gossarna alltför små käcka hattar och inte han?
Varför står det 3 och 4 på väggen? Är det en singel?
Så många obesvarade frågor.

Herr Dryck sa...

Jag tror att det är en sån där hyrd dubbel-stuga i en stugby, de brukar vara delade på mitten och ha en gemensam veranda.

chalima sa...

Undra om du själv läser detta?
Du har ett helt underbart språk när du plockar sönder bilderna.
Jag och några vänner satt och funderade på hur kategorin "underbara omslag" skulle se ut och låta om du fick komentera dina bästa.
Kan det vara något??????????
/Stefan i småland

Herr Dryck sa...

Tack så mycket! Ja det hade varit något, inte fullt så underhållande kanske men desto mer poetiskt. Det finns inga planer på något sånt eftersom min samling inte är inriktad på den sortens omslag, men tack för tipset!

Anonym sa...

Mannen i bakgrunen är ju helt klart trollet. Se så stor han är där han står och tittar ut genom en glasruta i dörren

Snowroller sa...

Det behövs inga underbara omslga. Dessa är redan underbart katastrofala.

Lage R Blad sa...

Troll som rullas
skalder och gäss
inunder stugan ligger skägg
var så säker på det

Vem är Alexander?
i en dans, brunt
skakas av vattenånga
pepparkvarnen

Mera mål i ett ägg
kvadrat och pensel
3 och 4, 4 och 3
luma

fler dikter:
http://lagerbladpoesi.blogspot.com/

Välkommen

Jan Jävulbock sa...

Alexander var han som trollet åt upp!

Pseudonaja sa...

Killen till vänster har en gylf som håller på att öppna sig.
(Man skulle kunna tänka att den håller på att stänga sig också, men det är mindre troligt och dessutom inte lika kul.)

Anonym sa...

Hahahaha första gången på denna sidan men absolut inte sista.... fan vad jag skrattar.. "Herr dryck" dina formuleringar är kanon. Blir lite avundsjuk på alla dina fina omslag...

Goose sa...

Det är rullstolen som är Alexanders. Han är inlåst i rummet med det ogenomskinliga fönstret till vänster. Han spelade piano från början men de andra tycker att Alex är för usel så därför tripplar Erik på gitarr, bas o piano. Då sköter han pianot med tårna och basen med vänster hand.

Anonym sa...

Det ser ut som ett gammalt sepiafärgat foto.

Anonym sa...

http://www.belisa.se/abefa/bef/ragnar6-liv/liv6/

Sök på trollet

Lena sa...

Ragnar finns på Facebook! Tipsa honom om blogginlägget så kan han kankse förklara ett och annat! :-)

Grandprix 63 sa...

Tony Melin har spelat trummor?
Det visste inte jag. Känner honom bara som sopåkare hos renhållningen i Lindesberg. Det är för övrigt han som har sitt foto på väggen.

Jeanette, dvs Bergslagstrollet, kommer jag ihåg från förr. Hon var en av få rullstolsburna man kunde se i mina hemtrakter när jag var liten på sjuttiotalet