2008-08-17

Albert & Sten-Inge sjunger och spelar - Säg har du idag ej en blomma

Ja var ska man börja. Titeln är helt skev. Liksom på så många andra skivor av liknande karaktär infinner sig viss yrsel när man försöker läsa texterna, på grund av problem med kontrast mot bakgrunden, men även om man klarar av att läsa meningen infinner sig en lätt sjösjuka. Det "ej" som de klämt in i texten, troligen för att de behövde en stavelse till i refrängen, är bara förvirrande. "Ursäkta, har du ingen blomma idag?" känns inte som något jag hade slängt ur mig i första taget.
På bilden ser vi två figurer som håller i en blombukett, troligen skall det föreställa ett överlämnande från den ena till den andra. Men vem av dem är det som skänker buketten? Om det är den stilige svankande herren som uppvaktar så är det en åldersskillnad mellan de älskande av en kaliber som man annars bara finner i bibliska berättelser och i den aldrig sinande ström av billiga brittiska dokumentärer som visas på TV4. Om det däremot är den väldigt korta kvinnan uppe på stenen som uppvaktar så misstänker jag att hon har lite för höga ambitioner när hon raggar karlar. Vidare är det intressant att spekulera i vem av dem som är Albert respektive Sten-Inge.
-Idag har inte du en blomma eller? -Jo, idag har jag inte ej en blomma. Not.

34 kommentarer:

Jim Webb sa...

Vill du följa med i min blommiga ballong?

Anonym sa...

Wow, vilket jävla gott flabb jag fick! Jag såg först inte att Tant Albert står på en sten... tills jag läste texten!
Sedan kan man undra vad den där kupan av ringlad korv skall vara till...?
/Max

smurfremix sa...

Jag gissar starkt på att "kvinnan" på stenen är Albert. Vem annars liksom? Snubben bredvid ser för sjutton mer feminin ut än vad Albert gör.

Snowroller sa...

Men det är ju klart att det är kvinnan som heter STEN-Inge!

Janne sa...

Inga var ju inte så långväxt, så för att överhuvudtaget se nånting så var hon ständigt tvungen att klättra upp på saker och ting. Speciellt förtjust var hon i att klättra upp på stenen utanför stugan där hon bodde med sin dvärgschnauzer Pelle och sin tama igelkott Hannibal. Faktum är att hon tillbringade så mycket tid uppe på stenen att ortsborna i Knäckebröhult börjat kalla henne "Sten-Inga". Denna skiva fick Inga spela in som första pris i en tävling anordnad av radioprogrammet "Vi som vill opp". Den olycklige Albert är hennes barnbarn, som för att inte bli struken ur testamentet var tvungen att ställa upp och kompa mormor på bastuba när hon reciterar texter av Ted Gärdestad på finska.
Eftersom Inga dessutom var aningen närsynt missade hon felstavningen när hon personligen korrekturläste omslaget. En oerhört tragisk händelse som plågade tant Inga till döddagar. Så kan det gå!

/Janne

jadkar sa...

Den lilla tanten är hans mote på stenen...det är hennes enorma klumpfot.

Bobby sa...

VA?

Barbro Binda sa...

Bokstavsordningen är inte den bästa som sagt. Här har man tappat "r" i Sten-Inger. Albert är närvarande som representant för hemtjänsten för att överlämna priset till "veckans vårdtagare". Hurra! (Sten-Inger tappade sin hatt i ren upphetsning när det visade sig att hon vunnit, och det var ju tur. Annars hade vi inte fått se hennes vackra ansikte!)

Herr Dryck sa...

Hahaha, "Sten-Inger" var faktiskt kul!

Pseudonaja sa...

Se där, hemmasonen och hans mor utanför backstugan.
Ser väl fint ut, men var dom tvungna att spela in en skiva?

Mi sa...

Inge är kvinnonamn bl.a. i Tyskland =)

Maleé sa...

Hej Herr Dryck.

Jag skrattar så jag kiknar, vilken underbar blogg! Tycker den är så bra att jag gör reklam för dig på min blogg: http://gingmalee.blogspot.com/2008/08/behver-du-skratta.html

Hoppas du ej tar illa upp att jag både citerar dig och lånat ett omslag.

Ser fram emot mer skrattretande inlägg!

Anonym sa...

Jag har följt bloggen med stort intresse sedan första stund, men Albert och Sten-Inge tar nog priset! Tack för den! =)

För övrigt är alla kommentarer med lustighetsambitioner bara jobbiga.

grandprix63 sa...

Ser ut som om han har ståndet nervikt i byxbenet. Nån sorts omvänd pedofili?

Anonym sa...

Den kommentaren var ju bara korkad.

Heino sa...

Komm in meinem Wigwam. Ruh dich bei mir aus!

Helmut sa...

Also, mir gefällt es schon dass wir da plötzlich auf Deutsch umgestiegen sind und besonders von jemanden namens Heino!

Hörru drickapojken: Kan du inte introducera en "internationell hörna", med t ex tyska omslag. Där finns att hämta...

http://www.heino.de/index.php?action=disko

buster sa...

Ja, smaklösheten är gränslös! Ich weiss wovon ich rede, ich wohne seit vier Jahren in Berlin...

Jan Jävulbock sa...

Undrar egentligen hur det hela låter? Antar att det är nåt som är 100 gånger värre än Vikingarna, men 976 miljarder gånger bättre än den där träskbögen E-Type. Allt låter förresten bättre än den där långhårige idioten, som ännu inte lärt sig vad en sax e för nåt. Omslaget föreställer nog varken Albert eller Sten-Inge. Tror att det är DanSören Pissören som poserar där tillsammans med sin mormors mosters systers nästkusin.

Orne sa...

En rolig detalj är att hon ju faktiskt INTE står på stenen, och då kan man undra varför man valde att låta henne stå BAKOM när man tog bilden? Har hon extremt fula ben? Är hon en alien? Är hon med i en sekt där nakna ben är förbjudna?

aNoNYm sa...

Åderbråck. Det var väl billigare att ställa gumman bakom stenen än att köpa stödstrumpor...

Anonym sa...

Vilket bulligt stånd han har.

Malin sa...

haha!
underbar beskrivning

en älskarinnas bekännelser sa...

Alltså... Inte för att vara sån... men ser det inte ut som om han har stånd?

Anonym sa...

jag äälskar att gå in här å läsa allt...skrattar så ja gråter över dina übersköna kommentarer!!!

Anonym sa...

hahahaha "väldigt korta kvinnan uppe på stenen" gjorde, som för så många andra, min dag!

Mattias sa...

Nej nu får ni ge er och rätt ska vara rätt. Tanten står tydligt BAKOM stenen och är ingalunda uppflugen på detsamma. En dum placering, visserligen, men inte groteskt dum.

Anonym sa...

Mannen på bilden är slående lik Ken Jennings, 74-faldig vinnare av "Jeopardy!"

Anonym sa...

hahahaaa, jag har skrattat gott och högt för mig själv här i soffan, strålande roligt skrivet!

Bajs-Lasse sa...

Albert är transa.

kickan34 sa...

har han typ inte lite stånd oxå?! :P

Anonym sa...

Precis vad jag tänkte, Kickan34!

Mustafa sa...

Men det är ju huboten Vera (Anki Larsson)och Hans (Johan Paulsen)från "Äkta människor"!!!

Anonym sa...

Det var tur att titeln skrevs ut av Hr.Dryck, trodde ett tag att det var en ny typ av testbild för att utröna huruvida man är färgblind...

Dessutom tror jag att det egentligen är en släkting till Yoda som står på stenen, både kroppsbyggnad och i viss mån dialekt avslöjar detta...

"Mycket roligt att ej undvika 'Katastrofala omslag' läsa!"

/John Anders